PDA

View Full Version : AAARGH FRETBUZZ EN ONTSTEMMEN NA BENDS!



andoni
18 mei 2003, 12:03
Sinds een paar weken hoor ik een irritant zoemend geluid afkomstig van de snaren van mijn ESP Viper als ik een snaar wat harder aanslaag op gefret op bepaalde plaatsen. Ik heb er niets speciaals mee gedaan en op hogere volumes stoort het niet echt omdat het snaargeluid dan verloren gaat in het het versterkergeluid, maar zo thuis op volume 1 van mijn Line6 Spider is het wel vrij irritant.
Verder heb ik ook dat sommige snaren na enkele bends (zoals dikwijls in shred-solo's) een klein stukje ontstemmen, maar als je daarna met die snaar een akkoord pakt is dat ook irritant.
Men heeft mij al verteld om mijn Viper opnieuw te laten afstellen, zou dit een oplossing zijn of kan ik er zelf iets aan doen? En hoeveel kost zo'n volledige afstelbeurt (met tuners en brug en al en zo)?

Soulflyhigh
18 mei 2003, 12:09
Als je een afstelbeurt laat doen bij een gitarboer dan is dat altijd vrij prijzig. Dan heb je nog mazzel dat je geen tremolo hebt want dan is het vaak nog duurder. Ik zou voor de prijs uitgaan van een euro of 25-50. Suc6

M Kactus
18 mei 2003, 12:16
Hier staan toch heel wat topics over hoe je het zelf moet doen? Je kan intoneren en je hals verstellen. Welke kant je opmoet is een andere duscussie :smile:. Het staat hier allemaal wel hoor.
Je fretbuzz zal waarschijnlijk met je actie of je halsafstelling te maken hebben, dat kan je zelf doen, als je er genoeg over leest. Het ontstemmen, dat zou'k niet weten hoe het komt, maar sommige zeggen van een beetje grafiet in de topkam te doen, waar de snaren overlopen (potloodslijpsel).

M Kactus

sash
18 mei 2003, 12:32
Heb je er toevallig dunnere snaren opgezet?

andoni
19 mei 2003, 09:34
@ sash

nee heb wel een tijd geleden dikkere snaren erop gelegd (van 0.09 naar 0.10), maar toen deed mijn gitaar nog normaal...

Maar ik ga inderdaad eens zoeken en zoveel mogelijk zelf proberen te doen, maar het is dat ik niet zo handig ben in al die technische mankementen te verhelpen

Van dat grafiet op de topkam doen had ik al eens gehoord, en dit zal ik dus maar eens proberen.

Nu de actie hoger zetten:
Volstaat het om bij de brug van mijn Viper gewoon aan die twee wieltjes te draaien vanonder aan de pootjes waar de brug op staat (dient dit wel om de brug hoger te zetten, want ik weet eigenlijk niet waarvoor die 2 draaiknopjes dienen, maar ik zie geen andere manier?), of moet ik nog iets doen?