PDA

View Full Version : Onmiskenbare stem belangrijker dan goede zang?



piezo
18 maart 2011, 17:12
Onderstaande stond eerst ergens als reactie, maar verdient misschien een eigen discussie

Ik hoor geregeld uitstekende zangers en zangeressen, waarvan ik dan toch denk: "Die gaat het niet redden, want hoe goed hij/zij ook kan zingen, het had net zo goed een ander kunnen zijn."

Wat ik bedoel is, dat volgens mij één van de aller- allerbelangrijkste kwaliteiten van een zangstem in de poprock etc. onmiskenbaarheid is, uit duizenden of miljoenen herkenbaar zijn.
Aretha Franklin kan zingen, Gary Moore kan zingen, Anouk kan zingen.
Maar Neil Young en Bob Dylan eigenlijk niet (en mondharmonica spelen ook niet ....).

Maar of ze nu wel of niet kunnen zingen, je herkent ze meteen.

Stelling: "Als je maar een beetje kunt zingen, zing dan vooral, maar ga in ieder geval altijd voor een eigen, uniek geluid"

showband
18 maart 2011, 17:16
ach zang. Regel een : als een man of vrouw wild aantrekkelijk van het beeld/podium afspat heb je volle zalen.
Dat gaat m.i. nog ruim voor identiteit.

(of ik het er nou een mooi verschijnsel vind of niet doet er even niet toe)

Pepe
18 maart 2011, 17:18
I totally disagree.
Maar goed, ik luister ook meer naar Tom Waitsen en Zappa's dan X Factor sterretjes.

Duhsjaak
19 maart 2011, 05:06
I totally disagree.
Maar goed, ik luister ook meer naar Tom Waitsen en Zappa's dan X Factor sterretjes.

Hi
Ben het ermee dat we het oneens zijn.
Kijk even naar de start van het topic.
Daar staan Bob Dylan, Gary Moore en weet ik wat. Wild aantrekkelijk? Ik zal wel genen hebben die behoefte hebben aan iets anders op dat punt.

Mijn stem gaat 100% naar een persoonlijke aanpak/geluid, alhoewel een leuk bekkie vast zal meehelpen.

Ik ben benieuwd op welk accent de GN'ers uitkomen bij deze vraag> Leuk topic!
Vriendelijke groet, Gus

Plant
19 maart 2011, 10:55
ach zang. Regel een : als een man of vrouw wild aantrekkelijk van het beeld/podium afspat heb je volle zalen.
Dat gaat m.i. nog ruim voor identiteit.

(of ik het er nou een mooi verschijnsel vind of niet doet er even niet toe)

:???:

The Gossip trekt ook volle zalen

http://www3.pictures.gi.zimbio.com/Gossip+Perform+Shepherds+Bush+Empire+bZwdNwFZ2IPl. jpg

http://farm1.static.flickr.com/55/173186665_6c8dcfc549.jpg

http://www.withusoragainstus.org/wp-content/uploads/2009/05/gossip3.jpg

:stop: Need I say more?

peter_heijnen
19 maart 2011, 11:04
:stop: Need I say more?
No need.

Heel vreemd, er staan geen mannen in het publiek op die foto's.

Han S
19 maart 2011, 11:06
Na al die jaren begrijp ik er nog steeds niks van. Neem iemand als Tim Knol, speelt op Pinkpop en vanmorgen in de krant weer een artikel over dat hij komt spelen op Dijkpop.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen betere en knappere zangers zijn, maar er moet iets zijn dat veel mensen aanspreekt in zo'n iemand, alleen zie ik het niet.

Pepe
19 maart 2011, 12:16
Sja, ik weet niet naar welke volle zalen Showband normaal gaat maar ik word dan wel benieuwd zolangzamerhand.

Afgezien daarvan, een uitspraak als "ach, zang, als je haar maar goed zit" is een vrij unieke omschrijving van het metier zang die ik nog niet eerder gehoord had.

Mitch
19 maart 2011, 17:16
Voor een bepaald publiek misschien. Sommige mensen willen alleen maar wegdromen bij een paar mooie ogen en de muziek dient dan alleen maar als achtergrondje.

Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van karakteristieke stemmen, maar niet per definitie. Dylan, Knopfler, pfff... kan er weinig mee. Roger Waters, ook geen begenadigd zanger, kan (of beter: kon) dan wel eer een zekere 'ängst' in zijn stem leggen die perfect bij een nummer paste, daar kon ik kippenvel van krijgen.

TDZH
21 maart 2011, 22:26
Ik ben het er mee eens. Mijn favoriete zanger is dan ook Mick Jagger. Zelfs bijvoorbeeld de gravel-stem van Keith Richards vind ik prachtig, en die heb ik nog een nummer horen zingen zonder minstens 1 keer harstikke vals te gaan.

Natuurlijk kan ik iemand met een geweldig bereik ook prima waarderen, maar uiteindelijk gaat het mij toch om persoonlijke stijl.

barno
21 maart 2011, 22:41
Ik ben van de niet zangers-school

gainsbourg, tony joe white, jj cale, zappa, dylan, nick cave, nonkel neil, cohen... 't zijn wel allemaal persoonlijkheden die iets brengen in hun eigen naturel (en ook allemaal songwriters)
Zo vind ik bv geen enkele cover van songs van deze artiesten beter dan het origineel.
en echte zangers die ik goed vind zijn meestal zwart: al green, marvin, bill withers en compagnie

wireman
23 maart 2011, 23:47
Mitch.. ben je me potdikkie weer net voor... Waters idd geen goeie zanger, maar ik ben toch wel een heule grooie Pink Floyd fan.. Hoewel ik meer een Gilmour man ben.. Waters herken je uit 1000!! Maar of het nou goed is?...