PDA

View Full Version : intonatieprobleem



Rock&Roll
18 mei 2003, 16:53
ik probeer al heel de namiddag om mijn LP te intoneren, maar ik heb altijd hetzelfde probleem. het lukt me gewoon niet om alles perfect te krijgen...advies iemand? moet ik de hoogte van de brug veranderen?? soms moet ik een zadeltje verlagen, maar kan ik helemaal niet meer lager! help iemand??

Nicci
18 mei 2003, 17:43
Zit er veel ruimte tussen de hals en de snaren ter hoogte van de 12de fret? Misschien moet je de truss rod aandraaien?

Rock&Roll
18 mei 2003, 17:45
ja, de laatste tijd merk ik dat de actie nogal verhoogd is. een beetje te hoog eigenlijk, maar als ik de brug verlaag, dan krijg ik fret buzz op de 20ste fret

Nicci
18 mei 2003, 18:03
ik vermoed dat de truss rod aangedraaid moet worden. weet je hoe dat moet?

Gearjunkie
18 mei 2003, 21:30
Intoneren staat los van de actie of eventuele fretbuzz. Intoneren is ervoor zorgen dat de 12 fret ook daadwerkelijk de octaaf is. Dit doe je door de lengte van de snaar te veranderen bij de brug.

Ik heb zelf geen LP, dus weet ook niet hoe dat bij deze gitaar moet.

roppie
18 mei 2003, 21:47
op zich hetzelfde als bij strat achtige trems, gewoon zadeltjes naar voren/ achteren schroeven

Rock&Roll
18 mei 2003, 23:00
yups, ma het probleem is da ik mijn g-snaar erg moeilijk geintoneerd krijg...der zit altijd een miniem verschil op en ik krijg het niet goed. weet er iemand raad?

Moonchild
18 mei 2003, 23:59
Op 2003-05-18 21:30, schreef Gearjunkie:

Intoneren staat los van de actie of eventuele fretbuzz. Intoneren is ervoor zorgen dat de 12 fret ook daadwerkelijk de octaaf is. Dit doe je door de lengte van de snaar te veranderen bij de brug.

Ik heb zelf geen LP, dus weet ook niet hoe dat bij deze gitaar moet.




Als je logisch nadenkt heeft de actie wel degelijk te maken met de intonatie, de snaar wordt immers langer als je actie groter is, omdat de hoek gewoon groter wordt tussen de snaren en de topkam.
En dat heeft natuurlijk ook weer zijn effect op de intonatie.

Moonchild
19 mei 2003, 00:00
Op 2003-05-18 23:00, schreef Rock&Roll:
yups, ma het probleem is da ik mijn g-snaar erg moeilijk geintoneerd krijg...der zit altijd een miniem verschil op en ik krijg het niet goed. weet er iemand raad?


Je zal het ook nooit goed krijgen, de gitaar is in dat opzicht gewoon een slecht instrument, er zullen altijd afwijken zijn in de intonatie op verschillende posities (frets dan).

7th heaven
19 mei 2003, 14:29
nieuwe snaren en dan gaan intoneren