PDA

View Full Version : Mesa Boogie Mark iii prijs?



pietermans
13 maart 2011, 18:46
een vraagje (hopelijk weet er iemand raad): Ik heb via via een mesa boogie Mark iii (jaartal onbekend) gekregen. Er zit een graphic EQ op, een Black Shadow 12" speaker (200W). Het serial nummer is 20968. Er zitten ook nog twee pedalen bij en ook een flightcase. De versterker is loodzwaar.

Hij klinkt super en alle knopjes werken naar believen.

(een foto uploaden lukt me momenteel niet, maar hier staat er eentje die er precies zo uit ziet: http://fr.audiofanzine.com/combo-guitare/mesa-boogie/MARKIII-finition-Hardwood/medias/a.play,m.118812.html)

Aangezien ik de versterker niet gebruik, zou ik hem graag willen verkopen, maar heb geen idee van de prijs. Ik heb eens op internet gezocht, maar ik geraak niet erg veel wijzer (prijzen variėren nogal sterk).

Heeft er toevallig iemand een idee hoe ik erachter kan komen hoeveel ik er realistisch gezien voor zou kunnen vragen?

caliban
13 maart 2011, 19:16
Hij is in hardwood?? Dat maakt hem normaal meer waardevol. Hoeveel watt is hij (of hoeveel eindlampen zitten er in), en is het simulclass? Ik denk qua prijs ergens tussen de 1000 en 1200 euro alhoewel ik niet juist weet wat de hardwood optie van invloed op de prijs heeft, wat hem misschien meer waarde geeft.

allochthomas
13 maart 2011, 19:19
Staat er 1tje voor 1450 op mp met hardwood. Full option met normale tolex gaan voor rond de 1100-1200 euro

pietermans
13 maart 2011, 19:47
er zitten vier buizen in (2 STR420 en 2 STR440, weet niet of je daar iets mee bent?)

Simulclass? Geen idee wat je bedoelt. Ik heb eens gekeken en ook vanalles gevonden ivm red of blue stripe of zoiets, maar geen idee wat het is....

En jep: in hardwoord, met mooie rieten (?) tolex die er zeer goed uitziet, geen stukje uit of zo.

Die van 1450 had ik ook al gezien, ook eentje van 1700, maar ook al van 800, vandaar dus de vraag.

Alle info is meer dan welkom.

allochthomas
13 maart 2011, 20:01
Verschil in prijs zit hem in het feit of je simulclass, grafische eq en reverb hebt. Eeen full option betekend dat alles er op en er aan zit. Met simulclass kan je 6L6 en EL34 buizen tegelijk draaien. Hardwood kost altijd extra en halaas staan veel hardwood combo's te koop voor veel te veel geld(hardwood mark IV voor 3000)

pietermans
13 maart 2011, 20:17
nog eens even gekeken. Van achter vind ik idd een simulclass schakelaar, ook een reverb knop en van voor zit ook de graphic eq.

Zodus: 1150€ is een mooie prijs? Voor een hardwood met flightcase en pedalen?

minoin
13 maart 2011, 20:56
Verschil in prijs zit hem in het feit of je simulclass, grafische eq en reverb hebt. Eeen full option betekend dat alles er op en er aan zit. Met simulclass kan je 6L6 en EL34 buizen tegelijk draaien. Hardwood kost altijd extra en halaas staan veel hardwood combo's te koop voor veel te veel geld(hardwood mark IV voor 3000)

Onzin, simul-class betekend dat je klasse A en B kan switchen. Klasse A geeft een constante toevoer aan de buis, waardoor je amp beter zou klinken, maar je buizen maar zeer beperkt mee gaan. Klasse B geeft een gevarieerd voltage naar gelang je harder of zachter aanslaat om de buis te sparen. Heb eventjes geen zin om het precies uit te zoeken, maar SimulClass is zeker NIET het gebruik van EL34 en 6L6 of iets dergelijks.

OT: Ik denk een euro of 1100-1200 (inclusief flightcase) met de huidige markt als je geluk hebt.

allochthomas
13 maart 2011, 21:57
Misschien heb je gelijk, maar de reden waarom mensen voor simulclass gaan in de mark is zodat ze 6L6 en EL34 buizen tegelijk kunnen draaien.

nico verduin
13 maart 2011, 22:27
Onzin, simul-class betekend dat je klasse A en B kan switchen. Klasse A geeft een constante toevoer aan de buis, waardoor je amp beter zou klinken, maar je buizen maar zeer beperkt mee gaan. Klasse B geeft een gevarieerd voltage naar gelang je harder of zachter aanslaat om de buis te sparen. Heb eventjes geen zin om het precies uit te zoeken, maar SimulClass is zeker NIET het gebruik van EL34 en 6L6 of iets dergelijks.

Om iedereen ff uit de droom te helpen. Bij de Mesa betekent Klasse A dat alleen de EL34's actief zijn. Bij SimulClass is het zowel een paartje 6L6 als een paartje EL34. Klasse A zoals de normale definitie waarbij de buis constant in geleiding is, is hier absoluut niet van toepassing. De buizen staan vrijd koud afgesteld en gewoon in klasse AB1. Voeding spanning is rond de 465V.

minoin
13 maart 2011, 23:41
Om iedereen ff uit de droom te helpen. Bij de Mesa betekent Klasse A dat alleen de EL34's actief zijn. Bij SimulClass is het zowel een paartje 6L6 als een paartje EL34. Klasse A zoals de normale definitie waarbij de buis constant in geleiding is, is hier absoluut niet van toepassing. De buizen staan vrijd koud afgesteld en gewoon in klasse AB1. Voeding spanning is rond de 465V.

A dream in a dream perhaps? It's INCEPTION!

Van de Mesa Boogie website:

Simul-Class™ magic comes from the pairing of two separate and different power amps working together simultaneously to produce one gorgeous tone. For each channel, one pair of 6L6s operates in Class AB delivering punch and headroom. Meanwhile, the other two impart the sweetness and warmth of mystical Class A circuitry. So if you’re a finesse player seeking three-dimensional refinement, you’ll want the Simul-Class 2:Ninety™ as the foundation of your rack tone.

Wellicht dat EL34 ook met 6l6 gebruikt kan worden juist omdat men met 2 aparte poweramps werkt, maar Simul Class gaat over combinatie A en AB en niet het type buis.
Mijn Simul 2:90 zit vol met 8 heerlijk 6L6 buizen die dus gedeeltelijk (Links 2 klasse A + 2 klasse AB, Rechts 2 klasse A + 2 klasse AB) gebruik maken van verschillende circuitry. Dus even niet zo eigenwijs alsjeblieft :)

allochthomas
14 maart 2011, 00:39
Omdat het kan hoeft niet te betekenen dat je het hoeft te doen. Zelf draai ik op 2X6L6 en 2XEL34 maar er ziijn ook genoeg mensen die 4X6L6 buizen in hun mark stoppen.

nico verduin
14 maart 2011, 06:56
A dream in a dream perhaps? It's INCEPTION!

Van de Mesa Boogie website:

Simul-Class™ magic comes from the pairing of two separate and different power amps working together simultaneously to produce one gorgeous tone. For each channel, one pair of 6L6s operates in Class AB delivering punch and headroom. Meanwhile, the other two impart the sweetness and warmth of mystical Class A circuitry. So if you’re a finesse player seeking three-dimensional refinement, you’ll want the Simul-Class 2:Ninety™ as the foundation of your rack tone.

Wellicht dat EL34 ook met 6l6 gebruikt kan worden juist omdat men met 2 aparte poweramps werkt, maar Simul Class gaat over combinatie A en AB en niet het type buis.
Mijn Simul 2:90 zit vol met 8 heerlijk 6L6 buizen die dus gedeeltelijk (Links 2 klasse A + 2 klasse AB, Rechts 2 klasse A + 2 klasse AB) gebruik maken van verschillende circuitry. Dus even niet zo eigenwijs alsjeblieft :)Prachtig dat je voorleest uit andermans text, maar ik heb er net een onderhanden gehad. Maar deze MarkIII is absoluut geen klasse A behalve op zeer laag volume (vandaar klasse AB1). Maar ik zal er wel niet zoveel verstand van hebben:chicken:

Edit: ff het patent erbij gepakt, maar deze MKIII heeft toch wel wat andere aansluitingen dan het patent schema heeft.

De truuk die ze in het patent uithalen is als volgt:
- De BIAS wordt tot 80% teruggebracht door een spanningsdeler.
- De eindbuizen worden in Triode mode geschakeld
- Hierdoor worden de buizen warmer afgesteld (rond de 50-60%)
- Tegelijk wordt het ingangssignaal ook tot 80% teruggebracht
- Als het ingangssignaal te groot wordt, krijg je dat de grid positief wordt. Maar door de grote gridweerstanden (220K) krijg je dat het ingangssignaal weer wordt verkleind en krijg je het soft clipping effect bij de positieve golfvorm.
- Bij de negatieve golfvorm gaat de buis nog steeds afknijpen zodra je signaal groot genoeg is.
- De versterker zal wel langer in klasse A blijven, maar zal uiteindelijk toch in AB1 komen als het signaal groot genoeg is.

zie : http://www.freepatentsonline.com/4532476.pdf

interessander
14 maart 2011, 10:28
Voor de topicstarter:

Kijk even achter op het chassis bij de stroomkabel voor een streep met een gekleurde marker, en kijk hier voor meer uitleg over de verschillende stripes en wat deze betekenen: http://homepage.mac.com/mesaboogie/dot.html

minoin
14 maart 2011, 11:16
Prachtig dat je voorleest uit andermans text, maar ik heb er net een onderhanden gehad. Maar deze MarkIII is absoluut geen klasse A behalve op zeer laag volume (vandaar klasse AB1). Maar ik zal er wel niet zoveel verstand van hebben:chicken:

Edit: ff het patent erbij gepakt, maar deze MKIII heeft toch wel wat andere aansluitingen dan het patent schema heeft.

De truuk die ze in het patent uithalen is als volgt:
- De BIAS wordt tot 80% teruggebracht door een spanningsdeler.
- De eindbuizen worden in Triode mode geschakeld
- Hierdoor worden de buizen warmer afgesteld (rond de 50-60%)
- Tegelijk wordt het ingangssignaal ook tot 80% teruggebracht
- Als het ingangssignaal te groot wordt, krijg je dat de grid positief wordt. Maar door de grote gridweerstanden (220K) krijg je dat het ingangssignaal weer wordt verkleind en krijg je het soft clipping effect bij de positieve golfvorm.
- Bij de negatieve golfvorm gaat de buis nog steeds afknijpen zodra je signaal groot genoeg is.
- De versterker zal wel langer in klasse A blijven, maar zal uiteindelijk toch in AB1 komen als het signaal groot genoeg is.

zie : http://www.freepatentsonline.com/4532476.pdf

Ah, nice, thanks voor de uitleg. Ik weet dat je er veel verstand van hebt Nico, maar dat staat los van de term Simul-Class die door Mesa gebruikt wordt. Maar een aantal Mesa Boogie gebruiken trouwens Simul-Class. De hele reeks Rectifiers gebruikt (naar mijn weten ;)) geen Simul-Class. De Mark 4 wel, evenals mijn 2:90 (dubbele MK4) en de 295 poweramps.

nico verduin
14 maart 2011, 11:31
Ah, nice, thanks voor de uitleg. Ik weet dat je er veel verstand van hebt Nico, maar dat staat los van de term Simul-Class die door Mesa gebruikt wordt. Maar een aantal Mesa Boogie gebruiken trouwens Simul-Class. De hele reeks Rectifiers gebruikt (naar mijn weten ;)) geen Simul-Class. De Mark 4 wel, evenals mijn 2:90 (dubbele MK4) en de 295 poweramps.
Deze MK3 heeft keurig een schakelaar achterop met Class A en SIMUL Class. Maar ik wil niet zeggen dat dit verkeerd klinkt. Alleen het klinkt commercieel als iets heel bijzonders. Terwijl het gewoon een slimme oplossing is om 2 buizen koud in te stellen en 2 anderen gewoon wat warmer. En verkopen zal het ongetwijfeld.
Maar als je een "gewone" bak warmer afsteld tot 70%, heb je bijna een vergelijkbare situatie. Prik je er ook nog een paar grote gridstoppers op (220K) oid dan heb je ook vrij lang klasse A. Maar uiteindelijk ga je toch over op AB..

guitarnijboer
14 maart 2011, 12:17
Met EL34's in de 'klasse A' sockets kun je klasse A al wel helemaal vergeten. Met 15mA per buisje is het dan gewoon een koud afgestelde AB instelling. Met 6L6 buizen durf ik het niet eens aan. Die staan bij mij 25W per buis te dissiperen. Ik denk dat ze met een flink overdrive signaal gaan redplaten. Hmmm, zo eens proberen...

Misery Signals
14 maart 2011, 23:31
Minoin, op de Roadking II kan ik een eindtrapstand selecteren met 2x6L6+2xEL34... Is dat dan geen simul class?

MS

nico verduin
15 maart 2011, 08:24
Minoin, op de Roadking II kan ik een eindtrapstand selecteren met 2x6L6+2xEL34... Is dat dan geen simul class?

MSNope
Volgens de definitie van MESA niet. Het enige wat hij doet is eindbuizen in/uitschakelen door de kathode los te koppelen.
Schema: http://www.fileden.com/files/2008/12/25/2237836/Mesa%20Boogie%20Road%20King%20II.pdf

minoin
15 maart 2011, 10:36
Sorry mods als we offtopic gaan, maar volgens mij heeft TS z'n vragen beantwoord gekregen.

Maar Nico, leg uit; volgens Mesa krijgt een Mark 4 eindtrap in totaal 90 Watt. 30 Watt vanuit 2 6L6's (of El34's) in Klasse A en 60 Watt vanuit 2 6L6's on klasse AB. Als je de amp half open zet (veel te hard btw) dan krijg je toch een perfecte mix van A + AB? Dat krijg je in een "gewone" amp toch niet voor elkaar? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het een unieke sound geeft.

guitarnijboer
15 maart 2011, 14:42
Nope
Volgens de definitie van MESA niet. Het enige wat hij doet is eindbuizen in/uitschakelen door de kathode los te koppelen.
Schema: http://www.fileden.com/files/2008/12/25/2237836/Mesa%20Boogie%20Road%20King%20II.pdf

Ja, maar dat doet de simul-class eindtrap natuurlijk ook. Verschil is hier alleen dat je de EL34's ook kunt uitschakelen. Iets wat bij de Simulclass eindtrap niet kan. Verder staan de El34's hier beter ingesteld zo te zien met een eigen bias spanning van 38 Volt.

Trouwens: in ieder schema zitten de EL34's verkeerd aan de trafo getekend. Ook hier. De El34's zitten aan de UL taps, de 6l6 buizen op de normale anode aansluitingen.

nico verduin
15 maart 2011, 15:40
Ja, maar dat doet de simul-class eindtrap natuurlijk ook. Verschil is hier alleen dat je de EL34's ook kunt uitschakelen. Iets wat bij de Simulclass eindtrap niet kan. Verder staan de El34's hier beter ingesteld zo te zien met een eigen bias spanning van 38 Volt.

Trouwens: in ieder schema zitten de EL34's verkeerd aan de trafo getekend. Ook hier. De El34's zitten aan de UL taps, de 6l6 buizen op de normale anode aansluitingen.
Er is enig verschil:
- Het ingangssignaal naar de "klasse A" eindbuizen wordt extra geknepen door een spanningsdeler gaan de G1. 220K naar G1 en bijna 1M naar GND. Beetje denigrerend, maar als je minder signaal naar de eindbuizen stuurt, blijven ze langer in klasse A. Zo lust ik er nog wel een paar...

De "klasse AB" buizen gaan wel degelijk naar de UL taps. Ik vermoed om de juiste impedanties aan de eindbuizen aan te bieden. Nu noemen wij ze wel UL taps, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Ik heb ff een fote van de eindtrap toegevoegd. Je ziet duidelijk dat de draden naar Pin3 van de eindbuizen alle vier verschillend zijn.
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Eindbuizen.jpg

nico verduin
15 maart 2011, 16:03
Sorry mods als we offtopic gaan, maar volgens mij heeft TS z'n vragen beantwoord gekregen.

Maar Nico, leg uit; volgens Mesa krijgt een Mark 4 eindtrap in totaal 90 Watt. 30 Watt vanuit 2 6L6's (of El34's) in Klasse A en 60 Watt vanuit 2 6L6's on klasse AB. Als je de amp half open zet (veel te hard btw) dan krijg je toch een perfecte mix van A + AB? Dat krijg je in een "gewone" amp toch niet voor elkaar? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het een unieke sound geeft.
De stand van de knoppen zegt niet zoveel. Het gaat om de hoeveelheid ingangssignaal die uiteindelijk op de eindbuizen komt. Als je een zwak ingangssignaal in de amp doet, duurt het veel langer dat je in klasse A opereert.
Daarnaast bepaalt de BIAS instelling hoelang hij in klasse A opereert.
Voorbeeld:
Een EL34 stopt met geleiden rond de 50V. Als de BIAS op rond -50V staat, staat hij volledig in klasse B en zal hij nooit in klasse A werken. Immers bij toevoeging van signaal, zal G1 bewegen rond die 50V. Positieve gedeelte van het signaal leidt ertoe dat de buis in geleiding komt. Het negatieve gedeelte brengt G1 onder die 50V en zal de buis niet geleiden.
Echter wij stellen de buizen meestal af op 70% en dat bereik je zo rond de 30-40V BIAs instelling. Dus stel je hebt de amp ingesteld op -35V, dan zal de amp in klasse A blijven zolang de BIAS + signaal boven de -50V blijft. Dus een signaal van 30V pp.
De Steilheid van een EL34 is gemiddeld 11mA per volt. M.a.w. 30V variatie betekent een variatie in de stroom van 165mA naar boven en 165 mA naar beneden. De praktijk is wat genuanceerder (immers de bias stroom is meestal rond de 40mA en als daar 165mA af moet, dan zou je negatief uitkomen). Maar de essentie is dat je nog best lang in klasse A blijft.
In het patent wordt aangegeven dat het meest belangrijke van de Simul Class is dat je door de klasse A minder last hebt van crossover distortion. Ja maar dat komt eigenlijk alleen voor als je plank gas zit te draaien.

guitarnijboer
15 maart 2011, 16:33
Er is enig verschil:
- Het ingangssignaal naar de "klasse A" eindbuizen wordt extra geknepen door een spanningsdeler gaan de G1. 220K naar G1 en bijna 1M naar GND. Beetje denigrerend, maar als je minder signaal naar de eindbuizen stuurt, blijven ze langer in klasse A. Zo lust ik er nog wel een paar...

De "klasse AB" buizen gaan wel degelijk naar de UL taps. Ik vermoed om de juiste impedanties aan de eindbuizen aan te bieden. Nu noemen wij ze wel UL taps, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Ik heb ff een fote van de eindtrap toegevoegd. Je ziet duidelijk dat de draden naar Pin3 van de eindbuizen alle vier verschillend zijn.
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Eindbuizen.jpg

Sorry Nico, maar je zit er naast:

De gestreepte draden zijn van de UL taps, de draden zonder strepen zitten aan het uiteinde van de winding en zijn de normale anode aansluiting van de trafo. Als je de weerstand zou meten (wat ik heb gedaan) dan meet je van de centertap naar de anodes van de el34's een lagere weerstand dan naar de anodes van de 6l6 buizen.

Dit klopt natuurlijk ook want de EL34's hebben een lagere impedantie dan de 6l6 buizen. Het verwarrende is dat ze de 6l6 in het midden hebben geplaatst terwijl ze op de buitenste aansluiting van de trafo zitten

Met het meten aan de versterker meet je dus met de shunt methode in de simulclass stand op de El34 aansluitingen een verkeerde waarde: namelijk de ruststroom van de 6l6 en el34 samen! In de klasse A stand meet je de ruststroom van alleen de El34's. De ruststroom van de 6l6 buizen moet je uitrekenen want de EL34's kunnen niet uitgeschakeld worden.

nico verduin
15 maart 2011, 17:13
Sorry Nico, maar je zit er naast:

De gestreepte draden zijn van de UL taps, de draden zonder strepen zitten aan het uiteinde van de winding en zijn de normale anode aansluiting van de trafo. Als je de weerstand zou meten (wat ik heb gedaan) dan meet je van de centertap naar de anodes van de el34's een lagere weerstand dan naar de anodes van de 6l6 buizen.

Dit klopt natuurlijk ook want de EL34's hebben een lagere impedantie dan de 6l6 buizen. Het verwarrende is dat ze de 6l6 in het midden hebben geplaatst terwijl ze op de buitenste aansluiting van de trafo zitten

Met het meten aan de versterker meet je dus met de shunt methode in de simulclass stand op de El34 aansluitingen een verkeerde waarde: namelijk de ruststroom van de 6l6 en el34 samen! In de klasse A stand meet je de ruststroom van alleen de El34's. De ruststroom van de 6l6 buizen moet je uitrekenen want de EL34's kunnen niet uitgeschakeld worden.Ok nu snap ik wat je bedoelde met dat de schema's ernaast zitten. Maar het is bekend dat de schema's van de Mesa's nog wel eens afwijken van de realiteit. Net als wanneer ze een capje maken van een paar printsporen.

nico verduin
15 maart 2011, 17:14
Met het meten aan de versterker meet je dus met de shunt methode in de simulclass stand op de El34 aansluitingen een verkeerde waarde: namelijk de ruststroom van de 6l6 en el34 samen! In de klasse A stand meet je de ruststroom van alleen de El34's. De ruststroom van de 6l6 buizen moet je uitrekenen want de EL34's kunnen niet uitgeschakeld worden.Heb ik gelukkig geen last van. Ik gebruik een BIAS probe in de anode leidingen van elke buis apart.