PDA

View Full Version : Welke fret slotting machine ?



grizzly
13 maart 2011, 11:20
Fret slotting is een hyper nauwkeurig werkje.
Daarvoor wil ik eigenlijk het best bruikbare systeem aanschaffen.
Wie heeft ervaring met een van deze systemen, of beiden?
En waar zou je voorkeur naar uitgaan?
Of zelfs een ander systeem?

Bij Stewmac staat dit in het assortiment.
http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Saws_and_slots/Japanese_Fret_Saw_System.html?tab=Pictures#details

Bij LMI staat dit in de showroom:


http://www.youtube.com/watch?v=SJA_E8GqQoM&feature=player_detailpage

Ik hoor graag jullie adviezen hierin:

oigun
13 maart 2011, 12:16
Ze hebben allebei hun voordelen.Ik heb zelf de stewmac.
Voordelen:
Degelijk
Stalen templates
Er past een one-piece fender style neck in.
Nadelen:
De templates vallen wat ruim in de bak dus moet je die ofwel goed vasthouden of er een stanleymesje tussen klemmen.
Door de messing blokjes kunnen de tanden van de zaag beschadigen.
Met een Japanse fretzaag gaat het zagen soms stroef
Lastiger in te stellen.

Met de lmii heb ik geen ervaring het lijkt makkelijk te werken met de lagertjes, omdat er geen one-piece neck in past heb ik voor de stewmac gekozen.
Wil nog eens een gewone fretzaag kopen en lijken of die wat minder stroef zaagt.

D3nnis
13 maart 2011, 12:37
Die van LMI lijkt me wat degelijker, maar dat is niet gebaseerd op eigen ervaring, dus kan net zo goed onzin zijn.
Ik vraag me af of die pen/gat indexing goed werkt? Of is het 3x die pen gebruiken in dezelfde uitsparing en je hebt een uitgelubberde template?

Ik vind ze overigens beiden best duur, maar ja, elk gereedschap is duur...

Ik zit al een hele tijd te denken om een soortgelijk systeem zelf te maken, maar dan met het fretboard gefixeerd ten opzichte van de zaag dmv een rechtgeleiding (zodat ik in ieder geval niet meer na hoef te denken over scheef liggende templates / fretboards, en daarmee samenhangende zaagsneden die niet parallel ten opzichte van elkaar lopen), en met een stalen lineaal + nonius in plaats van een template (want dan zou ik alle mensuren moeten kunnen maken). Ben het alleen nog niet met mezelf eens over de exacte uitvoering.

oigun
13 maart 2011, 13:15
Die van LMI lijkt me wat degelijker, maar dat is niet gebaseerd op eigen ervaring, dus kan net zo goed onzin zijn.


Die van lmii heeft meer slijtagegevoelige onderdelen en is van plastic (hoeft niet minder stevig te zijn). die van stewmac is van aluminium en kan je in alle richtingen bijstellen en de templates zijn van staal...

D3nnis
13 maart 2011, 13:31
Hmm...ik weet niet waarom, maar ik was er van uit gegaan dat het ding van LMI van aluminium o.i.d. was!

grizzly
13 maart 2011, 18:04
Die van LMI lijkt me wat degelijker, maar dat is niet gebaseerd op eigen ervaring, dus kan net zo goed onzin zijn.
Ik vraag me af of die pen/gat indexing goed werkt? Of is het 3x die pen gebruiken in dezelfde uitsparing en je hebt een uitgelubberde template?

Ik vind ze overigens beiden best duur, maar ja, elk gereedschap is duur...

Ik zit al een hele tijd te denken om een soortgelijk systeem zelf te maken, maar dan met het fretboard gefixeerd ten opzichte van de zaag dmv een rechtgeleiding (zodat ik in ieder geval niet meer na hoef te denken over scheef liggende templates / fretboards, en daarmee samenhangende zaagsneden die niet parallel ten opzichte van elkaar lopen), en met een stalen lineaal + nonius in plaats van een template (want dan zou ik alle mensuren moeten kunnen maken). Ben het alleen nog niet met mezelf eens over de exacte uitvoering.

Zoals je dat uitlegt lijkt het me een betere Fret zaag machine dan LMI en Stewmac :),
Als je ook nog goedkoper bent, houd ik me aanbevolen;)

grizzly
13 maart 2011, 18:05
Die van lmii heeft meer slijtagegevoelige onderdelen en is van plastic (hoeft niet minder stevig te zijn). die van stewmac is van aluminium en kan je in alle richtingen bijstellen en de templates zijn van staal...

Lijken me goede argumenten. Hij is ook nog eens goedkoper.

northernlake
13 maart 2011, 19:56
Als je een zaagtafel hebt is het maken van een slede om de templates op te leggen perfect:


http://www.youtube.com/watch?v=0niBEfb5csk

grizzly
13 maart 2011, 22:29
Ik heb een kleine DeWalt zaagtafel, en ik had er inderdaad ook naar gekeken.

Maar heb je gezien wat die specifiek voor fretboards zaagbladen kosten? :stop:

En dan moet ik eerst even uitvinden of die As-diameters in de US overeenkomen met die van mijn machine (Dewalt DW710 zaagtafel(tje) 30mm as-diameter en erg nauwkeurig is deze machine niet).

northernlake
13 maart 2011, 23:29
Grizzly: in het atelier waar ik werk staat een klein Proxon tafeltje met ook zo'n slede. Zaagblaadje dat daarop zit is minuuscuul, maar het werkt superhandig.

oigun
14 maart 2011, 00:43
Ik heb een kleine DeWalt zaagtafel, en ik had er inderdaad ook naar gekeken.

Maar heb je gezien wat die specifiek voor fretboards zaagbladen kosten? :stop:

En dan moet ik eerst even uitvinden of die As-diameters in de US overeenkomen met die van mijn machine (Dewalt DW710 zaagtafel(tje) 30mm as-diameter en erg nauwkeurig is deze machine niet).

Grizzly ken je luthimate?
http://www.luthimate.fr/circularsawblade-p-1174.html
Lijkt mij betaalbaar.. de templates zijn niet zo heel best... (heb er eventueel nog een die je mag lenen/overnemen om te kijken of je het wat vind)

stijnkenens
14 maart 2011, 08:02
Als je een fretsleuf zaagje voor op een machine te duur vindt, ga je het dan maar 1x gebruiken?
Want dan vind ik zo'n fretslotting machine ook weggegooid geld.

Ik heb m'n eerste 4 gitaren met de hand gezaagd, en de fanned fretboards doe ik nog steeds met de hand, omdat het tot hier toe nog onmogelijk is om dat op een machine te doen.


7th fan:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/7th%20fan/DSC07269.jpg


fanned caster:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fanned%20caster/DSC08438.jpg


- Je toets eerst perfect evenwijdig schaven,
- daarna een middellijn erop aftekenen / inkrassen.
- dan fretafstanden afmeten en 3x controleren, ik prik ze in met een krasnaald.
- met de winkelhaak fretsleuven inkrassen. (bij een fanned toets wordt het natuurlijk op een andere manier uitgetekend !)
- met een perfect haaks en recht blokje, geklemd op de toets de sleuven inzagen. (Dat blokje moet zo staan dat je met je zaag links en rechts van de kraslijn moet uitkomen)

Et voila, na een klein uurtje heb je een toets met fretsleuven !


s.

D3nnis
14 maart 2011, 12:12
- dan fretafstanden afmeten en 3x controleren, ik prik ze in met een krasnaald.


Wat voor (stalen) lineaal gebruik je hiervoor? Eentje met elke 0.1mm een streepje of zo? Weet helemaal niet of die bestaan, maar het lijkt me erg lastig om op bv. 0.1mm af te tekenen als je alleen elke hele mm een streepje hebt.



- met een perfect haaks en recht blokje, geklemd op de toets de sleuven inzagen. (Dat blokje moet zo staan dat je met je zaag links en rechts van de kraslijn moet uitkomen)


Is het niet gemakkelijker, om het blokje elke keer precies tegen de lijn aan te zetten? Dan wijkt het midden van de fretsleuf af ten opzichte van de getekende lijn, maar als je dat bij elke positie consequent zo doet maakt het niet uit, toch? -->is wel even opletten bij de positie van de topkam-sleuf.

grizzly
14 maart 2011, 16:07
Als je een fretsleuf zaagje voor op een machine te duur vindt, ga je het dan maar 1x gebruiken?
Want dan vind ik zo'n fretslotting machine ook weggegooid geld.

Hi Stijn,

Die fretslotting machine zou ik zeker vaak gaan gebruiken, dus dat is ( +/- 150$ incl een Fretscale template) niet te duur voor me.
Mijn vraag was ook eigenlijk gericht op de verschillen in machines die er aangeboden worden. Door Oigun heb ik er nu op die Franse site weer een nieuwe ontdekt (a 170Euro) die ook alleen maar voor fretslotting voor 1 type hals gebruikt kan worden.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-a-Guitar/FRT-7-255/1216006746_gU8oh-S.jpg

Zaagbladen voor cirkelzaag machines:
Het zaagblaadje wat bij Stewmac staat, is 75$ ex verzendkosten en dat vind ik (af in Nederland) aardig aan de prijs.
Daarbij komt dat deze bladen 0.625" (15mm) asdiameter hebben en mijn zaagtafel(tje) een asdiameter heeft van ruw 30mm.
Ik had al eens zitten googlen op een bruikbaar zaagblad met een zaag dikte van +/- 0.5 mm, maar behalve Stewmac kwam ik niets tegen.....

Nu zie ik echter dat Oigun (Thanks mate) komt met het zaagblad van Luthimate, voor rond de 45Euro. Met een as diameter van 32mm?
Dat zou eventueel kunnen passen voor machines op de Europese markt.

Dan wordt het dus tevens een afweging tussen machinaal met de cirkelzaag of handmatig met een fretslotting machine ( heeft, gezien de rust en precisie, iets meer mijn voorkeur).

De fretscale template van Stewmac voor classical guitar, kost 40$ maar lijkt me een goede investering omdat ik van plan ben veel meer akoestische gitaren te bouwen.
Ook daarvoor bedankt voor het aanbod Oigun,
Als ik beslis voor de Miterbox van Stewmac krijg ik reductie als ik er direct een template bij bestel.
Misschien dat het voordelig voor andere bouwers is, als ik meer templates bestel als er meer gegadigden zijn?

oigun
14 maart 2011, 16:13
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-a-Guitar/FRT-7-255/1216006746_gU8oh-S.jpg

Leuk, maar ik denk niet dat ze er veel verkopen...

Bij rockinger.de hebben ze ook zoiets voor slechts 175 eurie....
http://www.rockinger.com/Media/Shop/09100.jpg

grizzly
15 maart 2011, 19:47
De reacties overlezend, neig ik naar de fretslotting machine van StewMac, met een Japanse zaag en zo'n 650mm classical Alu template erbij.
Volgens de recensies werkt het zeer nauwkeurig, als schijnt de zaag redelijk snel bot te worden. We zullen zien.

oigun
15 maart 2011, 20:18
Ik heb een japanse zaag en na een fretboardje of 15 ga ik binnenkort maar een gewone kopen...YMTC

Mattia
19 maart 2011, 21:26
Ik heb een japanse zaag en de StewMac slotting template. Binnen een minuut of 10 is een ebben toets gezaagd. Met de 'oude' westerse stewmac zaag was dat eerder 40 minuten (no joke).

Binnenkort een CNC....

BLUEWEY
20 maart 2011, 00:27
Vanmiddag heb ik een Proxxon MOF (Micro Ober Frase), dus bovenfreesmachientje binnen gekregen en het is mijn bedoeling om daarmee ook de fretslots te gaan frezen. Dat ding is tot op 0,1mm nauwkeurig in hoogte af te stellen en voor de verschillende breedtes van de fretslots heb je natuurlijk verschillende maten freesjes.
Het is en blijft natuurlijk wel altijd een kwestie van nauwkeurig instellen, zoals met alles, maar volgens mij moet het ook hiermee lukken.
Het MOFje is volgens mij te gebruiken voor; 'bindingen' frezen - klankgat & rosette frezen - inlay frezen - fretslots frezen en noem het maar op !
Voor de verschillende doeleinden zijn wel wat aanpassingen aan te raden, maar daar weten wij wel raad mee.
Het ding wordt o.a. ook veel voor de modelbouw gebruikt..

En een gitaar bouwen is net zo goed een vorm van modelbouw..., zij het niet op een beetje "lomper" formaat.. ;)

Prijs v.h. MOFje; €75,-

Mijn ervaringen met het ding zullen ter zijner tijd her en der verschijnen.

jan jansen
20 maart 2011, 08:17
Vanmiddag heb ik een Proxxon MOF (Micro Ober Frase), dus bovenfreesmachientje binnen gekregen en het is mijn bedoeling om daarmee ook de fretslots te gaan frezen. Dat ding is tot op 0,1mm nauwkeurig in hoogte af te stellen en voor de verschillende breedtes van de fretslots heb je natuurlijk verschillende maten freesjes.
Het is en blijft natuurlijk wel altijd een kwestie van nauwkeurig instellen, zoals met alles, maar volgens mij moet het ook hiermee lukken.
Het MOFje is volgens mij te gebruiken voor; 'bindingen' frezen - klankgat & rosette frezen - inlay frezen - fretslots frezen en noem het maar op !
Voor de verschillende doeleinden zijn wel wat aanpassingen aan te raden, maar daar weten wij wel raad mee.
Het ding wordt o.a. ook veel voor de modelbouw gebruikt..

En een gitaar bouwen is net zo goed een vorm van modelbouw..., zij het niet op een beetje "lomper" formaat.. ;)

Prijs v.h. MOFje; €75,-

Mijn ervaringen met het ding zullen ter zijner tijd her en der verschijnen.

Ben benieuwd of je de fretslots op die manier goed kan frezen,

jj

grizzly
20 maart 2011, 09:00
Hi Bluewey,
Net als JJ ben ik daar ook benieuwd naar, lijkt me interessant om de MOF als oplossing te gebruiken.

De reacties hier en op andere fora lezende, neig ik voorlopig naar Matia's setup.
Japanse zaag + sloting templates (al dan niet aangevuld met de miterbox)
Nog een paar weekjes sparen :)