PDA

View Full Version : Plaatsing van de frets..., hoe belangrijk ?



BLUEWEY
11 maart 2011, 15:28
Beste bouwbroeders,

Hoe nauwkeurig komt de plaatsing van de frets ?

Zit er een marge van tolerante speling in ?

Kan een gitaar vals worden als een of meerdere frets b.v. een halve of 1mm van de correcte plek afwijken ? Die afwijking zou b.v. zowel boven aan de toets en/of onder aan de toets kunnen plaats vinden...d.m.v. scheef of te ruim inzagen slots..

Of ligt het puur en hoofdzakelijk aan de mensuur.., want de bepaling van de mensuur is volgens mij nr.1 qua belangrijkheid.., denkende b.v. aan het bestaanbare feit van o.a. fretloos,

Heb dus mijn vraagtekens bij dit alles en zou uwer adviezen en ervaringen hieromtrend op prijs stellen..., i.v.m. het inzagen van de fretslots.., ben onlangs zelf hiermee bezig geweest :hide:

B.V.D. & grt, Blue

broeder6x6
11 maart 2011, 16:12
plaatsing van de frets komt vrij secuur hoor anders krijg je geen mooie tonen... gelukkig zijn de meeste bruggen verstelbaar om kleine fouten op te vangen;)

aaronstonebeat
11 maart 2011, 16:16
Ik zou toch proberen dat zo precies mogelijk te doen. Een afwijking van 1 mm 'hier en daar' lijkt me absoluut onaanvaardbaar, een halve ook.
Wat mij betreft zo exact als menselijkerwijs mogelijk is.

barno
11 maart 2011, 16:21
plaatsing van de frets komt vrij secuur hoor anders krijg je geen mooie tonen... gelukkig zijn de meeste bruggen verstelbaar om kleine fouten op te vangen;)

brug compenseert geen fout geplaatste frets hoor. Ik zou bij de plaatsing van frets als tolerantie een marge van 0 nemen... het moet echt juist zijn.

Woml
11 maart 2011, 16:28
Als ik de boel uitreken, -meet en -teken probeer ik op een tiende millimeter nauwkeurig te werken. Preciezer lukt me niet. Ook altijd de afstand tussen de frets onderling EN de afstand tussen topkam en fret nameten.

Thiez
11 maart 2011, 16:29
Inderdaad gewoon zo nauwkeurig mogelijk inzetten. Ik heb bij mijn zelfbouw het 8e fret net iets opzij zitten maar dit is heel weinig en ik hoop dit straks met het kronen (beetje het toppunt van fret uit het midden leggen) om het op te vangen... Maar afwachten of dat lukt natuurlijk. Maar voorkomen is natuurlijk beter! dus nauwkeurig werken.

oigun
11 maart 2011, 17:00
Gelukkig is een gitaar altijd wel een beetje vals omdat er eigenlijk per fret en snaar gecompenseerd moet worden...
Probeer het wel zo precies mogelijk te krijgen anders zit je straks tandenknarsend op je gitaar te spelen...
Kan je het fretboard nog dunner maken en opnieuw beginnen?
1mm is idd veel te veel dat ga je horen!

Plant
11 maart 2011, 22:50
Gelukkig is een gitaar altijd wel een beetje vals omdat er eigenlijk per fret en snaar gecompenseerd moet worden...

Wat je geluk noemt ;)

BLUEWEY
12 maart 2011, 04:00
Tja mannen.., dit alles spreekt toch wel voor zich > geen tolerantie !!

Bij mijn fretbord had ik enigzins wat twijfel bij de 13e & 14e fret bovenin, maar de cursusleider deed het af als zijnde onbelangrijk. Maar hopen dat ie het goed heeft ingeschat.., want bij mij geldt net zo goed; geen tolerantie op dit gebied !
Pal Moon moet geen Blue Moon worden... :soinnocent:

Heb ontdekt dat het behoorlijk moeilijk is/was om de plank goed muurvast te zetten, terwijl dit van cruciaal belang is. Als de plank tijdens het inzagen ook maar enigzins een heel klein beetje mee beweegd d.m.v. de zaagbewegingen/zaagtandjes, krijg je al iets te ruime slots bovenin. Dat zou dus al voor een afwijking kunnen gaan zorgen, alhoewel dat miss nog wel meevalt.., gezien de fretdraad behoorlijk stug is en zodoende hopelijk nog recht genoeg te plaatsen is. Eventuele overmatige ruimte bovenin zou men dan nog kunnen opvullen met lijm o.i.d. Maar oh-wee als de fret daardoor iets scheef komt te staan..,

Het enigste wat tegen mee bewegen hielp was, om dubbele klemmen op het plankje te plaatsen, om er een "klembalans" in te brengen. Met 1 klem bewoog het geheid mee in de verstekbak en dat gaat niet goed ! Ebben is namelijk nogal glad en een beetje vettig en daardoor glijdt het sneller, dus gaat het sneller mee bewegen. Ebben werd vroeger o.a. als lagerschalen in machines gebruikt vanwege deze eigenschap. En natuurlijk moet de verstekbak net zo goed muurvast staan > 2 zeer belangrijke items. ;)

Iedereen kei bedankt voor jullie toffe reacties en veel fretsuc6.

Thiez
12 maart 2011, 09:53
Ik heb mijn fretboard gewoon met dubbelzijdig tape vastgeplakt om te zagen.

D3nnis
12 maart 2011, 11:09
Je hebt, hoe je het ook uitlegt, áltijd tolerantie. 0.1mm uit de hand lijkt me al enorm nauwkeurig, en in totaliteit (incl. zagen en crownen etc.) niet haalbaar.
Eigenlijk is het ook zo dat je hogere frets nóg nauwkeuriger geplaatst zouden moeten worden dan de lagere frets (meer afwijking in toonhoogte).
Ik vraag me wel iets af: een toon die net iets te hoog is, is vaak irritanter dan een toon die net iets te laag is. Zijn er mensen die handmatig hun toets zagen, die de afwijking (die je altijd hebt) altijd proberen te compenseren richting de topkam, of is dat niet gebruikelijk?

barno
12 maart 2011, 12:52
Je hebt, hoe je het ook uitlegt, áltijd tolerantie. 0.1mm uit de hand lijkt me al enorm nauwkeurig, en in totaliteit (incl. zagen en crownen etc.) niet haalbaar.
Eigenlijk is het ook zo dat je hogere frets nóg nauwkeuriger geplaatst zouden moeten worden dan de lagere frets (meer afwijking in toonhoogte).
Ik vraag me wel iets af: een toon die net iets te hoog is, is vaak irritanter dan een toon die net iets te laag is. Zijn er mensen die handmatig hun toets zagen, die de afwijking (die je altijd hebt) altijd proberen te compenseren richting de topkam, of is dat niet gebruikelijk?

ik probeer zo nauwkeurig mogelijk te zagen, rekening houden met compensatie is niet doenbaar / raadzaam. trouwens het raakoppervlak bovenop de fret is volgens mij meer dan 0,1 mm, zelfs bij perfect gecrownde frets.

rvorkink
13 maart 2011, 15:33
Ebben werd vroeger o.a. als lagerschalen in machines gebruikt vanwege deze eigenschap.

Ik denk dat je pokhout bedoelt?
Dat is vettig.

BLUEWEY
13 maart 2011, 16:37
Ik denk dat je pokhout bedoelt?
Dat is vettig.

Ebben is ook vettig, althans dat B & W iig.
Het verhaaltje van die lagerschalen heb ik van diegene(timmerbedrijf) die deze B & W plank(fretbord) van mij "gesliced" heeft. Na het doorzagen voelde we allebei hoe 'vettig' die plankjes waren, het voelde iig zo aan. Toen verklaarde hij dat hij het vroeger nog meegemaakt had, dat het als lagerschaal in machines werd gebruikt, wegens de hardheid(slijtvast) en de vettige eigenschap ervan..