PDA

View Full Version : Telecasters, Nocasters, heel leuk allemaal maar.......(advies nodig)



jutter
10 maart 2011, 13:09
Zoals de meesten van jullie wel weten heb ik laatst een '51 Nocaster gekocht. Waanzinnig goed ding! Ik speel ermee over mijn Koch Twintone wat op zich een lekkere combinatie is. Ik speel in een band met voornamelijk blues, old skool rock, pop en wat jazz nummers. Toch zoek ik een versterker die er wat meer bij past. Mijn voorkeur gaat uit naar een versterker zonder poespas. Ik ben me aan het orienteren en kan best wel wat advies gebruiken.

Mijn vraag aan jullie is: wat voor muziek speel je? En welke amp gebruik je in combinatie met je Tele?

broeder6x6
10 maart 2011, 13:12
En als je nou geen tele hebt??? (ik dus)

jutter
10 maart 2011, 13:14
En als je nou geen tele hebt??? (ik dus)

Dan hoef je ook niet te reageren!:seriousf:

macwilliams
10 maart 2011, 13:22
Ik vind de Fender Bluesdeville wel lekker bij mijn telecasters, mooie warme cleans toch helder en sprankelend. Goed voor Blues en rock!

Zit niet veel poespas aan.

jutter
10 maart 2011, 13:23
Ik vind de Fender Bluesdeville wel lekker bij mijn telecasters, mooie warme cleans toch helder en sprankelend. Goed voor Blues en rock!

Zit niet veel poespas aan.

Blues Deville? Heeft die 12 of 10 inch speakers?

Hendriks
10 maart 2011, 13:48
Bij telecasters denk ik aan Fender Deluxe reverb, etc en aan Vox .

barno
10 maart 2011, 13:58
blues deville 10 inch X 4. Is eigenlijk een bassman op speed met een veer derin. de reverb echter suckt imo en voor mij is een deville teveel een rock amp.

voor roots: tele met bassman, een goede vibroking (ze verschillen onderling nogal, dus nooit blind kopen). maar als je een goede vibroking hebt, gaat er niks boven.

de kleine SF en blackfacejes zijn ook leuk. heb hier een goede vibrolux SF (daar zit wel een goede reverb in)

geert1976
10 maart 2011, 14:00
Als je de mogelijkheid hebt:

Fender Champ (niet die nieuwe modeling crap dingen) en dan uitversterken over de PA

Voor vibrato, echo en tremolo, een oude Quadrasound op de kop tikken

jutter
10 maart 2011, 14:03
blues deville 10 inch X 4. Is eigenlijk een bassman op speed met een veer derin. de reverb echter suckt imo en voor mij is een deville teveel een rock amp.

voor roots: tele met bassman, een goede vibroking (ze verschillen onderling nogal, dus nooit blind kopen). maar als je een goede vibroking hebt, gaat er niks boven.

de kleine SF en blackfacejes zijn ook leuk. heb hier een goede vibrolux SF (daar zit wel een goede reverb in)

Reageren die goed op pedaaltjes? Eigenlijk wil ik zo minimalistisch mogelijk; hooguit een overdrive ervoor...

jutter
10 maart 2011, 14:05
Bij telecasters denk ik aan Fender Deluxe reverb, etc en aan Vox .

Die heb ik al eens gehad i.c.m. mijn strat. Zeer leuke amp maar vond hem wat fizzy klinken met overdrive pedaaltjes.

Kim Wilson
10 maart 2011, 14:06
Ik heb een Baja, speel van blues tot classic- en poprock en mijn amp is een Fender Vibrolux Reverb. Samen met een Tele echt een supercombinatie. Een tele is vrij bijterig in het midden, en dankzij de iets donkere voicing van mijn amp klinkt het echt top. Ik heb er nu ook een paar mooie pedalen voor liggen, zodat ik een brede range van overdrives voor de dag kan toveren. Van rauw en middy tot smooth tot vintage bluesy.

heinz3110
10 maart 2011, 14:09
Ik speel blarentrekkend rauwe rock 'n roll / rhythm and blues op mijn tele. Over een transtube Peavey Bandit :) Werkt prima, genoeg punch ook. Country en surf en jazzy geneuzel gaat trouwens ook lekker op die Bandit . En ach, met een tele kan je sowieso alle stijlen spelen. :)

jutter
10 maart 2011, 14:10
Ik heb een Baja, speel van blues tot classic- en poprock en mijn amp is een Fender Vibrolux Reverb. Samen met een Tele echt een supercombinatie. Een tele is vrij bijterig in het midden, en dankzij de iets donkere voicing van mijn amp klinkt het echt top. Ik heb er nu ook een paar mooie pedalen voor liggen, zodat ik een brede range van overdrives voor de dag kan toveren. Van rauw en middy tot smooth tot vintage bluesy.

Klinkt interessant. Welke pedalen gebruik je?

Kim Wilson
10 maart 2011, 14:13
Fulltone OCD, Boss Bluesdriver en Blackstar HT-Drive.

Woon je een beetje in de buurt van Zwolle?

jutter
10 maart 2011, 14:15
Fulltone OCD, Boss Bluesdriver en Blackstar HT-Drive.

Woon je een beetje in de buurt van Zwolle?

Zo'n 65 km.
Heb jij een combo? SF of BF?

Guitarik
10 maart 2011, 14:40
Ik heb een Vox AC15 en een London City Hornet bij mijn tele. Klinken allebei prima.

macwilliams
10 maart 2011, 14:53
Blues Deville? Heeft die 12 of 10 inch speakers?

Die van mij is omgebouwd naar een 1x12" van weber en gemodificeerd in het electrische circuit door anne doedels

Luke-wannabe
10 maart 2011, 15:10
Ik zag pas een filmpje van een Haar Telecaster met een Tweed Twin kopie. En dat klonk écht heel goed..

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=n8q9cC2QjiY

Eko
10 maart 2011, 16:19
Eigenlijk alles wat van Ome Leo ( Fender) afkomt en nog P.T.P. gebouwd is en met 12 of 10 inch speaker(s) werkt.
Een gitaar zoals een tele heeft een prachtige bite van het middengebied. Een speaker met een kleinere diameter reageert daar mooi fel op.
Uiteraard een Marble ( Clubreverb) , maar ook een Toneking Metropolitan , Dr Z. Maz 18 jr. maar nog een hele rits anderen.
De Fenders zoals Vibroking en `57 twin zijn bijna illegaal vanwege de jaloerse gevoelens bij de rest van Nederland.
Volgens mij staat er bij Youtube een film van Proguitarshop met een `57 twin met een tele. Als je die gezien hebt weet je ongeveer waar je aan moet denken.

jutter
10 maart 2011, 18:08
En is de Prosonic ook iets?

barno
10 maart 2011, 18:28
Reageren die goed op pedaaltjes? Eigenlijk wil ik zo minimalistisch mogelijk; hooguit een overdrive ervoor...

als je zonder pedaaltjes wil: bassman, die amp is voor mij toch nog steeds een holy grail. Ik ben normaal een reverb freak, maar op een bassman kan ik perfect zonder.

vibroluxjes en co: op grote podia komen ze iets tekort voor mij. en nee, gitaren door de monitor daar doe ik niet aan :)

humbucker
10 maart 2011, 18:50
Ik heb een Vox AC15 aan m'n tele hangen, dat werkt fijn. Heel fijn.












;)

Comfortably Daniel
10 maart 2011, 21:45
Twin Reverb, Blues Deluxe, Sound City 50+...klinkt allemaal goed met een Tele in mijn oren. Er zijn zo veel versterkers waar een Tele wel bij past.

Hendriks
10 maart 2011, 21:50
Twin Reverb, Blues Deluxe, Sound City 50+...klinkt allemaal goed met een Tele in mijn oren. Er zijn zo veel versterkers waar een Tele wel bij past.

Ja , een tele kan ze allemaal hebben. Bij Guitarkid laatst een tele op een Peavey Delta Blues gehoord , ook yammie.
Ook de Amp van Kim Wilson een Fender Vibrolux kan hem hebben .

barno
10 maart 2011, 21:57
Ook de Amp van Kim Wilson een Fender Vibrolux kan hem hebben .

damn, nu had ik net een uitleg geschreven dat Kim Wilson geen vibrolux gebruikt (en zelf geen gitaar speelt, enfin toch niet on stage) toen ik besefte dat het over de forum kim wilson ging en niet over de echte...

stikel
10 maart 2011, 22:06
En is de Prosonic ook iets?

Zou ook mijn aanbeveling zijn, als je er al een goeie kunt vinden. Maar ja ik ben een 10 " speaker liefhebber. Dus heeft de Prosonic bij mij al een streepje voor. Ik meen dat er in België eentje stond laatst op 2ehands. Die zeepgroene op MP vind ik niet mooi.

jutter
10 maart 2011, 22:57
Zou ook mijn aanbeveling zijn, als je er al een goeie kunt vinden. Maar ja ik ben een 10 " speaker liefhebber. Dus heeft de Prosonic bij mij al een streepje voor. Ik meen dat er in België eentje stond laatst op 2ehands. Die zeepgroene op MP vind ik niet mooi.

Ik kreeg er net een aangeboden; dit type bedoel je toch?
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/new%20gear/IMG_1464.jpg
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/new%20gear/IMG_1465.jpg

lauke_101
10 maart 2011, 22:58
Alle hierboven genoemde amps zijn goeie combinaties met een tele voor een geen poespas sound lijkt me, vooral de tweed amps hou ik persoonlijk wel van. Liever de Tweed Twin dan de Bassman overigens, maar dat is maar smaak he ;)
Met de Vibrolux wel een beetje oppassen voor de Custom Vibrolux Reverb, dat is een behoorlijk schelle bak!

AC15 is ook al een paar keer genoemd, hele goeie ;) Maar dan wil ik toch ook nog even de AC30 (heb er zelf een) ophemelen; heerlijk vol, warm, sprankelend en met enorm veel bite als het moet, zo zwevend op de grens van clean en drive. Hmmmm jummie.

En wat te denken van een Hiwatt? Ook een supersound, maar die gaan wel echt HARD, niet normaal. Dat zijn echt de luidste amps die ik ooit gehoord heb.

jutter
10 maart 2011, 23:01
Ja , een tele kan ze allemaal hebben. Bij Guitarkid laatst een tele op een Peavey Delta Blues gehoord , ook yammie.
Ook de Amp van Kim Wilson een Fender Vibrolux kan hem hebben .

Vorig jaar was er een gitarist bij mij thuis met een originele 60'er jaren Tele en had zijn DB 1x15 mee. Wat een sound! Ik moest ook zo'n DB hebben. MacWilly had er op dat moment één te koop. Ik er heen met mijn strat....en ik vond hem niet lekker klinken!

jutter
10 maart 2011, 23:07
Alle hierboven genoemde amps zijn goeie combinaties met een tele voor een geen poespas sound lijkt me, vooral de tweed amps hou ik persoonlijk wel van. Liever de Tweed Twin dan de Bassman overigens, maar dat is maar smaak he ;)
Met de Vibrolux wel een beetje oppassen voor de Custom Vibrolux Reverb, dat is een behoorlijk schelle bak!

AC15 is ook al een paar keer genoemd, hele goeie ;) Maar dan wil ik toch ook nog even de AC30 (heb er zelf een) ophemelen; heerlijk vol, warm, sprankelend en met enorm veel bite als het moet, zo zwevend op de grens van clean en drive. Hmmmm jummie.

En wat te denken van een Hiwatt? Ook een supersound, maar die gaan wel echt HARD, niet normaal. Dat zijn echt de luidste amps die ik ooit gehoord heb.

Paar weekjes opgetreden met een gitarist die ook een Hiwatt heeft. Inderdaad, knoeperhard!

En is zo'n simpele Blues Deluxe ook iets? Voordeel is dat deze makkelijk te dragen zijn.

Mijn oog is ook gevallen op een '59 Bassman(4x10). Alleen heb ik hier geen ervaring mee.....Ik vermoed dat die niet te huften zijn...

lauke_101
10 maart 2011, 23:09
Fenders zijn vaak nog niet zo reusachtig zwaar, voor zover ik er ervaring mee heb. Had een maat met een Blues Deville en die ging nog best prima de trap af, zal met de Bassman niet veel anders zijn dan.

Blues deluxe moet je maar eens proberen; ik ben er zelf niet zo van. Behoorlijk bassig waardoor ze niet zo erg van pedalen houden en er zit iets irritants in het hoogmid wat ik er werkelijk niet uitgedraaid krijg. Geldt ook voor de Hot Rods en zowel de Deluxe als Deville versies.

stikel
10 maart 2011, 23:10
Ik kreeg er net een aangeboden; dit type bedoel je toch?


YEP, vind 'm zelf ook tof. (pics ff weggehaald)

http://www.youtube.com/watch?v=K8mhyKYOrks&tracker=False

jutter
10 maart 2011, 23:13
Fenders zijn vaak nog niet zo reusachtig zwaar, voor zover ik er ervaring mee heb. Had een maat met een Blues Deville en die ging nog best prima de trap af, zal met de Bassman niet veel anders zijn dan.

Blues deluxe moet je maar eens proberen; ik ben er zelf niet zo van. Behoorlijk bassig waardoor ze niet zo erg van pedalen houden en er zit iets irritants in het hoogmid wat ik er werkelijk niet uitgedraaid krijg. Geldt ook voor de Hot Rods en zowel de Deluxe als Deville versies.

Maar die tweed twin lacht mij vriendelijk toe (waar jij het eerder over had)! Alleen de prijs staat me een beetje tegen; nieuw 2550,00 euro....Ik zoek iets rond de 1000,00.....

jutter
10 maart 2011, 23:16
YEP, vind 'm zelf ook tof. (pics ff weggehaald)

http://www.youtube.com/watch?v=K8mhyKYOrks&tracker=False

Ik had hem ook al gezien.

stikel
10 maart 2011, 23:43
Maar die tweed twin lacht mij vriendelijk toe (waar jij het eerder over had)! Alleen de prijs staat me een beetje tegen; nieuw 2550,00 euro....Ik zoek iets rond de 1000,00.....

Dat is mijn bovengrens eigenlijk ook wel een beetje (per item) anders zou ik op verliefd op deze kunnen worden Hiwatt Custom 20 2x10. In Almere (bij een muziekzaak) staat er een in de aanbieding. Of het prijstechnisch een aanbieding is weet ik niet.

TimS
10 maart 2011, 23:46
Dat is mijn bovengrens eigenlijk ook wel een beetje (per item) anders zou ik op verliefd op deze kunnen worden Hiwatt Custom 20 2x10. In Almere (bij een muziekzaak) staat er een in de aanbieding. Of het prijstechnisch een aanbieding is weet ik niet.

Deze al gezien? Ligt net onder je grens, maar is niet nieuw.

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=7097

jutter
10 maart 2011, 23:53
Hiwatt is mij net iets te hard; ik wil hem ook graag thuis kunnen gebruiken...Maar bedankt voor de tips!

Erik70
11 maart 2011, 00:28
En die nieuwe Fender Supersonic 22, zou dat wat zijn dan??

http://www.youtube.com/watch?v=9LjxxdD_g-0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=plcLr4otHB4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MsQQyohTDaI&feature=related

stikel
11 maart 2011, 00:47
Hiwatt is mij net iets te hard; ik wil hem ook graag thuis kunnen gebruiken...Maar bedankt voor de tips!

Daar zit ik ook mee en ik speel alleen maar thuis. Kun je nagaan en zoals ik nu vorderingen maak ben ik, als ik 82 jaar 236 dagen en 3 uur ben, klaar voor het podium :D. Ik moet dus nog ff vooruit op huiskamervolume. Trouwens die SuperSonic (nu ook in 22 watt) wordt wel genoemd als waardig opvolger van de Prosonic.

@TimS, thnx man, Zie bovenstaand relaas, maar als ik er eentje wilde durfde ik die wel te kopen. Ik heb er nog nooit eentje gehoord, maar kennelijk zijn ze te luid voor de buren.

OldSkool
11 maart 2011, 11:45
Maar die tweed twin lacht mij vriendelijk toe (waar jij het eerder over had)! Alleen de prijs staat me een beetje tegen; nieuw 2550,00 euro....Ik zoek iets rond de 1000,00.....

Als je een tweed twin wilt kan je ook informeren bij TubeKing hier in NL. Kost iets meer dan wat jij wilt uitgeven, maar scheelt een hele hoop met die custom Fenders die nu te koop zijn. Toen ik er vorig jaar naar vroeg was het 1500,- geloof ik.

http://www.tubeking.nl/

Comfortably Daniel
11 maart 2011, 12:32
Een Tweed Twin is inderdaad wel erg leuk :)

Kim Wilson
11 maart 2011, 16:00
Zo'n 65 km.
Heb jij een combo? SF of BF?
Ja, een SF 2x10 combo (met enige blackface mods). Lekker handzaam en toch een bak power en punch waar je gek van wordt.

Ik woon 15 km boven Zwolle, je bent altijd welkom om hem eens aan de tand te voelen.

frander
15 maart 2011, 15:54
Ik zeg: SuperReverb...liefst blackface.

Kim Wilson
15 maart 2011, 15:58
Ik zeg: te groot en te zwaar. :)

Zonder gekheid, ik heb idd ook wel aan een SR gedacht, maar toen ik die Vibrolux had gehoord, had ik geen behoefte meer aan nog meer vermogen of druk.

frander
15 maart 2011, 19:07
Daar heb je wel een punt, SR is flink aan de kilo's. Ik zou ook kunnen denken aan een vibroverb brownface...mooie 63-er of zo. Die zou ik zelf ook nog graag eens hebben....

jutter
15 maart 2011, 19:15
Ik zeg: te groot en te zwaar. :)

Zonder gekheid, ik heb idd ook wel aan een SR gedacht, maar toen ik die Vibrolux had gehoord, had ik geen behoefte meer aan nog meer vermogen of druk.

Hoi Hans,

Ik wil graag bij je langs komen. Zie PM.

driftkop
17 maart 2011, 13:22
Fender Tweed Deluxe (5E3)

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/amplifiers/8150500000_frt_wmd_001.jpg


(Niet de HotRod versie, die zuigen behoorlijk)

elmoman
24 maart 2011, 02:08
Ik speel zelf op een Hiwatt Studio/Stage MKII combo en een Fender Bassman combo. Allebei te gekke cleane amps voor pedalen en een telecaster! Ik speel bij van alles.. Coverbands, studio/sessie dingen, singer-songwriters etc.

Rutger
24 maart 2011, 10:52
Ik zeg: wat maakt het uit, telecasters klinken op elke amp te gek! Telecasters zijn zo allround omdat ze overal mee wegkomen, zolang de amp maar kwalitatief in orde is kan er niks misgaan. En dat gaat prima met een budget van E1000.
Het is alleen nog persoonlijke smaak die je keuze bepaalt.

Persoonlijk zou ik voor iets Tweed Deluxe - achtigs gaan.

HHR
11 april 2011, 12:43
Ik speel ook (o.a.) Telecaster en ik zeg altijd Fender Gitaar, Fender versterker ;)

Ik heb zelf een Blues Junior gehad, en op het moment een Blues Deluxe waar telecaster erg mooi, bluesie op klinkt.

Arjan12
11 april 2011, 13:12
Ik speel met mijn Tele over een Boogie Studio 22. Klinkt fantastisch.

rijsberman
11 april 2011, 13:33
Ik heb geen tele. :(

kidrock
11 april 2011, 19:05
Net als jij heb ik ook een Twintone en mijn Nash '72 Tele Deluxe klinkt heel erg goed met die amp. Nou moet ik wel eerlijkheidshalve vertellen dat ik de FWR pickups heb laten rewinden door J.S. Moore, waardoor ik behalve vette rock tones, ook de bekende spanky tele sound eruit kan persen.

guitarkid
14 april 2011, 13:28
Ja , een tele kan ze allemaal hebben. Bij Guitarkid laatst een tele op een Peavey Delta Blues gehoord , ook yammie.
Ook de Amp van Kim Wilson een Fender Vibrolux kan hem hebben .

Wilde dus direct een Delta Blues toevoegen, maar besloot het draadje even helemaal te lezen... Terecht blijkt, want Hendriks noemt 'm al (zelfs mijn eigen....! :crazyhappy:)
Maar een DB is inderdaad echt erg lekker met een Tele! :mmmm:
De USA 52 RI van Hendriks, maar ook bijv. mijn 70-er! Goede booster erbij voor evt. nog een beetje meer gain en gaan!!

Gr. Coos


Ik heb geen tele. :(
Oh oh, dan mag jij hier eigenlijk helemaal niet komen.... ;)

Marc Oblivian
14 april 2011, 13:29
Ik ga vanavond een Tele op een Engl Powerball proberen, hahaha

macwilliams
14 april 2011, 15:31
Ik ga vanavond een Tele op een Engl Powerball proberen, hahaha
Ik speel met de Tele over de ENGL Steve Morse en dat gaat prima.

Mr.Fingers
14 april 2011, 15:35
Telecaster en een Bassman '59, en je hebt een immens scala aan sounds binnen handbereik, van de jankende twang van Robbie Robertson tot de meer mellow klanken.

http://www.youtube.com/watch?v=jrKsgRDuIUM

Bolder
14 april 2011, 18:20
Telecaster en een Bassman '59, en je hebt een immens scala aan sounds binnen handbereik, van de jankende twang van Robbie Robertson tot de meer mellow klanken.

http://www.youtube.com/watch?v=jrKsgRDuIUM

VET is dat jouw filmpje?

signsofzodiac
14 april 2011, 18:33
Geen idee of het idee al geopperd is, maar ik kwam toevallig dit tegen vandaag:

http://www.youtube.com/watch?v=5sY3BWSvDWA&feature=player_embedded

Ceriatone OTS. De bluesmaster-versie geeft nog wat meer "grit" aan de sound, richting vroege Marshall. Ook in combo te krijgen, EVM12L er in proppen...yummie :)

E-J
14 april 2011, 19:52
De OTS is inderdaad een fantastische versterker met een Telecaster (heb beide). Ze hebben inderdaad een beetje weg van een Fender Tweed of een Marshall met KT66 buizen (vroege Clapton), lekker dik laag met een rond hoog.

Hendriks
14 april 2011, 20:38
Samengevat: een telecaster vreet alles.

Jay75
14 april 2011, 22:29
Ik gebruik de Nocaster gewoon op mijn oude Marshall JMP, die amp doet ook alles :)

Bolder
14 april 2011, 22:32
ik wil ook een tele snik snik snik

stikel
15 april 2011, 14:31
Samengevat: een telecaster vreet alles.

Alles vreet geen telecaster.:)