PDA

View Full Version : snaren snel kapot, zadels vervangen?



Ijselrobo 07
13 maart 2011, 19:15
goedeavond...

een aantal minuten geleden was ik gewoon wat gitaar aan 't spelen (op mijn Fender Lonestar), en opeens: PANG! de A snaar kapotgesprongen...
laatst had ik dit ook al met de G snaar, terwijl ik dat setje (dean markley vintage electric 1973) pas erop had gelegd.. maar toen kwam ik erachter dat er in het zadeltje een best diep gat zat.. maar dat heb ik met wat schuurpapier gewoon weggewerkt.
en als ik goed kijk, zie ik zo'n zelfde gat ook in het zadeltje van de A snaar die net gesprongen is...
nu is het probleem dat ik het erg link vindt om zo door te gaan, want binnenkort heb ik een concert, en midden april heb ik (misschien) een heel groot concert wat in z'n totaal ongeveer 5 uur duurt, en het zou erg (jammer) zijn als me dan ook een snaar springt.

Dus mijn vraag:
moet ik de zadels vervangen? zijn er zadels waar geen gaten in komen door de snaren?
of moet ik gewoon een ander setje snaren proberen? (ik heb hier ook nog een setje Dean Markley Helix 010-046 liggen)

Grtz.
Ijselrobo 07

G.G.
13 maart 2011, 19:28
eh.. je hebt dus kort na elkaar 2 snaren gebroken. Niet gelijk schrikken.

1. je breekt 1 snaar. Dat gebeurt gewoon.
2. je breekt kort na elkaar 2 verschllende snaren. Dat kan gewoon toeval zijn.
3. Je breekt meerdere keren dezelfde snaar achter elkaar. Dat duid op een probleem.

Bij jou lijkt het gewoon op toeval. wie van ons heeft er niet eens 2 snaren kort achter elkaar gebroken.

Zou niet gelijk nieuwe zadels kopen. Kijk eens of er een braampje zit. Zie je niets zitten, dan lekker zo laten en kijken of je er meer breekt.

A snaar breken is wel wat ongewoon, maar het kan wel. Heb je een fotootje?

geert1976
13 maart 2011, 20:30
Welke zadels zitten er op je strat, vintage plate zadels (de metalen, uit staalplaat gestansde zadels?)

Ijselrobo 07
13 maart 2011, 20:41
Welke zadels zitten er op je strat, vintage plate zadels (de metalen, uit staalplaat gestansde zadels?)

Denk het wel.. omdat op de fender site staat dat het een "Vintage Style Synchronized Tremolo" is (hier (http://www.fender.com/en-NL/products/search.php?partno=0139410380) staan alle specs van de gitaar)

TimS
13 maart 2011, 20:44
Lichtelijk off-topic, maar een concert van 5 uur? :o

Als je zadels echt snel slijten kun je gewoon een nieuw setje kopen, zo duur zijn ze niet.

EDIT: Het is gewoon een fender? Dat is wel een beetje raar, die zouden niet zo snel moeten slijten.

Ijselrobo 07
13 maart 2011, 21:26
Lichtelijk off-topic, maar een concert van 5 uur? :o

Als je zadels echt snel slijten kun je gewoon een nieuw setje kopen, zo duur zijn ze niet.

EDIT: Het is gewoon een fender? Dat is wel een beetje raar, die zouden niet zo snel moeten slijten.

Het zijn eigenlijk 5 concerten, 4 in de ochtend en 1 in de avond, allemaal van +/- 1 uur.

Maar is een gewone fender, wel een MIM.
ik ga in ieder geval nog eens een nieuw setje op mijn gitaar leggen.
mocht het weer gebeuren, dan kan ik denk ik het beste dit soort (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=3314) zadels kopen?

no 1 hops
13 maart 2011, 21:33
bekijk ook de randen van de baseplate even waar de snaren uitkomen voordat ze het zadel op gaan.
wil nog wel eens scherp zijn en breuken veroorzaken waardoor de snaar eerder knapt.
SRV had daar ook last van en de guitartech dremelde die altijd wat af en evt deed hij nog een ventielslangetje op die plaats rond de snaar.

Oranjeaap
13 maart 2011, 22:51
Eventjes wat schuren of veilen lost het probleem meestal wel op. Soms ook niet. Dan kun je van die grafieten zadels proberen. Klinkt ietsje doffer, maar slijten vrijwel niet.

TimS
13 maart 2011, 23:00
mocht het weer gebeuren, dan kan ik denk ik het beste dit soort (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=3314) zadels kopen?

Is wel een beetje duur voor een MIM fender tenzij je het echt een prachtexemplaar vindt, als je hem verkoopt krijg je dat er nooit meer voor terug. Ik zat meer te denken aan een setje standaard fender brugzadels voor 20 euro, de meeste mensen hebben daar weinig problemen mee.

geert1976
14 maart 2011, 09:54
Denk het wel.. omdat op de fender site staat dat het een "Vintage Style Synchronized Tremolo" is (hier (http://www.fender.com/en-NL/products/search.php?partno=0139410380) staan alle specs van de gitaar)

Yep, de plaatzadeltjes dus.

Wat wel eens wil gebeuren is, dat voor de intonatie de zadels behoorlijk naar achteren staan en de snaren er in een bijna rechte hoek doorheen lopen, met als gevolg dat ze langs de onderste rand van de zadel schuren, wanneer je de tremolo gebruikt.
Dit heeft ontstemming bij tremolo gebruik tot gevolg en snaren kunnen knappen.

De zadels kunnen ook sporen vertonen van inslijten van de snaar (de snaren slijten als het ware een gootje in de zadels) waardoor er bramen ontstaan.

Ik heb het gevoel dat de hardheid van de vintage Fender zadels minder is dan voorheen, ik hoor er nu regelmatig van.

De Grapthech Ferraglide zadels, zijn goede zadels en indien je de gitaar gewoon houd kun je die investering rustig doen.
Ik heb dit weekend een Fenix Strat uitgerust met deze zadels (ook hier zaten plate zadels op) en een Graptech topkam gemonteerd en het verschil was behoorlijk merkbaar.
De gitaar ontstemt niet meer, bij normaal gebruik van de tremolo.

geert1976
14 maart 2011, 09:55
bekijk ook de randen van de baseplate even waar de snaren uitkomen voordat ze het zadel op gaan.
wil nog wel eens scherp zijn en breuken veroorzaken waardoor de snaar eerder knapt.
SRV had daar ook last van en de guitartech dremelde die altijd wat af en evt deed hij nog een ventielslangetje op die plaats rond de snaar.

Komt weinig voor, maar kan inderdaad ook het euvel zijn.