PDA

View Full Version : mercury magnet of hammond 125CSE (ter vervanging van mijn valve junior transformer)



larsje
14 maart 2011, 08:52
Hi,

2 vraagjes:
- wat is naar jullie idee een betere vervanger. De mercury magnet of de hammond 125CSE?
- welk type heb ik nodig van mercury magnet als ik daar voor ga?
grt. lars

nico verduin
14 maart 2011, 09:31
Waarom wil je hem vervangen?

larsje
14 maart 2011, 09:39
ik ben die modificaties van tube town net aan het uitvoeren. De extra buis maakt dat de huidige transformator hem niet aankan (wordt 8 tot 12 watt ongeveer). Hij adviseert een hammond transformator, maar ik hoor ook goede geluiden over mercury magnets. Daarnaast blijf ik de versterker 'dun' vinden klinken (ik snap dat ik geen 18 watt sound ga krijgen, maar toch...). Vandaar dus....
grt. lars

nico verduin
14 maart 2011, 11:09
Ik zou niet weten welke dat zijn dus dat helpt niet echt.

master99
15 maart 2011, 18:22
Lars, kan je wat uitgebreider of de modificatie schrijven. Zet je er bijvoorbeeld een voorversterkerbuis bij of een eindversterkerbuis?

Bedenk goed dat je flink in de portemonnee moet duiken als je een Mercurey Magnetics wilt plaatsen.

Gr,
Erik

larsje
15 maart 2011, 18:26
een extra voorversterkerbuis.

http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-01-en.html

stage II en III

grt. lars

Thiez
15 maart 2011, 18:45
Voorversterkerbuis veranderd toch niks aan je wattage?

nico verduin
15 maart 2011, 19:32
Voorversterkerbuis veranderd toch niks aan je wattage?Helemaal juist. Daarnaast Hoef je er niet op te rekenen dat je er zelfs 8W eruit krijgt. Ik schat hooguit 5-6 Watt en dan ben je spekkoper. Een MM trafo zal ongetwijfeld een beter geluid geven tov. de el cheopo mag niks kosten trafo, maar ik weet niet wat je verwachtingen zijn, maar ik zou ze niet te hoog maken.

Kijk door die uitgebreide tone stack te maken, heb je een enorm verlies in signaal (tot wel 20dB). Ik zou zelf eerder een recovery na de tone stack hebben gemaakt en dan kan je altjd nog een trap gebruik om meer te oversturen voordat je de EL84 in gaat. En dan de gridstopper eventueel wat vergoten voor meer softclipping.

Dit is een klasse A schakeling. De praktijk leert dat je blij mag wezen als je 40% effectief rendement haalt uit de eindbuis. EL84 is 12W max. Als je 5W eruit haalt doe je het goed.

Thiez
15 maart 2011, 19:53
Ik heb idd in mijn zelfbouw ampje een 6l6gc buis gebruikt in klasse A en die geeft denk ik maximaal 7 watt. Het is hard zat voor thuis in ieder geval dus meer vermogen heb je opzich niet nodig.
Beter geluid kan altijd natuurlijk, maar dan denk ik dat er met preamp modden meer effect zal zijn dan andere trafo.
Gewoon eerst wat preamp mods uitvoeren en eens kijken hoe hij dan klinkt. Is stuk goedkoper dan andere trafo en dan kun je altijd nog kijken of je andere trafo erin zet.

larsje
16 maart 2011, 08:02
oke helder! apart, want in die modificatiebeschrijving wordt aangegeven dat met dat extra buisje hij ook meer watts geeft. Hoe voer ik die 'correctie' na de tonestack uit plus die softclipping?
grt. lars

nico verduin
16 maart 2011, 08:34
oke helder! apart, want in die modificatiebeschrijving wordt aangegeven dat met dat extra buisje hij ook meer watts geeft. Hoe voer ik die 'correctie' na de tonestack uit plus die softclipping?
grt. larsWat ie vergeet te vertellen is dat toen hij die tonestack inbouwde, het signaal drastisch verminderde. Ik zou na de master volume nog een extra trap inbouwen. Niet vergeten om een 470K of 1M weerstand voor R15 naar GND te maken. Anders wordt de EL84 een beetje rood.....
Eventueel R15 mee experimenteren (10K, 47K, 100K etc). Zonder scope en toonfiets wordt het lastig meten.
Je zou als je het wilt begrijpen dat boek kunnen kopen over die voorversterkers waar ik ooit een recensie over heb gegeven. Daar staat voldoende in om een goed getunede amp te maken. Dan ga je begrijpen wat elke trap doet ipv. klakkeloos iets over te nemen zonder te begrijpen waarom.

larsje
16 maart 2011, 08:47
wederom helder! dank je wel.

larsje
16 maart 2011, 09:10
laatste vraagje, stel dat ik die totale tonestack eruit haal, dus rechtstreeks van C2 naar R15 ga, geeft dat problemen?

optie 2 is dat ik wat vaste waarden ga gebruiken ipv potmeters. Ik draai eigenlijk nooit aan die knoppen, maar goed dan heb ik weer signaalverlies als ik het goed begrijp.

tommus42
16 maart 2011, 09:43
.......optie 2 is dat ik wat vaste waarden ga gebruiken ipv potmeters. Ik draai eigenlijk nooit aan die knoppen, maar goed dan heb ik weer signaalverlies als ik het goed begrijp.

Zou kunnen, maar als de buisjes slijten, verandert de 'sweetspot' ook een beetje, denk ik. Ik zou de pots laten zitten.

Thiez
16 maart 2011, 14:26
Wat ie vergeet te vertellen is dat toen hij die tonestack inbouwde, het signaal drastisch verminderde. Ik zou na de master volume nog een extra trap inbouwen. Niet vergeten om een 470K of 1M weerstand voor R15 naar GND te maken. Anders wordt de EL84 een beetje rood.....
Eventueel R15 mee experimenteren (10K, 47K, 100K etc). Zonder scope en toonfiets wordt het lastig meten.
Je zou als je het wilt begrijpen dat boek kunnen kopen over die voorversterkers waar ik ooit een recensie over heb gegeven. Daar staat voldoende in om een goed getunede amp te maken. Dan ga je begrijpen wat elke trap doet ipv. klakkeloos iets over te nemen zonder te begrijpen waarom.

Dat boek kan ik je ook zeker aanraden. Ik heb dit ook gekocht en er wordt een hoop duidelijk. Helaas heb ik niet zo gek veel tijd dus ben pas ergens in hoofdstuk twee helaas maar hoofdstuk 1 maakt al heel veel duidelijk over je versterkertrappen.

driftkop
16 maart 2011, 16:16
Bedoel je het boek van Blencowe?

nico verduin
16 maart 2011, 16:17
yep...........

cannondale_01
16 maart 2011, 17:33
Heb ik ook recent aangeschaft. Ben steeds ergens in het boek begonnen maar dat werkt dus niet! Gewoon bij het begin beginnen. Een schema ernaast leggen en dan worden dingen snel helder. Iets ervan snappen of reproduceren is verhaal twee. Sterkte

G.G.
16 maart 2011, 17:38
Blencowe is inderdaad heel erg leerzaam. Weber heeft ook een leuk boek geschreven. Wel dik (ongeveer 500 pagina's) en een beetje veel herhaling allemaal, maar wel leerzaam (als je een beetje objectief probeert te lezen. Hij is nogal Pro USA en verklaart o.a. dat er nooit een goeie condensator ut azië kan komen etc.... blablabla)

nico verduin
16 maart 2011, 17:45
Welke Weber? Ted of Gerald?