PDA

View Full Version : Pickgaurd



707dude707
10 maart 2011, 12:49
Hello allemaal

Hier even een vraagje, Ik ben in bezit van een london city spitfire.
En daarvan wil ik de pickgaurd wisselen. Zo op het oog lijken alle schroefgaten overeen te komen met die van een orginele fender strat.
Is dit ook zo iemand ervaring? en hoe ingewikkelt is dat moet ik alles los en vast solderen of is het een kwestie van omklikken?

Gegroet Patrick

Bert Gitaar
10 maart 2011, 13:23
Hello allemaal

Hier even een vraagje, Ik ben in bezit van een london city spitfire.
En daarvan wil ik de pickgaurd wisselen. Zo op het oog lijken alle schroefgaten overeen te komen met die van een orginele fender strat.
Is dit ook zo iemand ervaring? en hoe ingewikkelt is dat moet ik alles los en vast solderen of is het een kwestie van omklikken?

Gegroet Patrick


Zo op het oog lijken alle slagplaten op elkaar. Ook het aantal schroefjes kan overeen komen.
Maar de kans dat dat ook werkelijk overeen komt is vrij klein.
Zelf een fender slagplaat komt niet overeen met alle fender slagplaten.
Het blijft dus een compromie, dus een gaatje voor een afwijkend schroefgaatje erbij prikken.
Anders 1 zelf maken. Het is altijd mogelijk dat je er 1 vind die qua buitenkant goed past. maar of de schroeven ook op dezelfde plek zitten is zeer klein.
Je hoeft niets los te solderen en kan alles zo "omklikken" als je een andere slagplaat hebt.

broeder6x6
10 maart 2011, 13:25
Hello allemaal

Hier even een vraagje, Ik ben in bezit van een london city spitfire.
En daarvan wil ik de pickgaurd wisselen. Zo op het oog lijken alle schroefgaten overeen te komen met die van een orginele fender strat.
Is dit ook zo iemand ervaring? en hoe ingewikkelt is dat moet ik alles los en vast solderen of is het een kwestie van omklikken?

Gegroet Patrick

Pickguard :seriousf:

Maar goed als alles overeenkomt dan zal 't alleen een kwestie van sloderen en op z'n plaats klikken zijn...

0.o iemand was me voor...

707dude707
10 maart 2011, 13:32
Oke bedankt voor de reactie's @broeder ja sorry ik ben nog een groentje in de gitaarwereld :)

Bert Gitaar
10 maart 2011, 13:39
Oke bedankt voor de reactie's @broeder ja sorry ik ben nog een groentje in de gitaarwereld :)

Zo is iedereen hier begonnen. Ga daar maar van uit.
Als je het niet vraagt kom je er niet achter en stomme vragen bestaan niet.
Alleen stomme antwoorden.

geert1976
10 maart 2011, 13:56
Pickguard :seriousf:

Maar goed als alles overeenkomt dan zal 't alleen een kwestie van sloderen en op z'n plaats klikken zijn...

0.o iemand was me voor...

Ja, pickguard, letterlijk vertaald elemtenbeschermer, dus TS heeft wel gelijk.
De Amerikanen noemen het ook een pickguard.

Het slagplaatje van een LP wordt scratchplate genoemd, omdat die beschermd tegen..... juist krasjes.:ok:

lollol
10 maart 2011, 13:59
Ja, pickguard, letterlijk vertaald elemtenbeschermer, dus TS heeft wel gelijk.


Niet elementen, plectrum (of misschien halen)
het is geen pick-up guard:sssh:

geert1976
10 maart 2011, 14:07
Niet elementen, plectrum (of misschien halen)
het is geen pick-up guard:sssh:

De woord is ook ingekort, bekt lekkerder vandaar......

@TS:

Het overzetten is niet moeilijk, snaren verwijderen en indien je de snaren wilt behouden kun je dit doen door de snaren te ontspannen--> capo op de eerste fret zetten--> hals losdraaien (de vier schroeven die door de chromen neckplate heen gaan)--> knoppen verwijderen van de pots en schakelaar, zeskantboutjes losdraaien van de pots, elementen losdraaien en vijfstanden schakelaar losdraaien--> nieuwe slagplaat pakken en elementen weer bevestigen, pots en schakelaar bevestigen, op de body plaatsen en indien de schroefgaatjes verschillen met de originele plaat, even voorboren (6mm diep)

TopRob
10 maart 2011, 14:16
Ik heb zelf een London City Comet, een Tele-model zeg maar en een pickguard van Fender past hierop net niet voor 100%. Waarschijnlijk zal dit bij Strat-modellen net zo zijn. "Niet passen" wil niet zeggen dat het helemaal niet zal gaan passen, maar dat er verschillen in millimeters zijn. Als je hier en daar wat bijvijlt, zal ook een Fender pickguard wel passend te maken zijn.

Bert Gitaar
10 maart 2011, 14:21
@Geert1976,

--> hals losdraaien (de vier schroeven die door de chromen neckplate heen gaan)-->

Dit is nu echt werkelijk het laatst wat ik iemand zou aanraden om alleen een slagplaat te verwisselen.
Wat lekker vast zit moet je ook vooral lekker vast laten zitten. Zeker je hals.
Als je er niet zo in thuis bent dan moet je vooral hier van afblijven. De problemen achteraf door niet goed terug te monteren zijn velen malen groter. (dol gedraaide schroeven, scheve plaatsing enz............

Maar ja, dat is mijn mening.

bat
10 maart 2011, 14:25
De woord is ook ingekort, bekt lekkerder vandaar......
Nee hoor, het was echt een guard tegen (guitar) picks. Ik zou ook niet weten waar dat ding de pick-ups tegen zou moeten beschermen...

Voor de rest: erg makkelijk om te vervangen. Hangt een beetje af van de hals of die überhaupt los hoeft, is eignelijk alleen nodig wanneer de toets een beetje over de slagplaat (da's het nederlandse woord) heen hangt, zoals je bij sommige Fenders (en kopieën daarvan) wel eens ziet.

geert1976
10 maart 2011, 14:25
@Geert1976,

--> hals losdraaien (de vier schroeven die door de chromen neckplate heen gaan)-->

Dit is nu echt werkelijk het laatst wat ik iemand zou aanraden om alleen een slagplaat te verwisselen.
Wat lekker vast zit moet je ook vooral lekker vast laten zitten. Zeker je hals.
Als je er niet zo in thuis bent dan moet je vooral hier van afblijven. De problemen achteraf door niet goed terug te monteren zijn velen malen groter. (dol gedraaide schroeven, scheve plaatsing enz............

Maar ja, dat is mijn mening.

Ik heb er ook bij gezet, indien hij de snaren wil behouden (lekker hé dat schijtontwerp wat stratocaster heet).

En waarom afraden?, het is geen rocketsience en terugmonteren is een eitje hoor, hals erop en de vier schroeven er weer indraaien.

In mijn ogen maak je nu van een mug een olifant

Bert Gitaar
10 maart 2011, 14:28
Oke bedankt voor de reactie's @broeder ja sorry ik ben nog een groentje in de gitaarwereld :)

Het is ook een werkje van niets maar hij geeft het zelf al aan.
Als je gitaarhals er lekker in zit dan vooral zo laten.

Hendriks
10 maart 2011, 14:31
Ik heb wel eens een slagplaat vervangen zonder de snaren of hals te demonteren , alles losdraaien slagplaat eraf nieuwe erop . Snaren een beetje losser draaien helpt wel.

Bert Gitaar
10 maart 2011, 16:09
Ik heb wel eens een slagplaat vervangen zonder de snaren of hals te demonteren , alles losdraaien slagplaat eraf nieuwe erop . Snaren een beetje losser draaien helpt wel.

Ik doe niet anders.
Zelfs als de toets iets verlengt is. Dan is er altijd nog wel met je slagplaat te schuiven als je daar wat mee kan frummelen. Of je onderste element moet tegen je body aanzitten onder de slagplaat, of er strak tegen aan. Dan kan het niet anders. Maar eerlijk gezegt, zelden tegen gekomen.

Exi
10 maart 2011, 16:21
Ik "frummel" wel aan de slagplaat als de snaren vervangen moeten worden. Twee vliegen in 1 klap:chicken:
Enne die pickguard: It kin nét!

barno
10 maart 2011, 17:45
ik snap dat niet: snaren afhalen is toch zo gebeurd?

Eigenlijk vind ik dat elke beginner zijn gitaar es helemaal uitmekaar zou moeten schroeven en vice versa, zeker als het een strat of tele is. om de gitaar te leren kennen en de onterechte angst te overwinnen om iets te doen aan je gitaar.

beetje zoals een soldaat zijn geweer moet kunnen demonteren ... :)

Buzzel
10 maart 2011, 18:07
Wat is het praktisch nut om je hals los te schroeven als je de slagplaat wil vervangen?

barno
10 maart 2011, 18:35
Wat is het praktisch nut om je hals los te schroeven als je de slagplaat wil vervangen?

bij strats krijg je de slagplaat soms niet makkelijk onder het fretboard uiteinde uit. zit geklemd tussen halsvoet en neckpup die uit de slagplaat steekt

Buzzel
10 maart 2011, 18:40
Oké. Is me nog nooit opgevallen.

broeder6x6
10 maart 2011, 19:29
Ja, pickguard, letterlijk vertaald elemtenbeschermer, dus TS heeft wel gelijk.
De Amerikanen noemen het ook een pickguard.

Het slagplaatje van een LP wordt scratchplate genoemd, omdat die beschermd tegen..... juist krasjes.:ok:

Pickguard(goede spelling) / pickgaurd(spelling v/d TS) bedoelde ik ..... Niet dat het in het nederlands slagplaat heet... ( ik heb zelf dyslexie dus boeit 't me verder niet maar ach...)

wireman
10 maart 2011, 22:57
Mooi dit onderwerp.. Ik ben momenteel bezig met een AVRI ´57 black strat.. Daar wil ik een 1ply zwarte slagplaat op hebben. Ik ken het ´probleem´ van het slecht passen van fabrieksplaten.. Boren in mn gitaar is en no-go. passend MAKEN?.. misschien.. anderzijds.. Misschien maar een keer goed gaan zitten en van een stuk zwart 1mm plexiglas een guard maken?... (glimt ook lekker.. zoals het hoort bij een Gilmour-tribute) Iemand daar ervaring mee? (Ik weet dat je ook zwarte slagplaten kan kopen zonder gaten of uitsparingen voor de hardware.. Ook een idee!

707dude707
11 maart 2011, 09:29
ik snap dat niet: snaren afhalen is toch zo gebeurd?

Eigenlijk vind ik dat elke beginner zijn gitaar es helemaal uitmekaar zou moeten schroeven en vice versa, zeker als het een strat of tele is. om de gitaar te leren kennen en de onterechte angst te overwinnen om iets te doen aan je gitaar.

beetje zoals een soldaat zijn geweer moet kunnen demonteren ... :)

ja inderdaad ik ben ook best wel handig, maar ik zie het niet zo zitten om in me wannebe strat te gaan boren/veilen. mischien zelf eentje maken stuk plastic bij de bouwmarkt halen?

geert1976
11 maart 2011, 09:49
ja inderdaad ik ben ook best wel handig, maar ik zie het niet zo zitten om in me wannebe strat te gaan boren/veilen. mischien zelf eentje maken stuk plastic bij de bouwmarkt halen?

Ik zou bij bv Guitarparts.nl of tonefactory een stuk onbewerkt slagplaat bestellen.

Maar wees niet bevreest om je gitaar eens te demonteren hoor.
De strat is een schijtontwerp, met als enig voordeel dat ze makkelijk en snel te demonteren zijn, enigzins vergelijkbaar met de Kalasnikov AK 47

Ijselrobo 07
11 maart 2011, 10:06
@Geert1976,

--> hals losdraaien (de vier schroeven die door de chromen neckplate heen gaan)-->

Dit is nu echt werkelijk het laatst wat ik iemand zou aanraden om alleen een slagplaat te verwisselen.
Wat lekker vast zit moet je ook vooral lekker vast laten zitten. Zeker je hals.
Als je er niet zo in thuis bent dan moet je vooral hier van afblijven. De problemen achteraf door niet goed terug te monteren zijn velen malen groter. (dol gedraaide schroeven, scheve plaatsing enz............

Maar ja, dat is mijn mening.

dat heb ik al eens gedaan zonder problemen, de hals losmaken om de slagplaat eraf te halen...
want ik wilde even kijken of er plaats is voor een humbucker in mijn EKO en ik moest toch snaren verversen, dus maar even de hals en slagplaat er afgehaald.
daarna nooit problemen gehad.