PDA

View Full Version : dual 386 in een Ruby amp ?



Rick trodat
18 maart 2011, 15:00
Een aantal maanden geleden heb ik een ruby amp gebouwd. Op mijn 2*12 gaat dit ding nog best hard ook. Probleem is lage headroom. Standaard loopt deze op 9 volt. 12 volt geeft ''iets'' meer headroom, maar niet echt genoeg.

Nu zag ik op beavis audio het volgende:

http://www.beavisaudio.com/library/LM386/Dual_386_Guitar_Amplifier.jpg

Als het goed is zou dit 2 watt moeten geven met een LM386-4 en dus mijn luxe probleem moeten oplossen. Mijn vraag is zou dit te combineren zijn met het ontwerp van de ruby amp ?

http://www.runoffgroove.com/ruby.png

http://www.runoffgroove.com/ruby-perf.png

iWishmaster
18 maart 2011, 15:22
Het ontwerp dat je post is in feite gewoon de versterker 2x uitvoeren en de uitgangen aan elkaar hangen. Kan wel, dan zou ik dual-potmeters gebruiken voor volume en gain om beide paralelle trappen een beetje gelijk te regelen. Of je hier echt (veel) meer headroom van krijgt betwijfel ik: precies 3dB harder zonder extra oversturing namelijk. Misschien een wat steviger power-amp IC gebruiken?

flo123
18 maart 2011, 15:38
Als je headroom probleem door de FET buffer komt die na de ingang zit, heeft het geen zin.

Rick trodat
18 maart 2011, 15:43
Als je headroom probleem door de FET buffer komt die na de ingang zit, heeft het geen zin.

Ik weet niet of het daar echt door komt.

Een betere ic, zoals Iwishmaster voorsteld heb ik dusver nog niet gevonden op het net. Of je zit meteen aan het feit, dat er koelingsblokken nodig zijn ed.

Weet je trouwens zeker dat er 3 db verschil is ? Dat is namelijk wel degelijk te horen.

iWishmaster
18 maart 2011, 16:03
Weet je trouwens zeker dat er 3 db verschil is ? Dat is namelijk wel degelijk te horen.

Nu je het zegt ... Nee dat weet ik niet zeker, want dit schema clipt enerzijds door de top van het vermogen en anderzijds door het feit dat de spanning tegen de voedingsspanning aan loopt.

Je zou moeten meten met een scoop om te weten waar het signaal begint te clippen, moeilijk te zeggen. Dit ontwerp is niet gemaakt voor headroom overigens: dan zou je naar een preamp - poweramp achtige opstelling moeten met een hoger vermogen audio IC.

Plant
18 maart 2011, 16:04
Het ontwerp dat je post is in feite gewoon de versterker 2x uitvoeren en de uitgangen aan elkaar hangen. Kan wel, dan zou ik dual-potmeters gebruiken voor volume en gain om beide paralelle trappen een beetje gelijk te regelen. Of je hier echt (veel) meer headroom van krijgt betwijfel ik: precies 3dB harder zonder extra oversturing namelijk. Misschien een wat steviger power-amp IC gebruiken?

De speaker zomaar tussen 2 uitgangen aansluiten doet niks, de versterkersignalen moeten uit faze staan om zo spanningsverdubbeling te krijgen. Als je goed kijkt zie je dat het input signaal bij het ene IC naar de inverterende ingang (-) gaat en bij de andere naar de niet-inverterende ingang (+). Zo krijg je de uitgangen van de trapjes in tegenfaze wat over de speaker spanningsverdubbeling oplevert. Het punt waar in het rood 'input' bij staat sluit je aan op de loper van de volumeregelaar. Die regelaar regelt het signaal voor beide versterkers gelijk op, daar hoef je echt geen stereo potmeter voor te hebben. Als je ook nog de gain wilt regelen kun je dat idd met een stereo potmeter doen.

De oplettende lezer weet al dat bij spanningsverdubbeling over dezelfde load (impedantie) 4-voudig vermogen oplevert. P=U2 (kwadraat) gedeeld door R wat overeenkomt met 6 dB.
Het is alleen de vraag of de versterker dit gaat overleven. Als het versterkertje normaal met 8 Ohm belast word voor 1 W, moet je in brug de load aanpassen naar 16 Ohm. Doe je dat niet en de IC'tjes kunnen niet genoeg stroom leveren, dan is het einde oefening.

Verder versterken de trapjes al standaard 20x, dus ik denk niet dat de headroom van het FET trapje roet in het eten gaat gooien.

Rick trodat
18 maart 2011, 16:27
Laatste post 6x gelezen en even de snelle conclusie eruit, is denk ik dat ( als het werkt ) het een minimaal verschil gaat opleveren.

Bestaat er dan niet een alternatief voor een LM386-4 ? Met bijvoorbeeld 2 watt op 12 of 15 volt ?

iWishmaster
18 maart 2011, 16:33
Laatste post 6x gelezen en even de snelle conclusie eruit, is denk ik dat ( als het werkt ) het een minimaal verschil gaat opleveren.

Bestaat er dan niet een alternatief voor een LM386-4 ? Met bijvoorbeeld 2 watt op 12 of 15 volt ?

Heb even gegraven in een oud project wat ik ooit gemaakt heb. Daar zat een TDA1013B in. Wat of 3-4 geloof ik, afhankelijk van de voedingsspanning (10-18V ofzo).

Rick trodat
18 maart 2011, 16:43
Heb even gegraven in een oud project wat ik ooit gemaakt heb. Daar zat een TDA1013B in. Wat of 3-4 geloof ik, afhankelijk van de voedingsspanning (10-18V ofzo).

Was dit ook obv een ruby amp ?

iWishmaster
18 maart 2011, 17:19
Was dit ook obv een ruby amp ?

Nee, het was een audio versterker voor een project van school, niets met gitaren van doen ...

Plant
18 maart 2011, 18:42
Laatste post 6x gelezen en even de snelle conclusie eruit, is denk ik dat ( als het werkt ) het een minimaal verschil gaat opleveren.

Bestaat er dan niet een alternatief voor een LM386-4 ? Met bijvoorbeeld 2 watt op 12 of 15 volt ?

TBA820M. 2Watt @ 8Ohm bij 12V.

Maar vanwaar die angst voor koelblok(ken)? Zoveel heb je voor b.v. een TDA2002, TDA2003 of TDA2030 (autoradio-IC's) niet nodig. In allerlei industriële applicaties zoals ook oefenversterkertjes voor gitaar, word het metalen flapje van het IC gewoon (wel elektrisch geïsoleerd!) op de metalen versterkerbehuizing geschroefd.

cluseau
18 maart 2011, 22:46
Je headroom wordt beperkt door de hoogte van de voedingsspanning. De uitgangs wisselspanning kan namelijk slechts varieren tussen massa en Ub. Is deze Ub bijvoorbeeld 12V= dan is de toptop waarde van het audio maximaal 12V~. Topwaarde is dus 6V~

Het heeft dus wel degelijk zin de schakeling met twee IC's te maken. De voorgestelde schakeling is van een brugversterker. Helaas is het lood om oud ijzer want de IC's kunnen niet voldoende vermogen leveren waardoor de maximaal haalbare headroom nog niet bereikt zal worden.


Een beetje theorie:

Bij een single amp sluit je de speaker aan tussen massa en de uitgang van de amp. Deze uitgang waarop de plus van de speaker moet worden aangesloten voert de halve voedingsspanning waardoor een grote cap nodig is voor de DC ontkoppeling. De min van de speaker ligt aan massa en gebeurt dus niets mee.

Bij een brugversterker worden er twee gelijkwaardige amps gebruikt welke in tegenfase worden aangestuurd. Hierdoor varieeren de uitgangen precies tegengesteld. Nu kun je de speaker aansluiten tussen de uitgangen van de versterkers en ook nog eens zonder koppel cap. Als de pluslijn van de speaker een topwaarde heeft van +6V heeft de min lijn een waarde van -6V~. De headroom is dus verdubbeld.

Mooi alternatief voor jouw brakke IC's is de TDA2005, een complete brugversterker in één behuizing. Vorige week nog ergens te koop gezien, mogelijk bij DickBest. Dit IC kost een scheet en drie knikkers en levert 20Watt. Dat noem ik nog eens headroom. Schema's zat op het net te vinden, hier (http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.hobby-hour.com/electronics/tda2005-bridge.gif&imgrefurl=http://www.hobby-hour.com/electronics/tda2005-power-audio.php&h=493&w=500&sz=25&tbnid=08ckCL2Tz9qEhM:&tbnh=128&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dtda2005&zoom=1&q=tda2005&hl=nl&usg=__5OCBIsd_DQ069jbsYsk_rz-KryA=&sa=X&ei=UM6DTdvjDY2VOrOZuN8I&ved=0CCkQ9QEwAQ) is er vast één.....

Frans.

edit......idd DB klik (http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=975)

Rick trodat
19 maart 2011, 12:23
Bedankt voor de tips!!