PDA

View Full Version : Nieuwe microfoons voor stereo-opnames, suggesties?



Merelvh
16 maart 2011, 14:02
Hallo,
ik ben van plan een nieuwe microfoon aan te schaffen. Ook om misschien een Cd'tje te maken in eigen beheer. Ik heb nu een Rode Nt1-a maar die komt toch echt te kort voor wat ik wil. Graag zou ik stereo-opnames willen maken en ik neem alleen akoestisch gitaar op. Budget is maximaal 550 euro. Zelf had ik de Rode NT5 matched pair en de Rode NT4 al gezien. Maar zijn dat nou dezelfde microfoons? Ook had ik de NT55's gezien, maar ik kom er niet echt achter of die nou echt een klasse beter zijn als de NT5's. Mijn audio interface is een Emu 0404 usb.

Groetjes,
Merel

Merelvh
17 maart 2011, 14:56
Nog een vraagje; ga ik nou echt op mijn NT1-A vooruit als ik bijv. de NT5's koop? Is het dan niet misschien verstandiger om een NTK of een K2 te kopen? In mijn prijsklasse kom ik voorderest niet veel andere kleinmembraan stereosetjes tegen.

Han S
17 maart 2011, 15:24
Er zijn nog een heleboel andere merken en er is al heel veel discussie over te vinden op dit forum. Er is geen 'beste' microfoon, er zijn one trick pony's en microfoonhoeren die ongeveer alles kunnen.

Ik heb alleen ervaring met de NT3 en dat is best een fijne microfoon, maar wel extreem helder. Mijn zoon heeft pas een AT2020 gekocht, geen 100 euro en een fijne mic.

Er zijn mensen hardstikke tevreden met de Studio Projects microfoons en er zijn mensen die de AKG C1000 helemaal niks vinden, maar ik heb er best goede opnames mee gemaakt.

En zo blijft het, ik heb vorig jaar in de Legacy studio een mic shoot meegemaakt tussen de allerduurste mics , vele duizenden euro's aan microfoons en de AT4060 (?) van Patrick (€600) hield moeiteloos stand tussen microfoons die tien keer zoveel hadden gekost.

Luister en huiver en verbaas je, het aanbod is tegenwoordig gigantisch.

fivelastwords
17 maart 2011, 19:42
Oktava MK012 matched pair. Waanzinnig lekker en binnen je budget, zelfs als je voor de MSP6 set gaat, waar je dus nier, hypernier en omni kapseltjes krijgt.

The Bertman
17 maart 2011, 21:01
Ik zag op marktplaats diverse setjes Neumann binnen je budget. KMS 105, € 399, ik ken ze niet, maar Neumann is natuurlijk een topmerk.
KM 184 staat er ook, die ken ik wel, en klinkt super, maar dat is weer aan de dure kant.

skabouter
18 maart 2011, 14:18
Is die KMS105 niet meer een zangmic voor stage? bovendien heb je er dan maar 1...

Rode NT5 schijnen erg goed te zijn voor dat geld, zelf nooit gebruikt.
Zelf heb ik een matched pair C4`s (studio projects). Zelfde prijsklasse, maar krijg je er 2 shockmounts en 2 omni-kapsels bij. Vind dit zelf een prima paartje voor opnames, gebruik ze vooral op akoestische gitaar, en als overhead voor de drums. Geleverd in een mooi compleet koffertje.

Jimi Hendrix
18 maart 2011, 15:33
Beyer MC930-setje.
648,- bij thomann.
Erg fijne microfoons, althans op vleugel, heb ze nooit op gitaar geprobeerd.
Doorsparen loont! (meestal)

The Bertman
18 maart 2011, 15:50
Is die KMS105 niet meer een zangmic voor stage? bovendien heb je er dan maar 1...

.


Ik zag deze advertentie (http://link.marktplaats.nl/1000096171). Door de foto dacht ik dat het om een stereosetje ging, maar ik geloof dat je gelijk hebt.

onrust nv
19 maart 2011, 13:06
Neumann USM 69i Wel FF sparen

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=usm69_description

skanky
19 maart 2011, 15:07
Ik heb hele mooie opnames gehoord met een Rode NT4. Erg makkelijk vanwege de compacte behuizing en klinkt fantastisch.
Voor Bruce Swedien (http://www.gearslutz.com/board/bruce-swedien/83188-good-set-affordable-microphones.html)is het z'n 1ste keus voor akoestische gitaren en dergelijke.

Han S
19 maart 2011, 15:21
Bruce Swedien maakt opnamen waar ik altijd diep van onder indruk ben, het laag van zijn opnamen is het beste wat ik ooit gehoord heb.

Hij is ook een bizondere snuiter, zo kreeg hij van Rode een mooie dikke LDC met zijn naam er in gegraveerd. Een 'poor guy' op HC had problemen met zijn opnamen en was in conclaaf met Bruce. Bruce vroeg hem welke microfoon hij had, 'een SM58' was zijn antwoord.

Bruce reageerde met: 'ik stuur je wel een andere mic, PM me je adres maar'. En een week later werd er een pakje gebracht bij die jongen (hier in Nederland btw) met een mooie dikke Rode LDC met op de body: Bruce Swedien.

Is dat nou omdat Bruce hem niet goed genoeg vond, of heeft Bruce toch al teveel mics? We zullen het nooit weten, wat een mooie vent niet?

skanky
19 maart 2011, 18:00
Alleen jammer dat Bruce niet zo goed tegen kritiek kan....

Han S
19 maart 2011, 19:26
Hij kan helemaal niet met negatieve kritiek overweg. Kontlikken is die Amerikanen helemaal niet vreemd, ik word daar schijtberoerd van af en toe en als ze Bruce naar de mond praten is het allemaal prima, hoewel ik me afvraag of hij dat wel echt waardeert.

Maar iemand vertelde hem dat zijn MP3 clipte, man, hij ontplofte ter plekke en het hele forum was in rep en roer. Ik geloof dat het John Sayers was die hem dat vertelde en hij had gewoon gelijk want het clipte continu.

En Bruce kwam met het verhaal dat hij dat bewust had gedaan en het mooiste was dat de grote Craig Anderton, de moderator en editor van EQ magazine hem bijviel en geheel op zijn Amerikaans Bruce's reet ging likken.

Prachtig volk, kunnen niet tegen de hollandse nuchterheid, laat staan de west friese botheid die wij zo gewend zijn. Gewoon zeggen waar het op staat dus en daar hoef je bij die Amerikanen niet mee aan te komen want dan heb je een probleem.

Floris1984
19 maart 2011, 22:27
Ben zelf ook aan het kijken naar mics om acoustische gitaar op te nemen en wil zo rond de 300 euro uitgeven. Dan kom je inderdaad snel de Rode NT4 en NT5 tegen. Deze zijn technisch eigenlijk identiek zoals je ook hier kunt lezen: http://www.soundonsound.com/sos/aug02/articles/rodent4nt5.asp

De NT55 is een soort van uitgebreide versie van de NT5, met oa extra verwisselbare capsule om te switchen tussen cardioid/omnidirectioneel en een high-pass filter. Maar geen 'klasse hoger' dus.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor een set van twee NT5's, dan heb je meer mogelijkheden om te experimenteren met de microfoon plaatsing dan bij de NT4. En is nog goedkoper ook.

harrie-beton
19 maart 2011, 22:55
Ik heb een prachtig klinkende opname gemaakt van een Cantate met twee NT1 RODES in een ORTF opstelling. Helder maar bas zit er ook in. Heb er ook keer djembe mee opgenomen.

fivelastwords
20 maart 2011, 19:11
Ik heb een stereo setje NT5's. Leuke resultaten mee behaald maar zou ze echt niet opnieuw kopen. Ze hebben behoorlijk hoge output, maar geen pad switch. Ook geen laag af, maar dat ervaar ik niet als een gemis. NT55 zijn dan een stuk veelzijdiger, maar klinken redelijk hetzelfde. Veel hoog, beetje koud is mijn ervaring. Vandaar dat ik de Oktava's aanradde, die klinken vol, warm en hebben mooier hoog dat de NT5's.

Merelvh
21 maart 2011, 16:49
Bedankt voor alle reacties! Heb zaterdag een setje NT5's gekocht en hebben me echt enorm verbaasd. Klinken geweldig! Heb er al heel wat mee opgenomen, super mics :)

onrust nv
22 maart 2011, 14:03
Wij hebben ook van die NT-5's en er zit inderdaad veel geluid in die microfoons. Ik denk in die prijsklasse echt wel goed. Wij hebben pas op een buizenbeurs 50jaar oude beyer microfoons op de kop getikt die klinken ok super. Met din aansluitingen echt oldschool.

Han S
22 maart 2011, 17:13
Wij hebben ook van die NT-5's en er zit inderdaad veel geluid in die microfoons. Ik denk in die prijsklasse echt wel goed. Wij hebben pas op een buizenbeurs 50jaar oude beyer microfoons op de kop getikt die klinken ok super. Met din aansluitingen echt oldschool.

Welk type?