PDA

View Full Version : Onderhoud aan een (semi-) hollowbody



vpilot
9 maart 2011, 12:03
Hoi Gitaarnetters,

Ik heb gisteren dus een nieuwe gitaar gekocht, een Vintage AV3P semi-hollowbody (ja ik moet nog foto's posten, ik weet het), en nou vroeg ik me af waar ik op moet letten bij het gewone dagelijkse onderhoud hiervan? Ik heb bijvoorbeeld gelezen over een "case humidifier", is dat iets wat bij jullie bekend is? En is dat nodig/gewenst? Gebruiken jullie nog bepaalde middelen/smeerseltjes, of alleen een doekje? En hoe zit het met de binnenkant, hoe houd ik die schoon?

Alle tips en trucs zijn welkom!

Oranjeaap
9 maart 2011, 12:47
Ik denk niet dat je een humidifier nodig hebt. Das alleen voor de erg droge gebieden. Nederland heeft een redelijk constante luchtvochtigheid.
Schoonmaken kan gewoon met een doekje. Zo'n microvezel doek van de blokker vind ik wel goed werken. Als je hem echt wilt laten glimmen steeds kun je wat guitar polish kopen.

Ik heb nog nooit een gitaar aan de binnenkant schoongemaakt, maar misschien kun je hem over de kop houden en ff de stofzuiger voor het get steken :seriousf:

Jilles
9 maart 2011, 12:47
Vette gitaar man! Maar ik zou me niet teveel druk maken om die verzorging.. Het is gewoon een gitaar. Ik zou zeggen, onderhoud hem zoals je andere gitaar. Over schoonmaken van de binnenkant zou ik me geen zorgen maken.
Ik weet niet bij wat voor zaak je dat ding gekocht hebt, maar toen een maat van me laatst een holle gretsch kocht kreeg hij 2 gratis afstelbeurten erbij. Die heb je volgens mij ook wel nodig, omdat zo'n hollowbody natuurlijk wel iets gevoeliger is voor veranderingen in luchtvochtigheid enzo. 1 of 2 maanden na aankoop is je gitaar geaclimatiseerd aan zijn nieuwe omgeving en moet je hem indien nodig dus even laten afstellen.

groeten,
Jilles

munkie
9 maart 2011, 14:33
Alleen hopen dat je geen krakende potmeters krijgt of uitvallende 3 standenschakelaars ;)

vpilot
9 maart 2011, 14:49
Alleen hopen dat je geen krakende potmeters krijgt of uitvallende 3 standenschakelaars ;)

Of dat je een klap hoort in de stofzuiger, en er in de gitaar een gat prijkt waar de 3-weg schakelaar had gezeten?
:seriousf:

Ik heb 'm bij NL Muziek in Almere gekocht, daar heb ik tot nu toe uitstekende service ervaren ook met m'n eerste gitaar. Ik ben in elk geval blij te horen dat ik geen humidifier of andere ingewikkelde tuigages nodig heb om m'n holle plank schoon en mooi te houden.