PDA

View Full Version : Gitaarmarkten etc.



ThePupD
11 maart 2011, 21:39
Misschien dat iemand het weet, of is het een moderne mythe geworden
Zijn er in NL nog "pawnshops" of dergelijke?
Ik lees op internet van die verhalen dat mensen voor 500 dollar een willekeurige bekende gitaar op de kop tikken. Ik bedoel, op marktplaats en dergelijke vrgt iedereen de hoofdprijs, weten allemaal wat het waard is. Zijn er nog van die winkels, of misschien tips. Of is het gewoon geluk hebben op marktjes etc.

Mr.Fingers
11 maart 2011, 22:07
Onlangs heeft er een "bekende" van me gewoon op marktplaats nog een 1976 Rickenbacker 4001 Azureglo in nieuwstaat gekocht voor 500€, iemand anders een Squier JV Precision Bass met Fender Musicmaster versterkertje voor 75€,... Ze komen heel af en toe nog voorbij hoor.

ThePupD
11 maart 2011, 22:10
Hmmm zal wel aan mij liggen dan. Ik check al jaren elke week minimaal 1x ebay usa ebay nl engeland, duitsland etc. en bekijk bijna elke dag marktplaats.

Iedereen vrgt de hoofdprijs. Heel af en toe zie ik op ebay.com nog weleens wat voorbij komen dat een paar honderd kan schelen, maar dan zeg maar eeb gitaar van 3000 voor 2400 ofzo. Maar als ik dan weleens hoor dat er blijkbaar in amerika mensen zijn die zeggen, ja ik zag hier een hummingbird, voor 500 dollar, toch maar niet gedaan... dan vrg ik mij af wanneer ik zoiets voorbij zie komen.

Dirk_Hendrik
11 maart 2011, 22:18
't is toch echt heel simpel.
Zolang jij blijf zoeken naar de items waar 1001 mensen ook naar zoeken is de kans dat je een koopje tegenkomt echt minimaal. Op het moment dat je je interessegebied een beetje verlegt naar iets dat ook leuk is maar niet in die top 10 van gezoectte items valt... is er een hoop pret te vinden.

Focus jezelf daarnaast, zeker als het om online dingen gaat, wat meer op andere kanalen. Advertentierubrieken op gebruikersfora geven vaak makkelijker en goedkopere hits dan ebays.

ThePupD
11 maart 2011, 22:25
't is toch echt heel simpel.
Zolang jij blijf zoeken naar de items waar 1001 mensen ook naar zoeken is de kans dat je een koopje tegenkomt echt minimaal. Op het moment dat je je interessegebied een beetje verlegt naar iets dat ook leuk is maar niet in die top 10 van gezoectte items valt... is er een hoop pret te vinden.

Focus jezelf daarnaast, zeker als het om online dingen gaat, wat meer op andere kanalen. Advertentierubrieken op gebruikersfora geven vaak makkelijker en goedkopere hits dan ebays.

Zit wat in... maar ik heb zeg maar al de juiste spullen in huis, dus als koopje heb ik weinig aan een "ook wel aardige prijs voor een ook wel leuke gitaar"... ben eigenlijk enkel op zoek naar bepaalde spullen. Maar zoals je zegt, join the club. Het is wat het is.Toch zou het wel leuk zijn niet;)

Thiez
11 maart 2011, 22:28
Precies, als jij een marshall koopje zoekt dan ben je een van de duizenden mensen die dat doen. Wanneer jij echter kijkt naar bijvoorbeeld een laney AOR ofzo wordt het publiek al een stuk kleiner en is dat kans op een koopje groter.
Paar jaar terug kwam je 5150's tegen voor redelijk lage prijzen, momenteel zijn ze erg in en gaan ze dus ook voor veel meer weg.

Saf
11 maart 2011, 22:43
En zodra je iets ziet wat een koopje lijkt te zijn op marktplaats. niet twijfelen maar bellen. Ik hoor vaak mensen die eerst 1 uur twijfelen en dan boos zijn als de gitaar in kwestie naar ee nhandelaar is gegaan. Het is spooten en bellen en meteen de auto/OV in om op te halen.

Ik maak nog regelmatig koopjes mee op marktplaats of ebay. Het zit hem ook vooral in vaak kijken op die sites. (en dan met vaak bedoel ik niet in marktplaats "spitsuur" 1x per dag kijken. Maar ook goed lezen aar advertenties wat er staat e nsoms juist wat er niet staat en ook creatief met zoek termen omgaan.

sites als veilingkijker.nl zijn ook handig.

Verder heel vroeg naar beurzen als vintage veenendaal gaan. daar kom je vooral als hij net open is soms nog leuke dingen tegen voor een mooie prijs en op vlooienmarkten kun je hoewel de laatste jaren minder toch ook nog steeds geluk hebben.

ThePupD
11 maart 2011, 23:14
En zodra je iets ziet wat een koopje lijkt te zijn op marktplaats. niet twijfelen maar bellen. Ik hoor vaak mensen die eerst 1 uur twijfelen en dan boos zijn als de gitaar in kwestie naar ee nhandelaar is gegaan. Het is spooten en bellen en meteen de auto/OV in om op te halen.

Ik maak nog regelmatig koopjes mee op marktplaats of ebay. Het zit hem ook vooral in vaak kijken op die sites. (en dan met vaak bedoel ik niet in marktplaats "spitsuur" 1x per dag kijken. Maar ook goed lezen aar advertenties wat er staat e nsoms juist wat er niet staat en ook creatief met zoek termen omgaan.

sites als veilingkijker.nl zijn ook handig.

Verder heel vroeg naar beurzen als vintage veenendaal gaan. daar kom je vooral als hij net open is soms nog leuke dingen tegen voor een mooie prijs en op vlooienmarkten kun je hoewel de laatste jaren minder toch ook nog steeds geluk hebben.

Heb net even op de site gekeken van vintage veenendaal. die kende ik nog niet en die is al bijna. Maar ik ga er ook vanuit dat mensen die daar staan heus wel weten wat hun spul waard is, of zie ik dat verkeerd. Misschien zoiezo leuk om te bezoeken...

Flipkoos
12 maart 2011, 12:21
Er is genoeg leuks te vinden hoor. Gewoon de krenten in de pap zoeken en direct reageren. Zo kom ik ook aan mijn London City voor drie-enhalf en mijn Norman voor vijf tientjes.

BobvanKempen
12 maart 2011, 16:58
Misschien dat iemand het weet, of is het een moderne mythe geworden
Zijn er in NL nog "pawnshops" of dergelijke?
Ik lees op internet van die verhalen dat mensen voor 500 dollar een willekeurige bekende gitaar op de kop tikken. Ik bedoel, op marktplaats en dergelijke vrgt iedereen de hoofdprijs, weten allemaal wat het waard is. Zijn er nog van die winkels, of misschien tips. Of is het gewoon geluk hebben op marktjes etc.

Ik heb een Gibson Les Paul Classic Gold Top op MP gekocht voor 500 en dat is toch zeker niet de hoofdprijs. Mijn Martin 000-28ec heb ik overigens bij de Cash Converters gekocht voor 1400 euro wat opzich ook een superdeal was. Allebij de keren werd er overigens wel veel meer gevraagd maar na wat praten ging er ook weer een hoop af. Denk dat je vooral lef moet hebben en wat geluk.

LaurentB
12 maart 2011, 17:10
Mijn dilemma zou zijn dat als iemand echt iets veel te goedkoop aanbiedt, ik het niet eerlijk zou vinden dat dan ook te kopen. Stel dat iemand een exclusieve gitaar geërfd heeft en niet weet wat-ie in handen heeft; ik zou me er niet prettig bij voelen, als ik b.v op die manier een oude Martin voor een paar honderd euro zou kopen.

Ik was eens ergens waar iemand een rare, semi-zelfbouw bouzouki voor een tientje of twee weg deed. Er stond ook een Gibson SG in de kamer.
Ik zei: "Als je die ooit verkoopt, dat is wel wat waard hè?" Maar dat wist ze gelukkig ook wel, en hij was bovendien niet te koop.

Pepe
12 maart 2011, 17:38
I blame internet. Ik ging vaak ergens een gitaarzaak binnen en dan vragen of je even in het magazijn of kelder mocht kijken. Sommige zaken hadden nog kilo's oude inruil staan. Oude hagstroms, Hofners, Yamaha, Laneys en dynacord buizenampjes, ... dat werk.

Er was een muziekzaak ergens in Brabant, dat magazijn was een meter of 30 lang en stond vol met dingen met spinnewebben er aan. Ik pikte daar een oude Vox AC10 op voor 50 gulden. Dat gaat nou niet meer lukken.

Saf
12 maart 2011, 17:38
De meeste mensen in veenendaal weten goed wat het waard is of zou kunnen zijn dat is zeker waard. Maar dat houd niet in dat er soms dingen priced to sell zijn omdat ze niet passen in hun normaal aanbod.

Mijn ervaring is dat je eigenlijk overal geluk kunt hebben om een koopje te vinden. Ik denk dat ik bijna mjn hele collectie basgitaren als koopje binnen gehengeld heb.

Thiez
12 maart 2011, 17:50
I blame internet. Ik ging vaak ergens een gitaarzaak binnen en dan vragen of je even in het magazijn of kelder mocht kijken. Sommige zaken hadden nog kilo's oude inruil staan. Oude hagstroms, Hofners, Yamaha, Laneys en dynacord buizenampjes, ... dat werk.

Er was een muziekzaak ergens in Brabant, dat magazijn was een meter of 30 lang en stond vol met dingen met spinnewebben er aan. Ik pikte daar een oude Vox AC10 op voor 50 gulden. Dat gaat nou niet meer lukken.

Aan de andere kant biedt internet ook voordeel. Als je iets nieuw wilt kopen en je toont aan dat je op internet het gezien hebt voor 100 euro minder, gaat er vaak toch nog wat van de prijs af.
Maar het scheelt wel inderdaad. Iedereen weet met internet ook veel beter wat alles waard is. Je zoekt het gewoon ff op en weet wat je kunt vragen 2e hands.
Als ik me niet vergis bestaat 'de vondst' ook nog steeds. In dat krantje bieden mensen dingen aan die niet zo veel met internet doen. En daar staan nog steeds vaak leuke koopjes in.

heinz3110
12 maart 2011, 17:59
Ik geef Pepe toch wel wat gelijk hoor, het leuke ontdekken is wel voorbij zo lijkt het. Sterker nog, muziekwinkels gaan vaak internet af voor hun eigen prijsvergelijk. Tja, een mazzeltije lijkt dan toch minder geworden. En alles wat oud is wordt nu ook opeens meer "vintage".

interessander
12 maart 2011, 18:04
Ik heb zowel op ebay, marktplaats en in de gitaarwinkel koopjes gevonden, maar je moet inderdaad gericht zoeken en ook opletten op fout geplaatste advertenties bijvoorbeeld.

(of mensen die expres ergens anders iets plaatsen, zo zag ik deze week een aantal linkshandige gitaren onder de rubriek sinterklaasartikelen, zo hoefde de adverteerder geen kosten te betalen voor de advertentie...)

Bellen en gelijk een afspraak maken is wel het beste, als je alleen mailt dan ben je al een van de velen zodra de adverteerder zijn mail opent.

Pandjeshuizen zijn over het algemeen wel goed op de hoogte van de gangbare prijzen (sterker nog, ze zitten er vaak een stuk boven) dus daar zou ik me niet al te veel op focussen.

arjanb01
12 maart 2011, 18:06
+1 inderdaad dankzij internet kunnen zowel muziekwinkels als particulieren beter vergelijken en dat wat ze kopen of verkopen beter aanbieden. Dankzij internet wordt er denk ik reeeler aangeboden dan vroeger lijkt mij.
Het nadeel voor de muziekwinkels is dat ze moeten concurreren tegen marktplaatshandel waardoor de marges van de winkels onder druk komen te staan.
Ikzelf koop het liefste nieuw, vanwege de service en de garantie en het vertrouwen wat ik in een muziekwinkel (in dit geval The American Guitarstore) heb. Dan gun ik het ze ook dat ze misschien een paar honderd euro duurder zijn dan een musik produktiv of een feedback, die veel grotere inkoop hebben en daardoor ook goedkoper kunnen aanbieden.

ThePupD
12 maart 2011, 18:48
Dan gun ik het ze ook dat ze misschien een paar honderd euro duurder zijn dan een musik produktiv of een feedback, die veel grotere inkoop hebben en daardoor ook goedkoper kunnen aanbieden.

Ieder zijn ding maar mensen die dat zeggen hebben meestal ook genoeg centen... ikzelf ben gewoon van zo goedkoop mogelijk. niks tegen service of wat dan ook, daarom heb ik mijn laatste gitaar ook nieuw gekocht en ietsje duurder dan bij een ander (deze winkel was bij mij om de hoek) maar dan betaal ik echt iets meer met pijn in mijn hart. Als iemand een gitaar erft en niet weet wat het waard is, mjah als ik dan zo'n gitaar met veel liefde kan omarmen voor een lage prijs, dat maakt mij niks uit. Helaas is dit nog nooit gebeurd maar waarom niet... het is niet dat ik handelaar en m door ga verkopen. Ik behandel de gitaar goed dus mjah. Maar goed, nog nooit gebeurd helaas. Nogmaals, ieder zijn ding

BobvanKempen
12 maart 2011, 22:41
Wat ik via MP vaak tegen kom is dat als je belt en langsgaat je het een stuk goedkoper meekrijgt als het hoogste bod gewoon omdat mensen er dan vanaf zijn. Dingen goedkoper meenemen als dat ze waard zijn heb ik overigens geen moeite mee. Gangbare prijzen zijn makkelijk via internet te vinden en dus niet op de hoogte zijn van wat je hebt is toch wel een beetje je eigen schuld.

Pepe
13 maart 2011, 01:58
Ik heb ook geen moeite met niet veel betalen.
De Plug vraagt 6000 euro voor een LPjunior. Zo'n hoog bedrag is natuurlijk te bezopen voor woorden voor een oud versleten massaprodukt dat een budget instap dingetje was voor studenten.
Dus nee, als ik voor zoiets een paar honder euro zou kunnen oppikken zou ik me daar totaal niet bezwaard mee voelen. Geen enkele reden toe.

Andersom zou ik me eerder bezwaard voelen, zoveel vragen voor een blok gelijmd hout.

Flipkoos
13 maart 2011, 07:14
Mijn dilemma zou zijn dat als iemand echt iets veel te goedkoop aanbiedt, ik het niet eerlijk zou vinden dat dan ook te kopen.

Wanneer men iets op MP/Ebay kan zetten heeft men internet en kan men dus ook eerst even de waarde chekken. Zo niet, dan interesseert ze het ook niet echt, en ik voel me dan ook van harte niet bezwaard om veel te weinig te betalen.

wietse
13 maart 2011, 08:55
Heb net even op de site gekeken van vintage veenendaal. die kende ik nog niet en die is al bijna. Maar ik ga er ook vanuit dat mensen die daar staan heus wel weten wat hun spul waard is, of zie ik dat verkeerd. Misschien zoiezo leuk om te bezoeken...

bezoeken is altijd leuk, ik sta er dit jaar met wat spul, dus maak me los :D.
meestal weten ze er wel de waarde van hun handel vooral als het fenders, gibsons etc zijn.
als je niet bang bent voor onbekende merken of een opknapper dan kan je er nog wel eens wat vinden voor weinig, vooral als het iets obscuurs is waarvan amper iets te vinden is op het net, dan kunnen ze de waarde niet goed bepalen.
zo kocht ik er vorig jaar nog een the asama les paul model met ingebouwde effecten en koffer voor 120 euro.