PDA

View Full Version : 'Nieuwe ' frets zonder refret-job, hoe kan dat?



Joppnl
9 maart 2011, 15:06
Goeden,

jaaaaaren geleden heb ik mijn acoustische 6 snr eens voor een opknapbeurt naar een gitaarbouwer gebracht.

De frets zelf (die ijzeren fret-draden in t hout) waren op div. plek van de snaar helemaal ingedeukt.

Toen ik m terug kreeg was dat weer helemaal 100%, alsof er nieuwe frets in gezet waren.

Dat gevraagd maar de man zei dat ie dat niet gedaan had maar wilde ook niet vertellen hoe dan wel.

Kortom, hoe kan je die (behoorlijk grote) deuken er uit halen (echt onzichtbaar) zonder nwe frets erin te doen? (zou dat wel kunnen? )

Bert Gitaar
9 maart 2011, 15:21
Vlakken van je frets misschien. Voorheen zullen ze toch wat hoger geweest zijn.
Fretten vullen in de deuken heb ik nog niet eerder van gehoord.

barno
9 maart 2011, 16:15
Goeden,

jaaaaaren geleden heb ik mijn acoustische 6 snr eens voor een opknapbeurt naar een gitaarbouwer gebracht.

De frets zelf (die ijzeren fret-draden in t hout) waren op div. plek van de snaar helemaal ingedeukt.

Toen ik m terug kreeg was dat weer helemaal 100%, alsof er nieuwe frets in gezet waren.

Dat gevraagd maar de man zei dat ie dat niet gedaan had maar wilde ook niet vertellen hoe dan wel.

Kortom, hoe kan je die (behoorlijk grote) deuken er uit halen (echt onzichtbaar) zonder nwe frets erin te doen? (zou dat wel kunnen? )

heeft de frets gevlakt, belachelijk dat ie dat niet wil zeggen, alsof dat een of ander bedrijfsgeheim is.... tsss. is gewoon standaard procedure bij nog niet te zwaar gedeukte frets. dwz frets gelijk vlakken met platte vijl en daarna terug crownen (de frets terug rondzetten met crownvijl)

Pepe
9 maart 2011, 16:25
Ik vind het wel leuk, een gitaarbouwer met "zijn geheimpje". Cute.

LaurentB
9 maart 2011, 16:39
Ja, raar. Is wel een werkje dat ervaring vereist trouwens, niet iets simpels. Als je te ver gaat blijft er immers niets anders dan herfretten over.
Mij lukte het niet zomaar ineens goed op mijn zelfbouw, bijvoorbeeld.

Joppnl
9 maart 2011, 19:12
OK, duidelijk, thnx!


k Heb even opgezocht hoe een crown file er nu uit ziet, eigenlijk gewoon een 3-hoekig vijltje met wat platte kanten.

Lijkt me alleen niet iets om nou meteen zelf te gaan doen, als het idd mis gaat ben je verder van huis....

Maar goed, 't is ook niet nodig maar ben blij dat ik nu weet hoe het gedaan is,

LaurentB
9 maart 2011, 19:33
Dat crownen valt wel mee, vooral dat vlakken is lastig vind ik.


OK, duidelijk, thnx!


k Heb even opgezocht hoe een crown file er nu uit ziet, eigenlijk gewoon een 3-hoekig vijltje met wat platte kanten.

Lijkt me alleen niet iets om nou meteen zelf te gaan doen, als het idd mis gaat ben je verder van huis....

Maar goed, 't is ook niet nodig maar ben blij dat ik nu weet hoe het gedaan is,