PDA

View Full Version : Welk merk gitaar hebben jullie voor een beetje vuige metal / hardrock?



MarijkeNL
18 maart 2011, 12:10
Ik kan echt niet kiezen en ik heb er maar 1 nodig..

Welk merk spelen jullie voor een beetje vuige metal / hardrock?
Lekker snel pielen.:zz:

Ik heb hele mooie gitaren gezien van BC Rich, Dean en Jackson of mis ik een merk?

Wederom graag jullie hulp.

TimoSomers
18 maart 2011, 12:13
BC Rich zou ik ver vandaan blijven iig.

Maar vooral: Staar je niet blind op uiterlijk!!!

Voor vuige metal zou ik hands down een Bo-El MC-7 pakken (indien 7snarig, anders MC-6 met vaste brug) en voor Hardrock hetzelfde of een dikke Les Paul.

Exi
18 maart 2011, 12:16
Voor Hardrock inderdaad iets van Gibson. Les Paul/Explorer/SG.
Metal: Pff.. alles met snaren en een dikke humbucker. Het liefst een superstrat :)

Rembull1980
18 maart 2011, 12:25
Je mist ESP/LTD, een merk zeer bekend om zijn ruige metal. Ze hebben in ieder geval MEtallica EN Slayer achter zich staan, zegt al genoeg.

Je mist ook Ibanez, Schecter en Kramer welke ook genoeg modellen hebben voor het "metal" werk.

KingPin8
18 maart 2011, 13:19
Ligt er ook een beetje aan hoeveel je te besteden hebt.

Dean, Jackson, ESP/Ltd en Ibanez hebben in elke prijsklasse gitaren en hebben een heel breed scala aan modellen.

B.C Rich is helaas alleen looks, in dat geval moet je terug naar de roots, een Neal Moser, maar dan kom je kwa euro's al in de richting van een Huub Boel.

Gibson zou ik zelf voor metal niet doen, but that's just me.

M Kactus
18 maart 2011, 13:23
BC Rich alleen voor de looks, zou ik niet zo zeggen. Er zijn modellen (de Bronze reeks) waar je beter ver vanaf blijft, en ik heb me laten vertellen dat zelfs gitaren die vroeger niet echt goed waren tegenwoordig wel meevallen. Maar goed, die zijn er ook bij àlle andere merken die hier worden opgesomd. Zo'n Mockingbird kan me anders stevig bekoren!

Omdat het je mening is, is het nog geen feit.

muziekschuur
18 maart 2011, 13:28
Les Paul toch?

KingPin8
18 maart 2011, 13:30
Daarom heet dit ook discussie, iemand draagt een mening/visie aan, anderen reageren.

Zo 'vind' ik zelf de Mockingbird een lelijke vorm hebben bijvoorbeeld. Wil niet zeggen dat de vorm ook lelijk 'is'.

OT: loop een muziekwinkel binnen, kijk wat je er vet uit vind zien, speel een keer, bekijk de prijs. Look+feel+prijs bepaald vaak snel wat je wilt als je dat vantevoren nog niet wist :)

Succes! :D

KwintEastwood
18 maart 2011, 13:36
Al eens aan een Jackson gedacht?

http://www.jacksonguitars.com/

Heb zelf ook ooit nog eens getwijfeld om er een aan te schaffen.. maar voor mij is het iets te metal:punk:

Rembull1980
18 maart 2011, 14:04
Jackson is idd erg Metal ;)

Terminus
18 maart 2011, 14:15
Hoezo wil je een merk weten? Als je een gitaar wilt kopen moet je niet alleen op het merk letten, sommige merken hebben duurdere gitaren die prima zijn maar goedkopere modellen die je liever nooit had gekocht.

M Kactus
18 maart 2011, 15:19
Oké, deze discussie gaat dus officieel nergens heen.

1. Hoeveel ervaring heb je ? Is dit je eerste gitaar, of speel je al lang akoestisch wil je er eentje bij voor metal, bijvoorbeeld ?

2. Welke heb je al uitgetest ? Want alleen op looks is zowat het slechtste wat je kunt doen. Die looks spelen natuurlijk een rol, maar de gitaar moet "het ook doen" voor je.

In feite kun je op iedere gitaar (met een humbucker) metal spelen, en zelfs vuigere metal. Iron Maiden deed het op strats, je ziet vaak ESP's, Jacksons, Schecters, en Gibsons passeren. Het ligt er echt maar net aan wat je bevalt. Het is niet omdat het van één bepaald merk is dat het geknipt is voor metal, en dat een ander daarin sowieso niet gaat werken. Zo werkt het niet.

Stel voor jezelf een paar eisen op, zoals of je een tremolo wilt, of je een Single Coil in de nek wilt, of een Humbucker, welk budget je voor ogen hebt, wat voor nek je wilt... En aan de hand daarvan kies je dan een gitaar. Geen merk.

(edit) @KingPin: Maar dit is dus geen discussie. Iemand vraagt raad, en jij stelt een mening voor als een feit.

signsofzodiac
18 maart 2011, 15:34
Wat heb ik voor metal/hardrock...???

http://i449.photobucket.com/albums/qq211/dr_martijn/DSC01029.jpg

Doet alles behalve een dikke jazz-sound en aangezien ik geen noot jazz kan spelen komt dat wel goed uit. Deathmetal, hardrock, classic rock, pop. Niet ultiem zaligmakend, zoals geen enkele gitaar dat is, maar de meest veelzijdige gitaar die ik ken. En hij speelt ook nog wel aardig ;)

That said: er zijn zo vreselijk veel goede metal/HR-gitaren en er zijn even zoveel gave opnames met al die verschillende stukken hout en snaren gemaakt... Er zijn uiteindelijk maar twee zaken belangrijk: persoonlijke voorkeur en geld. Dus: budget vaststellen en zoveel mogelijk gitaren vasthouden.

Duhsjaak
18 maart 2011, 15:40
Hi M
Misschien een idee om even een beetje indicatie te geven van wat je eraan kunt of mag uitgeven. Niet dat veel GN'ers zich er veel van aantrekken.....

Ibanez misschien?

Hangt allemaal erg af van wat je zoekt...

Erg duidelijk ben ik niet volgens mij.

Toch een fijn weekend.
Gus

Paulio
18 maart 2011, 15:45
Hm voor metal misschien niet, maar voor de hardere rock vind ik een overstuurde telecaster ook heerlijk!

Orpheo
18 maart 2011, 17:21
voor mij is dat gewoon een les paul, al dan niet met een trem. mijn 'droom lp' is er eentje met floyd, hum/p94/hum, 5 weg blade bovenop ipv de toggle, en dan 2x volume 2x tone. lekker simpel.

daar kan ik dan echt alles mee spelen. van jazz tot snoeiharde metal.

Oranjeaap
18 maart 2011, 17:24
Mijn les pauls gewoon. Voor het echte zware werk mijn Ibanez met EMG actieve elementen

Thiez
18 maart 2011, 17:31
Heel veel mensen roepen hier dat bcrich kut is. Dat zou ik niet beweren. Die normale bcrich instap modelletjes wel ja. Maar dat is bij ibanez ook rotzooi. En LTD vind ik ook rommel die goedkope modelletjes.
BCrich real USA made of een oudere (jaren 80/90) bernie rico ofzo speelt echt heel lekker. Heb een keer op een oudere bcrich ironbird gespeeld en dat speelde echt prima. Heel eigen neckprofiel wel wat je waarschijnlijk moet liggen.

Maar goed, dit moet je gewoon zelf uitproberen. Jackson, bcrich, ibanez, etc etc hebben allemaal hun eigen neckprofiel en de ene speelt lekkerder dan de andere. Zelfs wanneer je hetzelfde model pakt van hetzelfde merk kan hij nog anders spelen.
Uit het lijstje wat je neergezet hebt, kijkend naar de huidige modellen op de markt, zou ik gaan voor een jackson. Maar dan ook wel een duurdere serie. Want de goedkopere serie vind ik ook echt ruk van jackson.

Rooker
18 maart 2011, 17:54
Een van de mooiste superstrats die ik hier heb gezien vond ik een van Charvel. Waanzinnig mooi in zijn redelijke eenvoud. Succes

This Is Sparta!!!
18 maart 2011, 18:33
B.C. Rich Draco is een prima metalgitaar, erg goede klank + erg makkelijk om pinch harmonics mee te maken. Vorm 'vind' ik mooi, maar meningen kunnen daarover verschillen. Sommigen vinden de de vorm ook niet comfortabel.

SEAL
18 maart 2011, 19:41
mijn omgebouwde squier met één humbucker

of een vantage superstrat (SSS-configuratie)

LesPaul1612
18 maart 2011, 20:44
Je moet je niet blind staren op een bepaald merk of uiterlijk, maar meer op hoe die speelt. Pak gewoon een solidbody gitaar met een humbucker in de brug uit de winkel en kijk of ie de toon heeft die JIJ zoekt.

Dat kan een Yamaha Pacifica, een Epiphone Les Paul, een superstrat of een Jackson RR zijn, het is maar net wat jou ligt.

Metal doe ik zelf met een oude Ibanez s270, goedkoop koreaans ding, maar echt een beest voor metal. Nadeel is wel dat blues niet klinkt op zo'n gitaar, maar voor hardrock/metal is ie gewoon geweldig!

BobvanKempen
18 maart 2011, 21:07
Een Les Paul met actieve EMGs zal je best wel vette metal uit kunnen halen.

Braindead
18 maart 2011, 22:05
+1. Ik heb een made in USA BC RIch gehad die echt ontzettend goed was. Goede bespeelbaarheid goed hout hardware en sound. Helaas Is 80-90% van de BC Rich dat hier in NL wordt verkocht van die goedkope rommel. Alsof je de goedkoopste ibanez gitaar pakt en zegt dat ibanez zo is als die gitaar.


Heel veel mensen roepen hier dat bcrich kut is. Dat zou ik niet beweren. Die normale bcrich instap modelletjes wel ja. Maar dat is bij ibanez ook rotzooi. En LTD vind ik ook rommel die goedkope modelletjes.
BCrich real USA made of een oudere (jaren 80/90) bernie rico ofzo speelt echt heel lekker. Heb een keer op een oudere bcrich ironbird gespeeld en dat speelde echt prima. Heel eigen neckprofiel wel wat je waarschijnlijk moet liggen.

Maar goed, dit moet je gewoon zelf uitproberen. Jackson, bcrich, ibanez, etc etc hebben allemaal hun eigen neckprofiel en de ene speelt lekkerder dan de andere. Zelfs wanneer je hetzelfde model pakt van hetzelfde merk kan hij nog anders spelen.
Uit het lijstje wat je neergezet hebt, kijkend naar de huidige modellen op de markt, zou ik gaan voor een jackson. Maar dan ook wel een duurdere serie. Want de goedkopere serie vind ik ook echt ruk van jackson.

Tankman
18 maart 2011, 22:58
Ik gebruik al mijn gitaren voor metal. Ieder heeft zo z'n eigen kwaliteiten. Ik heb een PRS Tremonti SE, een Schecter Omen-7 Extreme en een Peavey HP Special EX met een Dimarzio Crunclab in de brug. Werkt allemaal perfect.

Nou kun je op wel iedere gitaar metal spelen. Of het er metal uitziet is een ander verhaal Zo speelt Andreas Kisser van Sepultura de helft van de tijd op Mexicaanse Fender HSS strats met floyd rose. Ik wil zelf op het werk ook wel eens een jazzgitaar pakken en er metal op spelen, gewoon omdat het kan.

Punt is, kies gewoon een gitaar die je ligt en die je mooi vindt, lekker speelt en die je goed vindt klinken.

Terminus
18 maart 2011, 23:21
mijn omgebouwde squier met één humbucker

of een vantage superstrat (SSS-configuratie)

Mocht iedereen die dit leest het nog niet doorhebben: dat laatste bedoelde hij sarcastisch, ik kan geen enkele situatie bedenken waarin ik die gitaar aan een ander zou aanraden. En ik heb er zelf een.

Martinklomp
19 maart 2011, 03:10
Mocht iedereen die dit leest het nog niet doorhebben: dat laatste bedoelde hij sarcastisch, ik kan geen enkele situatie bedenken waarin ik die gitaar aan een ander zou aanraden. En ik heb er zelf een.
Ik dacht al:), ik heb er ook eentje gehad als eerste gitaar en wat een rampenplan...

munkie
19 maart 2011, 11:05
Dan had je de verkeerde Vantage...

Voor hairmetal momenten: Ibanez S540 pink metallic :ok: Voor als we echt de diepte ingaan: Ibanez S540 in drop C met EMG's :punk:

Gothra
19 maart 2011, 11:08
Ik speel zelf metal op mijn jackson en mijn ibanezje, maar het lukt ook op mn epi les paul.

De jackson is iig heel erg veelzijdig, want kan er prima ook andere dingen mee spelen.

signsofzodiac
19 maart 2011, 11:47
Goed om te horen dat er meer mensen zijn met goede ervaringen met de betere BC Rich gitaren. De oude USA's zijn FANTASTISCH (zelf een neckthrough Eagle met een Kahler gehad) en de duurdere nieuwe NJ's zijn prima te pruimen (EMG's, originele floyd, ebben toets, goeie neckthroughs). Neem aan dat de huidige USA-modellen ook puik zijn maar ik ben al jaren geen nieuwe meer tegen gekomen. De bronze-series en dergelijke moet je inderdaad van af blijven, slecht voor de reputatie van het merk.

SEAL
19 maart 2011, 17:51
Mocht iedereen die dit leest het nog niet doorhebben: dat laatste bedoelde hij sarcastisch, ik kan geen enkele situatie bedenken waarin ik die gitaar aan een ander zou aanraden. En ik heb er zelf een.

de vraag was niet wat je aan zou raden, maar wat je zelf gebruikt ;) ik gebruik dit dus. met name die eerste. ik speel gelukkig dan ook geen echte metal... En mijn vantage is best te doen, de hals is prima, emn het geluid zit in de elementen, dus als je die vervangt, klinkt dat ook prima. alleen de tuners zijn niet zo geweldig, te soepel naar mijn zin, maar verder, topgitaartje :)

KingPin8
20 maart 2011, 18:12
@M Kactus: als het geen discussie is, waarom staat er dan onderaan de pagina "reageer op discussie"?

OT: @MarijkeNL: ben je al iets wijzer? Al een idee wat je wilt? :)

MarijkeNL
21 maart 2011, 12:45
Ik heb dus idd een aantal mooie merken gemist. Schecter, Gibson, PRS, IBanez.
(kan ik de enquete opnieuw doen?)

De prijs maakt me niet zo uit. Denk wel iets moois te krijgen voor ongv. 800 euri, toch?

Om eerlijk te zijn vind ik de bc Rich mockingbird erg mooi en speelt wel lekker, maar deze heeft wel een slechte reputatie. ik vraag me af of dit wel terecht is

Daarnaast vind ik Mayones erg vet klinken en ziet er erg mooi uit.

KingPin8
21 maart 2011, 13:07
Poeh, met €800 kom je een heel eind. Op de heel exclusieve merken na heeft elk genoemd merk wel iets voor die prijs.

Denk dat je het beste alsnog het e.e.a. kan proberen in een winkel in de buurt, lekker shoppen :D

zoals ik al eerder zei: looks+feel+prijs is een goede manier om te filteren in de winkel :)

Thiez
21 maart 2011, 13:34
Ik heb dus idd een aantal mooie merken gemist. Schecter, Gibson, PRS, IBanez.
(kan ik de enquete opnieuw doen?)

De prijs maakt me niet zo uit. Denk wel iets moois te krijgen voor ongv. 800 euri, toch?

Om eerlijk te zijn vind ik de bc Rich mockingbird erg mooi en speelt wel lekker, maar deze heeft wel een slechte reputatie. ik vraag me af of dit wel terecht is

Daarnaast vind ik Mayones erg vet klinken en ziet er erg mooi uit.

Die mockingbird specialII schijnt zeker van goede kwaliteit te zijn.

richwoodplayer
21 maart 2011, 16:01
Gebruik voornamelijk mijn Gibson voor de hardrock enzo, omdat deze gewoon staat gestemd.
maar de bc rich is ook zeer goed ervoor te gebruiken, op dit moment gebruik ik hem vele voor metal, aangezien deze in drop C gestemd staat, en met de floyd je niet even snel heen en weer stemt.
Maar ik vind mijn mockingbird ook erug lekker voor hardrock!

KurtFender
21 maart 2011, 18:44
Met een Gibson kom je ook al ver hoor!

wireman
21 maart 2011, 19:58
Ik zou me niet zozeer blind staren op een bepaald merk of type gitaar.. Kijk nou eerst eens naar de electronica.. (Welke effecten gebruik je? hoe reageren die op de elementen e.d.) Wil je Single coils of humbuckers?.. Ga DAN eens kijken welk model je past of aanspreekt.. Kortom.. ga je voor de looks of voor de sound? Sommige merken hebben gewoon heel handig commercieel ingespeeld op een bepaald genre.. Omdat een gitaar veel punten uitsteeksels en tribals en shit heeft... is het dan per definitie een metalgitaar?.. Maar als we dan toch MOETEN.. tja.. je hebt Metal en metal... :seriousf:

r3active
10 april 2011, 03:28
Kramers... als je de orginele modellen nog kan vinden ... check ebay..

mesaman
10 april 2011, 10:31
ik denk dat de versterker nog het meeste uit maakt! als ik mn jem zo inplug op een ac30 gaat er weinig extreem metals uit komen.maar pak ik een soldano/mesa/jcm800 ga ik dikke metal sounds produceren.tis een combinatie van van alles! obituary klinkt bruut he?is een stratje op een goede versterker.dus er kan veel zolang het maar de goede combinatie is.
enne oude handgemaakte b.c rich met de mooie R op de kop zijn echt supergitaren!en anders gewoon een ibanez rg 550!heb je een jem zonder gekkigheid en gaten!en anders gewoon de ouderwetse gibson les paul....
ben je overal geschikt voor en is het ook nog eens gitaarkundig verandwoord.

check marduk maar eens.....rickenbakker bas wit oud stratje.....

speedmusic
10 april 2011, 11:12
Voor vuige metal gebruik ik meestal mijn Mockingbird supreme (made USA), mede omdat de Bitch (made Europe) op de operatie tafel ligt (krijgt DiMarzio elementen ipv stock Rockfields)

Daarbij wil ik wel aangeven, mocht je BC Rich overwegen wees zeer selectief. Wat er uit de Aziatische landen komt met het BC Rich logo op de kop :( , hierin kun je echt merken dat het een handelshuis is. Je kunt het treffen en er zitten best goede/aardige gitaren tussen maar staar je niet blind op het design.

Laatste keer zelfs een oefensessie gedaan met mijn Cabronita (TV Jones Powertrons), dit ging ook prima.

Wat dat betreft kan ik mij aansluiten bij Mesaman, de versterker en eventuele pedalen doen ook een hoop. Tegenwoordig gebruik ik een Mesa Caliber 50+ top, 2x12" kasten van K&E met V30's en een paar pedalen. Heb een behoorlijke downgrade gedaan, belangrijkste reden was eigenlijk een versterkertje erbij ivm het gewicht van mijn 19" rack. Maar het bevalt zo goed dat mijn oude set wel weg kan.

G-shock
10 april 2011, 12:32
Vorm gitaar: Eigen smaak... Is voor iedereen anders
Merk: Budget gitaartjes zijn iets minder van kwaliteit maar echt slecht zou ik ze tegenwoordig niet meer durven noemen. Hoe duurder, hoe beter de onderdelen vaak.
Voor metal: Zolang het ding maar een humbucker heeft in verhouding met je budget...:cooler: