PDA

View Full Version : Nieuwe Amp; ENGL Ritchie Blackmore



JTB
12 maart 2011, 10:19
Afgelopen woensdag mijn rack apparatuur ingeruild bij Tools 4 Tones op deze ENGL versterker. Ik heb een Madison Devinity, Marshall JCM2000 TSL en een Ruis&Knetter Switchblade getest, maar deze ENGL was het helemaal qua sound. Lekker veelzijdig in de zin van goed clean, goeie crunch en lekkere high gain. Ik speel voornamelijk metal, maar deze versterker is niet uitsluitend daar geschikt voor.

Helaas was er wel het een en ander mis met de versterker, maar dat is inmiddels opgelost door Tube Amp Service in Tongeren, zoals in een ander topic te lezen valt. Meteen ook maar TAD ecc83cz buisjes erin gezet. Dus bij deze pic's:

http://img845.imageshack.us/img845/1396/cimg2289.jpg (http://img845.imageshack.us/i/cimg2289.jpg/)

http://img860.imageshack.us/img860/6466/cimg2292.jpg (http://img860.imageshack.us/i/cimg2292.jpg/)

http://img850.imageshack.us/img850/1113/cimg2290.jpg (http://img850.imageshack.us/i/cimg2290.jpg/)

arjanb01
12 maart 2011, 10:25
Mooie amp man ! Lekker gassen, ikzelf speel op een thundertje en dat werkt ook prima, lekkere gedefinieerde sound zowel clean als zwaar overstuurd.
Succes ermee !

Ijselrobo 07
12 maart 2011, 10:29
mooi :ok:
maar gaat die 100 watt niet te hard voor thuis?

JTB
12 maart 2011, 10:35
mooi :ok:
maar gaat die 100 watt niet te hard voor thuis?

Absoluut, zeker met mijn houten vloeren hahaha. Maar thuis speel ik over mijn iLink AMpkit van Peavey. Maar voor in de band lijkt me dit heerlijk, hij krijgt morgen zijn vuurproef...

Orpheo
12 maart 2011, 10:38
toffe amp hoor :)

100w, 10w, gaat beiden ongeveer even hard hoor! als je iets wilt dat echt weinig vermogen heeft, moet je iets hebben dat 0.1watt levert ofzo.


maar, je hebt toch een volumeknop? :)

Thiez
12 maart 2011, 10:41
Vette amp! ik heb hem zelf ook ;)
Blackmore kan opzich wel voor thuis, je kunt hem goed temmen met het mastervolume. Maar hij klinkt natuurlijk pas lekker boven standje 4 ofzo. Dan wordt hij veel opener van sound.
Hoe bevallen de TADs? Ik heb ze momenteel op reserve liggen voor als een van de huidige JJ ermee stopt.

JTB
12 maart 2011, 10:41
toffe amp hoor :)

100w, 10w, gaat beiden ongeveer even hard hoor! als je iets wilt dat echt weinig vermogen heeft, moet je iets hebben dat 0.1watt levert ofzo.


maar, je hebt toch een volumeknop? :)

2 masters zelfs...

@ Thiez, de TAD's klinken warmer dan de Sovtek's die erin zaten. Weet nog niet wat ik mooier vind, maar dat kan ik op hoger volume pas echt beoordelen denk ik.

Thiez
12 maart 2011, 10:45
Denk dat op hoger volume die tads wel goed uit gaan komen. Ik had er ook eerst de sovteks inzitten en die werden redelijk schel op hoger volume vond ik. Toen heb ik voor JJ gekozen omdat dit veel aangeraden wordt op het engl forum. Ik ben ook wel zeer benieuwd naar tad's.
Heb momenteel trouwens een groove tube op V1 zitten. Om hem wat dikker en warmer te maken ook. Voor mij bevalt dat prima maar ik richt ook meer op hardrock dan metal.
Voor de fasedraaier kan ik je een Sovtek 12AX7LPS aanraden. Deze bevalt mij in ieder geval beter dan de JJ die er eerst in zat. En heb er ook een tijdje een Philips JAN 12AT7 ingehad, maakt de versterker verder open wat heerlijk is op clean en crunch maar voor meer gain vond ik de 12AX7 toch ff net wat lekkerder.

Mr. Dynamite
12 maart 2011, 10:49
http://img850.imageshack.us/img850/1113/cimg2290.jpg

Ultieme shot voor een Blackmore :cooler:

Gefeliciteerd man! Gave bakken zijn het ;)

JTB
12 maart 2011, 11:43
Denk dat op hoger volume die tads wel goed uit gaan komen. Ik had er ook eerst de sovteks inzitten en die werden redelijk schel op hoger volume vond ik. Toen heb ik voor JJ gekozen omdat dit veel aangeraden wordt op het engl forum. Ik ben ook wel zeer benieuwd naar tad's.
Heb momenteel trouwens een groove tube op V1 zitten. Om hem wat dikker en warmer te maken ook. Voor mij bevalt dat prima maar ik richt ook meer op hardrock dan metal.
Voor de fasedraaier kan ik je een Sovtek 12AX7LPS aanraden. Deze bevalt mij in ieder geval beter dan de JJ die er eerst in zat. En heb er ook een tijdje een Philips JAN 12AT7 ingehad, maakt de versterker verder open wat heerlijk is op clean en crunch maar voor meer gain vond ik de 12AX7 toch ff net wat lekkerder.

Waarom vind je die als fasedraaier beter? Wat merkte je ervan?

sjaak1990
12 maart 2011, 14:13
Denk dat op hoger volume die tads wel goed uit gaan komen. Ik had er ook eerst de sovteks inzitten en die werden redelijk schel op hoger volume vond ik. Toen heb ik voor JJ gekozen omdat dit veel aangeraden wordt op het engl forum. Ik ben ook wel zeer benieuwd naar tad's.
Heb momenteel trouwens een groove tube op V1 zitten. Om hem wat dikker en warmer te maken ook. Voor mij bevalt dat prima maar ik richt ook meer op hardrock dan metal.
Voor de fasedraaier kan ik je een Sovtek 12AX7LPS aanraden. Deze bevalt mij in ieder geval beter dan de JJ die er eerst in zat. En heb er ook een tijdje een Philips JAN 12AT7 ingehad, maakt de versterker verder open wat heerlijk is op clean en crunch maar voor meer gain vond ik de 12AX7 toch ff net wat lekkerder.

Voor je preamp maakt het volume niet zoveel uit, als je de gain en kanaal volumes gelijk laat op hoger volume gaan de TAD buizen dus niet opener klinken. Wat vind je van van de TAD buizen? Ben er zelf toch niet heel gek van, maar vindt ze beter dan JJ, die vind ik de dicht klinken.
Misschien een NOS v1 buisje? Want je bent lekker aan het experimenteren en het kan toch een erg goede invloed hebben, voor zover de preamp buisjes terug te horen zijn natuurlijk

Thiez
12 maart 2011, 14:39
De preamp veranderd idd niet als je hem harder zet. Maar de fasedraaier en de eindbuizen worden wel meer aangesproken. Doordat mastervolume harder gaat wordt de versterker meer open van sound. En dan heb je dus een andere sound dan op laag volume.
Op laag volume is het geluid redelijk dichtgesmeerd en als je dan bv JJ buisjes in je preamp hebt (die redelijk donker zijn) wordt het beetje donkere brei van sound. Maar wanneer je met die zelfde JJ buisjes je poweramp opendraaid waardoor de versterker dus open gaat klinken heeft het geheel een compleet andere sound.
Dus het veranderd idd niks aan je preamp maar wel aan je totale sound.

@JTB Eindbuis oversturing zul je bij een 100Watt blackmore nooit krijgen tenzij je wilt gaan verbouwen. Wat je wel krijgt is dat je bij hoger mastervolume je fasedraaier harder laat werken. Ik vond de JJ in fasedraaier een beetje matig klinken op hoger volume. Waar ik het net al over had dat de versterker opener gaat klinken op hoger volume. Dat vind ik met de sovtek gewoon een stuk lekkerder dan met de JJ. Sovtek klinkt wat gedefinieerder in het mid ofzo. Ik weet niet wat het is precies. Voor jou is misschien de JJ beter omdat deze misschien wat lekkerdere metal sound geeft ofzo. Maar ik vond de Sovtek wat lekkerder in het middengebied op de een of andere manier.
Het kan natuurlijk altijd tussen de oren zitten maaaaar voor mij werkt het ;)

JTB
12 maart 2011, 15:07
Ik denk dat ik er lekker een sovtek in laat zitten dan. De versterker begon net te brommen en jawel, de fasedraaier na z'n grootje. Gelukkig had ik nog een buisje liggen. probleem opgelost.

Thiez
12 maart 2011, 15:09
Volgens mij komt het bij de engl versterkers redelijk nauw wat voor buisjes je erin doet... Ik heb ook een tijdje tungsol geprobeerd en die gingen binnen een paar weken kapot.

JTB
13 maart 2011, 20:26
Vandaag weer een sovtek 12ax7 wa buisje in de fasedraaier-positie naar zijn grootje. Toch wel snel, ze gaan 2 uur mee in de v4 positie. Is het beter om hier een 12at7 in te doen? Of is een selected buisje beter? Ik heb er nu een nieuwe TAD ecc83 cz inzitten, maar ik hoop niet dat die ook snel kapot gaat.

Thiez
13 maart 2011, 20:36
Ja zoals ik al zei komt het volgens mij bij de blackmore redelijk nauw wat voor buisjes je gebruikt. Er staat in de omschrijving enkel engl buisjes. Maar goed, zijn zat mensen die er andere inzetten lijkt me.
Maar bij mij slijten ze ook redelijk snel elke keer.

macwilliams
13 maart 2011, 20:48
Gefeliciteerd met je amp. Dat snelle doorbranden van die buisjes kan niet goed zijn. Die van mij waren na een jaar pas aan vervanging toe en die stond zes uur per dag, vijf à zes dagen in de week aan.

Dat zijn toch heel wat uurtjes.

minoin
13 maart 2011, 21:00
Gefeliciteerd! Hele vette en veelzijdige amp, genoeg dikke sounds uit te halen. Heb em ook gehad (met plezier), maar ik ben eigenlijk altijd verliefd geweest op de Mesa scheur.

JTB
13 maart 2011, 21:09
Ja zoals ik al zei komt het volgens mij bij de blackmore redelijk nauw wat voor buisjes je gebruikt. Er staat in de omschrijving enkel engl buisjes. Maar goed, zijn zat mensen die er andere inzetten lijkt me.
Maar bij mij slijten ze ook redelijk snel elke keer.

Maja redelijk snel en iedere 2 uur vind ik nog wel een verschil. Misschien dat ik de standaard chinees terugzet. Die is bij de amp geleverd en zou het goed moeten doen toch?

guhlenn
14 maart 2011, 10:14
100w, 10w, gaat beiden ongeveer even hard hoor! als je iets wilt dat echt weinig vermogen heeft, moet je iets hebben dat 0.1watt levert ofzo.

Kletskoek. Voel je uitgedaagd hoor!

Dick Wolkendeck
14 maart 2011, 15:11
Kletskoek. Voel je uitgedaagd hoor!

Jaaaah! ik pak alvast koffie ;-)

guhlenn
14 maart 2011, 16:09
Koffie? Bier en chips!

johanh
14 maart 2011, 20:10
Heel erg mooi, ik hoop alleen niet dat hij er over een paar jaar net zo uit ziet als je cabinet. :D

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik een Blackmore of een tweedehads Powerball cq Powerball II aanschaf.
Ik vind beide versterkers namelijk wel hun charme hebben qua geluid.
De powerball II nog niet gehoord, maar ik heb van horen zeggen dat deze niet zo heel veel verschild.

Voordelen van de Powerball zijn natuurlijk de gescheiden EQ Maar sommige vinden dat juist het nadeel en willen gewoon een makkelijke versterker.

Heb nu een screamer, en ik kan daar eigenlijk alles mee wat ik wil.

Ach luxe problemen. :D

In ieder geval heel veel succes met de Blackmore, en wel wat zuiniger zijn op je ENGL !!!

Liquid_Metal
14 maart 2011, 20:54
Koffie? Bier en chips!

Popkorn!!

+10

JTB
14 maart 2011, 21:17
Heel erg mooi, ik hoop alleen niet dat hij er over een paar jaar net zo uit ziet als je cabinet. :D

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik een Blackmore of een tweedehads Powerball cq Powerball II aanschaf.
Ik vind beide versterkers namelijk wel hun charme hebben qua geluid.
De powerball II nog niet gehoord, maar ik heb van horen zeggen dat deze niet zo heel veel verschild.

Voordelen van de Powerball zijn natuurlijk de gescheiden EQ Maar sommige vinden dat juist het nadeel en willen gewoon een makkelijke versterker.

Heb nu een screamer, en ik kan daar eigenlijk alles mee wat ik wil.

Ach luxe problemen. :D

In ieder geval heel veel succes met de Blackmore, en wel wat zuiniger zijn op je ENGL !!!

Haha ik heb het cabinet zo gekocht en ik vind het erg ruig dat het zo doorgeleefd is. Daar was de prijs ook naar. De achterkant is overigens nog veel erger. Hij is van een beroepsmuziekant geweest die het cabinet tegen de trekhaak duwde en hem daarlangs de kofferbak in liet glijden haha. Ik heb net wat simpele opnames van de repetitie gehoord en de combi klinkt errug lekker in de mix. Denk dat de blackmore en de powerball toch wel andere beestjes zijn hoor. De eq op de blackmore klinkt altijd lekker ongeacht de stand. Dus ik zie de gedeelde eq niet als een nadeel.

Thiez
14 maart 2011, 21:37
Ik vind het ook geen ramp als het er zo afgeleefd uit ziet. Vind het wel wat hebben. Alleen het is jammer dat de verkoopwaarde ontzettend daalt ermee....
Heb ook mijn marshall kast. en hier en daar begint de tolex toch aardig te slijten aan de randen. Maar goed, shit happens. Die kast gaat toch niet meer weg. Dus ik mag hem verslijten tot hij uit elkaar valt.
Blackmore is idd heel anders dan powerball of fireball. Veel meer richting britse voicing. Wat meer midhoog erin enzo. Iets losser en dynamischer ook vind ik.

johanh
15 maart 2011, 21:07
Barbaren !!!!!! hahaha :D

Bevalt de Blackmore verders wel, zekers omdat je aangeeft metal te spelen.
Gebruik je er dan nog pedaaltjes voor of gewoon straight de amp in en weer uit.

Gr
johan

Thiez
15 maart 2011, 21:29
Blackmore kan prima high gain metal. Meer dan genoeg gain. Hij is wel wat losser dan een powerball. Deze zijn vele malen strakker dan de blackmore. Maar ik vind persoonlijk de blackmore en savage lekkerder klinken, ook voor metal (tenzij je van die screamo herrie speelt misschien ;))
Ik ga binnenkort wel proberen het 3e kanaal van de blackmore op lagere gain te draaien en er dan een boost voor te knallen. Zo hoop ik het open soundje te houden van kanaal 3 en toch lekker te kunnen scheuren. Kanaal 4 is meer compressed. Eens kijken wat dat gaat geven, hoop wat meer nog richting de 80's heavy metal en rocksounds te komen.

JTB
15 maart 2011, 21:38
Barbaren !!!!!! hahaha :D

Bevalt de Blackmore verders wel, zekers omdat je aangeeft metal te spelen.
Gebruik je er dan nog pedaaltjes voor of gewoon straight de amp in en weer uit.

Gr
johan

Ik gebruik hem nu zonder pedalen en met high output humbuckers geeft dat meer dan genoeg gain. Niet mega strak, maar dat is me ook te klinisch. Maar in verhouding met een gemiddelde Marshall toch een stuk strakker.

MarkS
17 maart 2011, 08:50
Afgelopen woensdag mijn rack apparatuur ingeruild bij Tools 4 Tones op deze ENGL versterker.
Helaas was er wel het een en ander mis met de versterker,


Van hun site:

Alle instrumenten worden nagekeken en getest, voor zover mogelijk, en om eventuele teleurstellingen te voorkomen hanteert Tools 4 Tones een 2 weken niet goed, geld terug garantie.

Ik zou Volkert van T4T toch ff aan de jas trekken als ik jou was om te zien of hij je op 1 of andere manier tegemoet wilt komen.

JTB
17 maart 2011, 10:59
Van hun site:

Alle instrumenten worden nagekeken en getest, voor zover mogelijk, en om eventuele teleurstellingen te voorkomen hanteert Tools 4 Tones een 2 weken niet goed, geld terug garantie.

Ik zou Volkert van T4T toch ff aan de jas trekken als ik jou was om te zien of hij je op 1 of andere manier tegemoet wilt komen.

Ik heb al contact met hem gehad en er is een kleine tegemoetkoming van zijn kant geweest.

Misery Signals
17 maart 2011, 11:28
Gefeliciteerd! Hele vette en veelzijdige amp, genoeg dikke sounds uit te halen. Heb em ook gehad (met plezier), maar ik ben eigenlijk altijd verliefd geweest op de Mesa scheur.

Waarom heb je dan een Triaxis en 2:90? Ik heb ook de combinatie gehad, en het klonk net zo Mesa als een Triamp en 5150... Veelzijdig maar de Mesa identieit is weg vind ik. :???:

MS

minoin
17 maart 2011, 17:35
Waarom heb je dan een Triaxis en 2:90? Ik heb ook de combinatie gehad, en het klonk net zo Mesa als een Triamp en 5150... Veelzijdig maar de Mesa identieit is weg vind ik. :???:

MS

Ik denk dat je doelt op de Rectifier-serie als Mesa-scheur? Grappig, want ik associeer een Mesa scheur duidelijk met de Mark-serie en mijn TriAxis (MK4-MKIIc) - 2:90 (mk4 eindtrap) combi is precies dat.
Klopt, hij klinkt niet als een Rectifier, maar dat was ook niet waar ik naar op zoek was. Ik wilde de klassieke Mesa scheur en dan denk ik aan de Mark-serie :)

JTB
17 maart 2011, 20:46
Iemand al eens een 12at7 op de plaats van de fasedraaier geprobeerd in zijn Blackmore? En zo ja wat waren je bevindingen?

Ik heb trouwens een relatief oude head denk ik, ik heb namelijk geen aansluiting voor de officiele ENGL Z11 footswitch.

Thiez
17 maart 2011, 21:13
Ik heb welleens een 12AT7 in fasedraaier gehad. Dit geeft de amp een opener geluid en komt hem zeker ten goede vond ik op clean en lager gain gebied. Echter speel ik in me band hardrock en vond ik toch de 12AX7 in fasedraaier lekkerder klinken. Ik gebruik het 3e kanaal en dat miste net wat scheur in vergelijking met de 12AX7 buis.
Wanneer jij high gain gebruikt op 4e kanaal is het misschien weer wel een uitkomst om hem opener en wat minder compressed te laten klinken misschien. 12AT7 overstuurd minder snel en je krijgt dus in principe wat meer headroom voor die buis.

Engl Z11 is trouwens een midi switcher. Blackmore werkt het lekkerste met de Z5 footswitch als die er wel op aangesloten kan worden.

JTB
17 maart 2011, 21:42
Ik heb welleens een 12AT7 in fasedraaier gehad. Dit geeft de amp een opener geluid en komt hem zeker ten goede vond ik op clean en lager gain gebied. Echter speel ik in me band hardrock en vond ik toch de 12AX7 in fasedraaier lekkerder klinken. Ik gebruik het 3e kanaal en dat miste net wat scheur in vergelijking met de 12AX7 buis.
Wanneer jij high gain gebruikt op 4e kanaal is het misschien weer wel een uitkomst om hem opener en wat minder compressed te laten klinken misschien. 12AT7 overstuurd minder snel en je krijgt dus in principe wat meer headroom voor die buis.

Engl Z11 is trouwens een midi switcher. Blackmore werkt het lekkerste met de Z5 footswitch als die er wel op aangesloten kan worden.

Dank je, dan ga ik de GT 12at7 eens proberen. Ik bedoelde ook de Z5 daar heb ik geen aansluiting voor.

Thiez
17 maart 2011, 21:45
ok, dan is het inderdaad een oudere blackmore. Dan worden het twee 2-kanaals footswitches met jack he ;)
Ik weet niet of zo een input er makkelijk in te bouwen is. Moet vast wel te doen zijn, maar weet niet wat het zal kosten dat te laten doen.
En als je metal speelt in band staat hij waarschijnlijk veelal toch alleen op kanaal 4 ;)

JTB
17 maart 2011, 23:15
Ik heb het al opgelost, ibanez maakt een footswitch met 2 stereo jacks. Werkt perfect met lampjes.

Stratman70
18 maart 2011, 22:00
Mooie amp man ! Lekker gassen, ikzelf speel op een thundertje en dat werkt ook prima, lekkere gedefinieerde sound zowel clean als zwaar overstuurd.
Succes ermee !
Yup, plus 1! Ik zou best zo'n Blackmore willen, maar met mijn Thundertje red ik het prima, met wat ik wil spelen en het is wat minder sjouwwerk.

JTB
4 april 2011, 09:55
Nou om mijn oude topic nog maar eens omhoog te halen. De Blackmore bleef raar doen, volumedrops, kraken enz. Zeer irritant tijdens een repetitie. Toen herinnerde ik me ineens de truck met de fx-loop. Dus snel de send en return met elkaar verbonden en voila, geen gedoe meer. En ik de preamp buisje maar de schld geven steeds.

Hoe kan ik dit foutje nu repareren? Ik lees dat je de send en return moet schoonmaken, maar hoe? Gewoon met een sopje?

Ik blijf overigens erg tevreden over de Blackmore, er is een erg lekkere agressieve scheur uit te halen en de lead-knop komt niet boven de 10 uur-stand uit. Daarnaast prikt hij heerlijk door de mix heen. Ook clean staat de blackmore zijn mannetje.

guhlenn
4 april 2011, 14:49
Ik had een soort van hetzelfde probleem, vervangen van de jack inputs verhielp het probleem.

JTB
4 april 2011, 15:55
Ik had een soort van hetzelfde probleem, vervangen van de jack inputs verhielp het probleem.

en heb je dat zelf gedaan of laten doen. Ik kan een behoorlijk potje solderen, maar ik weet niet hoe gevoelig de printplaten van ENGL zijn.

nico verduin
4 april 2011, 16:01
Toen herinnerde ik me ineens de truck met de fx-loop. Dus snel de send en return met elkaar verbonden en voila, geen gedoe meer. En ik de preamp buisje maar de schld geven steeds.

Hoe kan ik dit foutje nu repareren? Ik lees dat je de send en return moet schoonmaken, maar hoe? Gewoon met een sopje?

in het kader van werk genereren Graag:mmmm::mmmm::mmmm:

Maar eenvoudiger is gewoon een spuitbusje kontaktspray kopen (geen WD40!!!). Beide jacks aan de binnenkant heel klein beetje inspuiten, pluggen een paar keer in en uit en klaar. Het gaat om de contacten en dis zitten meestal aan de bovenkant van de jACK. Maar het kan geen kwaad ff te controleren. Vervangen kan altijd, maar daar hij het met een kabel goed doet, zullen de jacks wel heel zijn.

guhlenn
7 april 2011, 09:02
en heb je dat zelf gedaan of laten doen. Ik kan een behoorlijk potje solderen, maar ik weet niet hoe gevoelig de printplaten van ENGL zijn.

Bij mij was het ernstig (het probleem) en ik ben onhandig met soldeerbouten, dus even laten nakijken, was ook wel weer eens tijd voor. Kostte me niet zo heel veel en daarna draaide alles als een zonnetje. Ik weet ook niet hoe gevoelig de printplaten va ENGL zijn :).

JTB
10 april 2011, 20:33
Nou, na alles wat ik dacht dat er mis was met de versterker bleek dat niet zo te zijn. De voorbuizen zijn prima, de fx-loop is ook prima in orde. Echter als ik de versterker 45 minuten in bandverband in gebruik heb dan begint hij te kraken, het volume valt weg en de versterker klinkt "krakerig". Een soort van distortion maar dan niet mooi en ook op het cleane kanaal. De problemen zijn dus onafhankelijk van het kanaal. Als ik op dat moment op de versterker tik dan wordt dit versterkt doorgegeven. Als ik op de 4e en met name de 3e eindbuis duw dan verdwijnt het probleem. Als ik op de overige eindbuizen duw veranderd er niets. Ik vermoed dus dat er ergens een slecht contact zit wat lastig gaat doen als de versterker warm is.

Mijn vraag is, hoe ik erachter kan komen waar het losse contact zit. Ik heb wat foto's van de printplaat bijgevoegd. Natuurlijk kan ik de versterker weer wegbrengen, maar ik gok dat dit ook weer een dure reparatie gaat zijn vanwege de tijd die erin gaat zitten om dit probleem te vinden.

Even voor de goede orde, de voeten van de eindversterkerbuizen zitten boven op de print, van links naar rechts 4,3,2,1.

http://img690.imageshack.us/img690/7819/cimg2314n.th.jpg (http://img690.imageshack.us/i/cimg2314n.jpg/)

http://img190.imageshack.us/img190/5277/cimg2316x.th.jpg (http://img190.imageshack.us/i/cimg2316x.jpg/)

http://img862.imageshack.us/img862/8480/cimg2315.th.jpg (http://img862.imageshack.us/i/cimg2315.jpg/)

http://img17.imageshack.us/img17/762/cimg2317f.th.jpg (http://img17.imageshack.us/i/cimg2317f.jpg/)