PDA

View Full Version : Hughes and Kettner Tubeman II: iets voor mij?



tidalwave_sideburns
9 maart 2011, 16:00
Dag iedereen,



Nadat mijn prachtige Ampeg weer eens kuren vertoonden tijdens ons laatste concert, (geluid viel steeds weg) en ik balend als een stekker op de weg terug naar de oefenruimte de veren in de top hoorde kletteren wist ik het zeker: ik ga over op een handzame, compacte rig. Zo kwam ik weer eens uit op zo'n Hughes & Kettner Tubeman. Ik heb al jaren zo'n ding willen hebben, maar de aanschaf steeds uitgesteld om verschillende redenen. Nu is zo'n ding gemaakt (onder andere) om direct in de mengtafel te prikken, en kan ook gewoon via de power amp output naar de eindtrap van mijn Reverberocket in de oefenruimte. Perfect.

Dus, die tubeman.

3 kanalen,
*clean* (gebruik ik toch eigenlijk nooit, maar kan geen kwaad)

*crunch* (zou marshall gevoiced zijn. Ik vermoed een vergelijkbare voicing van het 2e kanaal van de tri amp, een versterker die ik vrij goed ken. Met een boost pedaal erg lekker. Vanille een beetje tja...)

*lead* (mesa, hotrod marshall. Komt mooi uit, die lust ik ook wel).

Om een beeld tegeven naar wat ik zoek: Ik speel psychobilly met m'n band, van surf en swing tot reverend horton heat en motörhead en hier en daar wat metal (Rammstein, Pantera) voor de lol tussendoor. Wil prima met zo'n contrabas trouwens. Dus geen nu-metal, stoner fuzz, of rockabilly clean. Niet te modern maar vooral niet te klassiek dus.

Wat verder gedeelde eq, afzonderlijke volume regeling, dus er valt wel het een en ander af te stellen. Goed, ik heb dit een beetje lopen overpeinzen, en ben zo onderhand toch wel erg enthousiast geworden over dit ding (hoewel ik hem nog niet zelf aan de tand heb kunnen voelen.)

De bedoeling is dus dat ik dit apparaat, of een alternatief natuurlijk, in een pedalenkoffer in ga bouwen. Daarnaast 2 drive pedalen voor extra smaakjes, te weten
- Boss FDR-1, ontzettend lekker pedaal, voor een preamp boost, en een tikkeltje reverb.
- Catalinbread DLS. Ik ga hier een kloon van laten bouwen met alleen het Rock circuit. Heeft nu nog niet echt prioriteit natuurlijk, ;).

Ik speel vaak met nogal veel reverb, en aangezien die FDR-1 geen echt mooie reverb heeft, ik wel een echte verengalm wil maar ik wel een beperkt budget heb zal ik ook zo'n stage center reverb of een van de andere solidstate reverb driver circuits in een pedaaltje laten proppen, met die verentank gemonteerd aan het pedalboard. Later dan nog misschien een tremolopedaal erbij, en dan ben ik wel het heertje.

Maar goed, op papier ziet het ganz gut aus ja, maar ik heb dat ding nog niet kunnen testen, en heb nergens een goede demo kunnen beluisteren. Er staat wel wat op de website van Hughes & Kettner, (http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=11) maar dat klinkt echt nergens naar. Nou gebruiken ze ook gitaren die ik niet goed vind klinken (strat en Les Paul gok ik), en op zich is het wel veelbelovend dat dat typische (vind ik ontzettend lelijke) kartonnen geluid zo duidelijk is. Die twee drive voorbeelden, een veel te krasserig, een veel te dof, net als dat lead kanaal. Maar goed, nou heb ik nogal heldere pickups, dus dat zou dan wel gecompenseerd worden, in ieder geval anders moeten klinken. Op youtube staat al helemaal niets bruikbaars, maar goed, dat was te verwachten.

Nu zijn er ook andere, soortgelijke pedalen (tech 21, Meteoro Dr Drive/Mesa V-twin, GEEN line 6) en zelfs schematics beschikbaar zodat ik daar ook een kloon van zou kunnen bouwen, maar voor de prijs van die tubeman's /men? 150 euro zie je ze regelmatig voorbijkomen, lijkt dat niet echt een goed alternatief. Die Mesa's vind ik veel te duur, en hebben minder mogelijkheden of juist functies die ik toch niet gebruik.. Wat zo'n kloon betreft: Op zich lijkt het me wel te gek, twee pre amp circuits uitkiezen, en die in een pedaal mikken met dezelfde speakersims en compensated outputs e.d. Misschien iets voor later een keertje...

Dus, misschien dat jullie je ervaringen met dit ding kunnen delen.

- Klopt het dat de voicing overeenkomt met die van die tri amps?
- Is iemand anders ook overgestapt op zo'n rig? Is het echt wat voor lange termijn of ben je er snel weer op uitgekeken/gaat het weer kriebelen met iets anders op te gaan treden.
- Klinken timebased effects (reverb met name) ook een beetje tussen tubeman en mengtafel? Ik hou best van een smerige surf garage sound, dus reverb voor de tubeman is ook een optie natuurlijk.


Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Groet,

Jan