PDA

View Full Version : Musicman Amsterdam e.o.



RedBuell
13 maart 2011, 20:56
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn LTD EC 1000 VBK ben ik op Musciman gestuit.

Ik was van plan om een LP Traditional te kopen en besloot eens rond te kijken wat er voor dat geld nog meer te koop was.. Een 2e hands musicman moet past zeker in het budget, ik heb Luke's voor ca €1300 gezien en heb zelfs Petrucci modellen met Piezo voor +/- € 1700 gezien. De hals van een Musicman lijkt me echt geweldig spelen, hoewel nog een gitaar met EMG's (EMG 85 bij de brug heb ik al) me een beetje tegen staat schijnt een Luke toch niet helemaal te vergelijken te zijn met andere gitaren met EMG's.
De Petrucci modellen zijn ietsje duurder 2e hands en hebben geen actieve pups en met een beetje mazzel zelfs een Piezo!

Ik zou graag eens een Musicman proberen en vraag me af waar dat kan in de buurt van Amsterdam.

De classic tremelo's van MM schijn je dive only te kunnen zetten en dan kan je makkelijk van tuning verwisselen, is dat zo? Ik ben op zoek naar een veelzijdige gitaar die ik makkelijk van E standard naar Drop D of Eb kan tunen. Qua sound moet hij op de eerste plaats lekker rocken maar blues en metal moet ook mogelijk zijn, een ongelakte hals vind ik toch wel het lekkerste spelen. Welke Musicman zou het beste in dit plaatje passen? Zijn er nog bekende valkuilen waar ik op moet letten als ik ga kijken voor een 2ehands MM.

Ik speel over een 5150II dus een Axis sport zou misschien wel erg EvH fanboy over komen, terwijl ik dat absoluut niet ben. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een Luke of een JP6 maar dat is puur op internet info gebasseerd. De Luke vind ik het mooist maar wil voor de afwisseling liever geen EMG's dus vandaar de JP.

Jiboom
13 maart 2011, 22:18
De geoliede halzen van MM zijn inderdaad erg lekker qua gevoel. De halsprofielen verschillen echter wel behoorlijk. Ik heb zelf een EVH en een Petrucci en die zijn toch wel erg verschillend.

Ik moet zeggen dat de EVH (die overeenkomt met Axis en Axis SuperSport geloof ik) mij het meest bevalt: heel smal maar wel dik. Ik heb niet zulke grote handen. Dat werkt goed. Ik vermoed dat iemand met grote handen deze hals al snel te klein zal vinden.

De hals van de Petrucci (JP6 bedoel ik) is juist plat en breed. Je kunt er snel op spelen, maar ik krijg een beetje kramp als ik veel akkoorden moet spelen. Ik raad je zeker aan om meerdere MM's te testen voordat je wat koopt. Met de Luke heb ik zelf geen ervaring.

Als je van blues tot metal wilt, zou ik de Petrucci niet snel aanraden. De standaard elementen zijn toch wel erg krachtig en metal-georienteerd. Lijkt me dat zowel de Luke als de Axis Super Sport geschikter zijn voor een bredere range van geluiden. De piezo van de Petrucci is leuk, maar werkt toch vooral voor clean, minder voor blueswerk naar mijn mening.

Vergeet verder de Silhouette modellen niet. Zijn zeker 2e hands vaak goed betaalbaar, maar doen niet onder voor populairdere signature modellen.

Liquid_Metal
13 maart 2011, 22:22
Kijk eens naar de Musicman Sub1. Wordt niet meer geproduceerd maar het zijn hele vette gitaren. Ik vind ze er niet mooi uitzien (net zoals alle gitaren van MM) en de klank is voor mij iets te dik, maar ze spelen zo supergoed.

Over de Sub1 heb ik je een pm gestuurd :).

Braindead
13 maart 2011, 23:00
Hoe kom je er bij dat de Luke niet te vergelijken is met andere gitaren met emg's. Ik heb de Luke meerdere malen getest maar juist vanwege de emg's moest ik er niks van hebben. Dat terwijl ik wel ontzettende Music Man fan ben.

In de buurt van A'dam: geen idee. Bij Dijkman hebben ze wel een Luke zo te zien. https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=musicman&osCsid=4488e33826867ecb33d2a14403e7fd91&x=18&y=15

RedBuell
14 maart 2011, 09:13
Hoe kom je er bij dat de Luke niet te vergelijken is met andere gitaren met emg's. Ik heb de Luke meerdere malen getest maar juist vanwege de emg's moest ik er niks van hebben. Dat terwijl ik wel ontzettende Music Man fan ben.

In de buurt van A'dam: geen idee. Bij Dijkman hebben ze wel een Luke zo te zien. https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=musicman&osCsid=4488e33826867ecb33d2a14403e7fd91&x=18&y=15


Ik heb wat tests door gelezen en het schijnt dat de EMG's in de Luke toch anders klinken dan in andere gitaren en dat de combinatie van de gitaar met de EMG's erg goed is maar ook dat door de EMG's wat van het tophoog verdwijnt. Op zich staat de Luke mij het meest aan, ik vind hem echt mooi en hij lijkt me echt geweldig om te bespelen, alleen wil ik nu eens iets anders dan EMG's omdat ik al 2 gitaren met EMG's heb.

Braindead
14 maart 2011, 17:13
Ik heb wat tests door gelezen en het schijnt dat de EMG's in de Luke toch anders klinken dan in andere gitaren en dat de combinatie van de gitaar met de EMG's erg goed is maar ook dat door de EMG's wat van het tophoog verdwijnt. Op zich staat de Luke mij het meest aan, ik vind hem echt mooi en hij lijkt me echt geweldig om te bespelen, alleen wil ik nu eens iets anders dan EMG's omdat ik al 2 gitaren met EMG's heb.

Ja okay, een emg zal misschien iets anders klinken in een mahonie dan een elzen body gitaar maar het blijven emg's (IMO steriel dood geluid) . Dat verschil is zeer relatief. Als je iets anders wilt dan emg's maar je wilt een model zo dicht mogelijk bij de Luke dan moet je de silhouette special hebben. Dat is de gitaar waar de Luke op gebaseerd is. (De silhouette heeft een 2 octaafs neck dus is misschien ook een toptie als je dat wilt). Probeer een zaak te vinden die veel verschillende Musicman gitaren heeft want ze verschillen echt erg qua feel. Een Steve Morse neck voelt weer anders aan dan een Axis of Luke. Sterker nog, zelfs 2 silhouettes voelen anders aan t.o.v. elkaar. Absoluut uitproberen dus.

Je kunt ook overwegen een Luke te kopen en de pickups te vervangen maar hoe dat qua toon uitpakt moet je dan maar afwachten. (elzen en esdoorn is inderdaad veel hoog al zal het rosewood wat warmte toevoegen). Misschien kan je dan beter meteen een silhouette of Sub nemen dan weet je in ieder geval hoe die klinkt met passieve pickups.

Laga
14 maart 2011, 18:10
Kwalitatief gezien zijn MM echt super gitaren...
Heb zelf een aantal maanden geleden een MM steve morse y2d aangeschaft.. Heerlijke gitaar, lekker allround en een hele fijne hals.
Zoiezo hebben ze er volgens mij nog 1 hangen in Den Haag bij Max guitar..Wel 1 met Floyd rose maar ook goed afgeprijst. (als tie niet al verkocht is)
Er staat trouwens ook nog een paars achtige op marktplaats

Steve Morse review (http://www.musicradar.com/gear/all/guitars/electric/6-string-solid-body/steve-morse-y2d-19124/review)

Bij Max Guitars hebben ze aardig wat MM hangen dus kan je nog andere modellen testen.
De JP zijn ook hele fijne gitaren! Die zou ik eerder aanraden dan de Luke.. maar ja alles is persoonlijk natuurlijk :)

Erik70
14 maart 2011, 19:14
......Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een Luke of een JP6 maar dat is puur op internet info gebasseerd. De Luke vind ik het mooist maar wil voor de afwisseling liever geen EMG's dus vandaar de JP.

Dergelijke keuzes zou ik nou nooit maken op basis van een internetfototje.. maar ok.
Wat je zegt over dat de EMG's in een Luke anders/beter klinken dan "normaal gesproken" kan ik beamen.
In een eerdere reactiue staat "steriel/dood" ... nou in tegendeel dus. Als alle testen ook al zeggen dat dat niet waar is,...
En ja, je kan de trem plat op de body afstellen (alleen dive, zoals je noemt) en dan kan je moeiteloos andere stemmingen aan. Volgens mij kan dit met de JP niet, daar zit een fresing onder de trem, maar ik kan het mis hebben...
Een silhouette is overigens een aardig alternatief voor de Luke, zelfde model ongeveer met passieve PU's... en Musicman-goed!!

lekker zelf telsten maar weer ;-)

Braindead
14 maart 2011, 20:11
Ik zeg IMO, dus dat is mijn mening. Verder heb ik geen zin hier een hele emg discussie te houden aangezien die er al zoveel zijn geweest hier. De TS' er is bekend met emg's dus kan hij zelf oordelen. Wat ik zeg is dat het misschien een tikje anders kan klinken maar dat het voor mij de typische emg nadelen heeft en het verschil met een andere emg gitaar niet heel groot zal zijn. In ieder geval niet over de brug pickup. Een passieve pickup klinkt voor mij veel levendiger en meer 3d en dat was de reden dat de Luke mij niet aansprak.

jze
14 maart 2011, 20:15
De MM Petrucci ligt best dicht bij de Ibanez RG modellen qua hals, niet gek natuurlijk aangezien de heer Petrucci eerst Ibanez gebruikte. De tremelo is zwevend, waardoor je de stemming niet zomaar kunt veranderen (of je moet iets van een tremsetter gebruiken). Overigens lukt het mij wel om naar Drop D te stemmen zonder dat ik iets aan de afstemming moet veranderen.

LucaBrasi
14 maart 2011, 21:26
Moet zeggen dat eigenlijk alle beweringen hier wel kloppen haha. De EMGs op de Luke zijn inderdaad 'anders' dan in andere gitaren met EMGs, maar het blijven wel actieve elementen; strak en gedefinieerd. Ze klinken niet als passieve elementen, wat mensen ook beweren. Ik hou erg van de sound van mijn Lukes, maar inderdaad: je moet het zelf horen om het te weten.

Wat ook klopt is dat de Luke en de JP6 compleet andere gitaren zijn, met name wat betreft het halsprofiel. Ik kan totaal niet overweg met de brede, platte hals van de JP. Als je trouwens geen fan bent van een v-profiel in de hals moet je sowieso niet voor de Luke gaan, want die varieert van een matige tot een stevige V, afhankelijk van het exemplaar wat je vast hebt.

Wat jij zegt over het uitsluiten van de Axis (SS) is natuurlijk subjectief, maar dat het het Eddie van Halen model was vroeger zou eigenlijk geen verschil mogen maken. Je hebt immers ook die 5150 gekocht haha. Voor mij is het halsprofiel van de Axis (SS) het beste fijnste van alle MM modellen, het was voor de sound en de ergonomie van gitaar dat ik deze zeer waarschijnlijk (buiten hoe duur ie is) nooit zal kopen.

Succes! Ben benieuwd wat het gaat worden!

PS Vorige week in A'dam hadden ze bij Dijkman enkel een JP zonder opties en een SMY2d, geen Luke.

Tankman
14 maart 2011, 22:48
Is de Charvel dan helemaal uit de picture? Mocht je die gaan testen, kun je meteen ook 2 Silhouettes, een Axiss met P90's en een Luke met nog een piezo en dus 2 jack entrees testen. Best geinig spul!

RedBuell
14 maart 2011, 23:00
Ik ga ook niet geheel op een plaatje af hoor maar een Luke spreekt me gewoon erg aan op een of andere manier, hoewel ik geen HSS fan ben eens iets anders wil dan EMG's.

Ik heb ook gelezen dat een Axis het meest LP achtig klinkt, maar wil absoluut geen zwevende brug, vast of zo'n vintage trem lijkt me geweldig. Ik moet toch een aantal gitaren gaan testen (LP Traditional en Mayones) en dan zal ik kunnen beslissen.

RedBuell
14 maart 2011, 23:09
Is de Charvel dan helemaal uit de picture? Mocht je die gaan testen, kun je meteen ook 2 Silhouettes, een Axiss met P90's en een Luke met nog een piezo en dus 2 jack entrees testen. Best geinig spul!


Niet echt uit de picture hoor, alleen heb ik nu het budget voor een duurdere gitaar. De Charvel ziet er top uit en heeft geweldige specs voor het geld alleen ben ik bang dat het te veel op mijn Ibanez RG lijkt terwijl ik meer richting LP wil. Nu ik een beetje aan het rondkijken ben wat ik eventueel nog meer zou kunnen kopen met het geld voor een LP traditional kom ik op 2 hands MM's uit of Mayones. Ik ben namelijk bang dat ik met een LP traditional wel een te gekke gitaar koop maar dat ie niet zo gebruiksvriendelijk, stabiel en bespeelbaar is als een MM of Mayones om maar even een dwarsstraat te noemen.

RedBuell
14 maart 2011, 23:30
Moet zeggen dat eigenlijk alle beweringen hier wel kloppen haha. De EMGs op de Luke zijn inderdaad 'anders' dan in andere gitaren met EMGs, maar het blijven wel actieve elementen; strak en gedefinieerd. Ze klinken niet als passieve elementen, wat mensen ook beweren. Ik hou erg van de sound van mijn Lukes, maar inderdaad: je moet het zelf horen om het te weten.

Wat ook klopt is dat de Luke en de JP6 compleet andere gitaren zijn, met name wat betreft het halsprofiel. Ik kan totaal niet overweg met de brede, platte hals van de JP. Als je trouwens geen fan bent van een v-profiel in de hals moet je sowieso niet voor de Luke gaan, want die varieert van een matige tot een stevige V, afhankelijk van het exemplaar wat je vast hebt.

Wat jij zegt over het uitsluiten van de Axis (SS) is natuurlijk subjectief, maar dat het het Eddie van Halen model was vroeger zou eigenlijk geen verschil mogen maken. Je hebt immers ook die 5150 gekocht haha. Voor mij is het halsprofiel van de Axis (SS) het beste fijnste van alle MM modellen, het was voor de sound en de ergonomie van gitaar dat ik deze zeer waarschijnlijk (buiten hoe duur ie is) nooit zal kopen.

Succes! Ben benieuwd wat het gaat worden!

PS Vorige week in A'dam hadden ze bij Dijkman enkel een JP zonder opties en een SMY2d, geen Luke.


Ik heb een LTD EC100 VBK, ik vind de bespeelbaarheid van de hals wel lekker, eigenlijk lekkerder dan die van mijn RG, ik vind het wel fijner dat de RG een ongelakte hals heeft. De klank van die LTD bevalt me niet echt en hij is niet zo stabiel...De hals mag best een beetje beefy aanvoelen voor mij zo'n MM hals lijkt mij echt geweldig, ik ga binnen kort eens lekker wat testen...

Braindead
15 maart 2011, 00:12
Quote"
Ik heb ook gelezen dat een Axis het meest LP achtig klinkt, maar wil absoluut geen zwevende brug, vast of zo'n vintage trem lijkt me geweldig. Ik moet toch een aantal gitaren gaan testen (LP Traditional en Mayones) en dan zal ik kunnen beslissen.[/QUOTE]"

Een axis heeft geen zwevende floyd rose maar eentje die alleen naar beneden kan. En een beefy neck? Sounds like an Axis ;) Axis sport heeft zo'n vintage MM geval net als de nieuwere Luke's als ik me niet vergis.

Erik70
15 maart 2011, 00:33
Quote"
Ik heb ook gelezen dat een Axis het meest LP achtig klinkt, ...

Ja, een beetje wel, maar toch wel wat anders. Ik kan niet over alle Axis'(zo als meervoud??) spreken, maar de mijne klinkt vet als een LP maar met een beetje de attack en bite van een Telecaster. Lastig omschrijven overigens hè...de sound.



Een axis heeft geen zwevende floyd rose maar eentje die alleen naar beneden kan. En een beefy neck? Sounds like an Axis ;) Axis sport heeft zo'n vintage MM geval net als de nieuwere Luke's als ik me niet vergis.

Yep, klopt als een bus.

Oja, overigens werden de Axis en de Axis Sport ook met een vaste brug ooit geleverd, maar die kom je maar zelden tegen.