PDA

View Full Version : Taylors...



Nocki
14 maart 2011, 10:49
Hi,

Ik heb weer wat budget voor een akoestische gitaar. Nu ben ik erg gecharmeerd van de Taylor gitaren maar zie door de bomen het bos niet.
Ik heb begrepen dat de electronica vanaf de 300 series goed is voor op het podium. Ik wil graag een ebben toets en een binding voelt ook erg lekker. Ik wil heel graag een comfotabele gitaar met veel laag, en veel definitie met volume.
Kan iemand meer zeggen over Taylors?

Groetjres en alvast bedankt.

Merelvh
14 maart 2011, 11:51
Heb je het ES-systeem al eens uitgeprobeerd? Je moet er echt van houden.. Zelf had ik de keuze om de GC4 te kopen met of zonder ES-systeem maar het viel zo tegen dat ik heb besloten om een ander systeem in te laten bouwen.
Wat is je budget? Wat jij zo omschrijft komt de 5 en 7 serie mooi naar voren. Misschien een GS model..

Nocki
14 maart 2011, 18:38
Hoi,

Bedankt voor je reply. Ik heb nog geen idee wat alles betekent en hoe het klinkt. Ik ben me dus aan het orienteren. Ik verwachtte rond de 1200 te investeren maar ik kom er nu achter dat je daar bijna niets moois voor hebt. Mn budget wilde ik tot de 2500 laten gaan maar daar zou ik graag onder willen blijven om nog een goedkope gibson als reserve gitaar te houden.
Wat houdt dat ES in...

Merelvh
14 maart 2011, 19:27
Dat is een mooi budget! Kan je een erg mooie taylor voor kopen. ES is het Expression System, het versterkingssysteem van Taylor dus. Ik zal goed kijken als je gaat spelen naar de GA/GS7 en de GA/GS5 maar als je minder wilt investeren is de 4-serie erg mooi, exacte prijs weet ik niet. Ik heb de mijne namelijk met korting gekocht voor 1500 euro.

Harald
14 maart 2011, 19:45
ES is trouwens zeker niet slecht. Maar je moet niet verwachten dat je 'je gitaar, maar dan harder' krijgt. Een systeem dat dat betrouwbaar doet ben ik nog niet tegengekomen. Een goede clip-on microfoon of microfoon over een goede installatie met een goede knopppenman komt het dichts bij. Maar de combinatie van die drie factoren komt dan weer zelden voor. En over een brakke installatie, of met een slechte knoppenman is het resultaat meestal eerder aanleiding voor moord of zelfmoord ;)

ES deed mij een beetje denken aan EMG pickups. Klinkt eigenlijk vooral als een ontzettend cleane, en gebalanceerde elektrische gitaar. Piezo klinkt naar piezo. Dat heeft iig het voordeel dat 80% van je publiek denkt dat een akoestische gitaar zo klinkt, doordat ze het al sinds de 70er/80er jaren op platen horen.

Wat je in versterking voor een akoestische gitaar vooral zoekt is dat je zonder veel gedoe, in de meeste situaties, snel een hard genoeg geluid krijgt waar je lekker mee speelt. Welk systeem vervolgens het beste bij jouw past hangt van je smaak af. Bedenk wel dat je het binnen een death metal band die op oorlogssterkte speelt met een akoestische gitaar altijd aflegt. Dan kun je beter een piezo aan je elektrische gitaar toevoegen.

Eko
14 maart 2011, 23:06
Eigenlijk moet je kiezen of je een gitaar koopt voor het acoustische geluid of voor versterkte gelegenheden. Zonder electronica is makkelijk , zoek een versie met houtsoorten die je ligt en je bent er wel uit. ( Bij Taylor).
Als je versterkt wil gaan spelen wordt de zoektocht leuker. Een ES system wil zeggen dat er een Humbucker onder de hals zit ( ter hoogte van de hoogste frets) en een paar elementen van een soort vloebaar ijzerkristallen in het bovenblad. Die zijn ( via een switchboard) aan en/of uit te zetten in je Taylor. samen maken ze een heel mooi versterkt geluid mogelijk , mits je uiteraard een goede versterker hebt. Het geluid van dit ES system is zeer moi via bv Schertler of AER.
Een ander systeem wat versterkt zeer , zeer mooi klinkt is bv het merk ColeClark. werkt ook met een piezo en een pick-up in het bovenblad ( fanbrace) die te blenden zijn naar eigen smaak. Wordt ook nog eens versterkt via het systeem in de gitaar zelf met een hoge output. Het geluid wat dan uit je AER of Schertler komt is betoverend mooi en is zeer zeker te vergelijken met het Taylor ES system. Er staan van beiden wel films op Youtube , bekijk die eerst eens.

apekop
15 maart 2011, 00:45
Ik ben ook niet kapot van het ES systeem. In mijn zoektocht naar een goede 12-snarige heb ik enkele Taylors geprobeerd. Eentje met ES en eentje met een Fishman Prefix. Ik vond het beide niet geweldig en vrij blikkerig klinken.
Het Cole Clarke systeem vond ik inderdaad mooier klinken.
Uiteindelijk kwam ik uit bij een Taylor Leo Kottke SM-12 snarig. Hier heb ik toen een AER 15+ in laten bouwen. Een hele goede pickup vind ik zelf. Deze zit ook in mijn andere 12-snarige gitaar.

Het nadeel van Taylor vind ik dat je dan vaak automatisch vast zit aan die ingebouwde pickup. het voordeel van de LKSM was dat hij geen pickup had ingebouwd. Zo kun je zelf kiezen wat je erin wil.

mastermind
19 maart 2011, 19:57
Zou eens een Eastman uitproberen in vergelijking met de Taylors. Laatst een 12 snarig Eastman AC530-12 gespeeld, fantastisch!

Keesdee heeft er wel wat liggen.

Cue Zephyr
26 maart 2011, 02:17
2009 716ce spring limited!
Ben daar erg van gecharmeerd, alleen ik heb de bucks niet.
En als ik de helft van 't bedrag had zou ik voor een GA4 gaan, met een K&K Pure of Trinity Mini pick-up! :D

Nocki
27 mei 2011, 11:08
Bedankt allemaal voor de hulp...

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in het begin vooral keek naar de 400 serie ivm de prijs. Maar eigenlijk was ik steeds niet helemaal happy. Er was iets in de feel wat me van de keuze afhield...
2ehands ben ik toen gaan kijken naar hogere series en kwam er al gauw achter dat ik een verwent nest ben en gewoon een akoestische gitaar wilde die "af" is. Geen gekke dingen, lage actie, goed geluid en gebalanceerd.

Op dat laatste ging het steeds manco. Of teveel bas of te weinig. Of iel hoog of wat te weinig.
Zeker met de versterking ging het gauw fout. Met de piezo elementen heb je heel snel dat elke snaar een ander volume heeft... gewoon niet acceptabel voor een gitaar van dat geld.

Gistermiddag een Taylor DCSM bespeeld en mee naar huis genomen. Het is dus een Dan Crary signature model. Nooit van de besteman gehoord maar toen ik ging zoeken bleek dus dat hij een taylor had aan laten passen zodat ie klonk zoals hij het wilde. Die heb ik dus gekocht. Eigenlijk is het gewoon een aangepaste Taylor 810c...

Er is door Sander de Gier een fishman matrix blender pickup in gezet en ik ben erg happy. Alles klinkt goed en werkt goed. Hij speeld waanzinnig en klinkt evenzo...

Ik heb mn halve reportoire al doorgewerkt en vanavond gaat ie mee de buhne op om een te oefenen...

http://www.taylorguitars.com/Guitars/Archive/Older/archive/pix/dcsm.jpg

Matthijs24
27 mei 2011, 12:13
Gefeliciteerd! Ziet er prachtig uit!