PDA

View Full Version : 2 eindbuizen verwijderen uit een 100 watt Marshall



Don Olivier
9 maart 2011, 16:37
Als je de buitenste 2 eindbuizen uit een 100 watt Marshall verwijderd, wordt het een 50 watt versterker...

Echter, is het dan veilig de versterker voluit te gebruiken met een 50 watt speakerkast?

Als ik logisch nadenk wel, maar twijfel toch omdat het volume verschil tussen 50 en 100 watt kwa db niet zo groot is.
Voordat ik mijn cabinet opblaas dus :)

The Running Man
9 maart 2011, 16:51
Als je de buitenste 2 eindbuizen uit een 100 watt Marshall verwijderd, wordt het een 50 watt versterker...

Echter, is het dan veilig de versterker voluit te gebruiken met een 50 watt speakerkast?

Als ik logisch nadenk wel, maar twijfel toch omdat het volume verschil tussen 50 en 100 watt kwa db niet zo groot is.
Voordat ik mijn cabinet opblaas dus :)

Per saldo braakt hij dan (veel) meer dan 50 watt uit en verandert de toon ook (zie GIABLO Challeneger review geloof ik). Ik zou er geen setje 25 watt greenbacks op standje 10 mee durven martelen; slecht voor je knieschijven:rockon:

The Running Man
9 maart 2011, 16:52
Als je de buitenste 2 eindbuizen uit een 100 watt Marshall verwijderd, wordt het een 50 watt versterker...

Echter, is het dan veilig de versterker voluit te gebruiken met een 50 watt speakerkast?

Als ik logisch nadenk wel, maar twijfel toch omdat het volume verschil tussen 50 en 100 watt kwa db niet zo groot is.
Voordat ik mijn cabinet opblaas dus :)

Per saldo braakt hij dan (veel) meer dan 50 watt uit en verandert de toon ook (zie GIABLO Challenger review geloof ik). Ik zou er geen setje 25 watt greenbacks op standje 10 mee durven martelen; slecht voor je knieschijven:rockon:

Don Olivier
9 maart 2011, 17:09
Dat de toon veranderd heb ik gemerkt en...tsja aangezien je nooit een 100 watter helemaal open kan trekken vind ik deze mani9er een leuk alternatief :) PERSOONLIJK vind ik de toon veel opener , helderder klinken. Ook mer ik dat ie meer gaat vervormen...kan dat?

Ik heb een mastervolume ingebouwd en kan die nu wellicht iets meer open gezet worden zonder 2 greenbacks naar de andere kant te blazen?

nico verduin
9 maart 2011, 17:09
De meeste 50/100 watters geven clean rond de 40/80 Watt af. In overdrive wil dat rustig wel eens 70/140W worden. Dus als je van je speakers af wilt.....

Don Olivier
9 maart 2011, 17:41
Deze versterker is gemeten en stoot rond de 90 watt uit MET 4 buizen...

nico verduin
9 maart 2011, 18:50
Dan moet je het gewoon doen. En als ze achteraf toch uitfikken heeft iemand iets bij jou uit te leggen :seriousf:

cluseau
9 maart 2011, 22:33
Deze versterker is gemeten en stoot rond de 90 watt uit MET 4 buizen...

Dan ben ik wel benieuwd hoe dat is gemeten.

Frans.

nico verduin
9 maart 2011, 22:54
Waarschijnlijk Clean.....

Don Olivier
9 maart 2011, 22:54
Dan ben ik wel benieuwd hoe dat is gemeten.

Frans.

Aan de hand van het voltage....hij loopt op 430 v

nico verduin
9 maart 2011, 23:05
Aan de hand van het voltage....hij loopt op 430 vZo jammer heh........ Gewoon een load op de speaker zetten. Sinus signaal erin zetten en meten met een AC meter hoeveel volt je krijgt. Dat gedeeld door de Load weerstand en je weet de stroom.

Daarna P = I^2 * R en je hebt de watts die eruit komen...

Je hebt het vermoedelijk over de anode dissipatie tijdens het bias afstellen?

cluseau
9 maart 2011, 23:06
Aan de hand van het voltage....hij loopt op 430 v
Voltage zegt helemaal niets, uitgangsvermogen meet je clean anders heb je geen enkele referentie met de prestatie's.

Ik maakte deze opmerking omdat je bij een clippende versterker de fout in kan gaan en alsnog je speaker opblazen. Het vermogen is tijdens clippen wel een stuk hoger dus let daar wel op. ;) 90Watt clean is heel reeel voor deze amp, dat had Nico ook al aangegeven. Dit betekend dus wel dat je in clipmode flink over de 90Watt gaat heen gaat.

In de situatie van twee eindbuizen haal je met gemak de 50Watt clean omdat de voeding (de uiteindelijke leverancier van al dat vermogen) nu een flinke overcapaciteit heeft. Ik schat dat je clippend aan de 70Watt gaat komen. Een killer voor je 50Watt speaker.

Frans.

Damn, is die verduin me weer voor :D

Don Olivier
9 maart 2011, 23:21
Ik vrees dat je gelijk hebt.....

Ook met 2 eindbuizen is het ongelooflijk hard....wellicht te hard voor twee 25 speakers...

maar toch...een EL34 levert 25 watt...dus twee EL34's kunnnen toch niet meer leveren dan 50 watt?

cluseau
9 maart 2011, 23:26
maar toch...een EL34 levert 25 watt...dus twee EL34's kunnnen toch niet meer leveren dan 50 watt?

Gedeeltelijk correct, 50Watt clean. Maar als hij clipt gelden er andere wetten. Een sinus vermogen is niet gelijk aan het vermogen wat wordt ontwikkelt door een blokgolf. Bij een blokvormige spanning kan het vermogen 1,4 maal zo groot worden.

HaroldA
9 maart 2011, 23:29
Als je de buitenste 2 eindbuizen uit een 100 watt Marshall verwijderd, wordt het een 50 watt versterker...

Hou je er wel rekening mee dat er niets meer van de impedanties klopt als je 2 buizen trekt?

Don Olivier
9 maart 2011, 23:32
Hou je er wel rekening mee dat er niets meer van de impedanties klopt als je 2 buizen trekt?

Yep daar hou ik rekening mee :)

Don Olivier
9 maart 2011, 23:34
Dus in het kort...de meesten zeggen dat 2 buizen verwijderen uit een 100 watter en dan voluit jagen over een 50 watt box killing is voor je speakers?

Want dan kan het vermogen weleens oplopen tot 70 watt totaal?

cluseau
9 maart 2011, 23:43
Dus in het kort...de meesten zeggen dat 2 buizen verwijderen uit een 100 watter en dan voluit jagen over een 50 watt box killing is voor je speakers?

Want dan kan het vermogen weleens oplopen tot 70 watt totaal?

Got the picture.....

100Watt speaker op een 100Watt amp is naar mijn idee ook niet zo veilig tenzij de speaker flinke overcapaciteit heeft of je moet clean blijven spelen. De opgegeven 100 Watt voor jouw amp is clean vermogen. In overdive situatie's is dat nog een beetje meer. De uitgangsspanning zal idd niet toenemen maar wel de vorm van het signaal. De vermogens berekening geldt alleen voor een zuivere sinus.

Frans.

nico verduin
9 maart 2011, 23:43
Dat proberen we je al een paar keer duidelijk te maken. Maar ook bij 100W ga je bij vol uit er ver overheen. De meeste bakken die ik onderhanden heb gehad halen rustig 130W piek.

Don Olivier
10 maart 2011, 11:31
Tsja het is een risico dus....

Echter ik had vroegah een 4X12 cab met 20 watters. Inderdaad met een 100 watt top. Nooit problemen mee gehad.

HaroldA
10 maart 2011, 11:33
Tsja het is een risico dus....

Echter ik had vroegah een 4X12 cab met 20 watters. Inderdaad met een 100 watt top. Nooit problemen mee gehad.

Mijn 100 Watt Marshall JMP 2203 uit 1978 is ook af fabriek geleverd met een 4x12" 100 Watt cab. (greenbacks)

cluseau
10 maart 2011, 11:40
Echter ik had vroegah een 4X12 cab met 20 watters. Inderdaad met een 100 watt top. Nooit problemen mee gehad.

Dat kan natuurlijk maar tis niet gezegd dat die top zijn volle vermogen leverde. Ook is de ene speaker de andere niet. Sommige speakers kunnen echt op hun donder krijgen voor ze heengaan. De kast maakt ook veel verschil. Zo bied een gesloten kast meer weerstand voor de speaker en zul je niet zo snel last hebben dat de conus in zijn strot geramd wordt. Gevaar voor verbranden van de spreekspoel blijft altijd maar ook dit is van vele factoren afhankelijk. Kortom zeg nooit "nooit". Het antwoord op je uiteindelijke vraag blijft....."gevaarlijk project" maar wil niet zeggen dat het per defenitie mis zal gaan. Het risico neem je tenslotte zelf.

Frans.

Don Olivier
10 maart 2011, 12:40
Dat kan natuurlijk maar tis niet gezegd dat die top zijn volle vermogen leverde. Ook is de ene speaker de andere niet. Sommige speakers kunnen echt op hun donder krijgen voor ze heengaan. De kast maakt ook veel verschil. Zo bied een gesloten kast meer weerstand voor de speaker en zul je niet zo snel last hebben dat de conus in zijn strot geramd wordt. Gevaar voor verbranden van de spreekspoel blijft altijd maar ook dit is van vele factoren afhankelijk. Kortom zeg nooit "nooit". Het antwoord op je uiteindelijke vraag blijft....."gevaarlijk project" maar wil niet zeggen dat het per defenitie mis zal gaan. Het risico neem je tenslotte zelf.

Frans.


Gevaarlijk...maar het geluid van eindbuizen en speaker distortion is worth the risk :)

guitarnijboer
10 maart 2011, 13:38
Mijn 100 Watt Marshall JMP 2203 uit 1978 is ook af fabriek geleverd met een 4x12" 100 Watt cab. (greenbacks)

Ja, maar er horen natuurlijk twee onder! :crazyhappy:

Heel vaak gaat het heel lang goed omdat:

- het vrijwel niet voorkomt dat de 100 watt versterker daadwerkelijk een vermogen van 100 watt hoeft te leveren. Als je het vermogen wat je daadwerkelijk naar de speakers zou sturen zou meten (zelfs op hoog volume) denk ik dat je verbaast zal zijn over het resultaat. Alleen de heren Hendriks, Townsend, en Clapton hadden het geluk alles op tien te kunnen zetten zonder dat er meteen geklaagd werd. En die maakten ook wel eens iets stuk...
- de oude 20, 25 en 30 watters in de praktijk wel wat meer konden hebben dan het opgegeven vermogen. Zeker in een gesloten kast. Dit vermogen moet je meer lezen als: dat kunnen ze zeker hebben.

flo123
10 maart 2011, 14:11
Op mijn 50W bak komt het Master Volume meestal niet boven standje 3 in een live setting. De versterker levert bij lange aan niet zijn top vermogen.
Ik denk dat je, bijvoorbeeld in de oefenruimte met een rock band, niet meer dan 20W vermogen genereert om op het geluidsniveau van een flink meppende drummer te komen. Op het podium is het vaak nog minder omdat anders de geluidsman erg ongelukkig wordt. Dan zijn 2x 25W speakers geen probleem lijkt me.

jerome
10 maart 2011, 23:09
Ik heb bijna 20 jaar lang gespeeld met een JMP2203 100Watt top (dus met master volume en gewoon met alle vier de buizen erin) over een halfopen 2 x 12" box met silver alnico's er in ( 2 x 25 Watt) en ik heb ze nooit opgeblazen.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat de master volume eigenlijk nooit boven standje 4 kwam, en dan zal ie best wel eens een piek geven van boven de 50 watt maar daar kunnen de meeste speakers echt wel tegen...
De laatste tijd speel ik over 2 van deze boxen of over 1 halfopen cab met 2 Alnico Golds

nico verduin
11 maart 2011, 06:50
Ik heb bijna 20 jaar lang gespeeld met een JMP2203 100Watt top (dus met master volume en gewoon met alle vier de buizen erin) over een halfopen 2 x 12" box met silver alnico's er in ( 2 x 25 Watt) en ik heb ze nooit opgeblazen.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat de master volume eigenlijk nooit boven standje 4 kwam, en dan zal ie best wel eens een piek geven van boven de 50 watt maar daar kunnen de meeste speakers echt wel tegen...
De laatste tijd speel ik over 2 van deze boxen of over 1 halfopen cab met 2 Alnico Golds
De topic starter wil voluit.....

JTB
11 maart 2011, 09:19
De topic starter wil voluit.....

en hardstikke doof worden...

nico verduin
11 maart 2011, 09:24
en hardstikke doof worden...zijn z'n eigen oren. Eigen keuze:crazyhappy:

Don Olivier
11 maart 2011, 14:16
zijn z'n eigen oren. Eigen keuze:crazyhappy:

Denken jullie nou echt dat ik met mijn oren op de speakers ga liggen als ze voluit staan te werken?

Thiez
11 maart 2011, 14:41
Ik denk dat je met een 4x12 speakerkast en 100watt buizentop hem niet graag voluit zet hoor.
Ik heb mijn engl blackmore met 4x12 welleens op 3/4 open gezet master en preamp helemaal open.
Maar dan kun je al bijna je huis verbouwen met een versterker hoor. Je voelt de vloer trillen.

Als je eindbuis oversturing wil zou ik er een loadbox ofzo tussen zetten. Dan kun je alles op 10 zetten en het volume regelen.

jerome
11 maart 2011, 17:50
De topic starter wil voluit.....

Met een JMP... Sj*s*s....:dontgeti: