PDA

View Full Version : Vintage V60 Speakers



Acdc
18 maart 2011, 17:13
Hallo,

Ik ben druk bezig met het maken van een 2x12 cabinet voor mijn combo.
Nu ben ik opzoek naar 2 geschikte speakers.
Ik kan 2 Celestion Vintage V60 speakers voor een leuk prijsje kopen alleen nu weet ik niet wat voor kwaliteit ik kan en mag verwachten,

Is er iemand die in het bezit is van de Celestion Vintage V60 speaker of heeft iemand ervaring met deze speakers.

Ik heb zelf een marshall combo en speel poprock.

Nu weet ik dat elke speaker een eigen karakter kwa geluid heeft vandaar mijn omschrijving hieronder.

Ik zoek een speaker die op hoge volumes nog steeds strak klinkt.
ik speel vaak met veel mid en bas dus een speaker die vrij veel laag kan hebben zou wel fijn zijn.

dankjewel ;)

SRV2000
18 maart 2011, 22:58
Hallo,

Ik ben druk bezig met het maken van een 2x12 cabinet voor mijn combo.
Nu ben ik opzoek naar 2 geschikte speakers.
Ik kan 2 Celestion Vintage V60 speakers voor een leuk prijsje kopen alleen nu weet ik niet wat voor kwaliteit ik kan en mag verwachten,

Is er iemand die in het bezit is van de Celestion Vintage V60 speaker of heeft iemand ervaring met deze speakers.

Ik heb zelf een marshall combo en speel poprock.

Nu weet ik dat elke speaker een eigen karakter kwa geluid heeft vandaar mijn omschrijving hieronder.

Ik zoek een speaker die op hoge volumes nog steeds strak klinkt.
ik speel vaak met veel mid en bas dus een speaker die vrij veel laag kan hebben zou wel fijn zijn.

dankjewel ;)

Ik heb zelf een ENGL versterker en daar zit een 1x12 Vintage 30 speaker in
Hij bevalt mij prima alleen mis ik bij sommige stukken wat meer punch maar ik mischien valt met een 2x12 cab wel mee.
Ik neem aan dat de v60 gelijk aan de v30 staat alleen is de v60 een 60 watt speaker.

Voor de rest is het een kwestie van smaak

interessander
18 maart 2011, 23:13
Ik heb zelf een ENGL versterker en daar zit een 1x12 Vintage 30 speaker in
Hij bevalt mij prima alleen mis ik bij sommige stukken wat meer punch maar ik mischien valt met een 2x12 cab wel mee.
Ik neem aan dat de v60 gelijk aan de v30 staat alleen is de v60 een 60 watt speaker.

Voor de rest is het een kwestie van smaak

Grappig dat je ENGL aanhaalt, dat is het enige merk dat ik ken dat de V60 speakers in hun kasten gebruikt (de standard versies).

De V60 is echter niet een 60 watt versie van de V30 (die ook geen 30 watt is) De correcte aanduiding is V12-60, hier een link naar de specs: http://www.tubedepot.com/sp-cel-v12-60.html

MegaDrive
21 maart 2011, 09:21
Voor zover ik weet zijn ze nooit los te koop geweest en zoals Interessander aangeeft zitten deze vooral in ENGL standard bakken, aangeduid als Celestion/ENGL silver series. De V12-60's zijn geenszins vergelijkbaar met V30's. Ze klinken nogal dun en de SPL is erg laag wat problemen oplevert in bandsituaties. Ik had een ENGL standard 4x12 met zulke speakers en omdat ik niet kapot was van de sound heb ik twee speakers vervangen voor V30's met als resultaat dat ik alleen maar de V30's hoorde, die een veel hogere SPL en vollere (midrange) klank hebben.

Ik raad ze niet aan, ongeacht de prijs. De reden dat ze te koop staan is vast dat de eigenaar niet blij was met de sound en betere speakers in zijn ENGL bak heeft geschroefd.

Rinze
21 maart 2011, 09:44
Ik heb pas een ENGL Standard cab met V60's gekocht, twee keer mee gerepeteerd en dat gaat prima. Ten opzichte van een standaard Marshall 1960 veel beter. Bij mij klinken ze helemaal niet dun en gaan de boel ook hard genoeg (en we repeteren hard). De V30's hebben een heel hoog rendement, dat klopt maar de meeste speakers zitten wat lager wat dat betreft. De V60 kast klinkt bij mij vet en heavy, moest er aardig wat laag uit draaien en ben nog steeds goed aanwezig in de bas.

De V60's hebben wat minder een piek in het hoogmid dan de V30's. Door die piek zijn V30 altijd erg aanwezig in de mix, maar ik vind ze persoonlijk niet lekker klinken (zal ook van de constructie van het cab afhangen misschien en natuurlijk van de rest van je spullen). Het enige waar ik aan moet wennen bij de V60's is dat pinch harmonics wat minder gemakkelijk opbloeien, met wat opschroeven van het midhoog werd dat beter zonder de van de V30's bekende ice pick. De V60 is wel erg direct, je hoort elk foutje en onnauwkeurigheid. Ze klinken ook heel erg droog. Voor mij pluspunten, voor iemand anders misschien niet. Tot nu toe heb ik het idee dat ik er lekker mee speel, ik kan de toonregeling nu ook echt gebruiken, met die 1960 kast was ik alleen maar bezig om te proberen irritante frequenties eruit te halen.

Kan best zijn dat ik uiteindelijk iets anders ga zoeken (je weet het nooit ;)) maar voorlopig ben ik erg tevreden met de V60 kast. Komende week eens kijken hoe het zich gedraagt in een podiumsituatie met PA, dan spelen we veel zachter dan bij repetities.

MegaDrive
21 maart 2011, 11:41
Ja, eens met nauwkeurigheid en toonregeling, da's absoluut waar. De V30 is rijk aan karakter en kleurt het geluid veel meer dan een V60. Ik denk dat het juist dat karakter is dat voor mij het verschil maakt, een ander stelt een neutralere speaker weer meer op prijs, zeker als er wat duurdere amps worden gebruikt.

Twee food for thoughts:
1) Ik voorzie mijn V30's standaard van een grotere dust cap (zoals Hellatone dat doet/deed) om het befaamde icepick probleem te verminderen. Dat werkt erg goed.
2) Mijn V60's klonken standalone erg lekker, maar met een andere gitarist in de band (G12K's) had ik weinig meer te vertellen. Ik kan me voorstellen dat je als enige gitarist in de band minder mix problemen hebt.

SRV2000
21 maart 2011, 14:21
Ja, eens met nauwkeurigheid en toonregeling, da's absoluut waar. De V30 is rijk aan karakter en kleurt het geluid veel meer dan een V60. Ik denk dat het juist dat karakter is dat voor mij het verschil maakt, een ander stelt een neutralere speaker weer meer op prijs, zeker als er wat duurdere amps worden gebruikt.

Twee food for thoughts:
1) Ik voorzie mijn V30's standaard van een grotere dust cap (zoals Hellatone dat doet/deed) om het befaamde icepick probleem te verminderen. Dat werkt erg goed.
2) Mijn V60's klonken standalone erg lekker, maar met een andere gitarist in de band (G12K's) had ik weinig meer te vertellen. Ik kan me voorstellen dat je als enige gitarist in de band minder mix problemen hebt.

Ik heb sinds 2 dagen een standaard ENGL 4x12 cab voor mijn ENGL Thunder combo gekocht.
Tot nu toe meer dan tevreden het kleine nadeel is dat V30's een heel hoog rendement hebben.
waardoor ik mijn V30 speaker meer hoor dat de v60 speakers.
Is hier mischien ook wat aan te doen ?? gelijkwaardig afstellen.

Zodra ik mijn versterker op 4 ( volume zet ) dan werken de v60 prima en komt het geluid overeen met de v30 speaker die in mijn combo zit.

Rinze
21 maart 2011, 15:14
2) Mijn V60's klonken standalone erg lekker, maar met een andere gitarist in de band (G12K's) had ik weinig meer te vertellen. Ik kan me voorstellen dat je als enige gitarist in de band minder mix problemen hebt.

We spelen ook met twee gitaristen, geen probleem. We hebben wel behoorlijk verschillend geluid: ik meer modern, strak en de ander meer vettig, ronder. Onze bassist speelt over een MB 400+ met 8*10, ook behoorlijk aanwezig.