PDA

View Full Version : JLD Bridge Doctor



Buzz
16 maart 2011, 10:56
Na twaalf jaar vond ik de belly van mijn Furch Jumbo toch wat aan de forse kant. Een bol buikje en een wat gekanteld bovenblad was toch al niet het sterke punt bij de vroege Furch modellen, dus ik beloot er iets aan te doen. Ik had al eerder gehoord van de JLD Bridge doctor, maar in Nederland kon ik er niet aan komen. Dus maar eentje bij Stewmac besteld en aan de slag gegaan.

http://www.stewmac.com/product_images/1sm/3694/JLD_Bridge_Doctor_sm.jpg

Montage is niet moeilijk, maar vraagt wel wat oplettendheid. De bridge-pins worden vervangen door die van het systeem en één ervan werkt als bevestigingspunt van het apparaat..

JLD belooft een bovenblad zonder belly en kanteling, betere sustain en een beter geluid en volume, doordat de Bridge doctor trillingen naar het zij-en achterblad geleidt.

Het resultaat:

Inderdaad, de belly en kanteling zijn verholpen. Inmiddels is de Jumbo uitgerust met .013 snaren en warempel, geen centje pijn.
Van de klank schrok ik me aanvankelijk rot. Het hele low end leek wel weg te zijn. De gebruiksaanwijzing gaf aan, eerst het hout de tijd te geven tot rust te komen en de gitaar als het ware opnieuw in te spelen. Aldus gedaan. Het low end is helemaal terug. Mooi geluid. Het volume is niet meer dan het was, de sustain is wel iets langer, maar dat kan ook aan de zwaardere snaren liggen. Helemaal objectief is die vergelijking dus niet.
Al met al een goeie investering en wat mij betreft een aanrader.

zoon van Piet
17 maart 2011, 09:54
Interessant apparaat. Maar om het te laten zitten na de operatie..? Ik dacht dat hte alleen voor de behandeling van het buikje was - gitarenliposuctie!

Buzz
17 maart 2011, 22:23
Haha, nee hoor, het is een implantaat, zeg maar.