PDA

View Full Version : Pickup voor Esquire...



Gerth
16 maart 2011, 11:04
Vraag me niet waarom, maar heb zopas beslist om mijn Tele te transformeren in een Esquire (met inbegrip van enkele extra upgrades) omdat ik het nu eenmaal graag simpel hou en liever één vaste standaard-klank heb die ik dan kan aanpassen met effecten allerhande.

Het zou dus een medium-output element moeten zijn (cleane dingen moeten nét nog kunnen :)), béétje vol maar natuurlijk zonder het single-coil-aspect van het geluid te verliezen. En de typische sound moet natuurlijk door enkele effectjes heen kunnen snijden.

Noiseless is altijd meegenomen maar is geen echte must (omdat ik de bedrading en het soldeerwerk toch ga laten herdoen en meteen de boel laten shielden/aarden ook).

Graag jullie ideetjes, alvast bedankt!

Gerth
18 maart 2011, 14:02
Ok, in de veronderstelling dat ik het al wel zou gehoord hebben had dit al uitgebreid behandeld geweest in vroegere posts kan ik er van uitgaan dat niemand hiervan wakker ligt.

Ik vond het toch zooo geen vreemde vraag... als men vraagt naar een passend brugelement in een "2 of 3-pup-gitaar" is het ook met de bedoeling om wat meningen en ervaringen te verzamelen wat betreft dit element ALLEEN, vandaar...

Heb wat dit betreft zelfs meerdere relatief gevulde topics gevonden van enkele jaren terug op engelstalige fora, maar gezien die info qua inzetbare elementen vanzelfsprekend verouderd is dacht ik hier even wat actuele overpeinzingen te vinden... tevergeefs. :???:

Bert Gitaar
18 maart 2011, 14:19
Ik heb hier geen ervaring mee maar zo iets dergelijks.

http://shop.rebelrelic.com/index.php?route=product/product&product_id=229

Zit in Amsterdam.

Gerth
18 maart 2011, 14:54
Leuk, ziet er een degelijk en betaalbare replica uit. Alvast bedankt!

Vanzelfsprekend zijn minder "waarheidsgetrouwe" mogelijkheden ook altijd welkom, omdat het ook vooral gaat over welke pup ik zou kiezen met het feit in gedachte dat het dan ook de énige zal zijn...

De Steffsen-pups, die op die site ook vermeld staan, zijn ook een (vintage-)mogelijkheid en dat is natuurlijk een stuk dichter voor mij. En die kan hem ook meteen plaatsen en wat bedrading enzo vervangen.

Bert Gitaar
18 maart 2011, 16:25
Vanzelfsprekend zijn minder "waarheidsgetrouwe" mogelijkheden ook altijd welkom, omdat het ook vooral gaat over welke pup ik zou kiezen met het feit in gedachte dat het dan ook de énige zal zijn...

In dat geval is dus elke lekker klinkende tele brug element een optie.
Daar zijn er vrij veel vrij simpel van te vinden. Smaak blijft persoonlijk.

Michael AE
18 maart 2011, 16:52
Je wil toch een ietwat vettere pickup hebben. Persoonlijk zou ik kiezen voor een medium output pickup, omdat je daar de meeste kanten mee op kan.

In mijn CS Esquire zit een '63 custom tele pickup en die klinkt fantastisch. Lekker vol, niet te middy (de gitaar is van zichzelf al mid-heavy) en de perfecte combinatie tussen romigheid en twang.

Welke specifieke pickup jij moet kiezen zou ik niet weten, want ik heb je gitaar nooit gehoord, maar als je weet hoe je gitaar akoestisch klinkt en welke frequenties hij mist/benadrukt en je weet wat voor sound je zoekt, kun je vast op internet een hoop meer info vinden en een pickup uitkiezen die bij je eisen past.