PDA

View Full Version : Totaal onzinnig: Squier SP-10 modden



G.G.
14 maart 2011, 21:29
Tussen de buizenprojectjes door wil ik iets totaal onzinnigs doen. Heb van Dirk_Hendrik een Squier SP-10 gekregen. Wilde er eerst een buizenversterkertje in bouwen. Maar ben er toch eigenlijk wel een klein beetje van gecharmeerd van dat ding op heel erg laag volume.

Ik las al op het internet dat de IC op het cleane kanaal beter vervangen kan worden door een TL082, dus dat ga ik sowieso doen.

Verder merk ik op fluistervolume dat ik (met een strat) de bas op 5 moet zetten en de treble op 10. met een humbuckergitaar is het waarschijnlijk nog extremer. Zal te maken hebben met het dichtdraaien van de volumepot. Denk dat er een treblebleed capje nodig is.

De draad op de input is helemaal gaar, dus die moet ook vervangen worden. De schakelaar van het clean en OD is brak, dus die moet vervangen worden 9of ik verwijder hem wanneer er van het scheurkanaal niets bruikbaars te maken valt.

Heeft iemand nog leuk suggesties? Kon ook zo gauw het schema niet vinden. ga er nog naar op zoek, als iemand toevallig een linkje heeft scheelt dat ook weer.

Ik zit eraan te denken een tweede te kopen en die om te bouwen en in te korten naar een cabje, met een fatsoenlijke speaker en dan kort ik degene die ik al heb in tot een topje. Lijkt me lachen, een ministackje. Is weer eens wat anders dan het buizengeknutsel.

TimS
14 maart 2011, 21:56
Misschien een simpel circuitje van een overdrive inbouwen?

G.G.
14 maart 2011, 21:59
Misschien een simpel circuitje van een overdrive inbouwen?

heb ik ook even kort aan gedacht. Een TS ofzo... maar ik wil het zo simpel mogelijk houden. Kan er altijd een pedaaltje voor zetten. Ga voor een prima clean geluid als basis. Lijkt me leuk om te kijken of dat haalbaar is met zo'n brolversterkertje.

Midwolda
14 maart 2011, 23:12
Ik heb de overdrive van mijn SP10 regelbaar gemaakt met een extra potmeter,
maar ik zou niet meer weten hoe, wel ergens van het www afgehaald.
Uiteindelijk op ongeveer eenderde laten staan en achterin het kastje vastgeplakt.
Maakt het geluid wel een stuk acceptabeler want af fabriek lijkt het nergens op.
Oh ja, en de rode aan/uit LED was kapot, dat is nu een groene. Wauw. :chicken:

Frits van Mourik
14 maart 2011, 23:30
Verder merk ik op fluistervolume dat ik (met een strat) de bas op 5 moet zetten en de treble op 10. met een humbuckergitaar is het waarschijnlijk nog extremer. Zal te maken hebben met het dichtdraaien van de volumepot. Denk dat er een treblebleed capje nodig is.


Daarbij komt ook nog, dat je gehoor op lage volumes veel gevoeliger is voor het middenregister
(pakweg 300-3000 Hz), dan voor lage & hoge tonen.
In de jaren 1950 en later is, om dat te compenseren, de "fysiologische volumeregeling" bedacht,
die bij lage volumes het laag & hoog oppept. Misschien leuk, om daar eens naar te kijken...

VrGrFr

Plant
15 maart 2011, 00:57
heb ik ook even kort aan gedacht. Een TS ofzo... maar ik wil het zo simpel mogelijk houden. Kan er altijd een pedaaltje voor zetten. Ga voor een prima clean geluid als basis.

Zou ik ook doen. Die SP-10 heeft alleen bass en treble en bovendien moeten de kanalen deze 2 regelaars delen, dus de instelling is altijd een compromis. Kun je de kanalen van de SP-10 ook met een aparte footswitch schakelen?

Met een extern pedaal kun je die brakke frontschakelaar weghalen en dan fixed zetten in de stand clean. Dat pedaaltje heeft nog wat extra toonregeling voor de overdrive en je kunt goed de balans clean / overdrive instellen.

Edit: je kunt mogelijk zelfs de 9 Volt voorziening voor je externe pedaal uit de SP-10 halen. Scheelt weer een adaptertje.

iWishmaster
15 maart 2011, 09:52
Daarbij komt ook nog, dat je gehoor op lage volumes veel gevoeliger is voor het middenregister
(pakweg 300-3000 Hz), dan voor lage & hoge tonen.
In de jaren 1950 en later is, om dat te compenseren, de "fysiologische volumeregeling" bedacht,
die bij lage volumes het laag & hoog oppept. Misschien leuk, om daar eens naar te kijken...

VrGrFr

Was dat niet de 'loudness' functie op oude buizenradio's? Moet vrij makkelijk te maken zijn via een passieve filter, of anders een trap van opamp wat aanpassen om hiervoor te misbruiken.

Dirk_Hendrik
15 maart 2011, 11:26
Was dat niet de 'loudness' functie op oude buizenradio's? Moet vrij makkelijk te maken zijn via een passieve filter, of anders een trap van opamp wat aanpassen om hiervoor te misbruiken.

laat dat "oude buizenradio's" maar weg. Zat nog op genoeg jaren '80 spul, meestal gebruikt als "extra vette bass boost".

Houd er rekening mee dat een loudness regeling afhankelijk is van de volumeinstelling. In die oudere versterkers werd er meestal een pot voor gebruikt met een extra tap.

master99
15 maart 2011, 16:30
Als extreme mod zou je er een UcD klasse-D versterker (bijvoorbeeld van Hypex) in kunnen bouwen. Neem dan de 700W versie, of als je toch 'onzinnig' aan het doen bent, de 2000W versie en zet er een bijbehorende ware speaker bij-in. En dan blazen met die bak. :seriousf:

Gr,
Erik

G.G.
15 maart 2011, 20:29
Daarbij komt ook nog, dat je gehoor op lage volumes veel gevoeliger is voor het middenregister
(pakweg 300-3000 Hz), dan voor lage & hoge tonen.
In de jaren 1950 en later is, om dat te compenseren, de "fysiologische volumeregeling" bedacht,
die bij lage volumes het laag & hoog oppept. Misschien leuk, om daar eens naar te kijken...

VrGrFr

Klinkt goed, maar moet ik dan een potmeter open maken en een aftakking op de koperbaan zelf maken. Klinkt erg ingewikkeld en foutgevoelig. kan ik niet beter een treble bleedcapje monteren?

G.G.
15 maart 2011, 22:51
Deze is wel leuk, twee diodes zijn zo losgehaald.

http://www.youtube.com/watch?v=PZei2W49Hos

echt veel mods kom je niet tegen op het internet. Dat is ook niet vreemd aangezien de meeste van deze dingen denk ik gewoon in de prullenbak belanden, maar ik ga het gewoon proberen.

SEAL
22 maart 2011, 22:36
misschien door jouw topic ben ik ook even gaan denken over mijn sp-10. ik doe er verder niets mee, maar weggeven is ook niet nodig. het geluid is kut met peren, en daar wilde ik dus als eerste wat aan doen.

ik heb als eerste die diodes losgehaald. dat klinkt net iets beter, al merk ik niet veel verschil. ik ga misschien nog de transistors vervangen, dat wordt ergens aangeraden. moet wel even kijken wat voor 'n transistors eraan gehangen moeten worden dan.

omdat ik altijd al een stack(je) wil hebben, heb ik besloten dat te gaan maken ^^ De versterker wordt nu omgebouwd tot een head. ik heb twee speakers (uit de combo, en een uit een geluidsbox) waarvan ik een apart cabinetje ga maken. heb ze even aangesloten, en dat klinkt toch een stukje beter dan dat speakertje dat in de combo zat alleen. op het internet is iemand die de speaker alleen heeft vervangen, en dat scheen echt verschrikkelijk uit te maken in geluidskwaliteit. Ik vraag me wel af hoeveel ohm de impedantie van de uitgang van dat ding is, want ik wil niet dat-ie er opeens mee ophoudt :( zou toch zonde zijn. misschien weet jij dat, of weet jij een manier om die te weten te komen? uiteindelijk wil ik vier speakers eraan hangen, het liefst dezelfde, zodat ze even hard zijn.

afijn, vanavond is de head klaar waarschijnlijk. ik post de foto's dan ook. ik heb nog wat ideeën om er een channelfootswitch bij te maken, maar ik moet even kijken hoe dat dingetje werkt.

jij in ieder geval veel succes, GG. het zijn best geinige dingetjes :hippie:

G.G.
22 maart 2011, 22:47
Ik las ergens dat de standaard speaker 4 Ohm is, Mismatch is met transistor minder problematisch. 8 Ohm moet geen probleem zijn.

SEAL
22 maart 2011, 23:16
zo, daar is-ie dan :D mijn eerste head ^^

http://94.100.121.79/1265350001-1265400000/1265352101-1265352200/1265352171_5_8Ji2.jpeg
achterkant
http://94.100.120.115/1265350001-1265400000/1265353101-1265353200/1265353146_5_EjMx.jpeg
zijkant
http://94.100.115.79/1265350001-1265400000/1265353501-1265353600/1265353533_5_tpBV.jpeg
en voor de verhoudingen: 2x12 combo van vox, en een stratjehttp://94.100.126.103/1265350001-1265400000/1265353901-1265354000/1265353977_5_Aq1t.jpeg

dank voor de ohm :) dat komt zeker van pas :hippie:

aaronstonebeat
23 maart 2011, 00:28
Ik heb nog een Fender Frontman 15R. Zou daar ook een verbeterende mod mee mogelijk zijn?
Ik gebruik 'm eigenlijk al als head, sluit 'm aan op een 12'' speaker in eiken kast en dat klinkt behoorlijk. Maar om de één of andere reden geeft hij soms een lelijke vervorming als ik een e (als in hoge e-snaar) op welke positie dan ook aansla.
Als ik de gain open draai, klinkt ie nog steeds afgrijselijk, maar clean is het echt goed te doen; luid en vol. Behalve de vervorming op die éne frequentie.

SEAL
23 maart 2011, 07:56
wat ik heb gedaan, en GG volgend mij ook, is de clipping diodes van het overdrivekanaal eruit gehaald... misschien is dit ook mogelijk bij jou?

aaronstonebeat
23 maart 2011, 13:44
wat ik heb gedaan, en GG volgend mij ook, is de clipping diodes van het overdrivekanaal eruit gehaald... misschien is dit ook mogelijk bij jou?

Ja, dat was me duidelijk. Ik heb een schema van die versterker en zal eens kijken of ik ze kan vinden.

Maar ik vraag me nog steeds af of het vervormen van één specifiek frequentie-gebiedje (bij clean gebruik) daaraan ligt.

Plant
25 maart 2011, 19:15
zo, daar is-ie dan :D mijn eerste head ^^

http://94.100.126.103/1265350001-1265400000/1265353901-1265354000/1265353977_5_Aq1t.jpeg

:seriousf: Dat zit er best wel leuk uit, hooguit wat magertjes met die Vox cab erachter. Ik zou die speaker output wel ergens vast in de achterwand monteren. Zo ziet het er niet erg stevig uit en als de kale elektrische delen ergens tegenaan komen :blast:

Je bent trouwens niet de enige die er een head van heeft gemaakt, zie hier (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=595854).

Uit deze link begrijp ik dat de standaard speaker vervangen door een mod Jensen 6.5" speaker al flink wat verbetering geeft, al blijft de distortion toch nog 'crappy'.

Het idee van 2 diodes weghalen betekent wel dat je dus nu niet de dioden laat clippen maar dat de preamp keihard tegen de voedingsspanning clipt. Lijkt me nou niet bepaald fantastisch, hoewel er beweerd word dat het beter klinkt.

Je zou - net als er met pedaaltjes word gedaan - ook kunnen experimenteren met de dioden. Ongetwijfeld zijn de bestaande dioden small signal silicium typen, zoals 1N4148. Je kunt ze als je de moeite wilt nemen ook eens vervangen door germanium typen als AA119 of LEDs voor een ander karakter. Of maar 1 van de 2 dioden voor a-symmetische clipping. Of een serieweerstandje van b.v. 1kOhm in serie met de anti-parallel geschakelde dioden opnemen.

Verder moet je bedenken dat een 6.5" speakertje veel meer hoog weergeeft dan b.v. de gebruikelijke 10" of 12" in grotere gitaarcombo's, wat zeker merkbaar is met distortion. Een groter extern cabinet zoals SEAL gebruikt zal al veel van de 'krasserigheid' wegnemen. Wil je toch met de interne speaker een soortgelijk resultaat dan kun je ergens in het circuit eens wat extra hoog wegfilteren met een hoog-af filtertje. Maar da's voor meer gevorderden die dit er tevens voor over hebben.

SEAL
26 maart 2011, 07:49
de achterkant zit inmiddels keurig vast. ik was een beetje ongeduldig met foto's maken ^^

ik sluit mijn vox er niet op aan, ik moet nog een klein cabinetje maken, maar daarvoor moet ik wel speakers hebben, tot nu toe heb ik twee speakers (6.5 en 8 inch) en een tweeter, ik wil het liefst vier acht of 10 inch hebben. ben dus druk op speakerjacht, alle tweedehandswinkels al gehunt, hier in de buurt.

ik ga nog wel wat kloten met transistors en dioden. Hebben jullie misschien nog tips voor vervangende transistors?

Plant
26 maart 2011, 13:41
ik sluit mijn vox er niet op aan, ik moet nog een klein cabinetje maken, maar daarvoor moet ik wel speakers hebben, tot nu toe heb ik twee speakers (6.5 en 8 inch) en een tweeter, ik wil het liefst vier acht of 10 inch hebben. ben dus druk op speakerjacht, alle tweedehandswinkels al gehunt, hier in de buurt.

Dom :soinnocent: ik zag die Vox voor een cabinet aan.


ik ga nog wel wat kloten met transistors en dioden. Hebben jullie misschien nog tips voor vervangende transistors?

Zo'n beetje alle 10 Watt practice amps die ik ken (heb zelf nog een Ibanez IBZ-10 voor de bas) hebben geen eindtrap uit losse transistoren, maar een eindtrap rond het IC TDA2030(A). Ik heb het schema van de Squier SP-10 niet kunnen vinden, maar het zou me verbazen deze ook niet zo'n eindtrap heeft.

Dit is een schema van zo'n eindversterkergedeelte:

http://www.dz3w.com/uploadfile/2010/0808/20100808094319782.jpg

Het IC ziet er zo uit:

http://www.kpcomponents.ca/images/TDA2030A.jpg

dus ik kan me voorstellen dat je dit voor een transistor aanziet.

Daar valt voor zo'n ampje weinig verbetering te halen, gewoon laten zitten. Je kunt er hooguit op een apart printje een tweede bij plaatsen om zo een brugversterker te maken, zodat je aan 8 Ohm 20 Watt kunt krijgen. Maar dan moet je ook de voeding gaan aanpassen. Trafo die 2x zoveel stroom kan leveren, zwaardere gelijkrichter en grotere elco's en dan dit circuit ervan maken:

http://electroschematics.com/wp-content/uploads/2008/05/audio-amplifier-tda2030-bridge.gif

Maar da's eigenlijk alleen zinvol als je echt met een 8 Ohm speaker moet werken. Je hebt daar dan wel dubbel vermogen over, maar dat levert maar 3dB meer geluid op. Voor dat kleine beetje moet je die materialen er niet in gaan steken.

G.G.
26 maart 2011, 15:20
@ Plant: 8 Ohm speakertje moet toch sowieso geen probleem zijn. transormatorversterkertje met 100% mismatch is toch geen probleem?

Plant
27 maart 2011, 15:54
@ Plant: 8 Ohm speakertje moet toch sowieso geen probleem zijn. transormatorversterkertje met 100% mismatch is toch geen probleem?

Klopt, het is niet erg. Maar dan word je afgegeven vermogen 5 Watt. Als je daar geen probleem mee hebt is dat prima.

Zelf heb ik hier wel een zgn. brugversterkertje met twee TDA2030A IC's staan.
Op mijn werk werd zo'n aktief speakersetje voor PC weggegooid. Een systeem bestaande uit twee boxjes waarbij er in eentje de stereo versterker zit met regelaars en het tweede boxje word daarop aangesloten. Nou bleek het stereo eindtrapje twee versterkers met de TDA2030A te bevatten, 2x 10 Watt @ 4 Ohm dus. Door omleggen van enkele componentjes op het printje kon ik daarvan een monoversterker van 1x 20 Watt @ 8 Ohm maken. Ik heb hier een bascabinet staan met een 8 Ohm speaker dus dat kwam mooi uit. In principe hoefde ik aan de voeding niets te veranderen, want die was hiervoor al geschikt. Hooguit waren de trafo en het koelplaatje voor de IC's wat aan de krappe kant. De trafo heb ik vervangen voor eentje die wat meer stroom kan leveren en de koeling voor een wat groter en dikker profieltje. Die had ik toch liggen.

Lekker klein en hard zat voor in de woonkamer.

SEAL
14 april 2011, 15:06
even dit dingetje omhoogschoppen, en ook deels GG's topic wederom kapen (excuses daarvoor).
alles was koek en ei bij mijn versterkertje, totdat-ie gisteren omviel. de jack-ingang vervangen(die was naar de mallemoeren) en toen deed-ie het weer, hij is nu wel véél zachter, onwerkbaar zacht, ongeveer even hard als een elektrische gitaar akoestisch. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Plant
14 april 2011, 18:31
even dit dingetje omhoogschoppen, en ook deels GG's topic wederom kapen (excuses daarvoor).
alles was koek en ei bij mijn versterkertje, totdat-ie gisteren omviel. de jack-ingang vervangen(die was naar de mallemoeren) en toen deed-ie het weer, hij is nu wel véél zachter, onwerkbaar zacht, ongeveer even hard als een elektrische gitaar akoestisch. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Die jack ingang zit direkt op de print gesoldeerd? Mogelijk is er bij de val een haarscheurtje in een printspoortje ontstaan en zit er nu een hele kleine onderbreking in waar nog net wat signaal doorheen lekt. Visueel inspekteren van de print dus. Als de amp ook op de potmeters is gevallen is er nu misschien eentje gaar of een soldering gescheurd. Draai ze allemaal eens rechtsom en linksom en luister / voel wat er gebeurt.

SEAL
14 april 2011, 22:21
en wat doe ik er dan aan als ik vragen mag?

Plant
14 april 2011, 23:25
en wat doe ik er dan aan als ik vragen mag?

Als er een scheurtje in een printbaan zit, deze met een draadje overbruggen b.v.

Als de versterker vol op de knoppen (potmeters) is gevallen, zijn misschien de aansluitpootjes bij de solderingen losgescheurd. Als het kan opnieuw vastsolderen.
Of misschien maken een of meer lopers intern geen kontakt meer met de koolbaan en is dus het signaal voorbij die potmeter(s) weg. Dan moet je ze vervangen als je het de versterker waard vind en je aan deze potmeters kunt komen.

Maar check eerst de print maar eens goed visueel op scheurtjes in banen of solderingen, te beginnen daar waar de versterker op gevallen is.

SEAL
16 april 2011, 15:15
nou, even de hele printplaat eruit gehaald. niets te zien. maar toen ik de printplaat losmaakte van het chassis (als je dat zo noemt, het frontje), bleek wat er mis was, denk ik. de volumepotmeter was afgebroken van binnen. inderdaad een haarscheurtje, nu is-ie helemaal naar de mallemoeren, dus moet ik maar een nieuwe vinden.

even gekeken in mijn potmetervoorraad, en daar bleek ik nog alleen maar 250K A en 250K B te zijn. terwijl er een 100K (onbestemd) in zat. Is het dodelijk als ik er een 250K in doe? en welke van de twee (A of B) zouden jullie dan aanraden, en welke was lineair, A?
:hippie:

G.G.
16 april 2011, 15:17
250 k is geen probleem, het verloop wordt wel anders. Zou log. nemen.

Plant
16 april 2011, 15:47
250 k is geen probleem, het verloop wordt wel anders. Zou log. nemen.

Voor het verloop ligt het eraan waar de potmeter precies in het circuit zit en wat voor impedanties er voor en na aangesloten zitten, maar het zal iig gewoon werken. Ik zou het zelf ook rustig doen om de amp snel weer werkend te krijgen.

A staat voor Audio taper en is logaritmisch, welke het meest geschikt is voor een volumeregelaar :ok:

SEAL
16 april 2011, 15:47
en welke is dan log? B?
mijn dank>1000

edit: laat maar, antwoord staat er nu wel bij :)

Dirk_Hendrik
16 april 2011, 15:51
A staat voor Audio taper en is logaritmisch, welke het meest geschikt is voor een volumeregelaar :ok:

Dit is dus een wijdverbreid misverstand.
In de VS en Japan (en dus de orient)is A logaritmisch, B lineair en C antilog.
In Europa is A lineair, B logaritmisch en zijn andere varianten vergeten (tot extreme irritatie)

Die A heeft echter niets met audio te maken. Dat heeft een simpele ziel zichzelf wss als ezelsbruggetje verzonnen.

Plant
16 april 2011, 22:02
Dit is dus een wijdverbreid misverstand.
In de VS en Japan (en dus de orient)is A logaritmisch, B lineair en C antilog.
In Europa is A lineair, B logaritmisch en zijn andere varianten vergeten (tot extreme irritatie)

Die A heeft echter niets met audio te maken. Dat heeft een simpele ziel zichzelf wss als ezelsbruggetje verzonnen.

Oh... en ik had het nog speciaal opgezocht :( Nou ja, zelf kijk ik nooit naar het lettertje en onthou zelfs dat ezelsbruggetje niet eens.

Als ik hier een potmeter uit de la pak kijk ik naar de waarde, zet de potmeter fysiek in de middenstand en meet dan met een multimeter tussen loper en buitenste pennen. Is de weerstandwaarde van loper t.o.v. beide buitenste pennen ongeveer gelijk en de helft van de potmeterwaarde, dan is het een lineaire. Zo niet, dan is het een logaritmische :ok:

G.G.
16 april 2011, 22:10
Plant, zo controleer ik het ook altijd even want die A, B, C codes vind ik te wazig.

Ohjaa.. en iedereen die zich afvraagt waar mijn eigen vorderingen blijven....

Zit momenteel in een grote verbouwing vlak voor een verhuizing, dus iets te druk om te klussen. Deze week 350 m2 latex rollen en verven. Volgende week o.a. 100m2 laminaat leggen.....

dat combootje komt over een paar weken wel weer aan de beurt.