PDA

View Full Version : Wanneer op 12 snaren beginnen, en hoe?



anoniem
8 januari 2002, 11:56
Geachte lezer,

Ik ben geïnteresseerd in een 12 snarige western maar weet absoluut niet wat de verschillen zijn met 6 snarig spelen. Ik begrijp dat 12 snarig slag spelen wel snel te doen zal zijn, maar hoe je moet tokkelen op zo'n ding is me niet helemaal duidelijk.
Is het verstandig om eerst een bepaald niveau te hebben op 6 snaren en dan op 12 te beginnen of maakt dat niet uit?
Is er uberhaupt lesmateriaal voor 12 snaren??

Rectifier
8 januari 2002, 12:46
Je moet het niet met elkaar vergelijken. T'is een instrument op zich. Je gaat zowiezo
al heel anders spelen als je op een 12 snarige speelt. Meer open accoorden omdat dat erg mooi klinkt.
Met tokkelen moet je ook rekening houden dat je veel minder ruimte tussen de snaren hebt dan bij een 6 snarige. Ook moet je niet te dikke vingers hebben omdat je 2 snaren tegelijk indrukt en dan lijken dikke vingers makkelijk. Is niet zo, want ze liggen vrij dicht naast elkaar.
Ik zo eerst met 6 beginnen en later met 12. Die stap lijkt me makkelijker dan andersom.

Maar aan jou de keus!

henrih
8 januari 2002, 18:22
Nou ga eerst maar 'es lekker op zes snaren aan het werk. 12-snarig klinkt wel effe wat mooier, maar niet alle stijlen zijn even makkelijk toegankelijk met zoveel snaren. Over de speelbaarheid verschillen de meningen, ja als je dikke vingers hebt, dan gaat het wat moeizamer... Veel zogenaamde sus-accoorden klinken op een 12-snarige helemaal te gek. Op een 'spaanse' gitaar leer je wel accoorden breed te pakken, dat kan makkelijk zijn met de accoorden op een 12-snarige. Budgettair is zes snaren ook wel een stuk aantrekkelijker, als je uitgekeken bent, dan is de overstap naar 12-snaren wellicht sneller te maken. Nou suc6/12 met zoeken en ga ook eens lekker spelen in een gitaarwinkel, je komt er snel genoeg achter. Laat je goed voorlichten, maar al doende leert men.

anoniem
9 januari 2002, 09:54
Bedankt voor jullie reakties, ik had niet vermeld dat ik al geruime op een 6 snarige western speel, en dat ik daar naar mijn eigen idee leuk mee uit de voeten kan. Ik heb al een aantal 12 snarige in mijn handen gehad, maar als je in de winkel komt en je wilt een bekende tokkel voor het eerst op een 12 snarige proberen, dan wordt dat dus helemaal niets, omdat ik nog geen gevoel voor 12 snaren. Dat gevoel voor al die snaren zal vanzelf wel komen, maar dat duurt vast langer dan dat half uurtje pingelen in de winkel.
Kan iemand me vertellen of er lesmateriaal is voor een 12string?

Alvast bedankt voor de reakties

Leen Kap
11 januari 2002, 10:54
http://people.zeelandnet.nl/gertdm/

Hier is de internetsite van Neerlands beste 12-snarige gitarist, Gert de Meijer. Hij schrijft ook columns in Gitaar Plus. Hij vindt het hartstikke leuk om vragen te krijgen en beantwoordt ze altijd snel en serieus.