PDA

View Full Version : Fender Strat ontstemt bij tremelo gebruik



Matthijs24
16 maart 2011, 17:12
Hallo,

Er zijn veel ontstemmingsproblemen, maar hier kon ik niet goed iets over vinden.

Mijn Fender Strat ontstemt namelijk als ik de tremelo gebruik. Ik heb hem zo ingesteld dat ik een toon omhoog en omlaag kan laten gaan.

Het ligt niet aan de snaren, ze zijn nieuw en ik weet prima hoe nieuwe snaren erop gezet moeten worden en hoe ze niet ontstemmen.

Kan iemand me een tip geven om het te laten verdwijnen?

Groet,

barno
16 maart 2011, 17:19
http://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc

G.G.
16 maart 2011, 17:32
Nieuwe snaren altijd even goed oprekken. Problemen zitten (als je de snaren er goed op doet) meestal bij stringtrees (eventueel vervangen door graphtech of roller trees) of bij de topkam: niet juist ingevijld of stroef. Been, Tusk of Graphtech zijn prima opties. Soms, heel soms moet je het aan de kant van de brug zoeken (veren die aanlopen, studs die niet helemaal correct zitten of slijtage van de studs. Zou beginnen met zoeken bij de topkam en stringtrees. Zijn je tuners helemaal oke?

Matthijs24
16 maart 2011, 17:54
Barno, bedankt voor het filmpje. Het werkt prima als ik het zoals hem doe maar ik wil niet telkens na een bend aan mijn tremolobar moeten rukken. Dan ben je niet lekker aan het spelen.

@G.G.: Oprekken doe ik altijd wel. Ik heb alleen een stringtree voor E en B snaar. Maar heb het ook bij de andere snaren dus dat zal het niet zijn.
Ik zal kijken naar een andere topkam. Ik zou niet weten of mijn tuners in orde zijn, hoe weet ik dat dan?

barno
16 maart 2011, 18:17
Barno, bedankt voor het filmpje. Het werkt prima als ik het zoals hem doe maar ik wil niet telkens na een bend aan mijn tremolobar moeten rukken. Dan ben je niet lekker aan het spelen.

@G.G.: Oprekken doe ik altijd wel. Ik heb alleen een stringtree voor E en B snaar. Maar heb het ook bij de andere snaren dus dat zal het niet zijn.
Ik zal kijken naar een andere topkam. Ik zou niet weten of mijn tuners in orde zijn, hoe weet ik dat dan?

Heb je het hele proces gedaan zoals in het filmpje? (dan had je dat filmpje dus al gezien veronderstel ik) Het is niet zo dat de gitaar na elke bend ontstemt hoor, als dat zo is, hebben de tuningproblemen niets te maken met de trem

Matthijs24
16 maart 2011, 18:33
Ik heb het zoals in het filmpje gedaan. Bij mij ontstemt hij toch soms weer na een bend. Als ik dan weer aan de trem trek is hij weer in stemming.

Dit probleem had ik niet voordat ik deze methode toepaste.
Maar hij laat ook in het filmpje op het eind zien dat dat normaal is bij deze methode, alleen vind ik het dan weer strontvervelend:seriousf:

Johannes
16 maart 2011, 19:31
Ik zal kijken naar een andere topkam. Ik zou niet weten of mijn tuners in orde zijn, hoe weet ik dat dan?

Wellicht hoef je niet meteen een andere topkam, maar zijn de sleufjes alleen te krap voor de snaren zodat de snaar er niet soepel doorheen glijdt. Zorg dat de topkam in orde is, kijk daarna naar de tuners.

pasqual
16 maart 2011, 21:26
Wellicht hoef je niet meteen een andere topkam, maar zijn de sleufjes alleen te krap voor de snaren zodat de snaar er niet soepel doorheen glijdt. Zorg dat de topkam in orde is, kijk daarna naar de tuners.

dit is inderdaad de methode: eerst de topkam ruimer maken zodat je snaren zo weinig mogelijk weerstand ondervinden. daarna kan je de gleufjes smeren met grafiet ( koop een 6B potlood ). ook je stringretainer(s) kunnen voor extra weerstand zorgen.
bij benden trek je de tremelo ook mee omhoog waardoor de overige snaren zich ontspannen. als de tremelo weer terug is in zijn orginele positie, kunnen dus sommige snaren blijven "hangen" in je topkam, dus ontstemming.

je zal ook zien dat na tremelo gebruik je ontstemde snaar/snaren meestal hoger gestemd staan als van te voren. de tuners zijn zelden het probleem of je moet al heel erg slechte tuners hebben maar aangezien je een fender hebt lijkt mij dat geen probleem.

Chocola
17 maart 2011, 00:58
Even in navolging van dat filmpje en TS die aangeeft dat hij niet meer kan benden. Dit klopt met die methode. Je zal na elke bend de tremolo moeten terugduwen als je weer overgaat op chords, dat is een nadeel van de manier van afstellen. Om dat probleem niet te hebben heeft die gitaardude een nieuw filmpje gemaakt (in meerdere delen)(omdat hij er ook achterkwam dat het een kansloze manier is):
http://www.youtube.com/watch?v=UgfMyJ76p4o&annotation_id=annotation_303929&feature=iv

http://www.youtube.com/watch?v=Z-h-jQlTA-w&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=daAsLkXND7A&feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=bvmUOwHieNY&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=EWQEBS_G7Bc&feature=relmfu

Best interessant, ook in het algemeen ;). Have fun.

newbreed
17 maart 2011, 07:29
Is een uitvinding voor...floyd Rose!

Nee flauw. Je zou kunnen proberen om wat
Grafiet in je topkam te doen. Dat helpt een beetje.
Zo'n fender trem ontstemd gewoon als de ziekte. Ik kan
Er helemaal niks mee.
Misschien een tremsetter? Die zet je bij je veren en zorgt er voor
Dat die op 0 terugkomt

Braindead
19 maart 2011, 13:43
Zijn er hier ook mensen met goede ervaringen met een backbox? Ik heb er nog een liggen maar twijfel of ik hem op mijn strat zet.

apekop
19 maart 2011, 14:24
welcome to the club van onstemmende strats. Het blijft mijn eeuwige frustratie. Ik vind strats geweldig, maar dat onstemmen is een groot issue.
Helemaal als je van die Jeff Beck capriolen wil uithalen, dus de snaar een hele toon omhoog trekken met de tremelo etc. Bij het concert van Jeff Beck zag ik trouwens dat hij heel het optreden lang heeft gespeeld zonder een enkele keer te stemmen tussendoor. Daar ben ik jaloers op (tevens op zijn spel, maar dat geheel terzijde)


Even in navolging van dat filmpje en TS die aangeeft dat hij niet meer kan benden. Dit klopt met die methode. Je zal na elke bend de tremolo moeten terugduwen als je weer overgaat op chords, dat is een nadeel van de manier van afstellen..

dat is toch totaal onpraktisch, als je daar tijdens het spelen rekening mee moet gaan houden

heinz3110
19 maart 2011, 18:24
Ik heb een graphtech topkam op mijn stratje en rollertrees, en man, wat een verschil, zelfs met de kluson 6 op een rij tuners die erop zitten.. ik kan aardig lopen prieken met het pookje voordat het echt uit stemming gaat.

Als dat zo is, is vaak even wat snelle bends over die ontstemde snaren voldoende om weer gewoon op stemming te komen, en dat kan best subtiel hoor. :)

Ik vind over het algemeen dat stemmechanieken te vaak de schuld krijgen, je moet tegenwoordig wel heel erg je best doen om brakke stemmechanieken te vinden op de nieuwe gitaren. laat staan op een fender. Grootste probleem blijft dus de topkam en stringtrees EN de manier waarop je je snaren erop zet wellicht.

Trem strak tegen de body ipv "floating" wil ook wel schelen, maar ja.

mesaman
20 maart 2011, 08:54
fru'strat'sie

het nare gevoel van het gebruik van de vibrato op de gitaar en het resultaat.


super'strat'sie

het in extreme gebruik van een tremmelo zonder daar ook maar een nadeel bij te ondervinden.

crapton
20 maart 2011, 11:39
Heb een Lite Ash Strat met:
- tremstopper (Backbox geloof ik)
- 2x rol snaar geleiding van GFS
- locking tuners
- Vintage VS50 trem

Rest is stock, ik speel d'Addario 010's. Geen problemen met de topkam.

De gitaar blijft zeer goed in stemming. Ik kan met name aanraden die tremstopper (nooit meer gezeik met stemmen) en die rol snaargeleiders. Tremstopper is m.i. geen enkel nadeel aan, sustain hetzelfde of beter.

barno
20 maart 2011, 12:32
De clips van die frudua zijn prima vind ik. en voor een Italiaan spreekt hij uitstekend Engels.

en voor de bashers van strat trems: de trem koning van de wereld en beyond, jeff beck, heeft geld genoeg om een floyd rose te kopen, maar doet dat niet...

JANPIET
20 maart 2011, 18:44
Mijn ervaring is dat als het slot in de topkam opgeruimd cq breder
gemaakt is,de snaar toch nog klemt.
Ik vijl de slots nooit met een mesvijl in,daar de desbetreffende snaar dan
in de mesvormige sleuf wegzakt en zo toch weer vast blijft zitten.
Gebruik altijd een passend horlogemakers vijltje met een platte zijkant,
de onderkant van het ingevijlde slotje wordt dan ook plat en de snaar
rust daar op en heeft dan de ruimte om te "wobbelen"

Braindead
20 maart 2011, 21:42
De clips van die frudua zijn prima vind ik. en voor een Italiaan spreekt hij uitstekend Engels.

en voor de bashers van strat trems: de trem koning van de wereld en beyond, jeff beck, heeft geld genoeg om een floyd rose te kopen, maar doet dat niet...


Hetzelfde geldt voor yngwie Malmsteen maar hoe hij dat ding zo goed in tune houdt met zo'n fender tremolo'tje is mijn een raadsel. Ik heb altijd gedoe gehad met die fender tremolo, ontstemmende snaren geknapte snaren afgebroken hendeltje etc. Gelukkig heb ik na een paar jaar klooien de kahler en floyd rose ontdekt.

De methode uit dat clipje van die italiaan (1ste) werkt zo te zien wel maar wat een werk om dat ding voor te bereiden. 2de clipje nog niet bekeken.

Rooker
20 maart 2011, 22:07
Afgebroken hendeltje??
Dan moet je er wel heel hard aan trekken....toch?

Ik heb er de ene keer meer last van dan de andere keer. Thuis en in het oeffen lokaal blijft hij langer op stemming. In een caffee met een wisselende temperatuur in combinatie met tremologebruik frustreert het wel is. Maar hij is weer zo gestemd hoor. Het blijft mijn lievelingsgitaar:lovelove:

Nielsje
20 maart 2011, 22:57
G.G. gaf de verlossende antwoorden reeds.
Goed snaren opzetten (zoek naar de methode van Piezo op dit forum) scheelt ook fijn, maar de topkam is boosdoener nummer 1.

Grootste nadeel van Fender trems vind ik de speling die standaard op de handle zit. De oude Diego brug heeft een systeem gelijk aan dat van de Floyd. Heerlijk!

Braindead
20 maart 2011, 23:42
Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies hoe wild ik aan het shredden was met die tremolo aangezien het al zo lang geleden is. Wel weet ik dat ik er echt floyd achtige dingen mee uithaalde en veel Jimi Hendrix. Waarschijnlijk was het een soort metaalmoeheid. Hij was precies afgebroken op het punt waar die het sustainblock ingaat en volgens mij brak hij vrij makkelijk.


Afgebroken hendeltje??
Dan moet je er wel heel hard aan trekken....toch?

Ik heb er de ene keer meer last van dan de andere keer. Thuis en in het oeffen lokaal blijft hij langer op stemming. In een caffee met een wisselende temperatuur in combinatie met tremologebruik frustreert het wel is. Maar hij is weer zo gestemd hoor. Het blijft mijn lievelingsgitaar:lovelove:

apekop
21 maart 2011, 10:32
Grootste nadeel van Fender trems vind ik de speling die standaard op de handle zit.

dat kun je toch oplossen door een veertje in het gat van de tremelo te doen?
dan blijft hij ook nog eens vanzelf staan net onder de snaren.

Matthijs24
21 maart 2011, 19:02
[QUOTE=Rooker;2600650]Afgebroken hendeltje??
Dan moet je er wel heel hard aan trekken....toch?/QUOTE]


Ik 2 keer zelfs. Dan draaide ik hem er tever in. Jaja, komt ongelofelijk amateuristisch over haha.

Matthijs24
21 maart 2011, 19:10
Afgebroken hendeltje??
Dan moet je er wel heel hard aan trekken....toch?


Ik 2 keer zelfs. Dan draaide ik hem er tever in. Jaja, komt ongelofelijk amateuristisch over haha.

JanVrm
6 januari 2014, 15:34
M.b.t. dit probleem had ik een post gelanceerd op het andere forum: http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,4,528271,528292#msg-528292 .

Ik ben benieuwd naar wat nu beter is: alle 3 veren even strak spannen of een andere manier.
En natuurlijk naar iedereen die tussen 2011 en nu dè oplossing heeft gevonden voor het goede tremolo gebruik op de Fender.

Benwave.....kom er maar in... :)

benwave
6 januari 2014, 16:09
Mijn veren staan als een V, en evenwijdig. Maakt in mij opinie weinig uit, en op al mijn strats zitten drie veren.
Op mijn vintage bruggen zorg ik altijd dat de middelste vier schroeven van de zes iets hoger zitten.
Vroeger haalde ze ik zelfs weg.
De bruggen zweven licht bij mij ( mm of twee )

Wat belangrijk is dat je nergens geen frictie heb.
Ik los het op door met enige regelmaat een minuscuul klein beetje WD40 op de zadels te doen ( daar waar de snaren de zadels raken)
In de gleufjes van de topkam, en onder mijn stringtree. En de zes schroeven van de tremolo
Met een moderne tweepunts tremolo een klein beetje op twee snijvlakken van de tremolo
Ik doe het erop door eerst wat WD40 op een wattenstaafje te spuiten, en dan zomaar net de onderdelen aanraken.

En zeker weten dat de topkam goed is is gevijld. beter iets te ruim, dan te nauw waardoor de snaar klemt.
Ik doe het al jaren zo, en heb nooit geen stem verloop problemen.
Wat ik nog wel even wil opmerken is dat ik geen dive trucks uithaal , zeg maar alleen normaal Gilmourachtig tremolowerk

JanVrm
6 januari 2014, 16:15
Bedankt Ben,
Dan ga ik het ook zo proberen.
Dus jij hebt het ook niet zwevend afgesteld?

benwave
6 januari 2014, 19:35
Bedankt Ben,
Dan ga ik het ook zo proberen.
Dus jij hebt het ook niet zwevend afgesteld?

Zoals ik zei, een klein beetje zwevend, zon 2 mm vanachter omhoog

pasqual
6 januari 2014, 19:46
Precies alles wat Ben hierboven vermeld! Vooral de topkam wordt vaak vergeten: ruimer maken ( niet dieper! ) en in de sleufjes doe ik bij het opleggen van nieuwe snaren een mengsel van een klein drupje machine olie ( kroon oil, verkrijgbaar bij de Action ) en grafiet van een 6b potlood. Niet teveel anders heb je in het begin zwarte vingers:)

LRS
6 januari 2014, 22:09
Grafiet is toch een droog smeermiddel? Zou je dat wel moeten willen mengen met olie? Mijn boeren verstand zou zeggen: wil je natte smering, gebruik olie; wil je droge smering, gebruik grafiet. Of is dat een heel vreemde gedachte?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

LRS
6 januari 2014, 22:11
Ps. niet dat ik ervaringsdeskundige ben hoor! Ik schroef m'n trem altijd plat op de body en zet er vijf veren op die strak staan, zodat 'ie lekker vast zit. Ontstemt nooit :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

pasqual
6 januari 2014, 22:18
Zal wel kloppen wat je zegt maar hoe dan ook, mijn strat ontstemt gewoon niet. Alle punten die Benwave hierboven opnoemt dragen daar aan bij, net zoals de topkam. Daarnaast heb ik ook locking tuners. Iedere eliminatie/vermindering van frictie werkt mee. Ook wat Ben zegt om de binnenste 4 schroeven een fractie omhoog te draaien van de bevestiging van de 6 punts tremelo helpt. Etc.....voordat ik in herhaling val. Maar misschien is het dubbelop met de dubbele smering, ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar schijnbaar werkt het wel.

JanVrm
6 januari 2014, 23:24
Zal wel kloppen wat je zegt maar hoe dan ook, mijn strat ontstemt gewoon niet. Alle punten die Benwave hierboven opnoemt dragen daar aan bij, net zoals de topkam. Daarnaast heb ik ook locking tuners. Iedere eliminatie/vermindering van frictie werkt mee. Ook wat Ben zegt om de binnenste 4 schroeven een fractie omhoog te draaien van de bevestiging van de 6 punts tremelo helpt. Etc.....voordat ik in herhaling val. Maar misschien is het dubbelop met de dubbele smering, ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar schijnbaar werkt het wel.

Mede dankzij tips van Ben(wave), probleem opgelost.
Dus ere wie ere toekomt!

Kort samengevat:

- zonder met druk te snijden met dun schilmesje sleuven van topkam schoon gepeuterd
- topkam, snaargeleiders en zadels van klein beetje WD-40 voorzien.
- verenspanning behoorlijk verlaagd (blijkbaar is geleidelijkheid beter dan kracht)
- snaren in V-vorm gespannen

Mijn eerste indruk: WD-40 het meest effectief.

Speelt weer als een zonnetje.

Kim Wilson
7 januari 2014, 08:48
Natuurlijk werkt WD-40 effectief! WD-40 werkt altijd! En anders duct tape!

http://www.verticallimits.nl/wordpress/wp-content/uploads//2011/11/engineering_flowchart_7841.jpg