PDA

View Full Version : Aarde probleem AER amp icm accu/omvormer



Blues-man
16 maart 2011, 19:38
Hallo forumgenoten,

Graag wil ik mobiel mijn AER compact 60|2 kunnen gebruiken voor op straat etc.

Ik heb dus een accu 64ah, omvormer 12vDC-230vAC 150 watt en de AER amp.

Werkt prima met microfoon (neumann kms 105) in de gebalanceerde ingang. Zodra ik mijn Taylor 610ce in prik krijg ik een aarde probleem. Het is een 50hz achtige ruis/storing. Zodra ik de omvormer vastpak (aluminium behuizing) word de ruis minder.....

Is er iemand die me kan helpen met de oplossing? :???:

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Sjoerd

cluseau
17 maart 2011, 07:25
Ik heb dus een accu 64ah, omvormer 12vDC-230vAC 150 watt en de AER amp.


Lijkt me logisch, je mist nu je aarde. Als je op lokatie ben heb je waarschijnlijk geen last van de brom en anders zou je een 20mm dikke koperen staaf van 3 meter ter plekke de grond in kunnen slaan. Klemmetje eraan en gaan ;)

Frans.

guitarnijboer
17 maart 2011, 09:06
Hmm... Ik denk dat het eerder te maken heeft met het soort omvormer dat je gebruikt. De meeste goedkopere omvormers die je koopt maken geen zuivere sinus, maar iets wat lijkt op een sinus. Dit signaal bestaat uit een soort blokgolf of zo die trapsgewijs de vorm van een sinus benaderd. De echte thrue sinewave omvormers zijn veel duurder (enkele honderden Euro's). Deze zul jij niet hebben waarschijnlijk.

Daarbij komt ook nog dat als je een beetje vermogen vraagt de vorm van het signaal steeds grilliger wordt bij de goedkope 'Modified sinewave' omvormers wat erg slecht is voor de transformator van je versterker. Die dingen zijn m.i. niet geschikt voor een inductieve last. Ik zou die omvormer ook niet meer gebruiken met je versterker!

Ik denk dat je eens een echte true sinewave omvormer moet proberen van zo'n 300 Watt. Dat het zou liggen aan het gebrek aan een aardpin zoals Frans aangeeft geloof ik niet. Een versterker werkt ook prima op een voldoende grote scheidingstrafo zonder randaarde dus...

Lees dit onderstaande stukje eens:

There are two general types of power inverters: true-sine wave or modified-sine wave (square wave). True-sine wave inverters produce power that is either identical or sometimes slightly better to power from the public utility power grid system. The power wave when viewed through an oscilloscope is a smooth sine wave.

Modified-sine wave and square wave inverters are the most common types of power inverters on the market. Modified-sine wave power inverters produce a power wave that is sufficient for most devices. The power wave is not exactly the same as electricity from the power grid. It has a wave form that appears as a choppy squared-off wave when viewed through an oscilloscope.

Succes!

cluseau
17 maart 2011, 09:12
Hmm... Ik denk dat het eerder te maken heeft met het soort omvormer dat je gebruikt.

Het is een mogelijkheid maar.......Deze brom veroorzaakt door een slechte sinus verdwijnt niet als Sjoerd de metalen stripjes aanraakt. ;)


Frans.

guitarnijboer
17 maart 2011, 09:25
Het is een mogelijkheid maar.......Deze brom veroorzaakt door een slechte sinus verdwijnt niet als Sjoerd de metalen stripjes aanraakt. ;)


Frans.

Sjoerd schrijft ook niet dat de ruis/brom verdwijnt toch? Deze wordt slechts wat minder.

cluseau
17 maart 2011, 10:52
Sjoerd schrijft ook niet dat de ruis/brom verdwijnt toch? Deze wordt slechts wat minder.

Helemaal correct, maar ik denk niet dat je de sinusvorm beter krijgt door het chassis aan te raken. Vaag probleem iig, zou het moeten zien om te kunnen oordelen.

@Sjoerd
Misschien kun je het chassis van beide apparaten even aan aarde leggen en kijken of dat effect heeft. Dat is voor ons ook verhelderend.

Frans.

Blues-man
17 maart 2011, 12:48
Cluseau en Gitaarnijboer,

Alvast hartelijk dankt dat jullie me willen helpen.

De omvormer is een goedkope; http://www.cable-trader.co.uk/items/power-inverter-with-usb-output
Natuurlijk heb ik de nederlandse stekker versie.

Ik heb zonet de app. aan aarde gelegd de de ruis is dan verdwenen. Ik heb simpel een massieve draad bij de omvormer ingedrukt en aan de aarde gelegd. Zoals eerder gezegd is de ruis bijna weg als ik de omvormer of de jack in de amp vastpak. Dit lijkt me dan toch een aarde probleem??:???:

Hebben jullie enig idee?

cluseau
17 maart 2011, 12:54
Ik heb zonet de app. aan aarde gelegd de de ruis is dan verdwenen.

Die zul je dan permanent moeten aanleggen. Ik kan zo niet zien wat er aan ontbreekt maar het lijkt er gewoon op dat je een aardings probleem hebt.

Gemakshalve ga ik er vanuit dat je brom bedoeld ipv ruis. Op de een of andere manier worden die benamingen door de meeste mensen vaak verwisseld :???:.

Zoals in post2 al vermeld mis je aarding omdat de accu een zwevende spanningsbron is. De koperen staaf is natuurlijk gekheid maar het zou wel werken. Als je op lokatie iets van metaal kunt vinden wat in de muur zit geschroeft kun je dat als aarde gebruiken. In dit geval heeft het namelijk niets met veiligheid te maken maar gaat het slechts om afscherming. Een CV, lantarenpaal, putdeksel of regenpijp, alles is goed zolang het geleidend materiaal is. Neem een lange draad mee met krokodillenbekjes en sluit dat aan op je amp.


Wat ook in post2 staat is dat je er op lokatie mogelijk geen last van hebt. Binnenshuis is er veel straling van het lichtnet waar je in het veld misschien geen last van hebt.


Frans.

Blues-man
17 maart 2011, 16:57
Die zul je dan permanent moeten aanleggen. Ik kan zo niet zien wat er aan ontbreekt maar het lijkt er gewoon op dat je een aardings probleem hebt.

Gemakshalve ga ik er vanuit dat je brom bedoeld ipv ruis. Op de een of andere manier worden die benamingen door de meeste mensen vaak verwisseld :???:.

Zoals in post2 al vermeld mis je aarding omdat de accu een zwevende spanningsbron is. De koperen staaf is natuurlijk gekheid maar het zou wel werken. Als je op lokatie iets van metaal kunt vinden wat in de muur zit geschroeft kun je dat als aarde gebruiken. In dit geval heeft het namelijk niets met veiligheid te maken maar gaat het slechts om afscherming. Een CV, lantarenpaal, putdeksel of regenpijp, alles is goed zolang het geleidend materiaal is. Neem een lange draad mee met krokodillenbekjes en sluit dat aan op je amp.


Wat ook in post2 staat is dat je er op lokatie mogelijk geen last van hebt. Binnenshuis is er veel straling van het lichtnet waar je in het veld misschien geen last van hebt.


Frans.


Super bedankt voor de hulp zover.

Dus als ik het goed begrijp is iets wat geleidend is (zoals ook een hekwerk rond een boom, metalen bankje etc) en vast aan de grond zit voldoende om de brom :seriousf: weg te halen...:hippie:

En het kan zelf dus zijn dat ik op straat helemaal geen last heb van die aard brom ivm straling van het lichtnet, app, verl, en dergelijke?

Ik zal het zo snel mogelijk testen en jullie laten weten. Super!

Groet Sjoerd

Blues-man
26 maart 2011, 10:25
Cluseau en Guitarnijboer,

Hartstikke bedankt voor jullie hulp op afstand! :ok:

Het probleem is opgelost. Een extra aarde werkte op die goedkope omvormer. Ik kon een Victron Phoenix 300w Pro serie voor een mooie prijs op de kop tikken. Dit schijnen erg goede omvormers te zijn en dat is gebleken. Helemaal stil! Nog stiller zelfs dan aan het lichtnet :seriousf: Ik ben dus helemaal blij en ga nu de hort op haha!

Nogmaals bedankt en jullie weten nu hoe het afgelopen is!
Fijn weekend allemaal.

Sjoerd

cluseau
26 maart 2011, 12:52
Het probleem is opgelost. Een extra aarde werkte op die goedkope omvormer.

Mooi dat het is opgelost, en bedankt voor de update. Daar hebben anderen dan ook weer wat aan. :ok:

Frans.