PDA

View Full Version : Stap Voor Stap 009 --> 010



zZoRgO
18 mei 2003, 11:08
Hi,

ik weet dat hier al meerdere topics over geweest zijn, maar heb nergens gevonden waar stap voor stap uitelegd wordt wat je moet doen om dikkere snaren te steken op een gitaar met een floyd.

Heb dus een Peavey Wolfgang QT (met floyd die je enkel kan downbenden) en ik wil van 009 naar 010 snaren gaan...

Kan iemand mij aub STAP VOOR STAP zeggen wat ik moet doen?

bedankt!

Swan
18 mei 2003, 11:23
snaren er afhalen
snaren er opzetten
t verschil is zo minimaal dat je waarschijnlijk nix hoeft af te stellen...

wat doen mensen op dit board toch moeilijk over .010 snaren

M Kactus
18 mei 2003, 11:28
En dan je intonatie afstellen, zelfs na 0.10 hoor. Je kan het maar beter gedaan hebben, het duurt een half uurtje. Pas is er trouwens een fijne link geweest daarover, stond alles heel goed in uitgelegd, misschien eens met de search?

M Kactus

zZoRgO
18 mei 2003, 11:37
Dus ik moet de veren niet aanspannen of zo van die dingen?
en kan je de veren aanspannen, als de snaren er al opliggen?
dan eerst de snaren wat losser zetten wschl?
en alle snaren er ineens af of snaar per snaar vervangen?

Matsvansanten
18 mei 2003, 11:43
hoe is die wolfgang qt??? ik denk erover er ook een te kopen...

maarten
18 mei 2003, 11:47
ik heb zelf wel de veren wat moeten aanspannen. ik heb een lo pro edge brug. maar ik denk dat je wel zult merken dat je brug wat omhoog komt.

gewoon rustig wat bijdraaien en weer stemmen en even checken. niet gelijk de veren zo aandraaien dat de brug weer goed staat, want door het bijstellen staan je snaren ook wat strakker. Als je dan je gitaar weer stemt, staan de veren weer te strak.

zZoRgO
18 mei 2003, 11:48
Heel lekker, speelt heel makkelijk, goede afwerking, relatief goedkoop (in duitsland gekocht voor 485)

Dit is em

http://users.pandora.be/zzorgo/Foto's/Peavey%20Wolfgang%20Amberke%20(3).JPG

zZoRgO
18 mei 2003, 11:50
Op 2003-05-18 11:47, schreef maarten:
ik heb zelf wel de veren wat moeten aanspannen. ik heb een lo pro edge brug. maar ik denk dat je wel zult merken dat je brug wat omhoog komt.

gewoon rustig wat bijdraaien en weer stemmen en even checken. niet gelijk de veren zo aandraaien dat de brug weer goed staat, want door het bijstellen staan je snaren ook wat strakker. Als je dan je gitaar weer stemt, staan de veren weer te strak.


En qua intonatie aanpassen? snaar stemmen, 12de fret en harmoniek checken, terug ontstemmen. als de twaalfde fret hoger klinkt dan de harmoniek, snaar beetje langer maken, zoiets?

M Kactus
18 mei 2003, 12:05
Ja zoiets, maar ik weet het niet precies (wanneer die langer moet enzo), dat staat op die site hoor (ik geloof van moretel).
En je veren aanpassen kan je nadat de snaren erop liggen, want zo zie je pas of het nodig is (als je brug naar voren klapt, is het nodig :wink:). Kan zijn dat je die wat lager moet draaien daarvoor...
En over de volgorde: mij is altijd verteld van eerst de e, de b, de g... te doen en de dikste voor het laatste te houden. De dikste snaar geeft de meeste spanning en die er eerst afhalen verminderd de spanning op de hals. Daarom best ook niet allemaal tegelijk eraf halen. Zo heb ik het toch geleerd :wink:.

M Kactus

zZoRgO
18 mei 2003, 12:08
hey, heel erg bedankt!

nog één vraagje :smile:
als je nu je hals wilt schoonmaken of zo, dan moeten ze er wel allemaal af he, moet je dan iets speciaals doen of zo, om geen schade te krijgen aan de hals of wat dan ook...?

M Kactus
18 mei 2003, 12:13
Ik heb ze er nog nooit helemaal afgehaald. Ik weet niet of het mag of niet, maar ik ben een gitaarhals-paranoïde, heb er schrik van :wink:. Ik kuis mijn hals dan ook na de eerste twee snaren, dan weer een stukje en dan weer... Zo kom je er ook hoor. Misschien dat iemand anders ze er hier wel helemaal afhaald?

M Kactus

Swan
18 mei 2003, 12:36
je kan ze er best n uurtje ofzo van afhalen..
ik haal ze er altijd ff allemaal af....dan schoonmaaksetje er overheen en snaren er op.. nooit problemen gehad

moretel
19 mei 2003, 09:10
Die wolfgang hoeft niet bijgesteld te worden, kan maar 1 kant op, met een zwevende tremelo moet je meer afstellen.
Alle snaren eraf voor schoonmaken kan maar ik gebruik altijd een poetsdoekje onder de snaren door, als je dat goed bijhoudt hou je hem ook goed schoon,
mijn mede gitarist haalde in het verleden ook alle snaren van zijn gitaar af en was dan verbaasd dat ie daarna constant moest stemmen, kwaad kan het niet want bij reparaties gaan de snaren er ook af.
Intoneren is een goede gewoonte ook na het opzetten van nieuwe snaren van dezelfde dikte.

zZoRgO
19 mei 2003, 09:53
mja toch, sinds gisteren stond m'n tremolo zelfs wat tegen de body en op bepaalde noten kwam er een heel vervelende buzz uit...
veren wat losser gezet en alles in orde...

M Kactus
20 mei 2003, 12:00
Iedereen zat er maar over te praten, dus heb ik nu ook dikkere snaren :smile:. 0.10. En ik moet zeggen, het verschil is voelbaar en hoorbaar. Niet zo gigantisch natuurlijk, maar toch wel wat... Geen slecht ding zo'n forum, je leert nog wat bij :wink:.

M Kactus

Kapitan Yonker
21 mei 2003, 14:29
Op 2003-05-18 11:23, schreef Swan:
snaren er afhalen
snaren er opzetten
t verschil is zo minimaal dat je waarschijnlijk nix hoeft af te stellen...

wat doen mensen op dit board toch moeilijk over .010 snaren


heh zeker nooit een floyd afgesteld?

ik ben van 9 naar 10 gegaan op een ibanez JS

je zult de veren achter extra moeten aanspannen of meer veren/sterkere veren erin moeten doen... anders zal de strakkere spanning van het 10-setje de brug omhoog trekken.. de hals zul je waarschijnlijk niet hoeven te verstellen, op z'n hoogst een heeeeel klein draaitje aan de stelpen

hmm nu ik erover nadenk de wolfgang trem kan toch alleen naar beneden buigen? dan is het helemaal makkelijk gewoon zorgen dat de brug op de body rust

zZoRgO
21 mei 2003, 14:33
thank you guys :grin:

urezna
21 mei 2003, 14:51
...mijn mede gitarist haalde in het verleden ook alle snaren van zijn gitaar af en was dan verbaasd dat ie daarna constant moest stemmen, ...

dan weet ik niet wat voor gitaar dat geweest is, ik laat met hetzelfde gemaak mn snaren een of meer dagen eraf, als ik niet eerder tijd heb. nog nooit problemen met de hals gehad, en dus ook niet met ontstemmen...

Swan
21 mei 2003, 19:35
Op 2003-05-21 14:29, schreef Kapitan Yonker:


Op 2003-05-18 11:23, schreef Swan:
snaren er afhalen
snaren er opzetten
t verschil is zo minimaal dat je waarschijnlijk nix hoeft af te stellen...

wat doen mensen op dit board toch moeilijk over .010 snaren


heh zeker nooit een floyd afgesteld?



ik heb alleen gitaren met floyds maar op n Wolfgang waar t over gaat zit er voor zover ik weet er geen op