PDA

View Full Version : die zwarte/witte snaarpennetjes: hoe haal jij ze er uit?



Joppnl
9 maart 2011, 15:02
goeden,

vandaag bij mijn 12 sn gitaar de snaren willen vervangen, eerst de oude eraf en die witte pennetjes aan de snaareinden er uit.

Al jaaaaaren doe ik dat mbv een platte schroevendraaier die ik op het pennetje er voor zet om zo het bedoelde pennetje er uit te wippen (hefboom)

Helaas, toen ik bij pennetje 5 was (van de 12 dus) waren er van 2 de kopjes af gebroken.

De rest dus maar via het klankgat met m'n hand ad onderkant terug geduwd.

Kan zijn dat het plastic erg broos geworden is in al die jaren maar hebben jullie dat ook wel eens dat die dingen afbreken? En hoe halen jullie er uit (zodat ze niet afbreken bij voorkeur :-) ?

Nu eerst weer naar de gitaarboer voor een paar van die !$@#% pennetjes voordat de snaren er weer op kunnen..... Life is a bitch....

Bert Gitaar
9 maart 2011, 15:27
Met 2 theelepeltjes. Dus van af 2 kanten opwippen/hefboom. Je moet een iets wat puntig theelepeltje hiervoor gebruiken. En dan opwippen/hefboom. Maar afbreken kunnen ze altijd. En soms werkt dit ook niet altijd. Meestal wel.

-Martijn-
9 maart 2011, 15:35
Ik gebruik daar altijd zo'n soort tang voor:
http://www.kijkhoekje.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/tang1.jpg

Vaak zit er op snaarwinders ook een mondje bedoeld om pennen ermee uit te trekken, maar bijvoorbeeld bij die van Dunlop is het plastic te dun om er genoeg kracht mee te kunnen zetten.

Flipkoos
9 maart 2011, 16:01
Als het lukt gewoon met de vingers, anders met een tang.

Muzieknono
9 maart 2011, 16:16
Met mijn snaarwinder en dan gelijk de plastieken vervangen door hardhouten, plastic rotzooi hoort niet op een akoestische gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
9 maart 2011, 16:36
Ik gebruik die uitsparing in de snarenwinder daarvoor. Althans, sinds ik erachter ben dat die daarvoor dient, en dat is nog helemaal niet zo lang :soinnocent:

Flipkoos
9 maart 2011, 17:14
Met mijn snaarwinder en dan gelijk de plastieken vervangen door hardhouten, plastic rotzooi hoort niet op een akoestische gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ff lekker offtopic: maakt dat nou heel veel verschil in sound?

Bert Gitaar
9 maart 2011, 17:23
Ff lekker offtopic: maakt dat nou heel veel verschil in sound?

Moeilijk, volgens mij niks. Hout kan ook breken. Het ziet er wel beter uit als het van hout is.

Harald
9 maart 2011, 17:37
Materiaal van de pennen maakt wel iets uit, maar je maakt niet ineens van een budget gitaar een concurrent voor high end gitaren. Maar alle beetjes helpen, goede brugpennen, een goed zadel, goede snaren, een goede nut, en een goede afstelling. Het scheelt allemaal, en de afstelling ook nog eens in bespeelbaarheid. Het zijn ook niet de grootste uitgaven (tenzij je echt voor walrusivoor gaat, dat tikt zeker bij een 12 string wel aan)

Been is een goede optie, ivoor wordt moeilijk, dacht dat zowat alleen Walrus ivoor nog mag, en dat kost een paar duiten. Ebben is ook mooi spul. Je hebt ook nog messing brugpinnen.

Maar als je ze toch vervangt zou ik iig voor ebben of been gaan, al dan niet met een inlay op de kop. Hangt natuurlijk een beetje van de gitaar af. Maar iets zwaarder dan plastic is toch wel fijn.

LaurentB
9 maart 2011, 17:44
Ff lekker offtopic: maakt dat nou heel veel verschil in sound?

Daar is op Harmony Central (http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2316245-School-me-on-bridge-pins-please&highlight=bridge+pins) eens een complete oorlog over uitgebroken. Maar er was ook iemand die daar eens een mooie vergelijkende test op deed (zoek op Freeman Keller).
Wat Harald zegt kwam daar inderdaad uit.

Messing klinkt helderder, ebben warmer, als ik het me goed herinner.

Joppnl
9 maart 2011, 20:49
Messing klinkt helderder, ebben warmer, als ik het me goed herinner.



Benieuwd dan hoe walrus-ivoor klinkt.....(nooit geweten dat dit bestond en ergens voor gebruikt wordt....)

Of samengeperste zee-egel prikpennen...... :-)

Volgende keer als ik bij Blijdorp ben ...mmmm...... :-) (1* 12 snaar..... 2* 6 snaar..... = 1/4 walrus? (rest gaat op de bbq...)

vederlicht
9 maart 2011, 21:40
Ik gebruik ook een snaarwinder omdat je alle hulpmiddelen bij de hand hebt: De opwinder dus om de snaren op/af te winden, de uitsparing om de snaarpennetjes los te trekken en als je het handvat uitklapt heb je een instrument om de overtollige snaar af te knippen. Handig en niet duur!
Vederlicht♫

vederlicht
9 maart 2011, 21:44
Benieuwd dan hoe walrus-ivoor klinkt.....(nooit geweten dat dit bestond en ergens voor gebruikt wordt....)

Of samengeperste zee-egel prikpennen...... :-)

Volgende keer als ik bij Blijdorp ben ...mmmm...... :-) (1* 12 snaar..... 2* 6 snaar..... = 1/4 walrus? (rest gaat op de bbq...)

Walvis-ivoor??? Nou heel hoog en helder, wat dunnetjes maar verder klinkt het VET!!
Vederlicht♫

LaurentB
9 maart 2011, 21:59
Walvis-ivoor??? Nou heel hoog en helder, wat dunnetjes maar verder klinkt het VET!!
Vederlicht♫

WalRUS-ivoor. Walvis-ivoor, tssk, alsof dat ook maar érgens naar zou kunnen klinken...

--=HANS=--
9 maart 2011, 22:02
Ik heb de pins op m`n Martin 00028ec ooit vervangen voor een setje benen exemplaren. De plastic pins die Martin erbij levert heb ik nooit begrepen, het voelt gewoon niet lekker. Het ziet er nu beter uit, als ik m`n snaren vervang voel ik mooi koel en zwaarder materiaal maar de klank is voor zover ik het kan horen echt totaal niet veranderd. Tuurlijk, alle beetjes helpen maar het verschil is in dit geval zo klein dat ik het voor de klank dus echt niet had hoeven doen.
We hebben dit punt hier al vaker besproken maar ik zeg het nog maar eens, in mijn Lowden zitten helemaal geen pins en die klinkt toch bepaald niet lullig. George Lowden volhardt in zijn brug waar de snaren doorheen geregen worden en als hij het idee zou hebben dat zijn gitaren beter zouden gaan klinken van snaren met een pin door de top heen zou hij dat volgens mij zeker doen. Los daarvan is het gewoon ontzettend handig.

Luca P
9 maart 2011, 23:22
http://www.guitarstudio.com.au/GuitarStringWinder.jpg

De stringwinder ja zoals reeds vermeld.
Onder zie je die uitsparing daar valt dat kopje precies in. Onder de kop schuiven, voorzichtig een beetje wrikken en dan komt ie wel los.
Als de de nieuwe snaar erin doet ros dat pinnetje er dan niet met geweld in. Anders krijg je hem de volgende keer er moeilijk weer uit.

Flipkoos
10 maart 2011, 07:12
Die op mijn Simon & Patrick zijn heel mooi afgewerkt met een abalone stipje... Volgens mij zijn ze van graftak... Maar ik kan op mijn Blueridge nog eens overwegen te veranderen om te kijken of het wat uitmaakt.

Eko
10 maart 2011, 16:11
Ik heb verschillende brugpennen. De standaard kunststofpennen uiteraard , maar ook ebben en messing. Naarmate het materiaal harder wordt is de overdracht van klank ook anders. Dus een materiaal zoals ivoor of metaal geeft meer tophoog door. Sommige gitaren knappen er enorm van op. Bij andere gitaren is het hebben van meer hoog alleen maar storend. Ik heb een hele tijd expirimentjes gedaan met andere snaren en combinaties van pennen.
De pennen verwijder je inderdaad het makkelijkst met zo`n stringwinder.

Niekj
10 maart 2011, 20:33
Ik heb in het verleden als hulpje in een niet nader te noemen gitaarwinkel vele malen de pins verwisseld. In de eerste instantie ging dit met een schroevendraaier/stringwinder maar ik had hierbij toch af en toe dat ik uitschoot of dat ik het idee had dat ik de brug beschadigde, helemaal met oude Martins/Gibsons etc.. waarbij de brugpinnetjes wat dieper in de brug lagen brak me vaak het zweet uit als ik weer eens uitschoot (nooit iets ernstigs gebeurt overigens). Wat ik toen heb "bedacht" is eerst de snaren afwinden/doorknippen, vervolgens via de soundhole met een hard stuk plastic de pins naar boven drukken en met de andere hand wat tegendruk leverend voor gitaren die wat minder stevig leken. Deze methode werkt mijns inziens sneller/veiliger.

Muzieknono
11 maart 2011, 07:19
Ik heb in het verleden als hulpje in een niet nader te noemen gitaarwinkel vele malen de pins verwisseld. In de eerste instantie ging dit met een schroevendraaier/stringwinder maar ik had hierbij toch af en toe dat ik uitschoot of dat ik het idee had dat ik de brug beschadigde, helemaal met oude Martins/Gibsons etc.. waarbij de brugpinnetjes wat dieper in de brug lagen brak me vaak het zweet uit als ik weer eens uitschoot (nooit iets ernstigs gebeurt overigens). Wat ik toen heb "bedacht" is eerst de snaren afwinden/doorknippen, vervolgens via de soundhole met een hard stuk plastic de pins naar boven drukken en met de andere hand wat tegendruk leverend voor gitaren die wat minder stevig leken. Deze methode werkt mijns inziens sneller/veiliger.

Tot zover dus de theorie dat je snaren één voor één moet vervangen, ik doe het overigens ook allemaal tegelijk hoor, kan ik meteen het fretboard even in de olie zetten en alles goed schoonmaken.
Mvgr. Dirk Jan :B