PDA

View Full Version : MESA eindbuis mismatch?



Bastin
13 maart 2011, 22:22
Sinds gisteren in het bezit van een in zeer mooie Mesa boogie mark III
60 watt EQ EV speaker (dus geen simulclass en reverb)

De vorige eigenaar kon mij niets vertellen over de leeftijd van eindbuizen.

De buizen (2 stuks) die er nu inzitten zijn van het type Mesa 6L6GC STR 420
nu weet ik dat mesa een kleuren code systeem heeft voor haar eindbuizen

Buis 1: 03 TW BLU
Buis 2: 18 TW YEL

Dit lijkt mij een aardige mismatch
welke buizen moet ik nu bestellen gele of blauwe?

nico verduin
13 maart 2011, 22:40
Sinds gisteren in het bezit van een in zeer mooie Mesa boogie mark III
60 watt EQ EV speaker (dus geen simulclass en reverb)

De vorige eigenaar kon mij niets vertellen over de leeftijd van eindbuizen.

De buizen (2 stuks) die er nu inzitten zijn van het type Mesa 6L6GC STR 420
nu weet ik dat mesa een kleuren code systeem heeft voor haar eindbuizen

Buis 1: 03 TW BLU
Buis 2: 18 TW YEL

Dit lijkt mij een aardige mismatch
welke buizen moet ik nu bestellen gele of blauwe?Als eindbuizen een grote mismatch hebben, kan je dat horen door een vrij nadrukkelijke 100Hz hum in de speakers. Hoor je het niet, dan kan het best zijn dat een van de buizen zodanig versleten is, dat hij richting de andere is gegaan.
Ik heb altijd begrepen dat Yellow warmer is dan Blue.
M.a.w. Wil je dat hij langer clean blijft neem dan Blue. Wil je dat hij eerder opbreekt ga dan richting Yellow. Wil je helemaal onafhankelijk zijn van dit soort gedwongen winkelnering, laat de BIAS variabel maken en stal de amp in op een setje buizen die jij wilt hebben. Ben je van de kleuren gedonder af.

Bastin
13 maart 2011, 22:58
Dat kleuren systeem lijkt mij wel makkelijk:
geen gebias en de meeste buizen leveranciers hebben wel een goedkopere oplossing in plaats van de dure mesa buizen


Ik heb nog geen bijzonder opvallende brom kunnen ontdekken
de huidige hebben trouwens de zelfde vorm als de meest rechtse buizen in het onderstaande plaatje..

http://img695.imageshack.us/img695/8910/dsc00199d.jpg

zijn dit nog bijzondere buizen en moet ik hier rekening mee houden met aanschaf van de nieuwe?

cluseau
14 maart 2011, 07:09
Dat kleuren systeem lijkt mij wel makkelijk:
geen gebias en de meeste buizen leveranciers hebben wel een goedkopere oplossing in plaats van de dure mesa buizen


Dat is een mening......Volledige vrijheid heb je alleen met een instelbaar systeem. Als de instelling je niet bevalt moet je nu een ander setje buizen aanschaffen. Als je dat als vrijheid ervaart, mij best. Ik denk dat de buizenhandelaren het roerend met je eens zijn ;).

De vorm van het glas maakt voor de werking niet uit hoor, slecht de specificatie's zijn bepalend.

Frans.

guitarnijboer
14 maart 2011, 12:34
De buizen die jij hebt zou ik mooi laten zitten als je verder geen problemen hebt. Ik vind de klank van mijn versterkers stukken beter met de oude buizen die ik heb dan de nieuwe. Helaas waren ze in mijn MK3 kapot als in: glas los van het voetje en een continue pieptoon. Maar in mijn caliber zitten gewoon weer de oude. Dan maar een kraakje zo nu en dan.

Het verschil in geluid is eigenlijk vooral waarneembaar bij oversturling. Ik weet niet of je wel eens verschillende speakers hebt geprobeert, maar dan kun je dat ook hebben: Op de ene speaker een heerlijke vette distortion en met de zelfde versterker en instellingen op een andere luidspreker wordt het korrelig en lijkt ineens de veel gain weg.

Bastin
14 maart 2011, 14:33
De oude buizen klinken goed
dat is het probleem niet, maar ik wil graag een reserve setje op voorraad hebben. bij mij gaat altijd alles op de meest onhandige momenten kapot
vandaar

master99
15 maart 2011, 16:38
Als het je om een reserve setje gaat, koop dan een gematched setje en laat de huidige voorlopig zitten als je over het geluid tevreden bent.
Ik heb al bij veel Boogies, waar de bias dus niet in te stellen is, de eindversterkerbuizen vervangen en aansluitend de bias ter controle gemeten. Heel zelden was het noodzakelijk om de bias toch aan te passen door een weerstand in het bias-circuit te vervangen door een nadere waarde. Maar dan praat ik over 1 op 100.
Als je op safe wilt spelen laat je door een amp-tech de bias controleren met de huidige en de nieuwe set. Zo weet je of je zonder zorgen je reserve set kan plaatsen als het nodig is.

Gr,
Erik