PDA

View Full Version : Tikkend geluid via gitaar



Snippo
18 maart 2011, 19:21
Na bijna 2 weken niet meer gespeeld te hebben (gekneusde pols :sssh: ) plugde ik net mijn gitaar weer in.
Ik dacht gelijk al: 'wat staat mijn versterker ineens zacht... ach, zal wel aan mij liggen'.
Toen ik daarna op mijn PC via de stereo-installatie muziek op wilde zetten (die het niet deed, software probleem :dontgeti:), ging mijn versterker opeens bijna 2x zo hard. Het enige deed was op play klikken op de PC. Hierna kwam er ook weer een raar tik-geluid uit mijn versterker, zoals ik al wel vaker heb gehoord. (het heeft wel iets weg van schrikdraad dat in nat gras ligt :p)
Ik dacht altijd dat dit was omdat mijn versterker niet aan een geaard stopcontact zit, maar ik heb net het een en ander getest en ik kom op het volgende uit:
1) Zonder gitaar en kabel geen tik-geluid.
2) Zonder gitaar met kabel wel een tik geluid.
3) Geaard of niet geaard, bij allebei een tik-geluid.
4) Beneden ook last van een tik-geluid (normaal speel ik op mijn kamer).

Nu las ik net dat andere op het stopcontact aangesloten apparaten de oorzaak hiervan kunnen zijn (misschien dat ik dit later nog probeer... dan ben ik wel ff bezig :chicken:), maar dat verklaart niet waarom van het ene op het andere moment het volume van mijn versterker bijna 2x zo hard gaat.
Het kan zijn dat het niks met elkaar te maken heeft, maar dan is het wel erg toevallig dat beide problemen op hetzelfde moment begonnen.
(Misschien dat de versterker zelf een signaal uitzendt dat door de gitaar opgevangen wordt?)
(Mobiele telefoon heb ik ook al geprobeerd uit te zetten en boven laten liggen terwijl de versterker beneden stond, maar dit hielp ook niet)

Iemand die hier meer van weet en me kan helpen?

Martijn-w
18 maart 2011, 19:29
Ligt het uiteinde van de kabel ergens tegenaan als je hem in de versterker, maar niet in de gitaar hebt? Want als je aan het metalen uiteinde komt, dan begint ie ook te tikken/knetteren.

ß@®+
18 maart 2011, 19:47
Dit komt op mij over als een componentje in je versterker dat los ligt.
Zelf heb ik een keer een losse weerstand gehad. Slecht volume (of zelfs geen), totdat hij weer goed contact maakte opeens en dat ging gepaard met een knal(letje). Als ik op de versterker sloeg dan hoorde je ook knal.

Misschien zit de input niet meer goed aangesloten (los geraakt door veel te wisselen?, slecht gesoldeerd?), aangezien je met kabel wel problemen hebt, maar zonder niet.

Snippo
18 maart 2011, 20:04
Ligt het uiteinde van de kabel ergens tegenaan als je hem in de versterker, maar niet in de gitaar hebt? Want als je aan het metalen uiteinde komt, dan begint ie ook te tikken/knetteren.

Nee, ik heb de kabel dan gewoon vast (niet aan het uiteinde natuurlijk). Het geluid wat jij bedoelt is heel anders en gaat ook een stuk harder (klinkt meer alsof de versterker gaat ontploffen :p)


Dit komt op mij over als een componentje in je versterker dat los ligt.
Zelf heb ik een keer een losse weerstand gehad. Slecht volume (of zelfs geen), totdat hij weer goed contact maakte opeens en dat ging gepaard met een knal(letje). Als ik op de versterker sloeg dan hoorde je ook knal.

Misschien zit de input niet meer goed aangesloten (los geraakt door veel te wisselen?, slecht gesoldeerd?), aangezien je met kabel wel problemen hebt, maar zonder niet.
Ik haal de kabel er bijna nooit uit dus het lijkt me sterk dat de input door die paar keer kapot is gegaan. Toen het begon heb ik de kabel/input ook niet bewogen of aangeraakt dus...
Maar ik zal er eens naar (laten) kijken.

nickofzo
18 maart 2011, 20:16
heb je actieve elementen?

Mitch
18 maart 2011, 20:22
Heb je een nieuw horloge?

Snippo
18 maart 2011, 21:42
Nee, en nee ;)
Ook geen oud horloge trouwens :p.

Als ik het volume op mijn gitaar helemaal dicht draai stopt het tikken ook.
Het moet dus bijna wel iets zijn dat door de elementen opgevangen wordt, maar wat :???:.

ErikE
18 maart 2011, 21:50
Heb je je mobieltje in je zak? Wordt ook aardig opgepikt...

Ijselrobo 07
18 maart 2011, 21:51
heb je je telefoon of een ander communicatie middel toevallig bij je of bij je versterker staan?
want als ik mijn telefoon in m'n zak heb, en ik speel gitaar, gaat de versterker ook tikken.

Edit: Erik was me net voor ;)

Snippo
18 maart 2011, 21:58
Toen ik de versterker beneden probeerde lag mijn telefoon nog boven.
Aan mijn eigen telefoon kan het dus niet liggen.
Ik heb net geprobeerd om mijn mobiel in de buurt van de elementen te houden, en dan begin ik toch aardig te geloven in buitenaards leven :seriousf:

Duhsjaak
19 maart 2011, 05:47
Toen ik de versterker beneden probeerde lag mijn telefoon nog boven.
Aan mijn eigen telefoon kan het dus niet liggen.
Ik heb net geprobeerd om mijn mobiel in de buurt van de elementen te houden, en dan begin ik toch aardig te geloven in buitenaards leven :seriousf:

Hi
Dat bestaat. En dat probeert ons te bellen.

Vraagje: Is het zo maar tikken of in een bepaald ritme?
Vriendelijke groet, Gus

Snippo
19 maart 2011, 08:18
Hi
Dat bestaat. En dat probeert ons te bellen.

Vraagje: Is het zo maar tikken of in een bepaald ritme?
Vriendelijke groet, Gus

Er zit wel een vast ritme in. Ongeveer 1x per 1,5 seconde.
Ik zal vanmiddag eens kijken of ik het op kan nemen.

no 1 hops
19 maart 2011, 12:18
luister eens met alleen de kabel ingeplugd, en daarna met de gitaar erbij.

kan zijn dat je kabel een probleem heeft.

ook wireless pc onderdelen zenden signalen die evt kunnen storen.
dus even uitzoeken of daar wat verandert is.

Martijn-w
19 maart 2011, 12:30
luister eens met alleen de kabel ingeplugd, en daarna met de gitaar erbij.

kan zijn dat je kabel een probleem heeft.

ook wireless pc onderdelen zenden signalen die evt kunnen storen.
dus even uitzoeken of daar wat verandert is.

Lees zijn startpost eens ;)

no 1 hops
19 maart 2011, 14:25
Lees zijn startpost eens ;)te snel gelezen dus .
dan zou ik toch eens een andere kabel er aan hangen.
fout zoeken is meestal wegstrepen wat het niet is

Snippo
19 maart 2011, 16:37
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb...
Ik dacht al dat het klonk als schrikdraad, en het blijkt dat het nog echt daarvan afkomstig is ook :???:. Ik woon hier op een boerderij en heb net de stekker van de omvormer/generator (hoe ze zo'n ding ook noemen) eruit gehaald en je raadt het al: geen tik-geluid meer.
Nu vraag ik me af hoe mijn gitaar dit op kan vangen, want dat apparaat hangt minstens 100m verderop. En ik heb ook echt geen schrikdraad op mijn kamer liggen :seriousf:.
De stekker eruit laten is ook geen optie dus voorlopig zal ik het er zo maar mee moeten doen.

De V
19 maart 2011, 16:49
Die heb ik nog niet eerder langs zien komen.:seriousf:

Nog iets wat we aan het lijstje 'storende factoren voor gitaren' kunnen toevoegen.
Hij word al aardig lang heb ik het idee.......

fastfolkert
19 maart 2011, 16:54
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb...
Ik dacht al dat het klonk als schrikdraad, en het blijkt dat het nog echt daarvan afkomstig is ook :???:. Ik woon hier op een boerderij en heb net de stekker van de omvormer/generator (hoe ze zo'n ding ook noemen) eruit gehaald en je raadt het al: geen tik-geluid meer.
Nu vraag ik me af hoe mijn gitaar dit op kan vangen, want dat apparaat hangt minstens 100m verderop. En ik heb ook echt geen schrikdraad op mijn kamer liggen :seriousf:.
De stekker eruit laten is ook geen optie dus voorlopig zal ik het er zo maar mee moeten doen.

Dat heet dus EMC. Er wordt op jouw gitaar+versterker een stoorsignaal van die omvormer+draad ingekoppeld, via de "lucht' of via je lichtnet.
Als het via het lichtnet ingekoppeld wordt, kan evt. een (extra) netfilter in je versterker helpen (klus voor de vakman). Als het via de lucht komt ben ik bang dat je ermee moet leven...Wellicht helpt afschermen van je gitaar en/of betere kabels maar als het rechtstreeks op je pickup wordt ingekoppeld is het einde oefening.

YMMV

Mitch
19 maart 2011, 17:01
Oh schrikdraad, tuurlijk, stom! Dat ik daar nou niet aan denk :seriousf:

no 1 hops
19 maart 2011, 18:47
kan het zijn dat de gitaarkabel als antenne fungeert?

Duhsjaak
20 maart 2011, 09:38
Hi
@Mitch
Je hebt 100% gelijk. Wij in de Amsterdam regio gebruiken geen 12 of 24 volt om koeien binnen te houden maar 220 volt om boeven buiten te houden.

Dus ik had eerder alert moeten zijn.

@Snippo
Kijk maar uit, voor je het weet staat Yvon Jaspers op je erf. Mij zou het wel 220 volt waard zijn om dat te voorkomen.

Ik heb een grote topic in voorbereiding met de onderwerpen:
- geluid/brom dat je kamer binnenkomt
- geluid dat via het net binnenkomt
- geluid/brom dat via je versterker binnenkomt
- brom die via je kabel wordt opgepikt
- piep en knor dat door je gitaar wordt opgepikt

Het idee is al tamelijk vast omlijnd, maar ik moet alleen nog op zoek naar een uitleg/instructie die ook door iedereen wordt begrepen of kan worden uitgevoerd. En dat is tamelijk lastig. Een bijzonder snuggere GN'er heeft zijn tanden er al op stukgebeten. Dus mijn uitleg is ruk. Dat moet dus beter.

Jij bent dus een beetje oefenmateriaal. Want ik vroeg er niet voor niks naar of het een ritmisch geluid was. Dat bevestigt mijn theorie.

@fastfolkert
Goeie suggestie, dank dus, namens TS.

Ik ben alleen toch nog iets eigenwijzer.

Dat filter bouwen hoef je niet (financieel) op leeg te lopen. Maar als je het in je versterker zet, heb je de kans dat je opname ding of mengpaneel opnieuw gevoelig blijkt te zijn voor dat getik, want dat wordt via (die groep) van je electriciteitsnet doorgegeven.

Het is dus beter om dat filter in een apart kastje te zetten tussen je stopcontact en het stopcontact/stekkerdoos waar je je gear in steekt. Wel zorgen voor een kabel die dik genoeg is.

Of via installatiedraad een speciale set stopcontacten in de muur schroeven. Niet de hele serie apparaten in een IKEA doosje, want dan heb je geen centrale verwaming meer nodig.

Dat maakt je onafhankelijk van de vraag of de heren van de industrie zich de moeite getroosten om filters in hun apparatuur in te bouwen. Want jij hebt een filter tussen de bron van de storing en al je gear. En per ongeluk 2 filters (een van jezelf en een van je apparaat) kan geen enkele kwaad.

Kosten? Denk aan een paar tientjes. Afhankelijk van het koperdraad (installatiedraad). Koper is duur.
Succes!!!
Vriendelijke groet, Gus

fastfolkert
20 maart 2011, 10:28
Ik ben alleen toch nog iets eigenwijzer.

Mooi, dat is goed voor de discussie ;)

Als je alleen de amp wilt ontstoren EN de storing komt uit het net, dan is een netfilter IN de amp een must. Je gebruikt dan nl. het chassis van de amp als referentie waarnaar je alle storingen laat wegvloeien. Het filter is a.h.w. de deur die alle zooi buitenhoudt. Doe je dat niet, dan pikt de kabel van je filter naar de amp nl. weer storing op.
Het probleem is echter dat je eigenlijk precies moet weten welk soort storing het is (differential mode, common mode, storing op je veilgheidsaarde). Pas dan kun je het filter bepalen (scheidingstrafo als common mode-onderdrukker; of C's naar aarde; of ferrietkralen om de daden; of L's in de draden etc. etc.).
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe zo'n schrikdraadapparaat stoort: conducted (via het net dus), of radiated (via de lucht)....:???: Dus is het moeilijk een "recept" te bepalen, helaas.


YMMV

Plant
20 maart 2011, 10:37
Het is dus beter om dat filter in een apart kastje te zetten tussen je stopcontact en het stopcontact/stekkerdoos waar je je gear in steekt. Wel zorgen voor een kabel die dik genoeg is.

Je kunt beter de storing bij de bron aanpakken, dus tussen het net en die schrikdraad generator plaatsen. Dan komt die storing al niet eens het net op en daar heb je meer aan dan als de storing er al op zit het voor alle andere apparaten proberen weg te filteren.

Ik had na mijn verhuizing b.v. ineens last van de koelkast die iedere keer bij aanslaan een dusdanige piek op het net zette dat tijdens muziek luisteren mijn CD speler uitgang eventjes in mute ging.
Eerst heb ik een filtertje tussen het net en mijn CD speler gezet, wat deels hielp maar soms toch niet. Vervolgens heb ik het filter tussen het net en de koelkast gezet et voilą... geen centje last meer.

Zoiets als dit, idd wel even opletten of het filtertje de stroom aankan die erdoor moet.

http://www.hydroponicsonline.com/store/img-hydroponics/tdk-ac-noise-filter-110v-220v-6a-zcb2206-11-power-line_180458141714.jpg

Duhsjaak
20 maart 2011, 11:49
Hi
@TS
We dwalen steeds verder van je echte vraag af.
Sorry. Wil je ons laten weten weelke remedie echt een oplossing heeft geboden? Kunnen we alleen maar wijzer van worden.

@Plant & FastFolkert
Ik ga ervan uit dat die schrikdraad machientjes (excuseer de uitdrukking) technisch tamelijk primitieve dingen zijn die vaak nog zelfs mechanisch op- en afschakelen.

Dat gepuls veroorzaakt kleine tikjes in het net. Dat die dingen over 100 meter zouden kunnen storen, ik weet het niet. Lijkt mij een beetje sterk.

Vandaar het advies om het voor het muziekhok in een keer te ontstoren. Ook als het wel door de lucht gaat zijn er een paar erg budgetvriendelijke methodes om de ruimte stil te krijgen.

Maar misschien was ik inderdaad een beetje kort door de bocht.
Ik ben benieuwd wat hier uit komt, want schrikdraad ben ik nog nooit echt mee in de weer geweest.
Vriendelijke groet, Gus

broeder6x6
20 maart 2011, 12:00
kooi van faraday (??) in je oefenhoek inbouwen:crazyhappy: (bellen moet je dan ook niet meer willen maarja

Snippo
20 maart 2011, 19:23
Ik heb het de komende weken erg druk dus het zal nog wel even duren voordat het probleem is opgelost (als dat uberhaubt gaat lukken).
Als ik mijn oom zie zal ik hem eens vragen of hij me hiermee kan helpen. Die heeft meer verstand van dit soort zaken dan ik :sssh:.
Ik vond net trouwens dit topic nog op internet: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37577.0. Blijkbaar ben ik dus toch niet de enige met dit probleem :seriousf:.

Duhsjaak
21 maart 2011, 00:34
kooi van faraday (??) in je oefenhoek inbouwen:crazyhappy: (bellen moet je dan ook niet meer willen maarja

Hi broeder
Mag je dan bellen en gitaar spelen tegelijk?
Maar om je vraag te beantwoorden. In de punk/kraak tijd inderdaad voor een stel jonge mensen een ruimte bekleed met fijn metaalgaas. In eens doodstil, die ruimte. Heerlijk!
Alle power dingen en trafo's buiten die kooi en alleen zwakstroom binnen. Door het gebruik van bepaalde substanties was het bij een aantal van die gasten in hun hoofd ook alleen nog maar zwakstroom, dus raggen maar. Ook met stille single coils. Ideaal.
Vriendelijke groet, Gus