PDA

View Full Version : Oplaadbare batterijen & intern opladen i.c.m. actieve pups



Chocola
16 maart 2011, 23:51
Ik heb een aantal gitaren met actieve elementen en ben tot de conclusie gekomen dat de batterij vervangen in een gitaar met losse batterycompartment erg relaxt gaat (joh :D). Bij gitaren waar de controlcavity achter op de body zit gaat het ook nog steeds zonder problemen, echter: bij mijn stratocaster is het een hels karwei. Snaren (of brug) eraf, slagplaat eraf, batterij eruit, batterij erin, alle kabels zien weg te werken bij dichtdoen van slagplaat en snaren (of brug) er weer op... Het is echt een hel!

Mijn vraag is: kan ik een oplaadbare batterij gebruiken (standaard 9V) in de gitaar en deze dan opladen terwijl deze nog in de gitaar zit? Het lijkt me dat dit sowieso geen probleem is, de elementen functioneren prima met oplaadbare batterijen, maar ik zit met één ding:
Het idee is om dan twee draden (+/-) in de tremolocavity te stoppen die gekoppeld zijn aan de batterij zodat ik die weer kan verbinden met een externe lader. Echter: komt er dan niet teveel spanning op de rest van de elektronica (die is ook verbonden met diezelfde batterij uiteindelijk)? Kan het kwaad? Zo ja: dan is dit toch op te lossen door tussen batterij en overige elektronica een schakelaartje te stoppen zodat enkel de batterij contact maakt met de lader als je dit schakelaartje omschakelt? (gewoon schakelaar die schakels tussen beide kringen (lader / pickups) of schakelt tussen "niets" en pickups).

Hopelijk weet iemand dit, en als er slimmere methodes zijn: alles is welkom! Kom a.u.b. liever niet aan met dingen als: boor een gat in je body om er een batterijcompartiment in te zetten of koop andere elementen... Dat gaat niet door ;).

Alvast bedankt!

geert1976
16 maart 2011, 23:57
een adaptoringang in de slagplaat maken, bedoel je dat?
plus en min erop solderen en die laten vertakken naar je batterij draden en een on/of switch maken tussen de batterij en de elementen.

op een oude lader, op de lipjes + en - draden solderen en die op een adaptorjack solderen

Chocola
17 maart 2011, 00:09
een adaptoringang in de slagplaat maken, bedoel je dat?
plus en min erop solderen en die laten vertakken naar je batterij draden en een on/of switch maken tussen de batterij en de elementen.

op een oude lader, op de lipjes + en - draden solderen en die op een adaptorjack solderen

Nee want dat zie je, ik zat zelf te denken aan de kabeltjes in een stekkertje (adaptoringang bijv. idd) in de tremcavity te stoppen zodat ik enkel die tremoloplaat eraf hoef te halen als ik hem wil opladen.

En die switch is dus wel nodig? Zullen je elementen anders doodgaan?

geert1976
17 maart 2011, 00:15
Nee want dat zie je, ik zat zelf te denken aan de kabeltjes in een stekkertje (adaptoringang bijv. idd) in de tremcavity te stoppen zodat ik enkel die tremoloplaat eraf hoef te halen als ik hem wil opladen.

En die switch is dus wel nodig? Zullen je elementen anders doodgaan?

in tremcavaty kan ook inderdaad, maar ook bijvoorbeeld in de ijzeren plaat van de jackingang?.

Ik zou er wel een switch tussen zetten, ik denk niet dat die je elementen slopen hoor (de vertakking soldeer je namelijk rechtsreeks op de + en - die op de 9v blok zit, maar het voorkomt eventuele bleeding cq lekstroom.

Chocola
17 maart 2011, 00:30
in tremcavaty kan ook inderdaad, maar ook bijvoorbeeld in de ijzeren plaat van de jackingang?.

Ik zou er wel een switch tussen zetten, ik denk niet dat die je elementen slopen hoor (de vertakking soldeer je namelijk rechtsreeks op de + en - die op de 9v blok zit, maar het voorkomt eventuele bleeding cq lekstroom.

Als je twee draden direct op de 9V batterij zou solderen dan komt diezelfde spanning toch gewoon op de rest van het circuit te staan? Of bedoel jij totaal iets anders met vertakking rechtstreeks op het 9V blok? Dan zou je zonder switch wellicht wel het een en ander kunnen slopen.

Goede van die lekstroom, alleen daarom zou ik het al doen. En moet nog even kijken hoe makkelijk het is om het in de input te doen want dat zou inderdaad ook wel cool zijn. Een nadeel is dan wel dat je het ziet en ik wil juist niet dat het zichtbaar is, de gitaar is namelijk al geheel van glas dus hij is al verre van "standaard" :D.

edit: dat hij van glas is, is dan ook de reden trouwens dat hier actieve elementen inkomen. Ik had er eerst hele coole blues elementen in met plexiglas elementcovers (met blauwe bedrading!) zodat het er extra cool uitzag maar omdat het niet geïsoleerd is en ik geen shielding kan gebruiken (zou immers de gitaar verpesten) waren ze superluidruchtig. Dan maar actief hé... Die bluesdingen klinken trouwens wel supernice voor de prijs. Zie: http://i47.tinypic.com/eap16p.jpg en dan plexiglaskapjes erbij bedenken :). Helaas ging dat niet door. Moet ze maar eens in een andere gitaar dumpen.

Oranjeaap
17 maart 2011, 00:52
Ik geloof dat een batterij lader veel meer spanning geeft dan 9V.
Heb veel redox gehad op school en het lijkt me logisch om voor het omkeren van het effect je gewoon een hogere spanning heeft, dan gaat het sneller.
En inderdaad, opladen duurt 24 uur, terwijl de batterij zelf iets van 1400 uur mee kan.
Ik zou er zeker een schakelaar tussen zetten. Het zou zonde zijn om je elementen te zien roken tijdens het opladen.
Klinkt trouwens als een leuk projectje.

Chocola
17 maart 2011, 01:08
Ik geloof dat een batterij lader veel meer spanning geeft dan 9V.
Heb veel redox gehad op school en het lijkt me logisch om voor het omkeren van het effect je gewoon een hogere spanning heeft, dan gaat het sneller.
En inderdaad, opladen duurt 24 uur, terwijl de batterij zelf iets van 1400 uur mee kan.
Ik zou er zeker een schakelaar tussen zetten. Het zou zonde zijn om je elementen te zien roken tijdens het opladen.
Klinkt trouwens als een leuk projectje.

In navolging van de rokende gitaren van Mac, nu rokende EMG's! (zullen velen puristen onder ons een prachtig gezicht vinden volgens mij? :D). En een lader geeft inderdaad meer spanning dan 9V, er gaat wat verloren en voor het omkeerproces kost het ook wat, al is dit afhankelijk van de accusoort. Ik moet nog even kijken of het niet mogelijk is om lithium te kunnen gebruiken in plaats van cadmium. In theorie kunnen die accu's kleiner zijn qua volume wat ten goede komt in een kleine cavity. Dan zal hij na zo een 3-6 jaar wel op 50% van zijn capaciteit zitten, maar NiMH zal het ook niet veel langer volhouden ben ik bang. Iemand lithium replacement "accu's" gezien voor standaard 9V blokken?

FruscianteFan
17 maart 2011, 01:44
Kun je niet de batterij in de trem cavity stoppen?

The Bertman
17 maart 2011, 09:12
Ik verplaats deze naar de Werkbank, daar zitten de echte deskundigen.

Chocola
17 maart 2011, 11:19
Ik verplaats deze naar de Werkbank, daar zitten de echte deskundigen.

Bedankt :). Is wellicht een goed idee.

Chocola
17 maart 2011, 11:20
Kun je niet de batterij in de trem cavity stoppen?

dat wilde ik zelf ook het liefst (immers vrij makkelijker met het vervangen ervan) maar het past bij lange na niet door de springs. Daarnaast is de batterij dikker dan de cavity diep is :(.

FruscianteFan
17 maart 2011, 11:27
Clapton heeft het wel zo in zijn Strats, maar die heeft de tremolo dan ook geblokkeerd. Misschien als je maar 2 veren gebruikt dat het lukt, maar daar zit je dan ook niet op te wachten.

Anders zou je kunnen overwegen om de slagplaat zo aan te passen dat je directe toegang tot de batterij krijgt? Dus in feite een cavity in de slagplaat plaatsen.

(van of het kwaad kan om in de gitaar zelf de batterij op te laden heb ik geen verstand)

Chocola
17 maart 2011, 11:42
Ik heb ze gevonden, 9V oplaadbare Lithium accu's met een erg hoge capaciteit (500mAh)... Ideaal zou je denken, er is echter één nadeel: je hebt er een speciale lader voor nodig.

Lithium-ion:
Lader: 20 euro
Accu: 14 euro (500mAh)
Totaal: 34 euro

vs.

Nikkel-metaalhydride:
Lader: 12 euro
Batterij: 10 euro (250 mAh)
Totaal: 22 euro

Lithium-ion-polymeer heb ik helaas niet kunnen vinden. Bij beide komt trouwens nog een schakelaartje, maarja... wat kost dat nou?

Is het me die 10 euro waard gaat er nu door mijn hoofd... Gewoon simpel NimH is dan een stuk goedkoper en af en toe opladen boeit toch niet. Aan de andere kant hou ik wel van nieuwe technologieën en vooruitgang dus is het wel weer cool om iets ongebruikelijks te doen. Wat zeggen jullie?

Chocola
17 maart 2011, 11:50
Clapton heeft het wel zo in zijn Strats, maar die heeft de tremolo dan ook geblokkeerd. Misschien als je maar 2 veren gebruikt dat het lukt, maar daar zit je dan ook niet op te wachten.

Anders zou je kunnen overwegen om de slagplaat zo aan te passen dat je directe toegang tot de batterij krijgt? Dus in feite een cavity in de slagplaat plaatsen.

(van of het kwaad kan om in de gitaar zelf de batterij op te laden heb ik geen verstand)

Als het hout was dan had ik zelf een cavity gemaakt, maar er is onmogelijk in te snijden omdat het superkeihard brandbaar plexiglas is :seriousf:. Ik heb al een keer geprobeerd om er wat meer ruimte in te maken voor een potmeter, maar het hele ding vloog in de fik (ja ik schrok me echt helemaal kapot :D). Ik had ook zeep gebruikt e.d. juist om dat niet te laten gebeuren maar dat spul is superbrandbaar :soinnocent:.

Ruimte is er dus niet voor een cavity in de slagplaat. Bovendien wil ik niet in de slagplaat gaan zagen, die is nu juist zo mooi (helemaal doorzichtig). Maar wel bedankt voor je suggestie, het is in ieder geval wat om te overwegen. Ik zal ook nog eens meten of het qua hoogte zal passen (zoals clapton dus doet). Gebruikt clapton trouwens niet Lace Sensors? Die hebben toch geen batterijen (heb ze zelf ook in een andere gitaar, maar geen batterij nodig)? Of heeft hij nog een of ander actief circuit in zijn gitaar? (mid)Booster ofzo zeker? Zou me niet verbazen bij hem.

geert1976
17 maart 2011, 11:58
Clapton heeft het wel zo in zijn Strats, maar die heeft de tremolo dan ook geblokkeerd. Misschien als je maar 2 veren gebruikt dat het lukt, maar daar zit je dan ook niet op te wachten.

Anders zou je kunnen overwegen om de slagplaat zo aan te passen dat je directe toegang tot de batterij krijgt? Dus in feite een cavity in de slagplaat plaatsen.

(van of het kwaad kan om in de gitaar zelf de batterij op te laden heb ik geen verstand)

Werkt niet fijn hoor, tussen de tremveren.
Ik heb dit ook in een Strat gehad en de werking van de tremolo wordt erdoor aangetast.

FruscianteFan
17 maart 2011, 12:27
Als het hout was dan had ik zelf een cavity gemaakt, maar er is onmogelijk in te snijden omdat het superkeihard brandbaar plexiglas is :seriousf:. Ik heb al een keer geprobeerd om er wat meer ruimte in te maken voor een potmeter, maar het hele ding vloog in de fik (ja ik schrok me echt helemaal kapot :D). Ik had ook zeep gebruikt e.d. juist om dat niet te laten gebeuren maar dat spul is superbrandbaar :soinnocent:.

Ruimte is er dus niet voor een cavity in de slagplaat. Bovendien wil ik niet in de slagplaat gaan zagen, die is nu juist zo mooi (helemaal doorzichtig). Maar wel bedankt voor je suggestie, het is in ieder geval wat om te overwegen. Ik zal ook nog eens meten of het qua hoogte zal passen (zoals clapton dus doet). Gebruikt clapton trouwens niet Lace Sensors? Die hebben toch geen batterijen (heb ze zelf ook in een andere gitaar, maar geen batterij nodig)? Of heeft hij nog een of ander actief circuit in zijn gitaar? (mid)Booster ofzo zeker? Zou me niet verbazen bij hem.
Clapton heeft passieve elementen met een actieve midboost ja. Maar goed, als je je tremolo in tegenstelling tot Clapton wél gebruikt, dan is het inderdaad een weinig vruchtbare optie.

Als die gitaar zo brandbaar is, is het dan niet verschrikkelijk onverstandig om intern een oplader te installeren? Als er ook maar iets misgaat, is niet alleen je elektronica verdwenen...

JTB
17 maart 2011, 13:15
Niemand die eraan denkt om te vermelden dat het circuit onderbroken is op het moment dat er geen gitaarkabel in de input zit. M.a.w. als je hem oplaad terwijl er geen kabel in de gitaar zit loopt er geen stroom door je elementen.

Chocola
17 maart 2011, 13:29
Niemand die eraan denkt om te vermelden dat het circuit onderbroken is op het moment dat er geen gitaarkabel in de input zit. M.a.w. als je hem oplaad terwijl er geen kabel in de gitaar zit loopt er geen stroom door je elementen.

Dit hang er natuurlijk vanaf hoe je het actieve circuit uiteindelijk maakt, bij EMG heb je namelijk sowieso de keuze om dit wel of niet toe te passen. Bij mij nu niet van toepassing maar het is een supergoede tip! Ik verander dat dan sowieso en dan heb ik geen switch nodig.

Thanks!

cluseau
17 maart 2011, 21:57
Voordat ik mijn mening geef wil ik wel eens een schema van de elektronica zien of stel ik nu een domme vraag.

Een lader geeft wel een hogere spanning af maar deze kakt in zodra de lege accu hem belast. Probeer ook wat data over de accu te verzamelen zodat je weet aan welke specs de lader moet voldoen. De eerste indruk is iig dat het makkelijk moet kunnen maar kennis van de schakeling maakt het wel een stuk zekerder.

Frans.

matto
17 maart 2011, 22:25
Je zou het aktieve element ook met 9 V van uit een externe bron kunnen voeden.
De jackinput vervang je dan door een stereo input.
Voor het aansluiten van de gitaar neem je een microfoonkabel met een stereo jack plug aan de gitaarkant.
Op de tip van die plug staat het gitaarsignaal op de ring zet je 9 V +.
Aan de andere kant van het snoer splits je de massa en de beide aders naar een mono jack plug naar de versterker en een aansluiting voor een 9 V batterij of een adapter wat je maar wilt.
Je kunt de ring natuurlijk ook gebruiken om de laadstroom voor de ingebouwde batterij te transporteren.

Chocola
18 maart 2011, 00:24
Voordat ik mijn mening geef wil ik wel eens een schema van de elektronica zien of stel ik nu een domme vraag.

Een lader geeft wel een hogere spanning af maar deze kakt in zodra de lege accu hem belast. Probeer ook wat data over de accu te verzamelen zodat je weet aan welke specs de lader moet voldoen. De eerste indruk is iig dat het makkelijk moet kunnen maar kennis van de schakeling maakt het wel een stuk zekerder.

Frans.

Schema is hier te vinden: http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/SSS_0230-0155B.pdf

Enige verschil is dat ik er ook nog een SPC in heb zitten (soort booster): http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/SPC_RPC_0160A.pdf

Ik zal hem even openschroeven om alles te verifiëren (alles zit nu nog in een andere strat).

Chocola
18 maart 2011, 00:51
Bij dezen gedaan en ook wat foto's gemaakt. Helaas geen quickconnect-systeem maar alles wordt toch één op één overgezet dus het maakt niet zoveel uit :).

http://www.sebasveeke.nl/images/gitaarnet1.jpg
http://www.sebasveeke.nl/images/gitaarnet2.jpg
http://www.sebasveeke.nl/images/gitaarnet3.jpg
http://www.sebasveeke.nl/images/gitaarnet4.jpg

In dit geval zal dit toch gewoon een kwestie zijn van de rode en zwarte draad verbinden met een extra draad die naar een lader "kan" gaan? Die groene draad van tweede tonepot (die van EMG) naar inputjack zorgt ervoor dat de schakeling onderbroken wordt als de kabel eruit is? Want zoals ik dit nu zie zal de acculader dus ook in verbinding staan (rechtstreeks) met de elementen, en dan maakt die inputonerbreking volgens mij weinig uit. Maar iemand een final conclusion of er wel of geen switch gebruikt moet worden?

edit: excuses voor de slechte foto, c'est een mobiele telefoon en dat onder zeer slechte omstandigheden qua belichting helaas.

Plant
18 maart 2011, 10:10
Ik heb ze gevonden, 9V oplaadbare Lithium accu's met een erg hoge capaciteit (500mAh)... Ideaal zou je denken, er is echter één nadeel: je hebt er een speciale lader voor nodig.

Dat niet alleen. Die batterijen zijn leuk voor toepassingen waarbij ook echt wel wat stroom afgenomen word, zodat je niet om de haverklap aan het laden bent. Nadeel is dat die Lithium batterijen een hogere zelfontlading hebben. Als je geen of weinig stroom trekt zijn ze sneller leeg dan b.v. Nickel Cadmium batterijen.

In mijn stemapparaat gebruik ik ook gewoon een Nickel Cadmium 9V batterij met een lagere capaciteit. Gaat maanden mee. Als ik de Lithium accu van mijn camera oplaad en ik doe een aantal weken niks, is deze vanzelf al weer bijna leeg terwijl de accu tijdens fotograferen echt niet te snel leeg is of slecht is. Het is gewoon de eigenschap van het type batterij.

Hoge capaciteit moet je alleen gebruiken als je de hoeveelheid stroom ook echt nodig hebt tijdens gebruik. Anders kun je beter een ander type batterij met lagere capaciteit en minder zelfontlading gebruiken.

iWishmaster
18 maart 2011, 10:18
Ben blij dat mijn Jim Root strat gewoon een routing aan de achterkant heeft voor de batterij: perspectief van slagplaat loshalen om de batterij te vervangen is inderdaad niet prettig ...

Je zou natuurlijk ook de voeding vanuit de gitaarkabel kunnen doen via een stereokabel. Wel meer kans op storingsgeluiden omdat je 9V via een meterslange kabel loopt natuurlijk. Alhoewel je dat weer zou kunnen filteren in de gitaar.

Chocola
18 maart 2011, 11:42
Dat niet alleen. Die batterijen zijn leuk voor toepassingen waarbij ook echt wel wat stroom afgenomen word, zodat je niet om de haverklap aan het laden bent. Nadeel is dat die Lithium batterijen een hogere zelfontlading hebben. Als je geen of weinig stroom trekt zijn ze sneller leeg dan b.v. Nickel Cadmium batterijen.

In mijn stemapparaat gebruik ik ook gewoon een Nickel Cadmium 9V batterij met een lagere capaciteit. Gaat maanden mee. Als ik de Lithium accu van mijn camera oplaad en ik doe een aantal weken niks, is deze vanzelf al weer bijna leeg terwijl de accu tijdens fotograferen echt niet te snel leeg is of slecht is. Het is gewoon de eigenschap van het type batterij.

Hoge capaciteit moet je alleen gebruiken als je de hoeveelheid stroom ook echt nodig hebt tijdens gebruik. Anders kun je beter een ander type batterij met lagere capaciteit en minder zelfontlading gebruiken.

Je hebt me overtuigd om NiMH te nemen haha. Bovendien zijn die er ook met iets hogere capaciteiten dan alkaline. Bedankt voor je input! Nu alleen nog zeker weten of de jack ontkoppelen an sich al voldoende is. Ik neig namelijk naar een switch, voelt veiliger :-D.

cluseau
18 maart 2011, 11:44
Maar iemand een final conclusion of er wel of geen switch gebruikt moet worden?


De schema's die je aangeeft zijn helaas geen schema's maar een bouwtekening hoe de unit aan te sluiten. Daar kan ik niets uit opmaken. Je kan immers niet zien wat voor elektronica er achter hangt. Ik denk wel dat het kwa spanning erg vergevingsgezind is want een accu heeft nooit een constante spanning. Als je een gewone 9V= neemt meet je ook 9.5V als hij vers is. Een Nickel Cadmium batterij is in ladende toestand ook zo iets. In gebruikstoestand is een Nickel Cadmium batterij namelijk maar 8,4V=, iets lager dus wat in jouw geval wel gunstig is. Ik ben voor 99% zeker dat het kan maar de ontbrekende 1% kan ik je pas geven als ik weet wat er in de schakeling gebeurt. Voor mij is het nu gewoon een black box.

Maar.....wat wel in dat manual staat is het maximaal supply voltage van 27V= dus wat maak je je druk? Die paar tienden tijdens het laden gaat je schakeling niet stuk maken hoor. Ik denk dat je het rustig kan doen maar het blijft wel je eigen risico, sorry.

Frans.

Chocola
18 maart 2011, 11:48
Ben blij dat mijn Jim Root strat gewoon een routing aan de achterkant heeft voor de batterij: perspectief van slagplaat loshalen om de batterij te vervangen is inderdaad niet prettig ...

Je zou natuurlijk ook de voeding vanuit de gitaarkabel kunnen doen via een stereokabel. Wel meer kans op storingsgeluiden omdat je 9V via een meterslange kabel loopt natuurlijk. Alhoewel je dat weer zou kunnen filteren in de gitaar.

Ik ben iig jaloers op jou. Probleem was dat een stratbody uit plexiglas al redelijk moeilijk te krijgen is. Laat staan ook nog eens met batt. Compartment. Dus dan moet je creatief zijn he. Was sowieso het idee om er passieve warme blueselementen in te proppen vanwege de schelheid van het plexiglas, maar die maken veel teveel lawaai zonder shielding. Om het hoog en de schelle eigenschappen te compenseren zit er al een messing brug in. Hopelijk gaat het goed met die EMG SA set.

Chocola
18 maart 2011, 11:55
De schema's die je aangeeft zijn helaas geen schema's maar een bouwtekening hoe de unit aan te sluiten. Daar kan ik niets uit opmaken. Je kan immers niet zien wat voor elektronica er achter hangt. Ik denk wel dat het kwa spanning erg vergevingsgezind is want een accu heeft nooit een constante spanning. Als je een gewone 9V= neemt meet je ook 9.5V als hij vers is. Een Nickel Cadmium batterij is in ladende toestand ook zo iets. In gebruikstoestand is een Nickel Cadmium batterij namelijk maar 8,4V=, iets lager dus wat in jouw geval wel gunstig is. Ik ben voor 99% zeker dat het kan maar de ontbrekende 1% kan ik je pas geven als ik weet wat er in de schakeling gebeurt. Voor mij is het nu gewoon een black box.

Maar.....wat wel in dat manual staat is het maximaal supply voltage van 27V= dus wat maak je je druk? Die paar tienden tijdens het laden gaat je schakeling niet stuk maken hoor. Ik denk dat je het rustig kan doen maar het blijft wel je eigen risico, sorry.

Frans.

Klopt. Ik was alleen bang dat er wellicht meer startvermogen gebruikt zou worden, zoals je wel eens bij Lithiun accu's hebt. Ik zit nu in de trein op mijn mobiel te tikken dus ik ga zo meteen eens zoeken op internet naar een echte schakeling. Heb je trouwens niets aan mijn foto's? Want daar zie je de schakeling zo zitten toch? Er is namelijk sowieso niet echt gebruik gemaakt van die quick connectors maar gewoon van soldeersel. Hoop dat ik ze kan vinden zo ;-).

Oh en @ iWish stroom via de kabel is geen optie ivm met storing en altijd maar alepen met adapter enzo. Batterij in gitaar vind ik al ver gaan, laat staan ook nog eens een externe lader xd.

iWishmaster
18 maart 2011, 12:06
Oh en @ iWish stroom via de kabel is geen optie ivm met storing en altijd maar alepen met adapter enzo. Batterij in gitaar vind ik al ver gaan, laat staan ook nog eens een externe lader xd.

Is ook alleen een optie als je altijd een pedalboard gebruikt natuurlijk.

Nog een jaartje of 10 en dan zijn de brandstofcellen misschien eindelijk zo ver dat een batterijformaat doosje voor een eeuw voeding levert ;).

Chocola
18 maart 2011, 12:50
Is ook alleen een optie als je altijd een pedalboard gebruikt natuurlijk.

Nog een jaartje of 10 en dan zijn de brandstofcellen misschien eindelijk zo ver dat een batterijformaat doosje voor een eeuw voeding levert ;).

Haha inderdaad. Wellicht hebben we dan kleine deuteriumbatterijen die op een paar druppels 5 biljoen jaar kunnen functioneren. Of euhm... energie opslaan in de materie, dus de hele gitaar an sich[/fantasie]. Wat zullen wij over twintig jaar conventioneel zijn als de jeugd op digitale gitaren speelt en wij nog aankomen met een old school mahonie Gibson :D.