PDA

View Full Version : Zwarte lijst Marktplaatskopers



BobvanKempen
14 maart 2011, 00:25
Helemaal offtopic maar vandaag was het weer eens zover: Iemand wilde via martplaats mijn Jackson Concept kopen en oh hij was zo blij dat de gitaar voor hem was. Puntje bij paaltje ..... niet komen opdagen, telefoon staat uit. Dit gebeurt bij een op de drie verkopen heb ik zo het idee. Waarom is er geen zwarte lijst waar we dit soort gasten opkunnen zetten zodat we elkaar kunnen waarschuwen?

BamBuFan1
14 maart 2011, 01:21
Helemaal offtopic maar vandaag was het weer eens zover: Iemand wilde via martplaats mijn Jackson Concept kopen en oh hij was zo blij dat de gitaar voor hem was. Puntje bij paaltje ..... niet komen opdagen, telefoon staat uit. Dit gebeurt bij een op de drie verkopen heb ik zo het idee. Waarom is er geen zwarte lijst waar we dit soort gasten opkunnen zetten zodat we elkaar kunnen waarschuwen?

Misschien omdat je dan het risico loopt dat ontevreden (ver)kopers hun vetes gaan uitvechten in een forum dat daar niet voor bedoeld is?

Ik snap je frustratie volledig. Tijd vrijgemaakt,, koffie staat aan, gitaar nog van een nieuw setje voorzien, en dan heeft die l*l niet eens de noten om de afspraak met één of ander k#tsmoesje af te zeggen.

Zo'n lijst kan met de beste bedoelingen gestart worden, maar wie garandeert dat iedereen die er iemand voor aandraagt dezelfde motieven heeft?

Het topic dat hier het dichtst in de buurt van een online schandpaal komt is het Twijfel over een advertentie-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?98432-Twijfel-over-een-advertentie-topic) en daar gaat de helft van de postings al over het feit of een advertentie wel of niet terecht gepost is...

macwilliams
14 maart 2011, 06:15
Dit is me ook al eens gebeurd met een forumgast die nul berichten blijkt te hebben.

Gearjunkie
14 maart 2011, 08:18
Heel naar inderdaad. Jij doet je best, of haast je naar huis omdat de koper wellicht vroeg komt... laat hij het afweten.
Als je regelmatig wat verkoopt zul je hier waarschijnlijk altijd mee te maken blijven houden.
Een zwarte lijst op I-net is al snel onuitvoerbaar als daar honderden namen op komen. Daarnaast zie ik heel vaak dat de verkoper een mailadres als BOBVK@gitaarmail.com heeft, en in het echt dan toch Jan blijkt te heten.
Ik heb het nog niet over de personen die onterecht op de zwarte lijst terechtkomen, hoe check je dat en wat doe je er dan mee?

Wat ik zelf doe is iemand langs laten komen als ik anders toch gewoon thuis zou zijn. Een avond in de week dat je toch niets ver van huis onderneemt, komt hij/zij dan niet? Nou, jammer dan...

Misschien is de vrijblijvendheid van verkoop bij Marktplaats wel het zwakkere punt. Regelmatig heb ik iemands bod geaccepteerd, en maak je een afspraak, maar met een week of wat zoek je weer in de mail naar die andere bieder. Iemand heeft natuurlijk ook geen afname verplichting. Misschien moet je in je mailverkeer nadrukkelijker aangeven dat je die persoon verwacht, en of hij/zij bevestigd te komen. Ik weet het ook niet.

Kim Wilson
14 maart 2011, 08:55
Ik maak met iedereen duidelijke afspraken qua tijd e.d., maar zelfs dan bellen ze een paar minuten voor de tijd af. Of soms zelfs helemaal niet.

Ik zou ooit eens kijkers krijgen bij een vouwwagen. Adres en tijd afgesproken, alles voor elkaar. Maar toen ik een half uur na de afgesproken tijd eens belde waar ze bleven, zeiden ze: "Ja, we zijn wel langsgereden, maar er was niemand bij de vouwwagen en hij stond ook nog dichtgeklapt". :dontgeti:

macwilliams
14 maart 2011, 09:05
Wanneer ik akkoord ga met een bod dan beding ik altijd handgeld, afhankelijk van de hoogte van het bedrag is dan ook de hoogte van het handgeld. Daarbij heeft de koper ook een zekerder gevoel dat hij het ding voor een bepaalde tijd heeft gereserveerd. Mocht de koop niet doorgaan en de koper meld dat binnen de gestelde termijn dan stort ik het geld terug, echter wanneer de koper de afspraak niet na komt dan weet hij dat het geld pas terugkomt wanneer ik het ding verkocht heb voor minimaal het bedrag dat hij geboden heeft en dat alleen wanneer dit gebeurt tijdens de duur van de geplaatste advertentie. Wanneer ik echter de advertentie opnieuw moet plaatsen dan weet hij / zij dat het bedrag verminderd word met de kosten van de advertentie.

Dit gaat tot nu toe bij mij voor 100% goed.

stratie
14 maart 2011, 09:15
Ik probeer altijd (mocht de deal doorgaan) Z.s.m. een afspraak te maken voor de koop, het liefst de zelfde avond nog.

Mijn ervaring is dat als je een afspraak maakt voor bijv. over een week, er gewoon vaak ''wat tussen komt''. Erg irrtant.

Dus ik bel, en de deal gaat door. Kom ik hem dezelfde avond nog ophalen, ook met verkoop. Wil iemand hem kopen, vraag ik hem die avond nog te komen :) werkt altijd prima!

geert1976
14 maart 2011, 09:43
Tja, je kunt je er wel aan ergeren, maar dat helpt niets.

Ik kreeg gisteren voor mijn Fenix Strat een mail van iemand, die hem wilde kopen, maar hij baalde dat die niet meer helemaal origineel meer was, of ik dat kon terugdraaien, want hij wilde geen graphtech carbon rommel erop en de nieuwe potmeters zinde hem ook niet.

Ik heb teruggemaild dat hij het niet helemaal begreep en dat de onderdelen slechts verbeteringen waren en dat het oude spul niet meer goed werkte en dat je soms nu eenmaal slijtage gevoelige onderdelen moet vervangen.
Tja krijg ik opeens van hem een scheldmail retour.

Het niet nakomen van afspraken is mij ook regelmatig overkomen, het hoort er allemaal bij.
Je kunt je er wel aan ergeren, maar dat helpt niets.....

Hendriks
14 maart 2011, 09:55
Iemand die serieus is belt , rest is vaak onzin , maar dat is mijn ervaring.

geert1976
14 maart 2011, 10:02
Iemand die serieus is belt , rest is vaak onzin , maar dat is mijn ervaring.

Dat is mijn ervaring ook, bellers willen vaak op redelijk termijn langskomen.

wireman
14 maart 2011, 10:03
Inderdaad ook zo irritant... Geef je eerlijke feedback of stel je een retorische vraag met komische ondertoon en krijg je een scheldkannonade terug.. Of je de gitaar dan maar 'in je hol kan steken'.. (wat voor repliek is dat?...) Onfatsoenlijke Dickheads kunnen het zijn.. In de oefenruimte en op een podium zijn we allemaal "muzikant" met de beste bedoelingen en soms net EEN grote familie (de fokking TROS is er niks bij) Maar als spullen ge-of verkocht worden.. veranderen sommigen ineens in een hork.. raar volkje die muzikanten..

Hendriks
14 maart 2011, 10:11
Dat is mijn ervaring ook, bellers willen vaak op redelijk termijn langskomen.

Ik heb eigenlijk mijn buik vol van Marktplaats , het is allemaal erg vrijblijvend en lekker anoniem en een verzamelplaats van dorpsgekken en randdebielen.

Op mijn laatste gitaar advertentie heb ik wel 20 mails gehad en stuk voor stuk ontfatsoenlijk , bv 300 euro voor een gitaar van 1100 en een ruilvoorstel met een chinese knip en plak Squier .

Mitch
14 maart 2011, 10:19
Inderdaad behoorlijk off topic, dus kies volgende keer gewoon even eenbeter geschikt subforum. Verplaatst. En nee, hier op het forum komt geen zwarte lijst, daar werken we niet aan mee.

geert1976
14 maart 2011, 11:53
Inderdaad ook zo irritant... Geef je eerlijke feedback of stel je een retorische vraag met komische ondertoon en krijg je een scheldkannonade terug.. Of je de gitaar dan maar 'in je hol kan steken'.. (wat voor repliek is dat?...) Onfatsoenlijke Dickheads kunnen het zijn.. In de oefenruimte en op een podium zijn we allemaal "muzikant" met de beste bedoelingen en soms net EEN grote familie (de fokking TROS is er niks bij) Maar als spullen ge-of verkocht worden.. veranderen sommigen ineens in een hork.. raar volkje die muzikanten..

Tja, de anomiemiteit van Internet en dus ook Marktplaats.
Ik trek mij er niet veel meer van aan, deed ik eerst wel, maar nu niet meer.

Een zwarte lijst op stellen lijkt mij niet zinvol.
Er zijn meerdere kopers met dezelfde naam en het nodigt ook uit om iemand openlijk aan de schandpaal te nagelen ivm een zakelijk geschil.
Niet doen dus, is mijn motto

munkie
14 maart 2011, 12:52
Een zwarte lijst van verkopers zou meer op zijn plaats zijn. Je denkt dat je een deal hebt voor een bepaalde prijs en je vraagt wanneer je langs kan komen. Krijg je de volgende dag een mail van sorry hoor ik heb al een hoger bod hij is verkocht. Mensen die vage gitaren aanbieden met vintage/relic/lawsuit l*lverhalen erbij. Ik zit iedere dag op Mp en weet meestal wel waar de gitaren vandaan komen. Dan weet je wie de handelaren zijn. We noemen geen namen.

stikel
14 maart 2011, 13:39
Het niet nakomen van afspraken is mij ook regelmatig overkomen, het hoort er allemaal bij.
Je kunt je er wel aan ergeren, maar dat helpt niets.....

Mee eens :ok: Wie goed doet, goed ontmoet. Heb eigenlijk altijd mijn gitaarspullen weten te verkopen. Het vergt echter wel eens wat geduld voordat de goede koper zich meldt. Maar ze zitten er echt nog genoeg tussen. Uitschot houd je altijd. Een zwarte lijst is m.i. spelen met vuur.

jimihattricks
14 maart 2011, 13:52
wat te denken van het omgekeerde:

"Sorry voor de late reactie. Ik zie af van de verkoop. Ik denk dat ik er
spijt van gaat krijgen als die de deur uit gaat.
Veel succes met de zoektocht."

oh.. nou bedankt!

ach, ik moet eerlijk zeggen dat ik wel geloof in het 'karma's gonna bite you in the ass' idee.. zo kwam kort hierna een prachtige en gelijksoortige gitaar op MP voor een betere prijs

johanh
14 maart 2011, 22:11
Ben momenteel op zoek naar een nieuwe versterker.
Mocht mijn intresse door het bouwjaar of andere reden getemperd zijn, dan laat ik altijd netjes weten een intresse meer te hebben.

Ook heb ik op een versterker 3 maal gereageerd, echter krijg ik van de verkoper geen reactie, dus anders om kan men ook onbeleefd zijn.
Men bied 550 Euro voor een Powerball, en dat is een wat laag bedrag, zelfs voor mij als koper :D , dus ik gemaild dat ik zijn minimale bedrag graag zou willen weten en dat ik zo rond de 800 Euro wel een mooi bedrag vind, maar na 3 keer mailen en geen antwoord te hebben gehad dan houd het op.

Maar goed we kijken rustig verder.

Gr
Johan

RoelSmoel
14 maart 2011, 22:29
Tot nu alles wat ik te koop heb gehad via Marktplaats probleemloos kunnen verkopen, nooit gezeik geweest met betalen en andere dingen.
Zelfs een keer iemand gehad voor mijn Blackstar HT5, hij hoefde hem niet uit te proberen, hij geloofde me wel, meteen betaald en hij was weer weg. Erg aardige man. Later nog een advertentie van hem op Marktplaats gezien dat hij nog wat effectjes zocht voor erbij, met de mededeling dat hij erg blij was met de versterker:ok:

allochthomas
15 maart 2011, 01:08
Iemand die serieus is belt , rest is vaak onzin , maar dat is mijn ervaring.
Mijn ervaring ook, 95% van de spullen die ik verkoop zijn verkocht aan mensen waar ik telefonisch contact mee heb gehad. Zelf pobeer ik ook altijd te bellen als dat mogelijk is en anders gewoon via email verkeer. Meeste mensen die mailen zijn koopjesjagers die alleen maar interesse hebben in een goedkoop product voor de verkoop.

Als ik iets verkoop met betrekking tot gitaar aperatuur zorg ik er altijd voor dat het netjes klaar staat om getest te worden en dat er kofie of thee klaar staat. Met aankoop van spullen bijna altijd goeie ervaringen gehad: verkoper van mijn mark III had hem een week vastgehouden omdat ik verhindert was om eerder te komen, verkoper van mijn JPM kwam hem zelfs helemaal uit belgie langsbrengen dus het kan nog wel. Zelf ben ik ook niet de beroerdste om spullen langs te komen brengen als ik daar de mogelijkheid toe heb. Mijn DC-2 heb ik ook wegebracht omdat de koper geen vervoer had. Heb wel 1 keer gehad dat ik een deal heb afgeblazen. Ik zou mijn oude ibanez s2170 ruilen tegen een andere gitaar en toen ik aankwam was de gitaar stoffig, vies en bleek de koffer ook nog eens stuk te zijn dus ben ik gewoon weer weg gegaan wat helaas betekende dat ik 4 uur voor niks had gereden.

Riky
15 maart 2011, 01:40
Ik koop en verkoop redelijk vaak wat via marktplaats. Eigenlijk nog nooit iets fout gegaan. Ik vind de manier van mailen ook erg belangrijk. 1e mails netjes en daarna ter zake komen. Snelle mails terug van een fatsoenlijk mail adres is ook betrouwbaarder vind ik. Gelukkig kan ik de ervaringen die jullie hebben nog niet delen.

Zo'n zwarte lijst gaat in mijn ogen te wat te ver mede doordat de betrouwbaarheid van die lijst zoals gezegd moeilijk te controleren is.

vpilot
15 maart 2011, 08:38
Ik heb zelf ook geen slechte ervaringen met MP, tot nu toe hebben kopers en verkopers waarmee ik contact heb gehad zich altijd netjes aan de afspraken gehouden. Waar ik wel altijd een beetje om moet grinniken zijn mensen die je mailen n.a.v. een advertentie, niet als koper maar omdat ze het nodig vinden om jou te vertellen hoe je je spullen op MP moet aanprijzen.

Dirk_Hendrik
15 maart 2011, 13:11
Ik MP vrij veel met overschrijving vooraf en heb slechts enkele negatievere ervaringen. Waar ik me wel aan kan storen zijn verkopers die die overschrijving af doen met "rek 123456 tnv De Vries". Juist als verkoper mag je wel iets meer van jezelf laten zien tbv wederzijds vertrouwen. Wat extra contactgegevens dus.

G.G.
15 maart 2011, 23:18
Ik MP vrij veel met overschrijving vooraf en heb slechts enkele negatievere ervaringen. Waar ik me wel aan kan storen zijn verkopers die die overschrijving af doen met "rek 123456 tnv De Vries". Juist als verkoper mag je wel iets meer van jezelf laten zien tbv wederzijds vertrouwen. Wat extra contactgegevens dus.

heel erg irritant inderdaad. Wissel gewoon even naam, adres, telefoonnummer etc. uit. Er kan zoveel fout gaan en het is lekker als je dan even contact kan leggen. Dat schept ook een beetje vertrouwen.

Hendriks
16 maart 2011, 09:47
Ach het is allemaal een spel en daarbij heb je spelregels , als iedereen zich daaraan houd is het geen probleem.
De grootste ergenissen zijn : mensen die voor de lol bieden en ook niet reageren op mail , mensen die de vraagprijs bieden , je geeft ze geluk en vervolgens is het ineens te ver weg.
Rare ruilvoorstellen van gelukszoekers en handelaren, heb je een gitaar van 1000 en meer te koop staan krijg je ruilvoorstellen met gitaren die nog niet de helft waard zijn en of je maar even hun kant op kunt komen.
Als ik serieus iets wil kopen , doe ik een bod en stuur ik ook direct een mail met mijn telefoonnummer.

onrust nv
16 maart 2011, 16:08
Ik MP vrij veel met overschrijving vooraf en heb slechts enkele negatievere ervaringen. Waar ik me wel aan kan storen zijn verkopers die die overschrijving af doen met "rek 123456 tnv De Vries". Juist als verkoper mag je wel iets meer van jezelf laten zien tbv wederzijds vertrouwen. Wat extra contactgegevens dus.

Ik vraag altijd naam adres, woonplaats en rekening nummer omdat ik met overschrijvingskaarten overschrijf. Ben nogal een digibeet, dus ga niet met m'n bank op't internet. Dus ik heb ook altijd genoeg informatie om verhaal te halen wanneer er dingen misgaan. Wat trouwens tot nu toe nog nooit is gebeurt.

stikel
16 maart 2011, 17:28
Ik MP vrij veel met overschrijving vooraf en heb slechts enkele negatievere ervaringen. Waar ik me wel aan kan storen zijn verkopers die die overschrijving af doen met "rek 123456 tnv De Vries". Juist als verkoper mag je wel iets meer van jezelf laten zien tbv wederzijds vertrouwen. Wat extra contactgegevens dus.

Als uit het telefoon/mail contact blijkt (je kunt de goeien er vaak wel uitfilteren) is adressen uitwisselen voor mij een vereiste. Eerder komen betaalgegevens niet ter sprake.

Plant
19 maart 2011, 11:37
Soms denk ik dat ik de enige ben die deze vervelende ervaringen niet heeft (afkloppen!). Het enige dat ik me kan herinneren is dat er bij een of ander meubeltje aan de deur werd afgedongen op de afgesproken prijs, maar gezien het lage bedrag was dat een ruzie niet eens waard.

Blijkbaar heb ik een goede neus voor m'n klantjes. Kleinere dingen die in een pakketje passen voor mensen die verder weg wonen probeer ik tegen vooruitbetaling per post af te handelen om zo zelf niet te hoeven wachten. De koper is dan wel meer verzendkosten kwijt, maar aan eigen vervoerskosten om het op te halen is iemand net zoveel kwijt. Ik wek wel altijd vertrouwen door duidelijk te laten blijken dat afhalen wel mogelijk is. Dan vragen ze toch meestal om het op te laten sturen. Ik stuur ook altijd op het moment van verzenden een mailtje en vraag daarin of ze willen laten weten of het allemaal netjes aangekomen is. Ik krijg altijd netjes een bedankje terug.

Het mooiste verhaal is een Alesis Quadraverb die ik te koop had. Reageert er een jongen uit Friesland die hem in Eindhoven wil komen afhalen. "Prima", zeg ik "maar dat kost je veel reistijd en -geld. Opsturen is goedkoper". Bleek het een student te zijn die toch gratis OV had en blijkbaar tijd zat. Uiteindelijk waren zijn ouders voor een familibezoekje in de buurt en zijn hem netjes komen afhalen.

Zelf koop ik ook wel duurdere dingen ver weg, maar die haal ik altijd op. Iets van een paar tientjes wil ik na betrouwbaar uitziende correspondentie nog wel op laten sturen, dat risico neem ik wel. En zelfs daarmee ben ik nog nooit belazerd. Maar als het wat duurder word, no way dat ik het laat opsturen!

Het verhaal wat ik ooit hoorde over iemand die een laptop koopt ver weg en dan honderden Euro's vooruit overmaakt om het op te laten sturen (Ken je die mop van die laptop? Hij kwam niet). Dan zit er toch een draadje bij je los!

stikel
20 maart 2011, 20:47
Zo, doe ik het ook. Dus aan bovenstaand relaas niets toe te voegen (ik klop 't voor de zekerheid wel even af :D). Kopen op MP doe ik zelden, wel eens op E-bay (uit het buitenland dan), maar meestal bij een goede muziekzaak. Eenmaal een Axe gekocht op MP en persoonlijk afgehaald.

Pirate
5 april 2011, 22:13
misschien een beetje late reactie, maar als je zo'n lijst nou eens omdraait? dus een lijst van Vertrouwde en goede verkopers? met dan er bij hoe de koop is gegaan, hoe het product was enz.

yes2
23 april 2011, 20:57
Tja, eigenlijk nog nooit problemen gehad.