PDA

View Full Version : boventonen



PearlDrum
18 maart 2011, 21:25
Misschien niet de juiste categorie om over dit onderwerp te praten.
Maar ik moet binnenkort een presentatie houden over de gitaar, met een natuurkundige achtergrond.

Alleen dit beetje in de knoop met boventonen. Ik weet wel wat het zijn, alleen zou het niet kunnen samenvatten.

Dus de vraag:
Hoe kan ik in 30 seconden kort samenvatten wat boventonen zijn?

Groetjes Tom

aaronstonebeat
18 maart 2011, 21:35
Alles wat kan trillen (en dat is zowat alles) heeft een fundamentele frequentie (een grondtoon) en harmonische frequenties, boventonen. Op een gitaarsnaar vind je die bijvoorbeeld door de open snaar aan te slaan (grondtoon) de flageolet op de 12de fret (eerste boventoon), de flageolet op de 7de fret (tweede boventoon), 5de fret (derde boventoon) etc.

Zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische) bijvoorbeeld.

EDIT:

Je hebt het 'ding zelf' dat in z'n geheel kan trillen; en vervolgens de helft van die golflengte, een derde, een vierde, een vijfde etc.

PearlDrum
19 maart 2011, 11:39
Thanks! hier kan ik wat mee!
nog een vraagje.
stel ik krijg de vraag: wat is een boventoon?
Hoe kan ik die het beste kort formuleren?

Groetjes en alvast erg bedankt!

aaronstonebeat
19 maart 2011, 17:33
Wat is een boventoon? Ik denk dat ik een beetje herhaal wat ik al eerder schreef:
Elk 'systeem' (bijvoorbeeld een snaar op een gitaar) dat kan trillen heeft een grondfrequentie, de fundamentele, en een reeks hogere frequenties. De hogere frequenties, de boventonen, zijn direct gerelateerd aan de grondfrequentie: de eerste boventoon heeft de dubbele frequentie, de tweede driemaal de grondfrequentie, de de derde viermaal etc.

In de praktijk zal een snaar nooit alleen op de grondfrequentie trillen maar ook in meerdere of mindere mate op de harmonische frequenties; dat bepaalt het 'timbre', de klankkleur.

Oranjeaap
19 maart 2011, 18:13
Om op het natuurkundige in te gaan: Een trillende snaar heeft buiken en knopen. Een buik is waar de snaar op en neer gaat (waar de amplitude het grootst is). Een knoop is waar hij niet beweegt (waar de amplitude nul is).
Nu het deel wat ik vergeten ben: Als je nou op bijvoorbeeld op 1/4 2/4 3/4 afstand van een knoop tot knoop afstand wat verandert, krijg je een boventoon. Daarom werkt een harmonic ook beter bij de 5e 7e en 12e fret.
Heeft met de afstand te maken.
Sorry dat ik het niet beter kan uitleggen, ben het allemaal al weer vergeten.

De schaal is logaritmisch ;)

PearlDrum
19 maart 2011, 19:05
Ik denk wel te weten hoe ik het nu kan formuleren.
Heel erg bedankt, jullie hebben me een stuk verder geholpen!!

groetjesTom:cooler:

Buzzel
23 maart 2011, 12:10
Als je een snaar aanslaat gaat deze trillen (duhu) in zijn grondfrequentie bij de lage E 82,41 hertz maar ook zijn bijbehorende hogere frequenties dus ook 164,81 329,63 enz. een boventoon is 1 van die hogere frequenties zonder andere frequentie.

Hij trilt dan ook maar in 1 vorm je zult ook duidelijk bij een boventoon de knoop (plek waar snaar stil staat) zien. Terwijl je als je gewoon de snaar aanslaat dat onmogelijk is.