PDA

View Full Version : gibson sg standard of niet?



guitar beast
13 maart 2011, 20:26
Hey, ik zat te kijken naar een nieuwe gitaar, ik speel vooral ac/dc, green day en foo fighters. Ik zat te denken aan een gibson sg standard, alleen dit weet ik nog niet zeker. Heeft iemand nog suggesties voor een goede gitaar?

KurtFender
13 maart 2011, 21:00
Hmm, voor AC/DC is een SG natuurlijk geschikt, maar voor Foo Fighters zou je toch naar een Les Paul of eventueel extremere modellen zoals Explorer etc. kunnen kijken.

Mijn mening hoor :)!

Chocola
13 maart 2011, 21:24
Hmm, voor AC/DC is een SG natuurlijk geschikt, maar voor Foo Fighters zou je toch naar een Les Paul of eventueel extremere modellen zoals Explorer etc. kunnen kijken.

Mijn mening hoor :)!

Maakt imo niet zoveel uit welke van die modellen je neemt. Neem gewoon wat je lekker vind klinken en spelen :-). En zo extreem vind ik een Explo niet trouwens.

Mr. Dynamite
13 maart 2011, 21:39
explorer verscheelt niet zo gek veel van een sg hoor.
Met deze gitaar kun je jou stijlen prí-ma spelen ;)

Testen, kopen, raggen :cooler:

KurtFender
13 maart 2011, 22:06
Maakt imo niet zoveel uit welke van die modellen je neemt. Neem gewoon wat je lekker vind klinken en spelen :-). En zo extreem vind ik een Explo niet trouwens.

Nouja hoewel ik eigenlijk nog nooit langdurig zittend een explorer heb bespeeld, kan ik me niet voorstellen dat het na 20 minuten nog lekker zit, net als een Flying V. Of zit ik hier fout?

Tankman
13 maart 2011, 22:10
Nouja hoewel ik eigenlijk nog nooit langdurig zittend een explorer heb bespeeld, kan ik me niet voorstellen dat het na 20 minuten nog lekker zit, net als een Flying V. Of zit ik hier fout?

Met een explorer kun je prima zittend spelen. Een Flying V is dan weer wel lastig idd.

Oranjeaap
13 maart 2011, 22:12
Gebruikt die gast van Foo Fighters niet een of andere Gibson Hollowbody??

Ik zou voor een SG of een Les Paul kijken.

HUESSEN
13 maart 2011, 22:13
Met een explorer kun je prima zittend spelen. Een Flying V is dan weer wel lastig idd.

Gelul of spreek je uit ervaring?? Een Flying V klem je tussen je rechterbeen en knallen maar:rockon:

RoelSmoel
13 maart 2011, 22:17
Gebruikt die gast van Foo Fighters niet een of andere Gibson Hollowbody??

Ik zou voor een SG of een Les Paul kijken.

Foo Fighters gebruiken vanalles live, van Les Paul tot Telecaster, Explorers, nu heeft de zanger (Dave Grohl) toevallig dan een signature model, afgeleid van de Gibson Trini Lopez, die hij dan ook alleen maar in de studio gebruikt (vertelde hij in een interview), de echte Trini Lopez dan hè..
De andere gitarist speelt op telecasters, Gretsch hollowbodies, Les Paul's en ga zo maar door, alles met snaren eigenlijk..

Oranjeaap
13 maart 2011, 22:18
Gelul of spreek je uit ervaring?? Een Flying V klem je tussen je rechterbeen en knallen maar:rockon:

Haha yeah :zz:

Nee maar even serieus. Op dat tussen je benen klemmen na is het gewoon niet ideaal vasthouden. Dus als je een speler bent die voornamelijk zittend speelt, kan ik het niet aanraden

Thiez
13 maart 2011, 22:47
Je gaat op podium toch niet zitten! Gitaar moet je staand spelen. En thuis oefen je voor op een podium te staan dus oefen je thuis toch ook gewoon staand? ;)
Maar buiten dan vind ik SG nog steeds een van de beste (zoniet de beste) Gibson. Lekker licht ten opzichte van explorer en les paul, speel veel soepeler dan les paul, hij is handzamer en kleiner dan explorer. Ideaal! maar ik ben dan ook een sg liefhebber dus misschien denk de TS hier helemaal anders over.
Zoals gezegd, proberen, voelen, luisteren en dan kopen!

BobvanKempen
13 maart 2011, 23:51
Hey, ik zat te kijken naar een nieuwe gitaar, ik speel vooral ac/dc, green day en foo fighters. Ik zat te denken aan een gibson sg standard, alleen dit weet ik nog niet zeker. Heeft iemand nog suggesties voor een goede gitaar?

Overigens, als je vooral ac/dc speelt en je dat Angus geluid wil hebben, hou er dan wel rekening mee dat de SG van Angus een Meastro tremelo heeft die het geluid van zijn SG toch ff helemaal anders maakt (het is maar een tip maar een vriend van me ging daar aardig de mist mee in).

nickofzo
13 maart 2011, 23:53
of je zoekt een gitaar met classic 57 elementen...

Danieldg
14 maart 2011, 01:46
Een flying V zittend bespelen is net zo makkelijk en zelfs makkelijker dan de meeste andere gitaren. Je neemt de klassieke speelhouding aan en die is nog altijd het beste. Vergelijk maar eens: gitaar op rechterbeen = spanning in je rechterarm, gitaar op linkerbeen = geen spanning in de rechterarm.

Voor linkshandigen uiteraard omgekeerd.

Overigens speelt een SG makkelijker op de hoogste frets. De huidige Flying V's hebben iets meer body naast de toets zitten op de hoogste frets dan de SG. De '58 Flying V's hebben dit dan weer niet.

Zowel Flying V als SG als Explorer zijn van Mahonie dus grote verschillen ga je akoestisch niet horen (verschil per gitaar gaat groter zijn). Vooral de elementen zullen de uiteindelijke klank bepalen. Zoals nickofzo in feite al heeft aangehaald.