PDA

View Full Version : Informatie serie m.b.t. Line 6 POD HD serie



tnijland
11 maart 2011, 10:26
Omdat het moeilijk is om de Line6 POD HD in een gitaarnet categorie te plaatsen, heb ik het topic hier gepost omdat ik vermoed dat er toch veel mensen zijn met een POD, POD XT of POD HD die geïnteresseerd zijn om over hun product van gedachten te wisselen. Het idee is om te vertellen wat je goed vind aan het apparaat maar ook welke dingen je nog mist.

Als achtergrond heb ik een aantal high-end buizenversterkers maar ook een Axe-Fx Ultra gehad. Ik heb zelf de POD HD500 onlangs aangeschaft om hem gewoon eens een tijdje uit te proberen en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de low-gain modellen zoals de Fender Blackface, Deluxe, Bassman en de Vox AC15. Ik ben persoonlijk wat minder te spreken over de hi-gain modellen. Het komt soms heel erg schreeuwerig over en je mist het na-tweaken (vetter maken van je sound) zoals dat bij de Axe-Fx bijvoorbeeld wel goed mogelijk is. De prijs/kwaliteit verhouding is daarentegen wel weer goed.

Ook de effecten zijn van goede kwaliteit waarbij ik met name de analoge delay met modulatie erg mooi vind. Ook de '63 reverb is erg goed. Er zijn er genoeg en er is veel keuze. Mocht ik nog wat willen dan zou een extra BB drive van Xotic een mooie aanvulling op de drive emulaties zijn.

Wat mis ik? Ik mis met name extra en betere high-gain modellen zoals de Soldano SL-100 (voor de Borsato, Gary Moore solos) en de Mesa Boogie MK I, II en IV serie (denk Santana), de Dumbles (denk Larry Carlton & Robben Ford) maar ook de akoestische preamp waarmee ik mijn Variax akoestische modellen mee kan versterekn. Verder vind ik dat het apparaat wat weinig output volume heeft.

Kortom, ik hoop dat ander POD HD eigenaars of mensen die er eentje willen kopen ook hun mening geven om er een leuk Line6 informatie topic van te maken!

Harald
11 maart 2011, 10:38
Heb nu de losse kastjes uit mijn bak gehaald, en de pod hd500 erin gezet, ik kom er met mijn draadloos receiver in, en lus de pod dan door naar een stereo volume pedaal wat dus effectief hetzelfde werkt als de master knop. Alleen kun je die niet echt met je voet bedienen, en het volumepedaal wel. Op die manier kan ik wat extra reserve inbouwen voor als het geleidelijk aan in de sets wat harder moet.

Daarnaast kan ik dan evt. het expressiepedaal ipv volume ook gebruiken om bv. hoeveelheid gain of delay of reverb aan te sturen, terwijl ik toch een volumepedaal over houd.

Gebruik eigenlijk maar een beperkt aantal presets, binnen de preset kan ik dan weer effecten aan en uitzetten. Je hebt dus eigenlijk een aantal verschillende effectenbakken onder handbereik.

Wat Santana betreft heb ik een setting die niet verkeerd klinkt voor een nummer als bv. Samba Pa Ti, en ik heb nog een variant gemaakt met een extra drive pedaal voor wat meer gain. Die setting werkt ook wel aardig voor Gary Moore bluesy werk maar is nog niet helemaal af.

De Pod gaat naar twee cleane gitaarversterkers. Live doorlussen naar PA gewoon vanuit de XLR aansluitingen. Geen gekloot met micen van de amps dus, al denk ik dat we in de studio gewoon beide gaan doen, of alleen de amps.