PDA

View Full Version : Bluestoonladder



martino2000
16 maart 2011, 16:43
hallo,

Op school heb ik een opdracht gekregen: Improviseer met de bluestoonladder terwijl je begeleid wordt door een band, in de toonsoort c. Dit mag op elk instrument, dus uiteraard doe ik dit op mijn gitaar. Maar als ik nu een solo improviseer klinkt het best aardig, maar ik vroeg me af kan ook andere toonladers (noten) gebruiken dan alleen de bluestoonladder van c, zodat mijn solo wat leuker en interessanter wordt??

Bij voorbaat dank,
Maarten

Ps de bluestoonladder van c speel ik zo:
-------------------------------8-11-------
--------------------------8-11-----------
------------------8-10-11---------------
-------------8-10-----------------------
-----8-9-10-----------------------------
8-11------------------------------------

supermagneet
16 maart 2011, 17:05
Een dorische ladder kan er vaak wel op, Mixolydisch met de nadruk op de e wanneer je teruggaat naar de C werkt vaak ook wel leuk als de blues in majeur is.

-=JEROEN=-
22 maart 2011, 09:23
Er kan zo veel. Gebruik je oren, en je fantasie!

martino2000
26 maart 2011, 19:36
supermagneet en Jeroen bedankt voor de tips. Ik heb vooral gedaan wat Jeroen zei: gedaan wat goed klonk en niet te veel nadenken :P. Ik heb een 8,5 gekregen :D.

-=JEROEN=-
26 maart 2011, 22:55
Kijk zo hoor ik 't graag. Gefeliciteerd!

:hippie:

ThaBluesBreaker
26 maart 2011, 23:09
LOL mocht ik dat toen der tijd maar op school doen, zou het nog echt leuk gemaakt hebben. Is dat een gewone middelbare school muziekles?

martino2000
27 maart 2011, 14:11
Jep 4 de klas muziek. Bij ons op school wordt heel veel aan muziek gedaan. We hebben meerdere studio's waar je kunt oefenen, veel muziekprojecten en fanatieke leraren. Om maar even wat te noemen. :P

ThaBluesBreaker
27 maart 2011, 15:06
Cooooool. Ik heb duidelijk op de verkeerde school gezeten. Zijn er veel muzikale mensen dan ook? Of wordt iedereen wat muzikaler door de school?

martino2000
30 maart 2011, 14:05
Er zijn best veel muzikale mensen op school ja, maar of dat nou echt komt door de lessen weet ik niet. Het is wel zo dat ik veel dingen leer die ik anders zelf nooit via internet of zo zou hebben geleerd en ik speel dingen die ik anders nooit zou spelen. Door de lessen ben ik bijvoorbeeld begonnen met blues spelen, hiervoor deed ik dat nooit.

Xnimez
31 maart 2011, 22:37
Cooooool. Ik heb duidelijk op de verkeerde school gezeten. Zijn er veel muzikale mensen dan ook? Of wordt iedereen wat muzikaler door de school?

Bij ons was het ook al een drama. In de vierde waren er niet eens genoeg mensen die muziek wilden volgen, waardoor het hele vak in de bovenbouw verviel ;( En daarvoor speelde je alleen maar keyboard en xylofoon...

terrasbeest
31 maart 2011, 22:49
Wąt! geen blokfluit meer op school !:dontgeti:

ThaBluesBreaker
1 april 2011, 00:30
Wij kregen alleen in de brugklas muziek lessen. Toen vroeg hij wie er allemaal een instrument bespeelde. Ik mijn vinger de lucht in, was volgens mij de enige...

Toen moest ik een week later voor een cijfer iets spelen. Heel simpel bluesje op zo'n spaanse gitaar deed ik toen haha. Kreeg nog een 9,5 half ook haha. Die vond het al fantastisch als je op een triangel kon slaan. :seriousf: