PDA

View Full Version : Shure SM57



Gebruiker
10 maart 2011, 13:08
Geachte gitaristen,

Ik ben van plan om binnenkort de Shure SM57 microfoon te kopen. Dit omdat ik de luxe heb om in een goede ruimte met een Marshall stack te spelen.
Nu mijn vraag, hoe kan ik het beste met die microfoon opnemen? Welke apparatuur is hier verder nog voor nodig?

Alvast bedankt. ;)

Augusti
10 maart 2011, 13:12
Een PC of harddisck recorder?
Statief, kabel...? :confused:

Gebruiker
10 maart 2011, 13:16
Daar weet ik dus helemaal niks vanaf. Via de pc lijkt me wel makkelijk. Geluidskwaliteit vind ik wel erg belangrijk.

Gebruiker
10 maart 2011, 14:10
Daar weet ik dus helemaal niks vanaf. Via de pc lijkt me wel makkelijk. Geluidskwaliteit vind ik wel erg belangrijk.

Oja, me budget is zo'n €300 euro, maar het liefst zo weinig mogelijk.

The Bertman
10 maart 2011, 14:10
Als je een pc hebt moet je dus nog een interface kopen. Die zet het microfoonsignaal om in een digitaal signaal waar de computer iets mee kan.
Helemaal bovenaan in dit forum zie je een sticky over interfaces, lees dat eens door.

Gebruiker
10 maart 2011, 14:21
Bedankt, weer een stuk wijzer van geworden.
Ik begrijp nu dus dat ik een pre-amp nodig heb om de microfoon te versterken en een converter om het signaal naar mijn pc te brengen?
Het sequencer gebeuren begreep ik al redelijk door de uren gekloot met GarageBand en dergelijke.
Maarrrr, welke pre-amp & converter raden jullie me nu aan? (combi/apart?)

The Bertman
10 maart 2011, 16:06
Veel inderfaces hebben een ingebouwde pre-amp. dat is het makkelijkste. Een populaire is de Tascam US-122 (Ik heb hem zelf ook :)) stereo, dus twee kanaals, mic en instrument inputs, ben je in 1 keer klaar.
Maar er zijn er veel meer, kijk hier (http://www.peterverspuy.nl/categorie/computer/geluidskaarten/usb-geluidskaarten/2021.html)maar eens.
Interface = converter = geluidskaart. Meerdere termen voor hetzelfde ding.

Han S
10 maart 2011, 17:22
Geluidskwaliteit vind ik wel erg belangrijk.

Ik ook, daarom gebruik ik nooit de SM57.

Gebruiker
10 maart 2011, 17:26
Veel inderfaces hebben een ingebouwde pre-amp. dat is het makkelijkste. Een populaire is de Tascam US-122 (Ik heb hem zelf ook :)) stereo, dus twee kanaals, mic en instrument inputs, ben je in 1 keer klaar.
Maar er zijn er veel meer, kijk hier (http://www.peterverspuy.nl/categorie/computer/geluidskaarten/usb-geluidskaarten/2021.html)maar eens.
Interface = converter = geluidskaart. Meerdere termen voor hetzelfde ding.

Bedankt voor je hulp, zit nu aan de Tascam Us-144 te denken.


Ik ook, daarom gebruik ik nooit de SM57.

Welke microfoon rond dezelfde prijsklasse zou je me dan aanraden? Heb de SM57 gezien voor €99 - inclusief kabel.

skabouter
10 maart 2011, 18:03
hihi, ik denk dat ik Han`s antwoord al kan voorspellen. Maar vrees dat iets boven je budget gaat zijn.
Mijn eerste (serieuze) mic was een MXL V67g! Dit is welleswaar een condensatormic, maar je kan er prima een cab mee opnemen als je wilt (veel experimenteren met richten). Deze kost E100,- en klinkt heel degelijk.
Tevens heb je er een hele goeie zangmic aan, hij is erg allround!

Gebruiker
10 maart 2011, 18:27
hihi, ik denk dat ik Han`s antwoord al kan voorspellen. Maar vrees dat iets boven je budget gaat zijn.
Mijn eerste (serieuze) mic was een MXL V67g! Dit is welleswaar een condensatormic, maar je kan er prima een cab mee opnemen als je wilt (veel experimenteren met richten). Deze kost E100,- en klinkt heel degelijk.
Tevens heb je er een hele goeie zangmic aan, hij is erg allround!

Heb je misschien een sample van die mic? Kan geen gitaar opname vinden op het interwebs.

skabouter
10 maart 2011, 18:31
heb niet zoveel bests vrees ik. In de tijd dat ik hem nog echt voor mn cab zette klonken mn opnames echt crap, en tegenwoordig gebruik ik hem nooit meer voor cab. Maar het kan wel gewoon.
www.myspace.com/summerseasonsoundsystem het nummer "dub and away" (onderaan). die solo is bijv met die mic opgenomen.

Maar wellicht dat mensen hem je af gaan raden hoor, een dynamische microfoon is wel wat gebruikelijker voor cabs. Dus ik laat Han zijn aanrader gewoon aandragen:) Lees ook eens wat topics van Nielsje door, die worstelt ook nogal met mickeuze, en er is al een hoop besproken.

Han S
10 maart 2011, 18:34
Heerenveen dus, dat is een stukkie bij me vandaan, maar je mag een SM57 en een Sennheiser MD421 van me lenen. Je zult zien dat je een 2e hands MD421 gaat zoeken en de SM57 laat voor wat het is. Niet dat het een slechte microfoon is hoor, verre van dat, maar je zegt dat je geluidskwaliteit belangrijk vindt en die strijd wint de MD421 op zijn slofjes.

En als je een condensator neemt als de Studio Projects B1 of nog beter de B3, dan ben je een paar tientjes meer kwijt en heb je een nieuwe microfoon die heel veel kan en het ook nog heel goed doet op vocalen.

Wat je ook moet proberen is de Audio Technica AT2020, een zeer degelijk merk en die mic kost rond 100 euro.

Gebruiker
10 maart 2011, 19:33
Even wat samples van de MD421 geluisterd, en wow! Echt lekker dingetje. Denk dat dat hem wel wordt. Voor minder doe ik het nu niet meer. Hopen dat ik hem nog ergens goedkoop weg kan halen. Ik neem aan dat hij hoge volumes ook zonder problemen opneemt? (Nog bedankt voor het aanbod om de mic's te lenen, maar je hebt me al overtuigd. ;) )


heb niet zoveel bests vrees ik. In de tijd dat ik hem nog echt voor mn cab zette klonken mn opnames echt crap, en tegenwoordig gebruik ik hem nooit meer voor cab. Maar het kan wel gewoon.
www.myspace.com/summerseasonsoundsystem het nummer "dub and away" (onderaan). die solo is bijv met die mic opgenomen.

Maar wellicht dat mensen hem je af gaan raden hoor, een dynamische microfoon is wel wat gebruikelijker voor cabs. Dus ik laat Han zijn aanrader gewoon aandragen:) Lees ook eens wat topics van Nielsje door, die worstelt ook nogal met mickeuze, en er is al een hoop besproken.

Relaxte muziek man. :satisfie: Jammer dat die microfoon inderdaad niet echt zijn kwaliteiten laat zien in de sample.

Nu nog even over de interface. Als ik de Tascam US-144 erbij neem kan ik gewoon lekker en goed opnemen?

Han S
10 maart 2011, 19:40
De MD421 is er al heel lang, meer dan 40 of zelfs 50 jaar. Het is een allround microfoon die ongeveer alles wel goed kan. Zet je hem in de kick van het drumstel dan word je ook vrolijk, vocalen gaan prima, blaasinstrumenten doet ie ook prima en je kunt er zonder vervorming een pistoolschot van dichtbij mee opnemen, mits de kogel hem niet raakt. Hij kost nieuw al rond 500 euro, maar Skabouter heeft er verschillende gekocht voor de prijs van een SM57.

De MD441 is nog veel prijziger, rond 750 euro en men zegt wel dat die een 421 on steroids is. Ik gebruik meestal een dynamische microfoon op een gitaarcab en de MD421 is bijna altijd meteen goed. Hij kan wel wat fel klinken, voor jazzgitaar neem ik meestal een condensator als de B1 of een buizencondensator.

Gebruiker
10 maart 2011, 20:04
De microfoon gaat voorlopig alleen gebruikt worden voor gitaar denk ik. Maar dat ik er ook pistoolschoten mee op kan nemen is altijd mooi meegenomen.

Een fel geluid is toch ook op te lossen door middel van plaatsing? Heb in ieder geval nu al wat boden gebracht op tweedehands aanbieders van de MD421.

Nielsje
10 maart 2011, 20:22
Lees ook eens wat topics van Nielsje door, die worstelt ook nogal met mickeuze, en er is al een hoop besproken.

Deze jongeman heeft inmiddels wel besloten dat 'ie een MD421, of MD521 wil hebben. Nu nog geld..
2e hands (wat modernere) MD421's met XLR aansluiting zijn prima te scoren voor 150 euro, voor minder moet je iets meer geduld hebben.

skabouter
10 maart 2011, 20:37
Even wat samples van de MD421 geluisterd, en wow! Echt lekker dingetje. Denk dat dat hem wel wordt. Voor minder doe ik het nu niet meer. Hopen dat ik hem nog ergens goedkoop weg kan halen. Ik neem aan dat hij hoge volumes ook zonder problemen opneemt?


Zeker een heerlijk dingetje! Ik heb er 3 (alle 3 2e hands voor gem. E85,-) en gebruik ze vrijwel altijd; snare, amps, kick, basstweeters, en soms zang. Heel blij mee! bij mijne valt het alleen juist op dat ze een lage output hebben. Ze nemen heel goed op bij hoge volumes, maar als iets zacht is (zoals spraak) moet je ze toch wat opkrikken met preampgain, met alle gevolgen van dien.

skabouter
10 maart 2011, 20:39
Deze jongeman heeft inmiddels wel besloten dat 'ie een MD421, of MD521 wil hebben. Nu nog geld..
2e hands (wat modernere) MD421's met XLR aansluiting zijn prima te scoren voor 150 euro, voor minder moet je iets meer geduld hebben.

goedzo niels:)

TimS
10 maart 2011, 20:42
Deze jongeman heeft inmiddels wel besloten dat 'ie een MD421, of MD521 wil hebben. Nu nog geld..
2e hands (wat modernere) MD421's met XLR aansluiting zijn prima te scoren voor 150 euro, voor minder moet je iets meer geduld hebben.
Wil je een E906 én een MD421 of heb je je handtekening nog niet aangepast?

Als ik er 1 kon kiezen zou ik toch voor de 906 gaan, vind ik echt een stuk handiger bij optredens, geen gekloot met statieven waar je tegenaan kunt lopen.

The Bertman
10 maart 2011, 20:48
Nu nog even over de interface. Als ik de Tascam US-144 erbij neem kan ik gewoon lekker en goed opnemen?

Ja hoor. Je zegt dat je de opnameprogramma's al een beetje door hebt, dan ben je al een eind. Kijk ook eens naar Reaper, prima opnameprog, gratis/niet duur, ik werk er al een tijdje fijn mee.

Wat ook belangrijk wordt, is over welke boxen je gaat mixen. Met een koptelefoon of computerboxjes lukt het niet, dus zoek naar goeie hifi speakers of echte studiomonitors.

En die microfoon is een mooi onderwerp, hoor. Net zo'n gevecht als welke gitaar je moet kiezen. :) Een 421 is een prima ding, kan je van alles mee opnemen.

Han S
10 maart 2011, 22:44
Wil je een E906 én een MD421 of heb je je handtekening nog niet aangepast?

Als ik er 1 kon kiezen zou ik toch voor de 906 gaan, vind ik echt een stuk handiger bij optredens, geen gekloot met statieven waar je tegenaan kunt lopen.

Heb je de 906 wel eens met de 421 vergeleken?

Arvoitus
11 maart 2011, 00:02
Wil je een E906 én een MD421 of heb je je handtekening nog niet aangepast?

Als ik er 1 kon kiezen zou ik toch voor de 906 gaan, vind ik echt een stuk handiger bij optredens, geen gekloot met statieven waar je tegenaan kunt lopen.
Zo'n 906 die aan een xlr voor je speaker bungelt vind ik persoonlijk echt helemaal niks.

TimS
11 maart 2011, 01:46
Heb je de 906 wel eens met de 421 vergeleken?
Nee, niet tegelijk. Er zal best een verschil in zitten, maar beide vind ik prima klinken. Een MD421 vind ik net iets te duur om mee op te treden, maar als het geluidsbedrijf er één mee heeft vind ik het prima. Tweedehands is zo'n ding wel wat goedkoper, maar ik heb te weinig verstand van microfoons om te kunnen beoordelen of hij nog goed is.

Ik neem aan dat jij wel het verschil weet, is dat groot?

guhlenn
11 maart 2011, 09:26
Ik vond e 421 eigenlijk maar niks. Ik weet, dat mag eigenlijk helemaal niet... Misschien was ie kapot ofzo, was zo;n wotte met gouden grill...

Han S
11 maart 2011, 10:22
Het verschil tussen een MD421 en E906 is behoorlijk groot. Maar zoals altijd hoor je dat pas echt als het om kritische geluiden gaat. De oude grijze MD421 klinkt wat minder heet dan de latere zwarte en ik vind die oude 421's geweldig. Ze doen het hardstikke goed op de meeste bronnen, maar toms, trombones, saxofoons, zangers en zangeressen, gitaarcabs en met name vette distortion, de oude 421 maakt er een heerlijk geluid van dat goed in de mix past.

Maar de 441 verbaast je nog meer, met name als je van die kutklussen hebt als een viool, een doedelzak, een draailier of nog erger, De 441 moet wel de beste dynamische microfoon zijn ooit gemaakt en hij wint het met gemak van veel condensators.

Ik moest eens een PA klus doen met een Shadows tributeband en voor de Vox AC30 stonden een 906 en een SM57. En ik heb de SM57 gebruikt omdat die het beste klonk, kejje nagaan.

The Bertman
11 maart 2011, 10:27
En helemaal los daarvan, de 441 ziet er geweldig uit! Helemaal sixties hi-tech, hij zou zomaar uit de eerste serie van Star Trek kunnen komen.

http://www.avanti-solutions.co.uk/i/products/sennheiser_md_441_u.jpg

Han S
11 maart 2011, 10:39
Het mooie van de 441 is dat hij de indruk geeft dat hij de eigenschappen van een condensator en een ribbon combineert. Op een trompet bijvoorbeeld gedraagt hij zich als de ribbon, op een viool lijkt het wel een condensator en dan heb ik het niet over een goedkope condensator.

De MD441 kost al iets van 750 euro.

Ik ben ook een grote fan van Beyer microfoons, de M88 klinkt een stuk feller dan de 441, maar als je die op een floortom zet (het is een zangmicrofoon) dan denk je in termen van een AKG D12 of D202. En dan heb je het dus over laag.

De M201 is ook zo'n kanjer van een microfoon, Steve Albini zegt: als de SM57 een microfoon zou zijn klonk hij als de M201. De 201 is hyper cardioid, maar de proximity valt heel erg mee en de off axis response is ongeëvenaard goed.

(wat is dat nou weer?)

Steven Otto
11 maart 2011, 11:07
Ach, het is maar net waar je de microfoon voor gebruikt. Als je alleen gitaar wil uitversterken maakt de off-axis response niet zo veel uit. En als je voor metal een microfoon zoekt, kan je met de SM57 niet fout gaan.

Han S
11 maart 2011, 11:16
Dat ben ik niet met je eens, juist voor metal vind ik de SM57 veel minder geschikt dan de MD421.
En dan moet je eens een metalband doen met een harde drummer, dan hoor je de matige OAR van de 57 heel goed in de spill van de drums. Ik kan je daar een paar verhalen van vertellen.

Steven Otto
11 maart 2011, 11:27
Hm. En wat wanneer je track voor track opneemt? Alle instrumenten om de beurt dus.
Goed, mijn interesse in de MD421 is gewekt :)

skanky
11 maart 2011, 11:43
Ik moest eens een PA klus doen met een Shadows tributeband en voor de Vox AC30 stonden een 906 en een SM57. En ik heb de SM57 gebruikt omdat die het beste klonk, kejje nagaan.

Ik vind de 906 bij cleane gitaarsounds ook niet echt om over naar huis te schrijven, maar voor metal en andere high-gain sounds kan ie zeer goed werken. BV in combinatie met een 421. Het is gewoon een ander smaakje dan de 421 en 57.

Nielsje
11 maart 2011, 13:32
Wil je een E906 én een MD421 of heb je je handtekening nog niet aangepast?
Als ik er 1 kon kiezen zou ik toch voor de 906 gaan, vind ik echt een stuk handiger bij optredens, geen gekloot met statieven waar je tegenaan kunt lopen.


Zo'n 906 die aan een xlr voor je speaker bungelt vind ik persoonlijk echt helemaal niks.

Nee, de sig moet nog aangepast worden, dank. De interesse voor een 906 is eigenlijk 'verkeerd'. Een tijd geleden ben ik eens uitversterkt geweest dmv een 509 blackfire, en dat klonk erg aangenaam! Alleen wist ik toen niet dat het een 509 was, en dacht ik aan de 906.

Dat bungelen vind ik ook niet top idee, daarom wil ik gaan voor een ampclamp. Ik maal niet zo om vier schroefgaatjes, en voor gigs lijkt het me ideaal. snel opgebouwd, en ideaal op een klein podium.


Heb je de 906 wel eens met de 421 vergeleken?

Goeie vraag. Jij hebt natuurlijk een studio, maar niet iedereen heeft dat. Een microfoon is een kostbare grap om even te kopen om gewoon 'te proberen'. Komt natuurlijk bij dat het wat anders is dan een gitaar. Ik heb niet echt de mogelijkheden om mezelf goed te horen via de mic, ik moet haast wel met een looper gaan werken om dat zelf goed te testen.

Hm.. ik ga maar eens een looper kopen :)
Maar, is een 421 dan aan te raden, of de 521, zonder bass roll of?
Veel gitaar + mic tests op youtube gaan louter of distortion geluiden, terwijl me dat juist geen ene fuck interesseert..

skabouter
11 maart 2011, 14:02
grappig, de mics die hier besproken worden heb ik allemaal gebruikt afgelopen weekend. en wel voor 1 cab.
hoewel het geen 906 was maar een 606.

http://a4.l3-images.myspacecdn.com/images02/129/f26db21889e24bd2a92072e8118d991a/l.jpg

Ik vind de MD421 de absolute winnaar!

Maar de reden dat ik meestal 2 mics gebruik (meestal MD+SM voor cabs) is dat ze elkaar toch wel goed aanvullen. De MD heeft dat romige lekkere, en de SM57 dat schelle felle, en daar valt altijd een prima mix van te maken!

Er is weinig mis met de SM, ook op snare is hij prima (ik heb hem nu aan de onderkant van de snare staan). De MD is bijna altijd wel beter, maarja ook 3x duurder. Het kan nooit kwaad om een SM57 te hebben, maar hoe je hem gebruikt is allesbepalend voor je sounds.

Nielsje
11 maart 2011, 14:08
Ik zie dat je de 606 (die, voor zover ik mag geloven, wel héél anders is dan de 906) center cone gebruikt. Waarom?
Is 'ie daar niet enorm fel?

Is zo'n 421 een beetje roadworthty? Daar wil ik hem tenslotte voor gebruiken, en niet voor in de studio.

skabouter
11 maart 2011, 14:14
dat was niet mijn keuze, de gitarist die inspeelde had hem meegenomen (ik heb 0 ervaring met dat ding), en wilde hem zo plaatsen. Ik ben er niet kapot van, maar uiteindelijk valt er best een sound te maken van de 4 signalen.
Maar ik vind dat ik met 2 mics ook gewoon lekkere sound krijg.

Maar volgens mij zie ik die 906/606 live ook altijd centercone. maarja, dat doen live-geluidsmannen vrijwel altijd lijkt.

De MD421 is heus wel stevig, maar mss niet zo stevig als de SM57. In elk geval ben ik altijd veel banger dat de MD`s kapot gaan, vanwege prijs en schaarste. Gewoon ALTIJD zuinig mee omgaan, en zeker in een mooie gevoerd kistje vervoeren!

Han S
11 maart 2011, 14:15
Ik heb een jaar of 10 geleden de SM57 een aantal keren op snare gebruikt, zowel boven als onder en wat me opviel is de nasty hi hat bleed. Dat kan echt verschrikkelijk klinken en dat is met de M201 stukken minder en het klinkt gewoon goed.

Voor gitaar kan hij op een clean gitaargeluid best heel aardig klinken, maar als je dan alleen een clean gitaargeluid gebruikt kun je ook prima een goedkope condensator gebruiken als de Rhode, de SP, de AT2020 en zelfs de Samson CO2 en die laatste kost 50 euro, de andere condensators zitten in de buurt van de prijs van een SM57.

Live is een ander verhaal, de SM57 kun je nog wel over het podium laten stuiteren, dat gaat met de condensator minder goed.

@Skabouter: rolletje tape nodig gehad met de MD421 zie ik.

skabouter
11 maart 2011, 14:23
Ja han, klopt....geen van mijn 3 MD`s heeft een clipje, en ik heb ze nog steeds niet zelf gemaakt (ik weet hoe...) :D

Han S
11 maart 2011, 14:25
Ik zie dat je de 606 (die, voor zover ik mag geloven, wel héél anders is dan de 906) center cone gebruikt. Waarom?
Is 'ie daar niet enorm fel?

Is zo'n 421 een beetje roadworthty? Daar wil ik hem tenslotte voor gebruiken, en niet voor in de studio.

Het einge zwakke punt van de 421 is de clip, die is duur en kwetsbaar, maar ik heb daar het volgende op gevonden:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/dimarco/micclip.jpg

Maar er zijn ook mensen die hem in zo'n goedkope Chinese shockmount knallen.

skabouter
11 maart 2011, 14:28
Maar er zijn ook mensen die hem in zo'n goedkope Chinese shockmount knallen.

sjonge jonge, daar heb ik er nog wel een paar van liggen....nooit opgekomen om ze daarin te hangen:D thnx voor de tip man!

Nielsje
11 maart 2011, 14:33
Han, gebruik je daar nou gewoon een oude 'normale' clip, die je verzaagd/vijlt totdat 'ie in de sleuf van de md421 past?

skabouter
11 maart 2011, 14:42
preciezelijk. vorig jaar had ik voor E20,- een bak met 50 micclipjes gekocht. Je mag er zo een paar hebben Niels, maar ophalen of zenden is dan voor jouw verantwoordelijk.

Nielsje
11 maart 2011, 14:46
Aardig van je :)

Zodra ik een MD421 zonder clip heb gescoort, laat ik van me horen.

skabouter
11 maart 2011, 14:48
je bent sws welkom voor een kijkje hier, en dan kan je mics testen/vergelijken wat je wilt!

Nielsje
11 maart 2011, 15:01
Vriendelijk van je!
Ik neem over een tijdje wel even contact op, dan kunnen we samen op m'n cabs de ampclamp plaatsen, weet ik ook zeker dat 'ie goed zit.
Wil ik wel zo vriendelijk zijn om een paar van je klemmen om te bouwen voor een md421.

Han S
11 maart 2011, 16:28
Jullie mogen bij mij alles uitproberen, ik heb 60 microfoons en gitaren en versterkers zat.

skabouter
11 maart 2011, 16:48
He verdorie, daar kan ik natuurlijk niet tegenop :D
maar misschien weer eens tijd voor zo`n gezellige shootout meeting?

Han S
11 maart 2011, 17:29
Het is niet mijn bedoeling om je in de wielen te rijden Arjen en jij bent ook altijd meer dan welkom als je iets wilt uitproberen.

Gebruiker
11 maart 2011, 19:45
MD421 besteld. Krijg hem morgen in de bus. Tweedehands gekocht voor €170 - . Wel een beetje duur maar kan nooit zolang wachten op een nieuw speeltje.

Nu nog een interface..

Bedankt voor jullie hulp allemaal! :)

Han S
11 maart 2011, 20:27
Het is wel stijf aan de prijs hoor en hij moet onberispelijk zijn, zowel qua uiterlijk als qua werking. De MD421 heeft een helder maar vol en stevig geluid. Als hij niet genoeg laag geeft kan er een probleem mee zijn en de reparatie is erg ongoedkoop. Als je niet tevreden bent met het geluid, heb je dan nog wat om te reclameren?

skabouter
12 maart 2011, 02:06
Het is niet mijn bedoeling om je in de wielen te rijden Arjen en jij bent ook altijd meer dan welkom als je iets wilt uitproberen.

weet ik beste man! :) En ik kom graag weer eens langs, altijd leuk!!
Heb ik voor jou eindelijk ook eens wat interessante stukjes opgenomen muziek, ben benieuwd wat je ervan vind (niet geluidskwaliteit, maar muzikaal gezien). Heb zo nu en dan best wat potentie over de vloer gehad!

TimS
13 maart 2011, 17:05
Toch nog even deze omhoog schoppen:

We hebben thuis ook nog een oude Shure 545SD liggen. Ik heb hem nooit kunnen vergelijken met andere mics, maar hij klonk wel redelijk. Ik zie nu dat het de voorganger is van SM57. Wat vinden de experts van dit ding? Veel verschil met de SM57?

skanky
13 maart 2011, 19:35
Toch nog even deze omhoog schoppen:

We hebben thuis ook nog een oude Shure 545SD liggen. Ik heb hem nooit kunnen vergelijken met andere mics, maar hij klonk wel redelijk. Ik zie nu dat het de voorganger is van SM57. Wat vinden de experts van dit ding? Veel verschil met de SM57?

Ik heb er een tijd terug wel eens mee gewerkt maar wat ik me kan herinneren is er erg weinig verschil met de sm57. De sm57 is fysiek wel veel robuuster dan de 545SD.

yhcmarc
13 maart 2011, 23:17
Het einge zwakke punt van de 421 is de clip, die is duur en kwetsbaar, maar ik heb daar het volgende op gevonden:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/dimarco/micclip.jpg

Maar er zijn ook mensen die hem in zo'n goedkope Chinese shockmount knallen.

Ik heb hem ook gewoon in zo een goedkope schockmount hangen, werkt prima :) Voor distortion gitaarsound, MD421 + shure SM7B is superlekker.