PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij grote tertstoonladder



undertaker321
11 maart 2011, 16:41
goedenmiddig mede-forumleden,

Ik heb een vraag over de grote tertstoonladder, ik moet van mijn gitaarleraar de grote tersttoonladder en de drieklanken van het akkoord dat je op de stappen krijgt uitschrijven.

vb.
C Dm Em F G Am Bdim
I II III IV V VI VII

en dan.
C = c-e-g
Dm = d-f-a
enz.

Maar nu stuit ik op een probleempje bij de F, omdat ik niet weet of je nou uit moet gaan van F of F# (die in de kwintencircel aangegeven wordt). Haal ik nou dingen door elkaar ?

terrasbeest
11 maart 2011, 18:24
In de toonladder van C majeur( jouw voorbeeld dus ) komt geen F# voor, je mag enkel de noten gebruiken die in de toonladder voorkomen, in dit geval F dus.

Het is me niet duidelijk wat de kwintencirkel erbij komt doen.
Ik 'denk' dat je een paar zaken door mekaar haalt.

undertaker321
11 maart 2011, 18:40
In de toonladder van C-groot komen geen # en b voor,dat weet ik
Maar ik moet de toonladder van B-groot t/m A-groot uitschrijven,
Dit is goed gegaan tot en met G-groot maar nu ben ik bij F gekomen
Maar moet ik nu van F-groot uitgaan of van F#-groot.

De reden dat ik dit niet snap komt doordat ik naar de kwintencircel heb gekeken en met de klok mee ben gegaan dan kom je uit op F#, want F komt voor de C in deze circel.

terrasbeest
11 maart 2011, 19:11
Je haalt dingen door elkaar,maar het is me niet duidelijk wèlke:seriousf::seriousf:

Als je begrijpt hoe je een toonladder harmoniseert, dan heb je de formule voor alle 12 toonaarden, met steeds dezelfde intervallen.

Tot G-groot is het goed gegaan, dus heb je volgende akkoorden gevonden:
G Amin Bmin C D Emin F#dim...OK?

Voor F-groot : F Gmin Amin Bb C Dmin E dim.

Heeft niks te maken met de kwintencirkel.

undertaker321
11 maart 2011, 19:32
Oke dank voor de hulp, ik vraag het as. Maandag nog wel een keer na aan mijn leraar.

aaronstonebeat
12 maart 2011, 00:35
Ik heb een vermoeden. Je probeert alle ionische toonladders te vinden waarvan de grondtonen stamtonen zijn?
Als je de kwintencirkel omhoog volgt, krijg je de toonaarden met kruisen: G, D, A, E, B, Fis, Cis etc.
Om bij F uit te komen, moet je de kwintencirkel omlaag volgen en dan komt er steeds een mol bij:
F, Bes, Es, As, Des, Ges etc.

Als je de toonladders in het vizier hebt, is het nog slechts een invuloefening om die te harmoniseren: 1-3-5, 2-4-6, 3-5-7 etc. cq 1-3-5-7, 2-4-6-8 etc.

Ik heb het eens in een plaatje proberen te vatten:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HB7G8PG4.jpg

terrasbeest
12 maart 2011, 13:50
Mij een raadsel wat de kwintencirkel bij de oorspronkelijke opdracht van TS komt doen.Dat je dat ding gebruikt om je toonladders te ' berekenen' , OK.
Maar als je die hebt is het steeds dezelfde formule om de akkoorden uit te schrijven,en daarom heeft men die Romeinse cijfers uitgevonden.

-=JEROEN=-
22 maart 2011, 09:32
kijk hier eens naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?80688-Toonladders-en-Akkoorden-Deel-II