PDA

View Full Version : elementenbrom LC tele.



Hallie
14 maart 2011, 14:28
Hallo, Ik bevind me hier niet zo vaak, dus ik hoop niet dat dit al vaak voorbij is gekomen.. ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden.

Als ik mijn LC tele los laat hoor ik een best duidelijke brom door mijn versterker heen.
Ik weet zeker dat het niet met kabels, pedalen etc te maken heeft.

Ik denk zelf dat er qua bedrading wat fout zit, maar daar heb ik dus geen verstand van.

Als ik mijn vinger op een snaar leg, of op de brug stopt het.

wie kan mij vertellen waar ik naar zou moeten kijken? of wat ik moet vervangen?

asamoah
14 maart 2011, 14:42
Dat komt wel vaker voor bij single coil pickups.
Je kan de holtes wat isoleren met aluminiumtape.
Een gitaardokter raadplegen lijkt me het meest aangewezen als je niet vertrouwd bent met elektronica.

McVenco
14 maart 2011, 14:46
Slechte aarding, komt niet alleen voor bij single coils trouwens, mijn eerste gitaar met humbuckers had er ook flink last van. Als je de slagplaat, control- en pickupholtes shield met wat aluminium- of (beter nog) kopertape ben je er met een beetje mazzel vanaf. Zoek (met de zoekfunctie) maar eens op "shielding", dan kom je vast wel wat nuttige tips tegen. Succes! :ok:

jannest
14 maart 2011, 15:07
zolang ie niet bijt is het ok

Bert Gitaar
14 maart 2011, 16:16
Begin eens met je versterker in een geaard stroompunt aan te sluiten en luister dan nog eens. Of je versterker wel/niet geaard is wordt mij niet duidelijk in je vraag.

Hallie
14 maart 2011, 16:19
Hetzelfde effect in een geaard stopcontact.

Dus de holtes beplakken met aluminium tape?
zijn er nog meer opties?
ik zou het graag op willen lossen, ik erger me er mateloos aan!

Bert Gitaar
14 maart 2011, 16:31
Mijn excuus voor de LC fan's maar zo'n gitaar ligt rond de 200 euro.
Ik schaf regelmatig vrij goedkope gitaren aan en het soldeerwerk is altijd verschrikkelijk. Het zit allemaal maar net vast vaak. Je kan het bijna los trekken zo erg.
Ook LC wordt in china gemaakt. Verwacht daar niets van. Dit is altijd het eerste wat ik aanpak met een niet zo dure gitaar en zelfs bij een duurdere is het vaak belabbert naar mijn mening. Solderen is een kunst apart.
Laat alles opnieuw solderen met nieuwe potmeters desnoods en je merkt het verschil.
Zeker bij een tele is dit vrij simpel. Met enorme resultaten.

De hele zooi afplakken met folie scheelt iets maar de basis moet wel al goed zijn.
Een storing w.b. omgevingsruimte blijft altijd aanwezig. Dat is nu eenmaal een nadeel van single coils.

Hallie
14 maart 2011, 16:42
daar heb je wel een punt!
Het is mijn backup gitaar en ik zou wel graag het gebrom willen minimaliseren. Misschien wil ik nog wel een keer de elementen veranderen, dan zou ik meteen de potmeters mee kunnen pakken + bedrading.
Het moet namelijk niet te duur worden.

Als het fender zou zijn van 800 euro, zou ik er wel meteen willen investeren, aangezien het dan mijn "main" gitaar zou zijn.

Bert Gitaar
14 maart 2011, 16:49
Als het fender zou zijn van 800 euro, zou ik er wel meteen willen investeren, aangezien het dan mijn "main" gitaar zou zijn.

Dit is nou zoiets wat ik nooit snap. De elementen van zo'n LC zijn best wel OK. En een opknap beurt kost je misschien 12 euro aan onderdelen. 2 potmeters en een uitgang. En iemand die het goed in elkaar soldeert met zorg.

Er mankeert helemaal niets aan zo'n gitaar, er is alleen niet zoveel tijd aan besteed om 'm ook goed in elkaar te zetten.

Hallie
14 maart 2011, 18:08
dat is ook wel zo. wat zijn "goede" potmeters? en wat is goede bedrading om het mee te doen? ik heb daar geen verstand van. 12 euro klinkt inderdaad wel goed. ook al sta momenteel 25 E in het rood.
Ik zou dan liever het elektrische gedeelte onder de schop nemen als het bijvoorbeeld wat andere elementen in gaan

Bert Gitaar
14 maart 2011, 18:38
Volgens zo'n schema,
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

2 potmeters,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-style-24mm-pot_-250k-log_-10mm-mount_&action=article&group_id=10000014&aid=530&lang=NL

En een plug,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=6_3mm-mono-output-neutrik&action=article&group_id=10000005&aid=39&lang=NL

En goed solderen uiteraard.

Er is een veel duidelijker schema van Aaronstonebeat maar die kan ik even niet vinden.

munkie
14 maart 2011, 19:58
Ik heb een LC tele en ben daar zeer tevreden over en nee ik ben geen broekie met zijn 1 e gitaar ik ben al 30 jaar bezig met deze ellende. Brom is tot op zekere hoogte inherent aan enkelspoels pickups. Ik heb de originele pickups er vrij snel afgehaald omdat ik meer output wilde maar er was me nix raars opgevallen. Met de GFS LIl Puchers erop heb ik er diverse optredens mee gedaan, no problemo.

Duhsjaak
14 maart 2011, 23:48
Hi
Dat je hier weinig bent zal niemand een probleem vinden. Maar heb je je contributie wel betaald?

Brom kan om verschillende redenen worden opgepikt. Door dicht in de buurt van versterkers te komen, voedingen en spaarlampen/TL's. Vergeet ook niet de voeding van je pedaaltjes!!!

Niet in alle gevallen is het bekleden van de holtes een oplossing. Vergeet je ook niet de achterkant van je slagplaat? EN let op nergens 'hete' delen van je bedrading te raken.
En die oplossing bereik je niet altijd met koper, is de ervaring. Eigenlijk zou je ze met koper en aluminium folie moeten bekleden omdat ze ieder een eigen soort brom tegenhouden. Hoog frequente tegenover meer magnetische velden.

Maar dat is natuurlijk een beetje gekken werk.

Werken met afgeschermde kabeltjes doet veel. Die zijn alleen vrij dik. Als je de ruimte voor afgeschermde kabeltjes niet hebt, ga dan eens twee normale dunnere draden in elkaar draaien (de techniek heet twisten). Allerlei knor en brom hebben daar minder invloed op.

EN wat je overhoudt aan bijgeluiden: Dat hebben we verdiend. Daar krijgen we de beeldschone heldere snijdende geluiden van single coils voor terug.

Ik ben liefhebber van Lipsticks en P90's. Luidruchtiger dan deze zijn er volgens mij niet. Maar genieten.....

Succes.
Vriednelijke groet, Gus

Gerth
15 maart 2011, 09:16
Misschien ben ik beetje naïef maar is het normaal dat de mogelijkheid tot het plaatsen van "noiseless" elementen nog niet aan bod is gekomen?

Deze zijn nu beetje van alle merken en in alle "sounds" verkrijgbaar en kunnen een tele meteen wat veelzijdiger maken (bv. splitbare SD Little '59 in de brugpositie).

Hallie
15 maart 2011, 10:07
Ik snap wel dat single coils dat van nature hebben, en ik hoef niet perse noiseless elementen ;) maar de brom die ik nu heb is meer dan een single coil brom.

dus ik ga eerst de holtes afplakken met wat kopertape, en dan neem ik de potmeters e.d ook gelijk mee.

Hallie
15 maart 2011, 10:08
Volgens zo'n schema,
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

2 potmeters,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-style-24mm-pot_-250k-log_-10mm-mount_&action=article&group_id=10000014&aid=530&lang=NL

En een plug,
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=6_3mm-mono-output-neutrik&action=article&group_id=10000005&aid=39&lang=NL

En goed solderen uiteraard.

Er is een veel duidelijker schema van Aaronstonebeat maar die kan ik even niet vinden.

maar zijn de potmeters die erin zitten zoveel slechter dan die van 3 euro?
of zou het opnieuw solderen ook al de oplossing bieden?

Bert Gitaar
15 maart 2011, 10:35
Ik heb het idee dat potmeters in gitaren vaak een sluitpost is.
Al zou er op ze minst Alpha pots in zitten, dat is al een verbetering.
Maar vaak pots met iets onbeduidends er op zitten er in. Alleen alles solderen kan je doen maar dan weet je niet 't verschil of 't ook iets uitgemaakt heeft in verbetering van je geluid. Isoleren en solderen zal zeker schelen.
Maar om er nou over na te moeten gaan denken voor 10 euro. Plus 3 euro verzendkosten.

Kakihara
15 maart 2011, 11:13
Er zijn twee soorten storing : ruis en brom.
Single coils zijn gevoeliger voor ruis dan humbuckers (ruis hoort niet per sé bij single coils), maar mits een deftige afscherming (koper- of aluminiumtape in de controleruimte, afgeschermde draad, etc.), kan dat behoorlijk tot een minimum herleid worden.
Brom duidt vaker op een slechte aarding, hetzij van het stopcontact, hetzij in de gitaar zelf. Alles opnieuw en goed solderen zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.

Hallie
15 maart 2011, 11:39
Bedankt voor de heldere uitleg en tips allemaal.
Wat ik ga doen is;

Nieuwe pots + uitgang
kopertape
en afgeschermd draad.

en dan bak ik alles opnieuw.

voor 10 euro ga ik inderdaad niet meer na denken, maar ik vroeg me gewoon af of de pots vanuit de fabriek niet gewoon de pots zijn die ik dan voor een paar euro nieuw haal..

Hallie
15 maart 2011, 11:41
overigens;

is dat wat ik dan moet hebben?

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=269_294&products_id=1645

Bert Gitaar
15 maart 2011, 12:21
Bij een tele is het enigste stukje afgescherm draad wat je kan gebruiken van je potm. naar je uitgang. De andere stukjes zouden hooguit 2 á 3 cm lang worden. Of dat nou wat uitmaakt.
Of je moet het vanaf je elementen al met coax draad willen uitvoeren.
Is wel aan te raden maar iets meer werk en goed opletten met solderen.
Of kort afknippen en stukje print achterop je element plakken en van daaruit verlengen.
http://img820.imageshack.us/img820/3421/1000959a.jpg (http://img820.imageshack.us/i/1000959a.jpg/)
Voor coax draad iets simpels bij de plaatselijke elektrawinkel vandaan halen. Of iets van een hifi snoertje wat je kan solderen gebruiken.
De link is van draad is ook goed maar daar komt 7 euro verzendkosten bij.

Hallie
15 maart 2011, 12:31
Ik moet nog meer hebben van voxhumana, dus dat is niet zo erg.

Maar als ik dat afgeschermde draad koop, kan ik alles wat gesoldeerd moet worden daarmee doen?

Bert Gitaar
15 maart 2011, 12:37
Ik moet nog meer hebben van voxhumana, dus dat is niet zo erg.

Maar als ik dat afgeschermde draad koop, kan ik alles wat gesoldeerd moet worden daarmee doen?

Ja. Van elementen naar schakelaar naar potmeters naar uitgang.

Hallie
15 maart 2011, 13:06
Ok.

je stuurde een link met een potmeter van 250K moet ik er daar 2 van hebben?

om eerlijk te zijn weet ik niet dat de verschillen zijn tussen 100-500-250 etc.

Bert Gitaar
15 maart 2011, 13:19
2 stuks van 250 Kohm log. Die van de link.
Of waar je ze ook besteld.

Over waarom 250 of 500 Kohm is in andere topics wel meer over te vinden.
Is een heel andere discussie.
In het simpel:
single coil - 250Kohm
humbucker - 500Kohm

Mike999999999
15 maart 2011, 13:34
Ik heb laatst ook shielding laten aanbrengen bij mijn les paul studio GEM (met p90). De kans dat het aan interferentie ligt is veel groter als aan de aarde. Zelfs als je het eerst nooit had kan er een nieuwe stralingbron in de buurt zijn gekomen die je het leven moeilijk maakt. Vooral met single-coils is die kans veel groter als een losse aarde draad.

Ik had laatst een optreden in een zaal waar een draadloos asl systeem was voor de technici, Daardoor ging mijn amp een gigantische brom maken, met shielding, VEEL minder.

Wat ik trouwens ook een keer heb gehad is dat ik een les paul had waar ik zelf een bigsby tremelo op had gezet, En de aarde van die gibson loopt naar de schroefhulsen van je tailpiece om je snaren te aarde, Met de bigsby is die aarde er dus niet meer. ook iets om over na te denken, is overigens wel op te lossen.

Hallie
15 maart 2011, 14:06
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=gsp-twangmaster-set&action=article&group_id=10000088&aid=2599&lang=NL

nu ik toch dingen aan het bestellen ben, is dit een upgrade waardig setje? of kan ik beter gewoon de stock elementen houden? ik ben namelijk niet van plan om heel veel geld in mijn backup gitaar te stoppen.

maar als dit wel een "+" is, is dat nog goed te betalen.

Bert Gitaar
15 maart 2011, 14:45
Ik zou de elementen van de LC blijven gebruiken.
Daar mankeert niets aan.
Wacht eerst het resultaat af zou ik zeggen. Later kan je altijd iets bedenken voor een ander geluid. Misschien ben je wel helemaal happy met je sound na wat gesoldeert te hebben en de gitaar stiller is geworden.

Hallie
15 maart 2011, 15:09
Wijze man.

Ik wordt dan gelijk hyper en zie weer iets goedkoops.

Ik ga alle onderdelen nu bestellen, en inderdaad..Pickups kunnen altijd nog!

Hallie
17 maart 2011, 13:22
Ik ga bezig met het her solderen van mijn telecaster, en ik bedacht me dat ik de tone knop achterwegen wil laten..

Maar op seymour duncan kon ik alleen een schema vinden met 2 volume geen tone.

heeft iemand daar een schema voor?

gewoon standaard tele config maar dan zonder tone.

1 volume en een 3 way switch.

Bert Gitaar
17 maart 2011, 13:26
Je kan de toonknop in het schema gewoon weg laten.
Er veranderd verder niets in het schema.

Hallie
17 maart 2011, 13:44
Oke, thanx. dus het simpeler dan ik dacht.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

die groene cap hoeft er dan ook niet tussen?

Bert Gitaar
17 maart 2011, 13:52
De potmeter en de groene cap (condesator) is je toonregeling. Die heb je dan ook niet meer nodig.

Hallie
17 maart 2011, 13:52
ik heb nog 2 vragen..

ik bekijk even de huidige bedrading..

op het schema staat er " ground wire from bridge"
is dat de gene die bij mij op de hoek van de switch vast zit?

en vanuit datzelfde hoopje soldeer(vanaf de volume pot) steekt bij mij een 1 cm langer dode kabel uit. 1'tje die dus wel vast zit, maar nergens heen gaat.

zou dat de brom kunnen zijn?

Bert Gitaar
17 maart 2011, 13:59
1 aarde draad hoort onder je brug vast te zitten (groundwire from bridge)
Die maak je vast op de buitenkant van je volumepotm. en je schakelaar en de min van uitgang.

Hallie
17 maart 2011, 14:37
oy, ik snap het even niet meer.

Op het semyour duncan schema zit er niets aan de schakelaar vast toch? althans niet op de plek waar ik 'm nu heb zitten.

en ik heb dus ook geen groundwire form bridge..
waar zou die aanvast moeten zitten dan?

misschien verklaart dat de brom, mijn uit-de-fabriek-tele is dus halfbakken gesoldeerd. geen groundwire form bridge, een dood nutteloos draadje van 1 cm lang.

Bert Gitaar
17 maart 2011, 14:46
Aan de schakelaar is een aarde draad is niet noodzakelijk.
De draad onder de brug zit geklemt tussen de brug en de body bij vast schroeven van de brug.
Een ontbrekende draad onder de brug kan geen brom veroorzaken.
Zit er om je gitaar te aarde.

Hallie
17 maart 2011, 15:36
sorry ik heb er geen verstand van hoor, dus ergens moet er een draadje aan de onderkant van de brug gesoldeerd worden, en bij een tele is dat dus in het gat van het element?

VanDiekum
17 maart 2011, 21:54
Om nog even terug te komen op de onderdelen die je nodig hebt je heb een lineair pot nodig voor je volume en logaritmische pot nodig voor je tone.

Shielden is meestal vanuit de fabriek al redelijk gedaan met een dun laagje shielding paint bij LC's haalt geen klap uit als je alles afplakt meeste zijn wel storingsbronnen.
Twisten van draden haalt nog het meest uit ben ik zelf achter gekomen, maar zoals hier al een paar keer gezegd is dat dit gewoon een redelijk voorkomend probleem is bij single coils

Hallie
18 maart 2011, 11:20
Ik wil graag de tone pot achterwege laten.

Ik ben ook van plan om te gaan twisten, ik heb afgeschermd draad gehaald en dat is te dik, dus ik ga twisten.

Kan iemand mij vertellen waar ik de" groundwire from bridge" moet solderen?

vanuit de fabriek zit er geen een..

-Gewoon onder de brug vast solderen op de plek bij de bridge pickup pocket?

- is dit goed genoeg om mee te "twisten"?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=388

Bert Gitaar
18 maart 2011, 11:28
De draad onder de brug zit geklemt tussen de brug en de body bij vast schroeven van de brug.

Voor een snoer kan je alles wat je voorhanden hebt gebruiken.
Gebruik wel coax tussen volume knop en uitgang.

Zit er niemand in je band of iemand uit je omgeving die jou hier mee kan helpen?

Hallie
18 maart 2011, 12:22
Oke geklemt..
Bedankt, ik ga het gewoon doen!.. ik ben hier nieuw mee, dus vandaar al die vragen. Ik wil het gewoon even zeker weten wat ik allemaal moet doen.