PDA

View Full Version : Welke toonaard



capo bert
10 maart 2011, 11:50
Kan er iemand mij heel eenvoudig uitleggen hoe je weet in welke toonaard een lied is geschreven. Sommige zeggen het eerste akkoord, sommige zeggen het laatste akkoord.. Ik weet het niet meer hoor :-)

Bijvoorbeeld Am - F - C - G


http://www.youtube.com/watch?v=4qfGiRLadio&tracker=False&NR=1

terrasbeest
10 maart 2011, 13:24
Toonaard = toonladder.
Akkoorden worden gebouwd op elke afzonderlijke noot van die toonladder.

In Majeur toonladders ( meest voorkomend) zijn dit steeds de volgende akkoorden ( vb voor C majeur- drieklanken).

Op positie I IV en V ( C F G ) zijn dit majeur akkoorden.
Op Positie II, III en VI zijn het mineur akkoorden( Dmin, Emin en Amin)/
Op positie VII heb je een diminished akkoord ( Bdim).

In jouw vb komen de akkoorden dus uit de C majeur toonladder, of uit A mineur dat dezelfde noten bevat maar begint op A ipv C ( A =relatief mineur van C,ook de Natuurlijke Mineur toonladder).

Als er akkoorden in een nummer zitten die niet uit een toonladder komen, wordt het wat moeilijker,en ook niet 'eenvoudig' uit te leggen.

Het eindakkoord is een goede 'aanwijzing' voor de toonsoort.

capo bert
10 maart 2011, 14:44
Bedankt terrasbeest!

Dus als ik het goed begrijp dan mag ik voor dit lied solo spen met de volgende noten :

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1


Toonaard = toonladder.
Akkoorden worden gebouwd op elke afzonderlijke noot van die toonladder.

In Majeur toonladders ( meest voorkomend) zijn dit steeds de volgende akkoorden ( vb voor C majeur- drieklanken).

Op positie I IV en V ( C F G ) zijn dit majeur akkoorden.
Op Positie II, III en VI zijn het mineur akkoorden( Dmin, Emin en Amin)/
Op positie VII heb je een diminished akkoord ( Bdim).

In jouw vb komen de akkoorden dus uit de C majeur toonladder, of uit A mineur dat dezelfde noten bevat maar begint op A ipv C ( A =relatief mineur van C,ook de Natuurlijke Mineur toonladder).

Als er akkoorden in een nummer zitten die niet uit een toonladder komen, wordt het wat moeilijker,en ook niet 'eenvoudig' uit te leggen.

Het eindakkoord is een goede 'aanwijzing' voor de toonsoort.

terrasbeest
10 maart 2011, 16:59
Yep, more or less toch. Ik zou ook een paar andere topics nalezen op dit forum, over penta's bvb, en ook de lessen van Jeroen, wat theoretisch inzicht is nooit weg.
Er is nog een recent topic over penta's, mss krijg je er inspiratie mee ;)

-=JEROEN=-
23 maart 2011, 12:19
Kan er iemand mij heel eenvoudig uitleggen hoe je weet in welke toonaard een lied is geschreven. Sommige zeggen het eerste akkoord, sommige zeggen het laatste akkoord.. Ik weet het niet meer hoor :-)

Bijvoorbeeld Am - F - C - G

Wat is de grondtoon?

fredjuh
26 maart 2011, 01:08
A-lalalalala

-=JEROEN=-
28 maart 2011, 12:14
Dat vroeg ik aan Bert, Fred ;)

terrasbeest
28 maart 2011, 13:05
Dat was de ' vraag', Jeroen;)

Liquid_Metal
28 maart 2011, 16:05
Toonaard = toonladder.
Akkoorden worden gebouwd op elke afzonderlijke noot van die toonladder.

In Majeur toonladders ( meest voorkomend) zijn dit steeds de volgende akkoorden ( vb voor C majeur- drieklanken).

Op positie I IV en V ( C F G ) zijn dit majeur akkoorden.
Op Positie II, III en VI zijn het mineur akkoorden( Dmin, Emin en Amin)/
Op positie VII heb je een diminished akkoord ( Bdim).

In jouw vb komen de akkoorden dus uit de C majeur toonladder, of uit A mineur dat dezelfde noten bevat maar begint op A ipv C ( A =relatief mineur van C,ook de Natuurlijke Mineur toonladder).

Als er akkoorden in een nummer zitten die niet uit een toonladder komen, wordt het wat moeilijker,en ook niet 'eenvoudig' uit te leggen.

Het eindakkoord is een goede 'aanwijzing' voor de toonsoort.

Of, zoals ik dat vaak (onbewust) doe: wisselen van toonaard.

terrasbeest
28 maart 2011, 18:37
' Onbewust ' is niet slecht : laat je oren beslissen....Theoretische verklaringen zijn daaraan ondergeschikt IMO.

Al vinden theoretici dat alles te verklaren is/moet zijn, en dan krijg je over simpele dingen topics als dit :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138758-Het-bVII-akkoord
:(:(

-=JEROEN=-
28 maart 2011, 22:08
Dat was de ' vraag', Jeroen;)

De vraag was 'hoe je de toonaard bepaalt', maar ik vroeg me af of hij wel hoort wat de grondtoon is.

-=JEROEN=-
28 maart 2011, 22:17
dan krijg je over simpele dingen topics als dit :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138758-Het-bVII-akkoord
Vind ik geen simpel topic, nog steeds niet. De uitleg van JH kan ik nog 't beste volgen, maar nog steeds mis ik de juiste basis. Het verschil tussen VIImd en bVII is me inmiddels wel duidelijk (praktijk voorbeelden gezocht, hoorde het meteen :P ).

terrasbeest
28 maart 2011, 23:01
De vraag was 'hoe je de toonaard bepaalt', maar ik vroeg me af of hij wel hoort wat de grondtoon is.

(TS slaapt wellicht al, dus kunnen we rustig lullen:sssh:)

Technisch gezien is er natuurlijk een verschil tussen grondtoon en toonaard.
Je hebt 7 grondtonen per toonaard.Ik denk dat de vraag was hoe je ' I ' of ' i' vindt.
Over die bVII heb ik niet gezegd dat het eenvoudig was om te verklaren,het is wel eenvoudig omdat je er geen theoretisch gedoe moet laten aan voorafgaan. Je kan het zonder ook wel spelen en horen.
Punt was dat je je eigen oren niet moet onderschatten, als het goed klinkt is die theoretische verklaring als vijgen na Pasen. (Uitzondering voor theorie-geeks).

-=JEROEN=-
28 maart 2011, 23:35
Ik vind 't wel interessant om te weten wat ik hoor. Dan kan ik dat later weer andersom gebruiken als ik zelf muziek speel/schrijf.

Maar goed, hoe hoor je de grondtoon als je oren niet getraind zijn?

Oefenen!

Maar dan nog weet je niet wat de toonaard is, dat is de volgende stap. En daar heb je dan toch echt weer kennis voor nodig ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort

Jimi Hendrix
29 maart 2011, 00:36
Maar goed, hoe hoor je de grondtoon als je oren niet getraind zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort

"Sing the root" oftewel "zing de grondtoon" zei een theorieleraar van mij altijd... ware woorden :soinnocent: (en thanks voor de bVII props, nog steeds de ware uitleg hahahahahaha :seriousf:)

terrasbeest
29 maart 2011, 08:38
Ik vind 't wel interessant om te weten wat ik hoor. Dan kan ik dat later weer andersom gebruiken als ik zelf muziek speel/schrijf.

Maar goed, hoe hoor je de grondtoon als je oren niet getraind zijn?

Oefenen!

Maar dan nog weet je niet wat de toonaard is, dat is de volgende stap. En daar heb je dan toch echt weer kennis voor nodig ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort

Dààr gaat het inderdaad allemaal over. Ook hier regelmatig topics gestart door gasten die op zoek zijn naar inspiratie. Want tenslotte gaat het maar over 12 noten he, dan denk je gauw : 'moet ik het dààr mee doen '....Ook al heb je perfecte oren, er komt een moment dat het ' op' raakt.

Jimi Hendrix
31 maart 2011, 08:22
Dààr gaat het inderdaad allemaal over. Ook hier regelmatig topics gestart door gasten die op zoek zijn naar inspiratie. Want tenslotte gaat het maar over 12 noten he, dan denk je gauw : 'moet ik het dààr mee doen '....Ook al heb je perfecte oren, er komt een moment dat het ' op' raakt.

vergelijk het maar met architectuur of een bak legosteentjes....
mogelijkheden zat toch? waarmee direct is aangegeven dat het gaat om het bouwwerk dat je ermee maakt en niet om de losse steentjes. Oftewel: context.

-=JEROEN=-
31 maart 2011, 19:09
Niet om op te scheppen, maar ik stond een keer tijdens een jamsessie op het podium met nog 5 andere gitaristen die 1 voor 1 allemaal geweldig technische solo's er uit knalde en ik dacht hoe ga ik dit nog evenaren, want overtreffen was gewoon onmogelijk.
Nou eigenlijk heel simpel, door een onwijs te gek gaaf toffe dikke vette rete strakke mega kicke solo te spelen met één toon. De hele zaal ging uit z'n dak, helemaal toen ik 't bijna 3 minuten volhield :seriousf:

:soul: