PDA

View Full Version : Pieptoon uit Pedalen



RockinRein
14 maart 2011, 15:21
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje bezit ik meerdere stompboxes. Een Boss OS2, een Digitech DigitalDelay, en een Behringer tuner.

Ik heb er toen gelijk een voeding bijgekocht, een Behringer voeding met multivoedingkabel verlengstuk. (http://www.behringer.com/EN/Products/PSU-HSB-ALL.aspx)

Nu krijgen alle pedaaltjes netjes hun voeding, maar als ik er meer dan 1 op aansluit krijg ik een geweldig irritante piep uit m'n versterker. En het maakt niet uit welke 2 ik aansluit. Aan de gitaar, versterker en de jackkabels ligt het niet, die heb ik allemaal verwisseld.

Er staat bij die voeding dat hij tot 20 dingen kan voeden. Dit vind ik wel erg hoog gegrepen, maar ik zou toch wel zeggen dat 3 zonder problemen moet lukken....

Zou het echt zo zijn dat de voeding nieteens 2 pedalen kan voeden? Of kan het nog ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

HaroldA
14 maart 2011, 15:33
Ik heb er toen gelijk een voeding bijgekocht, een Behringer voeding met multivoedingkabel verlengstuk. (http://www.behringer.com/EN/Products/PSU-HSB-ALL.aspx)

Als ze het op batterijen wel goed doen, snel die adapter wegflikkeren en een Boss PSA (of de Ibanez tegenhanger) kopen!

Comfortably Daniel
14 maart 2011, 16:06
Als ze het op batterijen wel goed doen, snel die adapter wegflikkeren en een Boss PSA (of de Ibanez tegenhanger) kopen!

What he said ;)

elmoman
15 maart 2011, 01:00
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dat was toen alleen op mn buizenversterker (destijds koch powertone) en niet op transistor. Heb een volledige retube laten doen, kabels vervangen, etc. etc. Op een gegeven moment haalde ik de Behringer tuner uit de keten... Nooit meer last van gehad.
Maar aan jou verhaal te zien, zou het ook de voeding kunnen zijn inderdaad. Geen Boss PSA kopen, maar een onespot! En een fatsoenlijke tuner! :-)

Plant
15 maart 2011, 01:12
Ziet eruit als een geschakelde voeding (switched mode). Vaak niet geschikt voor audio toepassingen. Afgegeven spanning is niet bepaald 'schoon' (bevat nog allemaal schakelfrequentie-restanten) en dat hoor je op je signaaluitgang terug als een toontje. Gewone netadapter(s) met trafo --> gelijkrichter --> afvlakking en eventueel stabilisatie gebruiken :ok:

Midwolda
15 maart 2011, 07:22
Die Behringer voeding wordt toch verkocht als zijnde speciaal geschikt voor 9V effecten,
dat-ie dat dan toch niet kan vind ik een hele slechte zaak.
Kun je 'm niet terugbrengen/sturen?

Bert Gitaar
15 maart 2011, 07:56
Nooit geen enkel probleem gehad met de Behringer voeding.
Zat bij me kist en drijft 12 pedalen aan zonder piepjes en brommen, gewoon stil zoals het hoort.

Dirk_Hendrik
15 maart 2011, 09:06
Geen Boss PSA kopen, maar een onespot!

Kom dan ook met een goed argument waarom? Onespots zijn prima dingen maar PSA's ook. En ik ben vaker problemen met onespots tegengekomen (waaronder piep-klachten zoals in dit draadje) dan met Boss, Iba of andere, niet-schakelende voedingen.

HaroldA
15 maart 2011, 09:22
Geen Boss PSA kopen, maar een onespot! En een fatsoenlijke tuner! :-)

De 1-spot is exact hetzelfde als de Behringer. Als je problemen hebt met de Behringer, dan zal een 1-spot ook piepen.

De Boss PSA doet het altijd goed.


Edit: wat D_H zei!

Dirk_Hendrik
15 maart 2011, 10:04
... WeettikniethelemaalHarold....

Als Visual Sound zegt dat ze hun onespots hebben verzonnen met specificatie op audiogebruik (lees: Meer filtering dan voor gebruik als mobiel-oplader) ben ik geneigd ze daarin te geloven. Als Behringer een schakelend 9V ding in de markt flikkert geloof ik alleen maar dat er 9V uit komt.

En, met de Behringer kwaliteitscontrole in m'n achterhoofd wil ik ook nog wel geloven dat we hier discussie hebben over een slecht gesoldeerd (wanneer-behringer-niet) exemplaar waar de uitgansfiltering los ligt.

Samengevat,
Waarom kijken zoveel mensen tegenwoordig alleen maar naar de prijs en is kwaliteit iets waar automatisch vanuit wordt gegaan? Zelfs als die prijs zo laag is dat je met simpel gezond verstand al kunt verzinnen dat er ergens bezuinigd moet zijn?

interessander
15 maart 2011, 10:29
Ik heb een onespot gehad die enorme brom gaf en de ledjes van een disco-effect voorzag, en een andere die uiteindelijk alleen maar goed was om mijn midicontroller van stroom te voorzien. De Ibanez ac-109 heeft me nog nooit in de steek gelaten.

yhcmarc
15 maart 2011, 11:12
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dat was toen alleen op mn buizenversterker (destijds koch powertone) en niet op transistor. Heb een volledige retube laten doen, kabels vervangen, etc. etc. Op een gegeven moment haalde ik de Behringer tuner uit de keten... Nooit meer last van gehad.


no offense, maar dat lijkt me toch een hele dure manier van trouble shooten ;)

Tankman
15 maart 2011, 14:42
Je zou denken dat het logischer is met beginnen met pedaaltjes uit de keten te halen en dan wel meteen met behringer

HaroldA
15 maart 2011, 14:58
Je zou denken dat het logischer is met beginnen met pedaaltjes uit de keten te halen en dan wel meteen met behringer

Dat en door ze op batterijen te voeden.

RockinRein
15 maart 2011, 18:40
Even ter verduidelijking het ligt NIET aan het tuners pedaaltje. Hoewel het een goedkoop ding mag wezen, daar zijn geen problemen mee.

Als ik alleen mijn Boss en Digitech pedaal aansluit piept hij ook.

Ik zal eens gaan kijken naar een andere voeding, hoewel ik het nogsteeds raar vind van mn huidige. Het is zeker waar dat het een budget voeding is, maar er staat duidelijk dat hij ook voor stompboxes is, maar die taak voldoet hij voor geen kant.

Mr10
16 maart 2011, 00:15
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een voeding van Ansmann, die volgens Musicstore ook speciaal bedoeld was voor pedalen. Maar hij piepte enorm ! Daarna een OneSpot gekocht en geen enkele pieptoon meer gehad. Maar gezien sommige reacties hier is dat ook geen garantie...

Tja en over prijzen... vaak is iets zijn hogere prijs wel waard maar vaak ook niet en gaat het meer om marketing of een hype. Gelukkig krijg je op dit forum wel een beeld over welk product aan te raden is en welk niet. Maar om nou standaard het duurste product te kopen...

TimS
16 maart 2011, 01:32
Nog even over die Boss PSA: die nieuwe platte soort is toch niet beter dan een OneSpot? Ik gebruik zelf zo'n grote oude, maar die kan je alleen nog tweedehands kopen.

Heynis
16 maart 2011, 02:56
Mijn OneSpot piepte ook, waarbij de frequentie van de piep afhankelijk was van welke en hoeveel pedalen aan stonden. Hoe meer stroom er getrokken werd, hoe lager de piep. Ik heb het opgelost door er een filtertje tussen te hangen van twee elko's en een weerstand. Wellicht zou een adapter met een trafo en nette filtering beter zijn, maar ik was te lui om daarvoor de deur uit te gaan ;) .

Tankman
16 maart 2011, 09:50
Ik heb sinds vorige week ook een 1Spot. Ik voer er nu maar 3 pedaaltjes mee en heb nog geen last gehad van bijgeluidjes. Uiteindelijk moet hij 6 pedaaltjes gaan voeden. Ik ben benieuwd of hij het dan nog goed doet.