PDA

View Full Version : Graphtech stringsavers vs Wilkinson Compensated saddles



Heibel
9 maart 2011, 09:16
Dag allemaal,

Een tijdje geleden heb ik mijn tele gëupgrade met 'n vintage style Wilkinson brug met compensated zadels, deze:

http://www.axesrus.com/Hardware/Bridges/Telecaster/Vintage/Wilkinson/CompensatedSaddle/WilkinsonCompensatedSaddleBridgeChromeFront.jpg

Nu ben ik erg tevreden over de brugplaat en de messing zadels klinken super, maar...het ding vreet snaren. Nu heb ik 'n redelijk zware hand van spelen, dus dat er snaren breken is 'n feit, echter binnen één week snijden de hoge E en B dusdanige groeven in het messing dat de snaren om de haverklap breken. Schuren en polijsten halen de braampjes wel weg, maar daarna begint het gedonder weer opnieuw.

Ik wil dus kijken voor een definitieve oplossing voor dit probleem, want zo kan ik met deze gitaar niet het podium op, dat is me te onbetrouwbaar. Nu wil ik overstappen naar Graphtech Stringsavers:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41LR1ScVSCL.jpg

Wie heeft hier ervaring mee (sound, intonatie, "snaren saven")? En waar ik met name in geïnteresseerd ben, hoe verhouden deze zich tot de klassieke messing zadels, of de eerder genoemde Wilkinsons? Graag jullie reacties:)

Guitarik
9 maart 2011, 09:21
Ik heb ook grafieten zadels op mn tele. Niet deze, ik heb 6 losse zadeltjes. Het schijnt inderdaad dat je toon ietsjes doffer wordt, maar het is mij nooit opgevallen. Ik breek sindsdien nauwelijks nog snaren dus ik ben zeer tevreden.

FruscianteFan
9 maart 2011, 11:38
Ik heb op twee gitaren graphtech zadels (beide n.a.v. veel snaarbreuken) en ze doen hun werk prima. Niet dat ik met graphtechs géén snaren meer breek, maar het scheelt wel aanzienlijk.

Wat betreft de tone: ik weet niet wat ze doen t.o.v. de messing zadels van een Tele, maar zowel op mijn Squier Strat als op mijn Epi Les Paul merkte ik destijds een flinke toename van tone, die ik tegenwoordig zou toeschrijven aan een toename van mids, of een flinke toename van punch. Ik vermoed echter dat messing zadels sowieso al iets in die trant doen.

Jilles
9 maart 2011, 13:01
Ik heb op de cadillac ook graphtec zadels alsmede een graphtec topkam. Deze zaten er al op toen ik hem van de vorige eigenaar kocht. Ik breek zelf erg weinig snaren, meestal breekt de lage E-snaar na een maand of drie. Dan vind ik het ook wel weer welletjes en vervang ik het hele setje.

Ik weet niet of het door de zadels komt maar 3 maanden met een setje vind ik geen straf. ;)

apekop
9 maart 2011, 13:06
Ik heb een tijd geleden Graptech zadels op mijn strat gelegd. De sound veranderde aanzienlijk.
Het klonkt echt plastic en blikkerig en heel anders dan de standaard USA strat zadels. Ik heb ze na een week er weer af gegooid van ellende.
Het bleef een stuk beter op stemming dat wel.
Misschien exemplarisch maar voor mij nooit geen Graphtech zadels meer.

Heibel
9 maart 2011, 13:55
@allen, bedankt voor de reacties..Ik hoop echter dat er nog iemand reageert die mij wat kan verhelderen op de vergelijking messing zadels en deze Graphtech. Ze schijnen inderdaad namelijk een wat geprononceerder midden weer te geven en iets doffer te klinken t.o.v. stalen zadels. Zoals gezegd heb ik nu echter messing zadels en ben erg tevreden over de sound en die hebben ook diezelfde eigenschappen. Wanneer deze dus in sound vergelijkbaar zijn, weet ik wat me te doen staat..;)

apekop
9 maart 2011, 14:51
Ik vond het niet echt doffer of zo, maar meer een metaal-achtig randje, moeilijk precies te omschrijven. Maar wel een irritant bijgeluid.

Gearjunkie
9 maart 2011, 17:27
Wat vind je van deze zadels? hebben niet dat scherpe randje en snaren gaan wellicht langer mee. Visueel misschien iets minder....

https://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=compensated+sa ddles&x=11&y=10

barno
9 maart 2011, 18:34
ik speelde vroeger veel snaren over. ook wel es graph tech zadel gebruikt maar de klank loopt een eind weg van echte telecaster twang. Toen heb ik het probleem bij de wortel aangevat: mijn techniek aangepast.... breek nu zelden nog snaren.
voor vele gitaarproblemen is mijn devies: pas je aan ipv pas de gitaar aan. Je gaat er nog beter door spelen ook.

Heibel
10 maart 2011, 08:55
Toen heb ik het probleem bij de wortel aangevat: mijn techniek aangepast.... breek nu zelden nog snaren.
voor vele gitaarproblemen is mijn devies: pas je aan ipv pas de gitaar aan. Je gaat er nog beter door spelen ook.

Hey Barno..Wat heb je dan precies aangepast? Natuurlijk heb ik daar ook weleens aan gedacht, maar het punt is dat ik op m'n strat (met tremolo en stalen zadels) 'n stuk minder snaren breek. Hoewel ik 'n stevige aanslag heb, waardoor ik zeker weleens 'n snaar zal breken, denk ik dat het in dit geval toch met name aan de messing zadels ligt.

Jij hebt ze overigens gebruikt, maar je zegt dat de "Twang" verdween. T.o.v. messing of stalen zadels, kun je dan iets preciezer zijn? Thx..

Wabbie
10 maart 2011, 10:18
Geen ervaring met Graphtech zadels op tele's, maar ik hoorde "misschien" een klein verschil toen ik op mijn jazzmaster en 2 strats de zadels verving door graphtech zadels.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het bij een tele met drie zadels wel hoorbaar wordt. Of het erg is zul je zelf moeten bepalen.

apekop
10 maart 2011, 11:55
Toen heb ik het probleem bij de wortel aangevat: mijn techniek aangepast.... breek nu zelden nog snaren.
voor vele gitaarproblemen is mijn devies: pas je aan ipv pas de gitaar aan. Je gaat er nog beter door spelen ook.

Hoe komt het dan als mensen veel snaren breken? Ik speel veel en bend en 'tremeleer' de snaren veel, maar ik breek zelden een snaar. Ben benieuwd hoe anderen dat steeds voor elkaar krijgen.

barno
10 maart 2011, 12:04
Hey Barno..Wat heb je dan precies aangepast? Natuurlijk heb ik daar ook weleens aan gedacht, maar het punt is dat ik op m'n strat (met tremolo en stalen zadels) 'n stuk minder snaren breek. Hoewel ik 'n stevige aanslag heb, waardoor ik zeker weleens 'n snaar zal breken, denk ik dat het in dit geval toch met name aan de messing zadels ligt.

Jij hebt ze overigens gebruikt, maar je zegt dat de "Twang" verdween. T.o.v. messing of stalen zadels, kun je dan iets preciezer zijn? Thx..

gecontroleerder slaghand gebruiken, minder kracht gebruiken. preciezer. slagbeweging vanuit de pols, niet vanuit hele arm.

sjaak1990
10 maart 2011, 12:34
Hoe komt het dan als mensen veel snaren breken? Ik speel veel en bend en 'tremeleer' de snaren veel, maar ik breek zelden een snaar. Ben benieuwd hoe anderen dat steeds voor elkaar krijgen.

Kan aan het materiaal liggen toch? Scherpe randjes en braampjes, wat vooral meer voorkomt op goedkoop materiaal. Heb er zelf ook geen last van, gebeurt naar mijn weten vaker bij goedkopere minder afgewerkte gitaren maar in duurdere zitten natuurlijk ook foutjes.

Heibel
10 maart 2011, 13:35
Hoe komt het dan als mensen veel snaren breken? Ik speel veel en bend en 'tremeleer' de snaren veel, maar ik breek zelden een snaar. Ben benieuwd hoe anderen dat steeds voor elkaar krijgen.

Stevie Ray Vaughan (toch een begenadigd gitarist..), stond bekend als 'n enorme snarenbreker en ik geloof niet dat dat aan z'n materiaal lag ;) Z'n techniek met veel bends, tremolo en 'n stevige aanslag heeft daar zeker wel mee te maken gehad. Aan de andere kant, ik moet er niet aan denken dat hij z'n techniek veranderd zou hebben om dat te voorkomen.

Ik vermoed dat messing zadels gewoon te zacht zijn voor mijn spel, waardoor er snel braampjes ontstaan. Misschien kan ik het mixen& matchen. Alleen op de E+B 'n Graphtech zadel en de rest messing?

Heibel
4 april 2011, 11:45
hey allemaal,

Even 'n update met betrekking tot de Graphtech Stringsavers. De enige manier om er achter te komen of ze functioneerden was door ze te bestellen. Dat heb ik gedaan bij Thomann. Ze zitten erop inmiddels en afgelopen zondag heb ik ze bij 'n jamsessie live goed uit kunnen proberen. Dit is mijn ervaring:

Snaren breken: verleden tijd
Sound: vergelijkbaar met compensated brass zadels. Dus iets "wolliger", maar dat is bij 'n tele geen probleem. Het geluid lijkt iets meer akoestisch. Met name aan de baszijde lijkt de "tone"het meest te veranderen. Nieuwe snaren hebben langer die piano klank. Persoonlijk hou ik meer van een wat langer ingespeelde set snaren, dus het duurt wat langer voor mijn ideale sound er is.
Sustain: jazeker, langer..
Conclusie: Zeker wanneer je vertrouwen zoekt dat je snaren heel blijven bij optredens en repetities, is het 'n hele verbetering. Het verschil in sound is live toch verwaarloosbaar, dat hoort geen hond. Wanneer je jezelf beschouwt als 'n echte tone- nazi ;) dan kan ik me voorstellen dat dit geen optie is. Ik ben in ieder geval tevreden, spaar snaren en heb meer vertrouwen in m'n gitaar. Aanrader wat mij betreft!