PDA

View Full Version : Vraag over geluid linden body



Bert Gitaar
18 maart 2011, 19:09
Ik heb een vreselijk goedkope gitaar gekocht met een linde body, maple hals, rosewood toets en wilkinson hardware (mechanieken en vibrato systeem met gelagerde snaargeleiders). Een hss configuratie met alnico humbucker.

Nou is mijn vraag , heeft een linde body een ander geluid dan een alder body. Wat uiteraard het geval zal zijn maar waardoor valt het op of juist niet.

De gitaar is een Richwood reg130 voor 100 euro nieuw.
Ik had er al een van Richwood (RE500 - ES335 clone) en deze bevalt me zeer goed, vandaar me aankoop. De gitaar hoop ik morgen te ontvangen.

Of moet ik deze vraag plaatsen bij zelfbouw-gitaar.

jan jansen
18 maart 2011, 20:58
Ik heb een vreselijk goedkope gitaar gekocht met een linde body, maple hals, rosewood toets en wilkinson hardware (mechanieken en vibrato systeem met gelagerde snaargeleiders). Een hss configuratie met alnico humbucker.

Nou is mijn vraag , heeft een linde body een ander geluid dan een alder body. Wat uiteraard het geval zal zijn maar waardoor valt het op of juist niet.

De gitaar is een Richwood reg130 voor 100 euro nieuw.
Ik had er al een van Richwood (RE500 - ES335 clone) en deze bevalt me zeer goed, vandaar me aankoop. De gitaar hoop ik morgen te ontvangen.

Of moet ik deze vraag plaatsen bij zelfbouw-gitaar.

Er zit idd ander geluid in een lindenbody dan in een essen.Ik heb net een telecaster gemaakt met lindenhout om het verschil te kunnen horen tov een essen of een elzenbody.
jammer genoeg geen zelfde pickups in die gitaren maar ik moet zeggen die linden body valt niet tegen.
Het is een prima geluid maar net niet wat ik van een goeie tele verwacht,maar dat kunnen ook de pu`s zijn....,

JJ

Exi
18 maart 2011, 21:30
Kijk hier maar eens:
http://www.jemsite.com/jem/wood.htm
(linde = basswood)

Braindead
18 maart 2011, 21:33
Ja, een linden body klinkt anders dan bijv. een elzen body. Aan de andere kant klinken ook twee linden body's niet hetzelfde. Elk stuk hout is anders en elke gitaar vaak ook net ff anders. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog kwaliteitsverschillen. Als je een gitaar van 100 euro koopt zal het lindenhout een wat andere kwaliteit hebben dan een lindenbody van een gitaar van 2000 euro.

Verder doen pickups en versterker veel meer. Je kunt met ander pickups het geluid nog wat corrigeren. Het blijft een lindenbody maar je kan hem wel meer laag geven bijv. Waarin het opvalt is dat lindenhout vooral veel mids geeft en ook een beetje dirty laat klinken. Alder is veel feller met meer hoog en vaak wat schreeuwerig. Ik vind persoonlijk alder meer karakter hebben maar afhankelijk van je model en hals en toets kan het soms ook te schel voor me zijn.

Maar goed, geluid omschrijven is een beetje als een blinde de kleur rood uitleggen. Je kunt het zelf het beste horen want geluid is zo persoonlijk. De een zal geilen op alder en een ander op linden en weer een ander op mahonie en nummer vier hoort amper verschil.

barno
18 maart 2011, 22:08
Linde is voor fullbodies prima hout. heeft in tegenstelling tot essen en mahonie geen mooie tekening en wordt daarom meestal enkel gebruikt voor dekkend gelakte gitaren.
Het is relatief licht en ook wel kwetsbaar (blutsen), daarom vaak afgewerkt met dikke laklaag, da's dan weer minder voor de acoustische kwaliteiten natuurlijk.
al heb ik een japanse strat van basswood met mega laklaag die klinkt als een monster (wel P90's)

Hendriks
18 maart 2011, 22:35
Veel Japanse Fenders zijn van Basswood (meer dan je denkt) , maar er is niets mis mee , het word vaak afgedaan als minder ,maar dat is onzin , het is anders (zie post Barno) . Ik heb meerdere japanse Basswood Fenders gehad en waren allemaal niet verkeerd. Ik denk dat 9 van de 10 het verschil niet eens hoort.

Bert Gitaar
19 maart 2011, 08:13
Bedankt voor de reacties en uitleg in de verschillen van Linde (baswood) en Elzen. Ik ga er op letten.
Het is natuurlijk net zo'n een vraag als welke van de 2 elementen vinden jullie het mooist klinken. Blijft persoonlijk.
Maar ik kan er wat mee.

munkie
19 maart 2011, 11:21
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/RW%20RWE62LPB/RWfrysk1.jpg

Mijn RW62LPB, ooit blauw maar allang gestript. Mijn knutselgitaartje. Nu met goedkope maar verbazend vette Mighty Mite HSS pickups van MP uiteraard.
Gratis tip. Koop zo'n oude serie Richwood vintage strat van MP voor 75 euro. Sloop echt alles eraf, je houdt alleen de neck en de body over. En dan opnieuw opbouwen met fatsoenlijke hardware, elementen en electronica.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/RW%20RE400/RW5a.jpg

Mijn RE-400, uitgebreid gepimpt met SD pickups enz. Gaat niet weg.

Lindenhouten/basswood bodies. Klinken vrij warm, vol laag, weinig hoog. Is goed te combineren met high output pickups zonder dat het te schel wordt. Denk aan de JEM's.

Bert Gitaar
19 maart 2011, 11:50
Direct bij binnenkomst alles demonteren was ik al van plan. Dat doe ik met elke gitaar. Ongeacht welk merk. Inclusief bedrading vernieuwen.
Het geluid van de elementen hoeft niet altijd tegen te vallen. Even afwachten hoe deze klinken.
Maar is Wilkinson hardware nou echt zo beroerd? Ik heb nog een Ashton Fidelity (Tele achtig) met Wilkinson elementen en brug en vind deze niet echt verkeerd klinken. Deze heeft een iepen body.
Het zit wel vaak op de goedkopere modelen.
Maar om nou een afgeleeft exemplaar te zoeken op marktplaats voor 70 á 80 euro plus de verzenkosten eventueel. De gitaar koste me 100 euro nieuw. (geen verzendkosten ook nog)
Nu kan ik de hals net zo dwingen als ik wil. (vaak zit de pen gewoon los erin)

Om deze gaat het. Ik heb 'm nog niet maar hij komt vandaag binnen.

http://img847.imageshack.us/img847/3213/richwoodreg130.jpg (http://img847.imageshack.us/i/richwoodreg130.jpg/)

munkie
19 maart 2011, 19:34
Ik bedoelde de oude serie Richwood Vintage, gewoon rechttoe rechtaan kopieen vd Fender. Jij hebt zo'n nieuwe powerstrat met Wilkinson tremolo, die kan je uiteraard laten zitten. Nooit op gespeeld die nieuwe powerstrats, wel op een nieuw Paultje, speelde en klonk niet slecht al waren die oude zwaarder met een dikkere body.

Bert Gitaar
19 maart 2011, 22:39
Vandaag binen gekomen en viel niet tegen. Even opnieuw in elkaar zetten en afstellen. Er zit wel meer laag in een linde body en meer sustuin lijkt wel.
De elementen klinken nergens naar , niet slecht maar ik kan er niks mee en vervang ze wel. Maar op zich, beslist geen miskoop voor 100 euro.
En ook een goed werkende vibrato met 2 point bevestiging en geleiders.