PDA

View Full Version : gelakte/ongelakte nek?



Ijselrobo 07
9 maart 2011, 18:07
goedenavond,

even 2 vraagjes over de nek van mijn EKO S-300
- hoe herken ik een hals die gelakt is?
- wat is het verschil tussen een gelakte en een ongelakte hals?

want ik vindt de neck van mijn EKO S-300 veel makkelijker spelen dan de nekken van mijn blade dayton en Fender lonestar, en folgendsmij komt dat omdat de neck bij de EKO niet gelakt is, en de nekken van de andere 2 wel gelakt zijn.

Grtz.
Ijselrobo 07

marter544
9 maart 2011, 18:19
Eerrrrmmmm.. Dan kijk je of er lak op zit? :???:

Orgasmocaster
9 maart 2011, 18:24
De Eko voelt waarschijnlijk beter omdate ie meer bespeelt is en daardoor minder 'sticky' voelt dan je nieuwere gitaren

Alle productie gitaren hebben een gelakte nek (ivm met Warping en garantie) tenzij het bepaalde exotische houtsoorten zijn zoals op sommige high end (PRS), boutique of custom gitaren
zelfs true-oiled nekken (Musicman) zijn gelakt, omdat het niet echt olie is, maar een mengsel van lijnzaad olie en lak (of iets wat een beschermende lak laag op bouwt)


*edit - om je vraag te beantwoorden, ik heb de Eko S-300 gegoogled en die heeft een maple nek.. als een maple neck van die leeftijd ongelakt is, zal ie behoorlijk grijs zijn

The Unforgiven
9 maart 2011, 18:27
folgendsmij

Dat is nu al de 10e keer dat ik deze spelfout van jou zie, ik weet niet of je dyslexie hebt, maar probeer er iets aan te doen.

Ijselrobo 07
9 maart 2011, 19:21
Dat is nu al de 10e keer dat ik deze spelfout van jou zie, ik weet niet of je dyslexie hebt, maar probeer er iets aan te doen.

wat is er dan fout aan "folgendsmij"?
En ik heb geen dyslexie, maar ik ben wel gehecht aan de limburgse taal, dus daar zullen mijn 'spelfouten' wel mee te maken hebben...

maar even terug op het onderwerp:
ik heb mijn vader even laten kijken, en hij zei dat het wel gelakt is, maar dat hoogstwaarschijnlijk andere lak is dan mijn Fender en Blade,
dus misschien weten jullie waarom de eko fijner/makkelijker speelt dan de andere 2?

hier even een foto ervan:
http://img846.imageshack.us/img846/853/09032011047.jpg (http://img846.imageshack.us/i/09032011047.jpg/)
Van rechts naar links:
Fender Jazz Bass
Eko S-300
Fender Lonestar
Blade Dayton

G.G.
9 maart 2011, 19:27
Dat is nu al de 10e keer dat ik deze spelfout van jou zie, ik weet niet of je dyslexie hebt, maar probeer er iets aan te doen.

nu een aanvulling die wel zinnig is:

Je hals is kennelijk van esdoorn. Heb even twee plaatjes geschoten van mijn favoriete hals, ook van esdoorn. Hier zie je mooi hoe lak eruit ziet en hoe afwezigheid van lak eruit ziet. Zonder lak wordt esdoorn al heel erg snel groen/grijs. Het speelt wel lekkerder. Wat je zou kunnen doen met een gelakte hals is: met heel erg fijn schuurpapier bewerken. (denk eerder aan korrel 800 - 1600 dan aan korrel 180 ofzo). Wijze les: je kan het er wel vanaf schuren, niet erbij, dus begin voorzichtig.

het glimmende deel aan de kop, hiel en in het midden is lak, het grauwe, groene deel is kaal hout.

http://img832.imageshack.us/img832/1986/p1020624e.jpg (http://img832.imageshack.us/i/p1020624e.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img856.imageshack.us/img856/4946/p1020625.jpg (http://img856.imageshack.us/i/p1020625.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

G.G.
9 maart 2011, 19:29
Zit naar de foto's te kijken en het is haast niet te zien, maar zou het niet gewoon aan het profiel kunnen liggen?

Gearjunkie
9 maart 2011, 20:27
Folgendsmij is het verschil dat een ongelakte hals fijner speelt als je een beetje plakkerige handen hebt. Maar folgendsmij vind ik een gelakte hals dan weer mooier om te zien, met de aanvulling van het viesworden zoals G.G. heeft laten zien.

Waarom staat er een rood streepje onder folgendsmij? Omdat je eigenlijk VOLGENS MIJ bedoelt.

jan jansen
9 maart 2011, 21:22
wat is er dan fout aan "folgendsmij"?
En ik heb geen dyslexie, maar ik ben wel gehecht aan de limburgse taal, dus daar zullen mijn 'spelfouten' wel mee te maken hebben...



En volgens mij hebben we maar 2 talen in nederland..het nederlands en het frys....en anders is het gewoon om alles,dus de gehele zin of zinnen in plaatselijk dialect neer te zetten en niet halfgebakken....

Op een kale esdoorn hals gewoon een of andere olie gebruiken...voelt veel beter dan lak....:):)

aaronstonebeat
9 maart 2011, 21:46
Dan zijn er ook nog verschillende soorten lak en olie. Alles is al gezegd eigenlijk.

Maar eh,
volleges mich zachte vier vreuger 'volleges mich' ;)

Ijselrobo 07
9 maart 2011, 21:57
Maar eh,
volleges mich zachte vier vreuger 'volleges mich' ;)

in limburgs: joa, dat weit ich, mear dat kent de res neet leze ;)
in nederlands: ja, dat weet ik, maar dan kan de rest niet lezen ;)

maar om niet off topic te gaan:
op de site van Eko (http://www.ekoguitars.it/viewdoc.asp?co_id=79843&pid=71811) staat dat de hals van maple is, en niet van esdoorn...
maar als ik het fretboard zie, zou ik eerder zeggen dat het ebony is dan rosewood, dus folgendsmij klopt de info op die site niet :makeup:
Maar om een conclusie te trekken:
de hals van de S-300 zou eerder met olie dan met lak bewerkt kunnen zijn?

aaronstonebeat
9 maart 2011, 22:02
'Maple' is esdoorn in het Engels.

G.G.
9 maart 2011, 22:12
Nee, is gewoon gelakt. Het is echt wel palissander en geen ebben hoor. Ebben wordt eigenlijk nooit gebruikt op strats. palissander/rosewood is veel gebruikelijker. Ebben heeft wel een geweldige attack, daarom heb ik juist gekozen voor ebben op de strat die ik hierboven gepost heb. Maar die Eko, ik weet zo goed als 100% zeker dat dat rosewood is.

Gearjunkie
9 maart 2011, 22:21
maar als ik het fretboard zie, zou ik eerder zeggen dat het ebony is dan rosewood, dus folgendsmij klopt de info op die site niet :makeup:


Je deed het weer.. ;)

Ebben is duur hout, dus op een Eko lijkt het me onwaarschijnlijk.

Eko
10 maart 2011, 09:49
Is een Mapleneck met een roswood toets. Ook een gelakte hals.
Dat er een verschil is in halzen heeft een aantal redenen. Er is verschil in halsprofielen en dikten. Daarna nog in laagdikte van de lak. Ook de laksoort draagt aan speelcomfort bij. Hele kleine verschillen in halsprofiel kunnen grote verschillen in speelcomfort hebben. Een rounded edge bv ( overgang van hals naar fretboard ) is heel comfortabel spelen ten opzichte van een wat hardere overgang zoals bij een `62 reissue van Fender.
Als je meerdere gitaren hebt zul je er altijd wel een tussen hebben zitten waarvan het gewoon allemaal prettiger aanvoelt. Of de klank ook naar je smaak is , dat is een tweede. Veel gitaristen hebben wel een gitaar waarvan ze iets hebben van : Als die er nu zou zijn met zo`n klank dan......... en dus is er een customshop waar je dat allemaal kunt laten maken naar je zin.

Venlonaer
10 maart 2011, 12:41
offtopicmode


wat is er dan fout aan "folgendsmij"?
En ik heb geen dyslexie, maar ik ben wel gehecht aan de limburgse taal, dus daar zullen mijn 'spelfouten' wel mee te maken hebben...


Wow even stoppen jij. Zo haal je het limburgs weer naar beneden hè. Het is geen verkapt limburgs woord, maar verkapte MSN-taal/jongeren-spreektaal als ik het zo lees.
Daarnaast is het limburgs inderdaad geen officiële taal, zoals al eerder vermeld. Kortom doe wat aan je spelling en lees je comment nog even na voordat je hem neerplempt.

Danku!

/offtopicmode

Gothra
10 maart 2011, 13:02
En zeg alstublieft 'volgens mij'. Ik wou nog een zinnige comment geven maar aangezien je denkt dat je het echt zo schrijft laat ik het maar:seriousf:

guitarnijboer
10 maart 2011, 13:23
Misschien is de Eko gewoon wat meer gebruikt waardoor de lak wat gladder is? Ik heb een Fender USA met maple die zijde gelakt is en vrij ruw aanvoelde dan. Na een tijd spelen werd de hals steeds gladder en glansender...

Braindead
10 maart 2011, 19:58
Dat wat je zegt over de Music Man halzen is echt nieuw voor mij. Deze zijn met gunstock oil behandeld maar zeker niet gelakt. Dat kan ook niet want olie trekt echt niet door de lak heen. Dat "iets" wat een beschermende laag opbouwt is wax. Je moet daarom ook regelmatig je Music Man neck waxen ( eerst oliën). En ja, wat viezer zal die wel worden dus eerst handjes wassen voor je aan tafel gaat.

QUOTE "Alle productie gitaren hebben een gelakte nek (ivm met Warping en garantie) tenzij het bepaalde exotische houtsoorten zijn zoals op sommige high end (PRS), boutique of custom gitaren
zelfs true-oiled nekken (Musicman) zijn gelakt, omdat het niet echt olie is, maar een mengsel van lijnzaad olie en lak (of iets wat een beschermende lak laag op bouwt)"

En over de EKO hals. Het kan zijn dat de hals iets minder dik gelakt is (om kosten te besparen of voor de klank). Of het is slijtage maar dan zou je dat op de headstock moeten kunnen zien. Ik heb wel eens vaker gitaren gezien die op papier een gelakte hals hebben maar zo dun gelakt zijn dat de lak wat aan de doffe kant is. Op zich kan dat het speelgemak wel verbeteren.

Orgasmocaster
10 maart 2011, 21:20
Dat wat je zegt over de Music Man halzen is echt nieuw voor mij. Deze zijn met gunstock oil behandeld maar zeker niet gelakt. Dat kan ook niet want olie trekt echt niet door de lak heen. Dat "iets" wat een beschermende laag opbouwt is wax. Je moet daarom ook regelmatig je Music Man neck waxen ( eerst oliën). En ja, wat viezer zal die wel worden dus eerst handjes wassen voor je aan tafel gaat.



Gunstock oil is geen pure olie en bouwt wel degelijk een harde finish up je hals, net als Danish oil, en de meeste Tung Oils.

ik heb heel veel nekken (en ook bodies) gefinished met Gunstock oil en Wax, en het is toch echt de Olie die de laag opbouwt.

Braindead
10 maart 2011, 21:36
Ik gebruik altijd Dr Stringfellows lemon oil (kyser) en wax om te sealen. Er zit absoluut een beschermlaag op de hals dat vergelijkbaar is met lak. Voor mijn gevoel komt het door de wax maar je zou best weleens gelijk kunnen hebben.


Gunstock oil is geen pure olie en bouwt wel degelijk een harde finish up je hals, net als Danish oil, en de meeste Tung Oils.

ik heb heel veel nekken (en ook bodies) gefinished met Gunstock oil en Wax, en het is toch echt de Olie die de laag opbouwt.