PDA

View Full Version : Fender strat Japan contemporary - verbouw vraagjes



Nielsje
18 maart 2011, 11:32
Ik ben in het bezit van een MIJ strat, welke tot een paar jaar geleden m'n favo strat was. Toen heeft 'ie een fretjob gehad, en daar is toen 6000 dunlop draad in gekomen: veel te lomp voor mij. Weg favo strat..

Overal kan je van leren, dus erg vind ik het niet. Maar, nu wil ik wel dat het weer m'n favo strat wordt, dus het herfretten wil ik goed doen: zelf.
Is het wijs m'n toets te schuren dmv een radius blok, of zo'n schuurspons? Ik het al een beetje gedaan, om wat lijmresten van vorige frets te verwijderen. Zelf hoeft 'ie van mij niet mooi te worden, wel goed. Wat raden jullie aan?

Verder zat er ooit een Kahler trem op, die heb ik nooit gezien. Daar is later een budget trem op gekomen, die ik heb vervangen door een Diego trem.
Nu ging ik net eens goed meten, en kwam ik tot de conclusie dat ik deze er (een klein beetje) scheef in heb gezet. De brug loopt bij de hoge e snaar 1 a 1.5 mm meer naar de body. Nou is dat heel erg weinig, maar zal ik de gaten vullen en opnieuw boren, of het lekker zo laten?
Of ik er 'last' van heb weet ik niet, ik weet immers het verschil niet met een 'rechte' brug.

Ik hoor het graag van jullie :)

Orpheo
25 maart 2011, 11:12
waarom zou je de toets willen schuren? ik zou 'm na het ontfretten gewoon flink schoonmaken

wat die brug betreft: als het zit, zit het. ik zou 't niet veranderen, tenzij het echt dringend nodig zou zijn.

robostrat
25 maart 2011, 11:31
Voor een goede refret zou ik toch de toets met een radiusblok schuren, waarna je er weer profijt van hebt met plaatsen van de nieuwe frets en je wellicht minder hoeft na te werken ( lees vlakken )
Als je de r blokken niet hebt pm maar even ...

barno
25 maart 2011, 11:37
schuren: hangt af van toets: RW of maple. Bij maple ben je wel verplicht wat te schuren (lak moet eraf om een propere herfret te doen). Bij RW: je zegt dat de toets nog niet lang geleden herfret is, dus in principe zou het volstaan de fretslotranden proper te maken.

mijn favo strat is trouwens ook een MIJ 85, die al een herfret heeft gehad. heel dat trem gedoe heb ik eraf gehaald en een hardtail op gezet.

scheef: al het niet hindert, laten staan, maar zelf zou het mij hinderen zelfs als ik er geen last van had bij het spelen...

aaronstonebeat
25 maart 2011, 18:04
Ik zou die toets toch wel schuren omdat op sommige plaatsen de lak helemaal weg is en op andere niet; die lak heeft een zekere dikte en belet op sommige plaatsen de frets om overal helemaal in de fret-slots te zakken.
(Ik neem aan dat het nog steeds over die bewuste hals gaat?)

Nielsje
26 maart 2011, 14:21
Jep, gaat nog steeds over dezelfde hals.
Maar, helemaal dus vlakschuren opdat de hals zonder eventuele hobbels en bobbels aanvoelt?
Ik zal eens kijken of ik achter de radius kan komen, heb namelijk geen radius blok.

Nielsje
30 maart 2011, 15:02
okay, om achter m'n radius te komen, gebruik ik de volgende truc:

Ik meet de breedte van m'n hals aan het einde (pocket), en ik meet de hoogte van het stuk in het midden (22 frets hals), en aan de zijkant.

b: 56.5mm
h: 2.5-3.8 = 1.4mm

Ik bepaal m'n radius als volgt:
http://img12.imageshack.us/img12/7387/q1831img1.gif

Lijnstuk AM = LM = BM = R
KB = a
KL = h

Pythagoras:
MK^2+KB^2=MB^2 ->
(R-h)^2 + a^2 = R^2 ->
(R-h)(R-h) + a^2 = R^2 ->
R2-2Rh+h2+a^2 = R^2 ->
-2Rh+h2+a^2=0 -> 2Rh = h^2+a^2

En daarmee kom ik op: R = (h^2+a^2)/(2h)

als ik dat invul, kom ik op een straal van 285.7 mm
Als voor een inch 2.546 cm neem, dan kom ik uit op een radius van:
11.22 ", kan dat kloppen?!

aaronstonebeat
30 maart 2011, 15:36
De berekening klopt precies; tenminste als d=a ;). Gegeven onvermijdelijke meetfouten zou het zomaar een 12'' radius kunnen zijn.

Je zou eens een cirkelsegmentje van 12'' op een stuk karton kunnen trekken, dat zo precies mogelijk uitsnijden en kijken of het goed bij het hout van de toets aansluit.
Of een scherp mesje bevestigen aan een latje en dat als passer gebruiken; dan verenig je cirkel trekken en uitsnijden in één handeling.

Puerco
31 maart 2011, 00:19
Als je DIT PDF'JE (http://www.luthimate.fr/pub/radius.pdf) uitprint en uitknipt (liefst op dik karton) heb je 2 radiusmetertjes voor alle gangbare maten. Handig.