PDA

View Full Version : Elektronica Fender Strat MIJ vervangen



XTZ
9 maart 2011, 13:00
Heren (en dames?),

Mijn heerlijke Japanse Strat uit '85 heeft erg veel last van ruisjes en brompjes. Op de tussenstanden valt het allemaal reuze mee, maar op standje 1,3 en 5 is het soms echt niet te doen. Vooral op het podium heb ik er tegenwoordig veel last van.

Nu wil ik graag wat aan de elektronica doen, zodat hij weer wat frisser gaat klinken en beter beschermd is tegen externe "herrie maak dingen".

Is dit wat ik nodig heb? Of werkt het ook als ik alleen de bedrading vervang?

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=3525&parent=418

Ik vind het ook wel handig dat er pot meters bij zitten, want mijn volume pot draait veel te licht!

En wat is de kwaliteit van deze setjes? Pot meters en dergelijke?

Dank!

rijsberman
9 maart 2011, 13:09
Prima spul, die pots, switch en jack. De condensatoren kan ik niet inschatten, aangezien er geen merk/type bij staat. Als dat in lijn is met de rest, heb je er een prima setje aan.

Bert Gitaar
9 maart 2011, 13:22
Ik zou ook alle bedrading vanaf de elementen vervangen voor coax.
Waarom ze tot in de eeuwigheid bij Fender altijd losse draadjes gebruiken is mij al jaren een raadsel. Trouwens bij de meeste gitaren is dat zo tenzij er humbuckers in zitten dan is ineens wel alles met coax draad aangesloten.
Een coax bedrading in je fender levert zoveel rust op.
Waarom dit niet standaard is weet ik niet. Iemand hier een antwoord op?

guitarnijboer
9 maart 2011, 13:44
Afgeschermde draad aan je single coils resulteert in een verlies van je boventonen die er bij een humbucker sowieso al minder zijn.

Het setje van allparts bevat zo te zien de verkeerde potmeters. Niet iedere split-shaft potmeter van CTS is het zelfde en deze lijken geschikt voor gitaar, maar zijn het imho niet. Deze draaien op een stukje plastic wat tegen de achterkant van de potmeter aanwrijft. Dit gaat zwaar en blijft dat ook altijd doen. De gitaarpotmeter van CTS heeft een gaatje in de achterkant waar het asje op/in gemonteerd zit. Daarbij komt dat contactspray in deze potmeters meteen resulteert nog meer kraak en slecht contact. Ik weet het, je kunt ze bij iedere gitaarzaak kopen voor je gitaar, maar het is echt crap.

Deze heb je nodig:

http://www.thomann.de/nl/fender_poti_250.htm

aaronstonebeat
9 maart 2011, 13:47
Door het gebruik van coax-kabel bereik je inderdaad een betere afscherming. Maar elke coax-kabel heeft een zekere capaciteit tussen de kern en de mantel en zal wat hoge frequenties uit het signaal halen.

Sowieso creëert elke vorm van afscherming een capaciteit tussen de aarde en de signaalkant. Maar als je echt wat aan brom van buitenaf wil doen, ontkom je er niet aan; tenzij je op het podium met je gitaar in een metalen kast wil gaan staan ;)

Bert Gitaar
9 maart 2011, 14:01
En elke potmeter vervangen voor een logaritmische. Volume en toon.
Dan werken ze ook echt goed w.b. de regeling hiervan. (ook weer zo'n een fender iets door altijd analoge pots te gebruiken)
Of worden er tegenwoordig allang log. pots gebruikt in Fenders.:)

Midwolda
9 maart 2011, 20:38
En elke potmeter vervangen voor een logaritmische. Volume en toon.
Dan werken ze ook echt goed w.b. de regeling hiervan. (ook weer zo'n een fender iets door altijd analoge pots te gebruiken)
Of worden er tegenwoordig allang log. pots gebruikt in Fenders.:)

Dat is imho allemaal een kwestie van smaak.
Bij m'n laatste knutselplank heb ik zo ongeveer alle combinaties uitgeprobeerd
met lin/log, 250/500 kOhm, en verschillende condensatorwaardes.
Veel werk, dat wel, maar ook veel van geleerd.
En nu dus een lineaire potmeter voor volume... bevalt me prima.

Oh, on topic, om ruisjes en brompjes te verminderen zou ik de boel ook even shielden.

Plant
9 maart 2011, 21:00
Afgeschermde draad aan je single coils resulteert in een verlies van je boventonen die er bij een humbucker sowieso al minder zijn.

Sterk overdreven om dat toe te schrijven aan de afgeschermde draad aan de elementen. Dat zijn maar relatief hele korte stukjes. De meterslange kabel vanaf de jack naar je versterker doet veel meer afbreuk.

Bovendien schrijft de TS dat de storing erg is in standen 1, 3 en 5, niet in de tussenstanden 2 en 4. Dat duidt erop dat het middenelement in combinatie met een van de buitenste als (parallel)humbucker werkt. Een slim toegepast foefje van de fabrikant.

Dit bewijst echter wel dat de storing dus helemaal niet van de interne al dan niet afgeschermde bedrading komt, maar opgepikt word door de spoelen zelf.