PDA

View Full Version : Brom eindversterker ENGL Ritchie Blackmore



JTB
9 maart 2011, 18:51
Als ik op mijn gitaar het volume dicht zet en één van de twee mastervolumes van de blackmore open draai dan begint ie vanaf 2 (op een schaal van 1 tot 11) een 50 Hz-brom weer te geven via de speakers. Eindbuizen zijn vervangen en niet microfonisch. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit eventueel kan meten/testen? De brom wordt harder naarmate het mastervolume verder opengedraaid word.

Edit: ik heb net de preampbuisjes gewisseld van positie en nu lijkt de brom erger.

cluseau
9 maart 2011, 22:39
Edit: ik heb net de preampbuisjes gewisseld van positie en nu lijkt de brom erger.

50Hz brom zou idd uit het gloeicircuit kunnen komen door een lek in een preamp buisje. Je kan proberen het eerste buisje te plukken, helpt dat niet pak je de volgende tot het probleem weg is. Je weet dan iig waar het ongeveer ontstaat.

Frans.

JTB
10 maart 2011, 07:11
Kan ik die gewoon uittrekken en de versterker aanzetten dan? Of moet ie wel vervangen worden door een andere?

cluseau
10 maart 2011, 07:55
Kan ik die gewoon uittrekken en de versterker aanzetten dan? Of moet ie wel vervangen worden door een andere?

Voor de test kun je die er gewoon uit trekken. Kan wel een knal geven maar daar moet je niet van schrikken. Draai de mastervolume maar op minimaal tijdens het wisselen. Als de buis er uit is kun je hem wel max zetten.

Frans.

JTB
10 maart 2011, 08:28
Bedankt, ik heb dit gedaan echter de brom blijft. Zijn er dan nog andere opties? Ik heb de versterker zondag nodig en woon helaas in zuid Limburg.

cluseau
10 maart 2011, 08:41
Bedankt, ik heb dit gedaan echter de brom blijft. Zijn er dan nog andere opties? Ik heb de versterker zondag nodig en woon helaas in zuid Limburg.

Wordt dan een beetje moeilijk om je voor zondag te helpen tenzij je bereid bent een flinke rit te maken. Misschien iemand in jouw omgeving?

Aangezien de brom regelbaar is zou je zeggen dat het uit de preamp moet komen. Als je alle pre buisjes er uit hebt blijft er niet veel over om te proberen.

Even voor de zekerheid:
Je hebt alleen de amp zonder kabels of effects aangezet en constateerd dan de brom? Zou een massa probleem kunnen zijn maar dat is niet op deze manier op te lossen. Ik zal er dan toch echt in moeten duiken om de vinger op de zere plek te kunnen leggen, sorry. Deze amp is op een print opgebouwd en kan op elke plek problemen geven.

JTB
10 maart 2011, 08:59
Cluseau heeft me iemand geadviseerd uit mijn omgeving. Ik ga het dus maar aan een professional overlaten. Cluseau, hartelijk bedankt voor je hulp!

Thiez
10 maart 2011, 10:02
Ik heb dit met mijn blackmore ook een tijdje gehad. De brom reageerde ook op mijn EQ.
Ik heb hem uiteindelijk laten checken en bleek dat een soldeerpunt van de buisvoeten losgekomen was van de print... (buisvoet op print blijft een slecht idee vind ik..)

JTB
10 maart 2011, 10:05
Ik heb dit met mijn blackmore ook een tijdje gehad. De brom reageerde ook op mijn EQ.
Ik heb hem uiteindelijk laten checken en bleek dat een soldeerpunt van de buisvoeten losgekomen was van de print... (buisvoet op print blijft een slecht idee vind ik..)

ok, ja de brom reageert niet op mijn eq. Kan zo niet zien of er eentje los zit of slecht gesoldeerd is.

JTB
11 maart 2011, 08:35
Nou update, gisteren heeft Yves Pexters van Tube Amp Service in Tongeren (BE) erna gekeken. Er is sowieso één eindbuis lek, daarnaast is er door iemand aan het circuit gerommeld waardoor de afvlakking van de voeding niet correct werkt. De voorbuisjes zijn gemeten en goed bevonden. Mijn versterker mocht een nachtje blijven logeren en vandaag is ie hopelijk klaar. Erg interessant om iemand met zoveel kennis van tube-amps aan het werk te zien. En ik ben erg blij dat ik er zelf niet aan ben gaan rommelen.

cluseau
11 maart 2011, 08:46
Nou update, gisteren heeft Yves Pexters van Tube Amp Service in Tongeren (BE) erna gekeken. Er is sowieso één eindbuis lek, daarnaast is er door iemand aan het circuit gerommeld waardoor de afvlakking van de voeding niet correct werkt.

Super, tof ook dat Yves je direct helpt. Zal best wel goed komen.

nico verduin
11 maart 2011, 09:10
daarnaast is er door iemand aan het circuit gerommeld waardoor de afvlakking van de voeding niet correct werkt. Kom dat wel vaker tegen. Dan hebben ze net voor de verkoop ff een extra elco over de voeding gesoldeerd waardoor ie wat stiller is.. .ff... uitstel van executie en het probleem verleggen ze dan naar de koper.

JTB
11 maart 2011, 09:17
Ik heb al begrepen dat het installeren van een choke het enige is wat je kan doen om hem ECHT stil te krijgen. Maar de hoeveel hij brom die hij nu produceert is niet acceptabel. Daarnaast produceerde hij maar 18 watt (en dat uit 4 6L6 buizen. Ook was hij veel te koud gebiased (13 mA).

cluseau
11 maart 2011, 09:18
Kom dat wel vaker tegen. Dan hebben ze net voor de verkoop ff een extra elco over de voeding gesoldeerd waardoor ie wat stiller is.. .ff... uitstel van executie en het probleem verleggen ze dan naar de koper.


Partyprutsers :D

@JTB 18Watt :crazyhappy: laat hem even goed aanpakken en bezuinig niet op onderhoud. Als hij klaar is gaat er een wereld voor je open.

JTB
11 maart 2011, 09:37
Partyprutsers :D

@JTB 18Watt :crazyhappy: laat hem even goed aanpakken en bezuinig niet op onderhoud. Als hij klaar is gaat er een wereld voor je open.

Dat geloof ik, hij klonk met die 18 watt al lekker, dus het wordt nog beter! Ik laat Yves lekker zijn ding doen totdat de versterker weer in orde en betrouwbaar is. Zo kan ik er toch nix mee.

nico verduin
11 maart 2011, 11:37
Partyprutsers :D


Helemaal niet. Dat genereert vanzelf weer werk. Moet ook het voorjaar doorkomen:sssh:

Thiez
11 maart 2011, 12:35
Ik wilde eerst de eindbuizen van mijn blackmore zelf vervangen en biassen. Maar misschien laat ik hem toch maar even een keer gewoon helemaal checken door iemand met meer verstand ervan. Biassen zal me zelf wel lukken maar al die andere dingen kan ik er zelf nog niet uit halen denk ik.

JTB
11 maart 2011, 13:08
The Verdict is in:

1 buis met lichte roosterstroom veroorzaakt instabiliteit bias spanning, risico
op "redplating" hoog ingeschat / buis vervangen / buis geselecteerd ifv 3 goede 1e afvlakelco defect waardoor zeer hoge rimpelspanning over 1e deelweerstand HSP voeding / produceert rook / vervangen door serieel paar voedingselco's 1e deelweerstand voeding was vervangen door verkeerde waarde / gecorrigeerd instelling bias + meting uitgangsvermogen

het goeie nieuws is dat ie het weer naar behoren doet. Het slechte nieuws is dat het een beetje meer pijn in de portemonnee doet dan ik gehoopt had. Dit ligt overigens niet aan Yves maar aan de problematiek die toch lastig was dan ik in den beginne dacht.