PDA

View Full Version : Help! Mijn Blackstar ht-5 doet raar.



Steven Otto
8 maart 2011, 22:15
Ik zette net mijn blackstar ht-5 aan, komt er geen normaal geluid uit. Het clean kanaal klinkt heel dun en overstuurd. Alsof er een boss metalzone voor ligt. Het overdrive kanaal klinkt heel erg dof. Ik heb de impedantie gecheckt en dat klopt gewoon. Er is niets veranderd.

Geluidssample:
http://dl.dropbox.com/u/8394538/kaput.mp3

eerst stuk: clean kanaal
tweede stuk: overdrive kanaal
derde stuk: hoe hij klonk op het overdrive kanaal.

Ik denk dat het met de buizen te maken heeft, maar die branden nog wel gewoon. Ik ruik geen vreemde brandlucht.

refused199
9 maart 2011, 23:02
Hoezo, klinkt goed!? (http://www.youtube.com/watch?v=hg1jz7-DG8E);)


Heb je er al eens een nieuw pre-amp buisje in gestoken?

cluseau
9 maart 2011, 23:58
Ik denk dat het met de buizen te maken heeft, maar die branden nog wel gewoon. Ik ruik geen vreemde brandlucht.

Klinkt idd verrot voor een clean signaal :makeup:

Alleen als buizen niet gloeien kun je er wat van zeggen, de gloeidraad is slechts een verwarming. De rest van de buis bestaat uit een tiental componenten welke allemaal een probleem kunnen hebben. Even buisspanningen meten en hier een tabel plaatsen. Check ook even je plus en min voeding. Het enige wat je zou kunnen doen is het buisje wisselen, verder wordt het toch uitvoerig meten.

Frans.

Steven Otto
10 maart 2011, 00:26
Ik heb nog nooit in een buizenversterker gemeten of een schemaatje gemaakt. Kan je uitleggen hoe dat moet? :)

cluseau
10 maart 2011, 07:48
Ik heb nog nooit in een buizenversterker gemeten

Is dat dan wel zo verstandig om zelf te doen ?

Spanningen zijn hoog hoor, zondermeer dodelijk en na uitschakelen mogelijk nog steeds aanwezig. Ik zou beginnen met een nieuw buisje proberen, je hebt er maar één. Als dat het probleem niet oplost kun je aan de onderzijde van de buisvoet de negen pennen meten. Op een bepaalde plaats zit een grotere ruimte, met de klok mee tellend begint daar pin 1. Maar nogmaals als je een afwijking meet vraag ik me af wat je daar dan mee gaat doen.

Frans.

Thiez
10 maart 2011, 10:10
Ik zou idd ook eens je buis verwisselen en misschien beide. Eindbuis hoef je ook niet opnieuw te biassen bij HT-5 dus ook die is uit te wisselen zonder problemen.

Ik zou er niet zelf aan gaan meten als je er geen ervaring mee hebt. Klein foutje om je probe ergens verkeerd neer te zetten kan toch een grote fout veroorzaken wanneer je iets kortsluit.
Ik ben mezelf aan het inleren in buizenwereldje maar van mijn blackstar en engl blijf ik komende tijd nog af. Eerst de kennis hebben voordat ik aan die dingen begin. Tot die tijd knutsel ik aan met mijn zelfbouw.

Steven Otto
10 maart 2011, 11:46
Bedankt voor de hulp tot nu toe!

Zo te zien is meten en zo niet makkelijk, maar wel gevaarlijk. Aangezien er nog 4 maanden garantie op zit ga ik hem waarschijnlijk terugbrengen naar Rock Palace. Hopelijk valt dit niet onder 'slijtage'.

van de website:

Bij gebruiksgoederen kan geen aanspraak gemaakt worden op garantie indien het defect door buitensporig gebruik komt. Fabricagefouten vallen wel onder garantie.

De volgende schadegevallen zijn uitgesloten van garantie:
schade als gevolg van ondeugdelijk gebruik.
vocht- of waterschade.
gebroken displays en schermen.
schade bij gebruiksartikelen als lampen, (maatbouw) flightcases, software, dvd`s, cd`s, software pakketten en kabels (wel op fabrieksfouten).
Vallen buizen onder gebruiksartikelen? Ik hoop het niet
En gemiddeld 5 uur per week lijkt me geen buitensporig gebruik...

refused199
10 maart 2011, 11:51
Buizen vallen over het algemeen wel onder gebruiksartikelen, ze slijten namelijk en op een gegeven moment en moeten ze dan vervangen worden.
Wel zou ik met die garantie gewoon terug naar de winkel toe gaan en zeggen dat hij niet meer functioneert.
Laat hen dan maar uitzoeken waar dat aan ligt.

Maar eerst, begin eens met nieuwe buizen er in prikken. Want wanneer de winkel de amp terug neemt voor reparatie kun je hem direct weken kwijt zijn! komen ze daarna tot de conclusie dat je er gewoon nieuwe buizen in had moeten zetten dan is dat natuurlijk zonde van het wachten op je amp!

Steven Otto
10 maart 2011, 13:01
Oké jongens, schiet mij maar lek.

Het probleem is opgelost, er moest een nieuwe batterij in mijn gitaar. :seriousf:

http://www.funnymotivationalposters.info/wp-content/uploads/2010/05/Holy-Facepalm.jpg

Nagramoth
10 maart 2011, 13:12
Doe jezelf een lol en vervang die stock Sovtek 12ax7 meteen door een beter exemplaar. Tung Sol schijnt unaniem de beste keuze te zijn voor de HT-5. Zelf heb ik er een NOS 5751 in gezet, om wat meer cleane headroom te krijgen (kom maar op met de grappen!)

De EHX eindbuis gewoon lekker laten zitten, zo lang die het nog doet. Niks mis mee.

EDIT:
Serious face-palm :seriousf:
Maar vervang die preamp buis evengoed maar. Alles is beter dan die Sovtek...

Steven Otto
10 maart 2011, 13:24
https://www.tonefactory.nl/shop2/tung-12ax7-ecc83-high-gain-p-3653.html

zoiets?
Het moet natuurlijk wel een high-gain metal monster blijven ;)

Fiendish
10 maart 2011, 17:32
Ja, die Tung Sol kan heel goed, je kunt ook een gewoon exemplaar (niet specifiek high gain) nemen, daar je sovtek buisje ook geen high gain monster is.
Ook een optie zijn JJ's : http://www.tonefactory.nl/shop2/12ax7-ecc83s-high-gain-p-3650.html of http://www.tonefactory.nl/shop2/12ax7-ecc803s-high-gain-p-3728.html (dit zijn dan weer de high gain modellen, je kunt ook hier voor de standaard buisjes kiezen).
En je kunt ook eens kijken naar Shuguang/Valve Art : http://www.tonefactory.nl/shop2/shuguang-12ax7b-ecc83-high-gain-p-3652.html , deze gebruik ik in m'n Peavey 6505+ combo, klinken goed, en meer dan genoeg gain voor elke soort muziek.

denis.hermans
11 maart 2011, 09:07
Ik heb ook een Blackstar H5 Combo.

Ik speel (redelijk) veel en misschien zijn de buizen dus binnenkort wel aan vervanging toe; Ik zal dat wel horen aan m'n versterker.

Ik heb dus ergens gelezen dat de versterker "self-biasing" is. Voor een :chicken::chicken::chicken:als ik betekent dit dus dat ik de lamp er gewoon er kan uithalen en een nieuwe er in prikken zonder dat ik er iets moet verder moet doen ? Geldt dit voor beide buizen ?

Wat de tip betreft om één van de buizen nu al te vervangen. In welke zin verbetert de klank ? (Noot : Ik woon in een appartement en speel dus nooit luid, tevens nooit echt high gain).

Denis

cluseau
11 maart 2011, 09:13
Ik heb dus ergens gelezen dat de versterker "self-biasing" is.

Dan moet ik je teleurstellen want hij is wel degelijk instelbaar. Zowel de biasstroom als de balans kan worden afgesteld.

Frans.

denis.hermans
11 maart 2011, 09:19
k ben dus echt wel een idioot op dit gebied maar kan je me dan nog even uitleggen wat Thiez dan bedoelt met volgend citaat :

"Ik zou idd ook eens je buis verwisselen en misschien beide. Eindbuis hoef je ook niet opnieuw te biassen bij HT-5 dus ook die is uit te wisselen zonder problemen."

Sorry :chicken::chicken::chicken::chicken::chicken:

cluseau
11 maart 2011, 09:27
k ben dus echt wel een idioot op dit gebied maar kan je me dan nog even uitleggen wat Thiez dan bedoelt met volgend citaat :

Met alle respect voor Thiez maar ik vrees dat hij verkeerd is geinformeerd of hij heeft het over een ander type dan ik hier voor me heb. De HT5 is wel degelijk instelbaar. Als je een leek bent (geeft nix hoor) heeft het geen zin om je een schema te laten zien maar daarin blijkt toch echt dat hij afstelbaar is.

denis.hermans
11 maart 2011, 09:33
Idd schema heeft weinig zin, maar ik leid hieruit af dat ik hem dus naar de winkel/technieker moet brengen indien de buizen moeten vervangen worden ?


Is het nuttig een schema mee te brengen voor de technieker (in dat geval mag je er een doorsturen indien mogelijk ) of wijst dit alles zichzelf uit voor iemand met kennis van zaken ?

Denis

cluseau
11 maart 2011, 09:36
Is het nuttig een schema mee te brengen voor de technieker (in dat geval mag je er een doorsturen indien mogelijk ) of wijst dit alles zichzelf uit voor iemand met kennis van zaken ?
Denis

Een goede tech komt een heel eind zonder schema maar het is wel verdomt makkelijk als je er een hebt. Als je me een mail adres kan PMen wil ik het je mailen.

denis.hermans
11 maart 2011, 09:41
Beste cluseau,

Je hebt PM

Mvg,

Denis

cluseau
11 maart 2011, 09:49
Je hebt PM


You to..... ;)

Thiez
11 maart 2011, 10:43
Ik ben dan idd verkeerd voorgelicht denk ik. Ze hebben mij verteld dat self biassing dus idd betekend dat ik de bias niet af hoef te stellen. Nou heb ik de buizen nooit vervangen dus niks aan de hand maar wel lullig.
Ik heb net het schema zitten bekijken maar ik kan slechts 1 potmeter vinden (PR2) en die zit in de fasedraaing om de balans te regelen dan volgens mij. Welke is de biaspot frans?
Volgens mij is de eindbuis cathode biased door middel van een weerstand 4K7 met een diode parallel hieraan.

cluseau
11 maart 2011, 10:52
Ik heb net het schema zitten bekijken maar ik kan slechts 1 potmeter vinden (PR2) en die zit in de fasedraaing om de balans te regelen dan volgens mij. Welke is de biaspot frans?
Volgens mij is de eindbuis cathode biased door middel van een weerstand 4K7 met een diode parallel hieraan.

Hoi Thiez, R33 waarvan jij verondersteld dat hij 4k7 is pakt iets anders uit. Deze is namelijk 4,7 ohm.

Helemaal onderin de voeding zie je PR1, daarmee stel je de biasstroom in.

PR2 is om de gelijkloop van de eindtrap te kunnen corrigeren. Ennehhhh niet alles zomaar aannemen wat er verteld wordt zonder onderbouwing, er gaan al zoveel indianen verhalen in het rond. ;)

gr
Frans.

Thiez
11 maart 2011, 10:57
Pardon ik bedoel idd 4R7.
Noujah dat krijg je bij muziekzaken he. Die lezen dat en interpreteren dat op hun eigen manier. En opzich had ik ook zoiets van jah, dat zou idd kunnen. Er staat tenslotten SELF-biassing. Nou betekend dat vast dat je het zelf moet doen ;)

Maar goed, al doende leert men he. Weet ik dat ook weer. Ben de laatste tijd veel bezig met analyseren van schema's. En proberen te benoemen waar het allemaal ongeveer voor zorgt enzo. Versterkers vergelijken, wat nou de specifieke sound maakt. Is toch lastig om bij een schema op papier een sound voor te stellen.

Edit: Ik zie het idd op het schema nu. Je veranderd in principe de spanning van de grid?

cluseau
11 maart 2011, 11:05
Is toch lastig om bij een schema op papier een sound voor te stellen.

Dat ervaar ik net andersom, ik kan absoluut niet met die platte grondjes overweg. Als ik een schema voor me heb zie ik meestal direct wat er met het signaal zal gebeuren.

Waar zie jij selfbiassing staan dan, in het user manual soms? Beetje arrogant misschien maar als het in het manual staat dan is dat mooi fout :crazyhappy:. De 4,7Ohm is bedoeld als meetweerstand, het effect van R33 op de biasstroom (kathodebias regeling) is veel te klein.

Thiez
11 maart 2011, 11:27
Ja een schema is duidelijker dan een layout. Maar ik heb nog niet voldoende ervaring om met een schema gelijk een voorstelling te maken van de sound.
Maar goed, ik ben ook nog geen jaar bezig met de buizentechniek. Dus ik heb nog een lange weg te gaan. Die ervaring komt er vanzelf wel ;)